بررسی تطبیقی جایگاه نسب و ارث در اهدای جنین در فقه امامیه و حقوق-پايان نامه ارشد حقوق

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تطبیقی جایگاه نسب و ارث در اهدای جنین در فقه امامیه و حقوق

قسمتی از متن پایان نامه :

 

مبحث سوم : بیان نظرات مختلف در باروری های پزشکی

گفتار اول : جواز مطلق

نظريه جواز مطلق اصل باروري پزشكي در همه انواع و اقسام آن از اين گروهند مقام معظم رهبري آيت الله خامنه‌اي، آيت الله سيد حسن طباطبايي قمي، آيت الله محمد يزدي و آيت الله سيد محمد موسوي بجنوردي.

استدلال اين گروه به طور خلاصه اين است كه هيچ آيه، روايت و دليل شرعي خاصي بر ممنوعيت آن وجود ندارد. اگر چه در تلقيح اسپرم بيگانه يا باروري با آن احتياط را در ترك دانسته و پرهيز از محرمات را واجب مي‌دانند. در ميان فقهاي اهل سنت كسي با اين نظر موافق نيست.

 گفتار دوم : ممنوعیت مطلق

 نظريه ممنوعيت مطلق اصل باروري‌هاي پزشكي در همه انواع و اقسام آن حتي اگر ضروري باشد

از اين گروه‌اند آيت الله ميلاني (چنان كه از اطلاق كلامشان در استفتاي نقل شده از ايشان بر مي‌آيد). و از فقهاي اهل سنت، شيخ رجب تميمي، شيخ ابراهيم شقره، شيخ عبدالله بن زياد آل محمود مطلقاً حرام مي‌دانند و شيخ عبداللطيف فرفور، بكر ابو زيد محمد شريف احمد به تحريم اين اقسام تمايل دارند.

استدلال اين گروه (فقهاي اهل سنت) اين است كه به دليل آيه نساؤكم حرث لكم فأتوا حرثكم أنّي شئتم؛ «زنان شما كشت زار شمايند، پس هرگونه كه خواهيد به كشت‌زار خود درآييد» [1].

مـي‌گويند توليـد نسل بايد از راه معـاشرت طبيعي زوجـين صورت گيرد، چون آيـه مي‌گويد مكان كشت و توليد نسل شما بايد زنانتان (رحم آنها) باشد و به غير تجاوز نكنيد، بنابراين، لقاح بين تخمك و اسپرم زوجين بايد از راه جماع باشد، وگرنه مخالف نص آيه است. به اضافه آيات ديگري مثل «خلق من ماءِ دافق، يخرج من بين الصلب و الترائب» [2].

دلالت دارد كه توليد نسل از آب جهنده كه به طور طبيعي از مكان‌هاي خاصي خارج مي‌گردد، وارد قرار مكين يعني رحم مي‌گردد، در حالي كه باروري‌هاي پزشكي اين خصوصيت را ندارند. همچنين به آثار زيان بار آن، مثل هتك عِرض، آگاهي بيگانه بر عورت بدون وجود ضرورت و نيز وجود دليل معتبر شرعي و قواعد «درء المفاسد مقدم علي جلب المصال»، «ما غلب ضرره فهو ضرر محض» و قاعده «سدالذرايع» استناد كرده، همه اقسام را حرام مي‌دانند، اگرچه در ذات و اصل خود حرام نباشند. لكن به خاطر عوارض و آثار زيان بار حرام مي‌گردند.

گفتار سوم : جواز مطلق و مشروط

نظريه جواز مطلق باروري‌هاي پزشكي بين زوجين و جواز مشروط بين بيگانگان

گروهي از فقها باروري پزشكي بين زوجين را ]خواه با تلقيح داخل رحمي (IuI) باشد يا لقاح آزمايشگاهي (IvF و…)[ از جهت جايز بودن فرق نمي‌گذارند. چنان كه از اينان گروهي لقاح بين اسپرم و تخمك بيگانه را اگر به شيوه (IuI) باشد، حرام مي‌دانند و در صورتي كه به شيوه (IvF) از جهل صورت گيرد (يا به منظوري غير از توليد مثل باشد، مثل شبيه سازي دست يا پا و…) مجاز مي‌دانند، اما به جهت توليد نسل انساني جايز نمي‌دانند. از اين گروه هستند آيت الله محمد مؤمن قمي و آيت الله محسن حرم پناهي.

استدلال اين گروه اين است كه تلقيح به شيوه(IuI) به خاطر روايت‌هاي خاص (قرار دادن نطفه بيگانه در رحم زن بيگانه) حرام است. اما نسبت به تركيب اسپرم و تخمك دو بيگانه در خارج از رحم هيچ دليلي براي منع يافت نمي‌گردد؛ پس جايز است.

گفتار چهارم : جواز مطلق و منع مطلق

 نظريه جواز مطلق باروري‌هاي پزشكي بين زوجين و منع مطلق آن بين بيگانگان آنچه ملاك حرمت يا حليت، يا جواز يا منع قرار مي‌گيرد، تركيب اسپرم و تخمك زوجين يا دخالت عامل بيگانه است و شيوه‌هاي به كارگيري، هيچ گونه تأثيري در جواز يا حرمت اصل، موضوع ندارد. دلايل ايشان، آيات، روايات، ادله عقلي و استحساني، فلسفه تشريع نكاح. ملاك موجود در ممنوعيت زنا و تبني و… مي‌باشد.

از اين گروه‌اند: امام خميني (ره) آيت الله منتظري، آيت الله خويي و بسياري از فقهاي معاصر و از اهل سنت: شيخ مصطفي زرقاء، شيخ عبدالله بسام، شيخ عبدالسلام عبادي، شيخ عبدالحليم، شيخ علي سالوس و… .

 

[1] – سوره مبارکه بقره،آیه شریفه  223

[2] – سوره مبارکه  الطارق ،آیات  6-7

 

 

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سوالات تحقیق

1 – آیا وارد کردن نطفه مرد و پرورش نطفه بارور شده دو همسر خارج از رحم جایز است ؟

2- نسب طفل ناشي از تلقيح مصنوعي به چه كسي مي رسد ؟

3- آيا طفل ناشي از تلقيح مصنوعي در انواع گوناگون آن ارث مي برد يا خير؟

اهداف تحقيق (ضرورت انجام تحقیق)

1- تبيين و روشن ساختن نسب و ارثِ طفلِ ناشي از تلقيح مصنوعي.

2- بررسي موانع و مشكلات تلقيح مصنوعي از جمله در مورد نسب وارث كودك ناشي از آن.

3- بررسي وضعيت طفل در شرع و قانون.

با توجه به اینکه قانون نحوه ی اهدای جنین جدید التصویب می باشد و موارد مسکوت و ابهامات زیادی را به همراه خود به ارمغان آورده است لذا انجام تحقیق فقهی و حقوقی پیرامون مساله نسب و ارث در این راستا ضروری می باشد .

 دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت ورد):

پایان نامه مطالعه تطبیقی جایگاه نسب و ارث در اهدای جنین در فقه امامیه و حقوق

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با PDF):

پایان نامه مطالعه تطبیقی جایگاه نسب و ارث در اهدای جنین در فقه امامیه و حقوق