دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تطبیقی ازدواج محجورین در فقه اسلامی و حقوق ایران

قسمتی از متن پایان نامه :

 

نکاح از منظر مذاهب اهل سنت:

از نظر اهل سنت نکاح دارای دو رکن اصلی است و آن دو رکن ایجاب و قبول است که ایجاب از طرف ولی یا کس دیگری که جایگزین ولی می شود و رکن دوم که شامل قبول است و آن  معمولاً از طرف زوج بیان می شود.

للنکاح رکنان وهما جزآه اللذان لایتم بدونها:

احدهما: الایجاب و هو اللفظ من الولی أو من یقوم مقامه.

ثانیهما: القبول و هو اللفظ الصادر من الزوج أو من یقوم مقامه فعقد النکاح عباره عن الایجاب والقبول و هل هذا هو المعنی الشرعی أو هناک معنی آخر زائد علیهما؟و الجواب ان هناک امر آخرزائد علیهما و هو ارتباط الایجاب بالقبول.[۱]

در رابطه با معنی نکاح در فقه اهل سنت سه معنی بیان شده است که آنها به ترتیب دیل می باشند:

للنکاح معان ثلاثه:

الاول:المعنی و هو الوطء و الضم.

ثانیها:انه مشترک لفظی بین العقد و الوطء و قئ یکون هذا اظهر ألاقوال الثلاثه لأن الشرع تاه یستعمله فی العقد و تاره یستعمله فی الوظء بدون ان یلاحظ فی الاستعمال هجر المعنی الأول و ذلک یدل علی أنه حقیقه فیهما.

أنه حقیقه فی العقد مجاز فی الوطء عکس المعنی اللغوی و یدل لذلک کثره ورود بمعنی العقد فی الکتاب و السنه و من ذلک قوله تعالی«حتی تنکح زوجا غیره» و ذلک عند الشافعیه و المالکیه.

و اما المعنی الثالث: للنکاح فهو المعنی الفقهی و قد اختلف فیه عبارات الفقهاء و لکنها کلها ترجع الی معنی واحد و هو ان عقد النکاح وضعه الشارع لیرتبعلیه انتفاع الزوج ببضع الزوجه و سائر بدنها من حیث تلذذ.

مطلب مشابه :  بررسی تاثیرات منفی اصل رازداری بانکی در اجرای قوانین پولشویی-دانلود پايان نامه

النکاح له معنیان فی اللغه و معنی فی شرع.

فمعناه فی اللغه«الوطء» و قبل للتزویج: نکاح، لانه سبب الوطء.

و معناه فی الشرع: «عقد التزویج فهو حقیقه فی العقد مجاز فی الوطء علی الصحیح».[۲]

از نظر احکام شرعی وارد بر نکاح این گونه بیان شده است:

النکاح ترد علیه الاحکام الشرعیه الخمسه: الوجوب و الحرمه و الکراهه او الندب و الاباحه. [۳]

[۱]– الجزیری،عبدالرحمن بن عوض الجزیری،الفقه علی المذاهب الاربعه، باب نکاح،ص۶٫

[۲]– الجاوی، شرف الدین موسی بن احمد بن موسی، ابو النجا، الاقناع فی فقه الامام احمد بن حنبل، نشر دارالمعرفه ،{بی تا}،ص۵٫

[۳]– الجزیری،عبدالرحمن بن محمد عوض،الفقه علی المذاهب الاربعه،باب نکاح،ص۸٫

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سوال های اساسی تحقیق

۱- اهلیت در ازدواج به چه معنا است؟

۲- آیا ازدواج کودکان، مجانین و افراد غیر رشید به مصلحت است یا خیر؟

 د) اهداف تحقیق

۱- تبیین دقیق و حقوقی دایره ی اهلیت در ازدواج.

۲- با توجه لزوم رعایت مصلحت، در ازدواج محجورین باید در زمینه ی اثبات مصلحت سخت- گیری بیشتر صورت گرفته و به این مسئله به صورت تخصصی رسیدگی شود.