دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تطبیقی ازدواج محجورین در فقه اسلامی و حقوق ایران

قسمتی از متن پایان نامه :

 

الحنابله قالوا:

الحجر هو:منع المالک من تصرفه فی ماله سواء کان المنع من قبل الشرع کمنع الصغیر و المجنون و السفیه.او کان قبل الحاکم کمنع الحاکم المشتری من التصرف فی ماله حتی یقضی الثمن الحال علیه.

 ابوحنیفه درتعریف حجرمعتقد است: حجر یعنی منع مخصوص ، مربوط به شخص مخصوص، ازتصرف مخصوصی ازنفوذ در تصرفی که منع شده است[۱].

در فقه حنبلی حجر در دو قسم اصلی آمده اولین دسته کسانی هستند که به خاطر حق دیگران محجور شده‌اند و دسته دوم کسانی هستند که به دلیل جلوگیری از ضایع شدن حق خودشان محجور شده‌اند.و هر یک از این دو قسم به تعداد دیگری تقسیم شده‌اند.

الضرب الاول: المحجور علیه لحق الغیر

احداهما: حجر الفلس عباره عن منع الحکام من علیه دین حال یعجز عنه ماله الموجود مده الحجر من التصریف فیه.

الثانیه: و هو علی ضربین

حجر لحق الغیر: کالحجر علی المفلس و المریض بمازاد ثلث و العبد و المکاتب و المشتری اذا کان الثمن فی البلد.

حجر لحظ نفسه: کالحجر علی الصغیر و المجنون و السفیه.فهذا غشره الاسباب الحجر. [۲]

 

بند دوم: مصلحت

مصلحت در لغت به معناي منفعت و در مقابل مفسده به معناي مضرت و زيان آمده است[۳].

در جاي ديگر، مصلحت به معناي خير و آسايش و در معناي ديگر آنچه باعث خير و صلاح و نفع و آسايش انسان باشد[۴].

همان گونه كه اهل لغت مصلحت را تعريف كرده‌اند، مصلحت وزناً و معناً مانند منفعت است. واژه‌ي مصلحت يا اسم مكان به معناي جايگاه و مكان صلاح است و يا مصدر ميمي است كه به معناي صلاح‌ديدن و حسن داشتن. همچنين در مفهوم مصدري‌اش به معناي اصلاح است كه ضد آن افسادي مي‌باشد .

مطلب مشابه :  بررسی قواعد مربوط به مسئولیت مدنی و حمایت از خسارت دیدگان-پايان نامه ارشد

همين‌طور در يك معنا مفرد «مصالح» است و در تعريف ديگر از مصلحت آمده است كه: مصلحت در اصطلاح علماي شريعت عبارت است از منفعتي كه شارع مقدس آن را براي حفظ دين و نفوس و عقول بندگان مورد توجه قرار داده است.

[۱] – حیدر، علی، دررالحکام، نشر دارالکتب العلمیه،بیروت،{بی تا}،ج۲۴، ص۵۹۷

[۲]– الجزیری،عبد الرحمن بن عوض، الفقه علی المذاهب الاربعه،ص۲۹۹٫

[۳]– دهخدا، علی اکبر، فرهنگ لغت دهخدا، تهران،موسسه انتشارات چاپ دانشگاه تهران، ۱۳۷۳، چاپ اول.

[۴] پیشین.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سوال های اساسی تحقیق

۱- اهلیت در ازدواج به چه معنا است؟

۲- آیا ازدواج کودکان، مجانین و افراد غیر رشید به مصلحت است یا خیر؟

 د) اهداف تحقیق

۱- تبیین دقیق و حقوقی دایره ی اهلیت در ازدواج.

۲- با توجه لزوم رعایت مصلحت، در ازدواج محجورین باید در زمینه ی اثبات مصلحت سخت- گیری بیشتر صورت گرفته و به این مسئله به صورت تخصصی رسیدگی شود.