دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 تحول در مفهوم توسل به زور و تهدید توسل به زور

قسمتی از متن پایان نامه :

 

مبحث سوم: شورای امنیت و اقتدار کاربرد زور

منشور ملل متحد، مسئولیت اولیه حفظ صلح و امنیت بین­المللی را بر عهده شورای امنیت گذاشته است (ماده۲۴). شوراي امنيت وجود هرگونه تهديد عليه صلح، نقض صلح يا عمل تجاوز را احراز نموده و توصيه­هايي خواهد نمود يا تصميم خواهد گرفت كه براي حفظ يا اعاده صلح و امنيت بين­المللي به چه اقداماتي بر طبق ماده ۴۱ و ۴۲ بايد مبادرت شود (ماده ۳۹).

هم­­­­­چنين قبل از آن­كه شوراي امنيت بر طبق ماده ۳۹ توصيه هايي نمايد يا تصميم بگيرد كه چه اقداماتي را اعمال كند، شورا مي­تواند از دو طرف ذي­نفع بخواهد كه اقدامات موقتي كه شورا تشخيص دهد را اعمال نمايند (ماده ۴۰).

امّا اگر اقدامات فوق، مثمرثمر واقع نگرديد، شورا مي­تواند بر طبق ماده ۴۱ تصميم بگيرد كه براي اجراي تصميمات خويش لازم است به چه اقداماتي كه متضمن استعمال نيروهاي مسلح نباشد دست بزند و مي­تواند از اعضاي ملل متحد بخواهد كه به اين قبيل اقدامات مبادرت ورزد. اين اقدامات ممكن است شامل متوقف ساختن تمام يا قسمتي از روابط اقتصادي و ارتباطات راه آهن، دريايي، هوايي، پستي، تلگرافي، راديويي و ساير وسايل ارتباطي و قطع روابط سياسي.

در آخرين مرحله چنان­چه تمامي اين تدابير نتوانست جلوي بي نظمي و تهديدهايي كه صلح و امنيت بين­المللي را مورد مخاطره قرار مي­دهد بگيرد، شورا مي­تواند بر طبق ماده ۴۲ «در صورتي كه شوراي امنيت تشخيص دهد كه اقدامات پيش بيني شده در ماده ۴۱ كافي نخواهد بود يا ثابت شود كه كافي نيست، مي­تواند به­وسيله نيروهاي هوايي، دريايي يا زميني به اقدامي­كه براي حفظ يا اعاده صلح و امنيت بين­المللي ضروري است مبادرت ورزد. اين اقدام ممكن است مشتمل بر تظاهرات و محاصره و ساير عمليات نيروهاي هوايي، دريايي يا زميني اعضاي ملل متحد باشد[۱]». مواد ۴۳ تا ۴۷ منشور به در اختیار قراردادن نیروهای مسلح کشورهای عضو با درخواست شورای امنیت و انعقاد موافقت­نامه­هایی در این­باره و تشکیل کمیته ستاد نظامی ، مربوط می­شود. لکن این مواد تا کنون اجرایی نگردیده است و شورای امنیت برای دست­یابی به اهداف خود از نیروهای چند ملیتی، عملیات حفظ صلح و سازمان­های منطقه­ای بهره گرفته است.

مطلب مشابه :  تعیین عدالت ترمیمی و نقش آن در امنیت قضایی-دانلود پايان نامه ارشد حقوق

الف: شورای امنیت و استفاده از نیروهای چند ملیتی

شورای امنیت در چند نوبت از نیرو­های چند ملیتی برای نیل به اهداف خود بهره گرفته است؛

  • جنگ کره : در پی عبور نیروهای کره شمالی از مدار ۳۸ درجه و تهاجم به کره جنوبی، شورای امنیت اقدام به صدور قطعنامه شماره ۸۲ نمود و در این قطعنامه آمده بود که به اعضای سازمان توصیه می­شود کمک­های خود را برای دفع حمله مسلحانه و بازگشت صلح و امنیت بین­المللی به کره جنوبی ارسال دارند. نیروهای چند ملیتی تحت فرماندهی ایالات متحده، اجازه یافتند به همراه پرچم ملی خود از پرچم سازمان ملل نیز استفاده کنند و گزارش عملیات خود را به نحو مقتضی به شورای امنیت ارایه نمایند. این اولین مرتبه­ای بود که شورای امنیت مجوز توسل به زور را برای نیروهای چند ملیتی صادر می­کرد.
  • جنگ کویت: بعد از تجاوز عراق به کویت در اوت ۱۹۹۰ شورای امنیت از دولت­های همکار کویت برای عملیات اجرایی بر ضد عراق تحت اقتدار شورا(بند ۱ قطعنامه۶۶۵ مبنی بر اجرای محاصره دریایی عراق) استمداد جست و در نهایت در قطعنامه ۶۷۸ مجوز توسل به زور علیه عراق صادر کرد.

جنگ افغانستان: در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ حملاتی علیه برج­های دو قلوی تجارت چهانی در نیویورک به وقوع پیوست. این اقدام بلافاصله به گروه القاعده به رهبری بن­لادن نسبت داده شد و حکومت طالبان در افغانستان مسوول اقدام این گروه شناخته شد. شورای امنیت با صدور قطعنامه ۱۳۶۸ در مقدمه آن حق ذاتی دفاع مشروع را مورد شناسایی قرارداد. در بند ۵ نیز آمادگی خود را برای اتخاذ همه اقدامات لازم برای پاسخگویی به حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر و مبارزه با همه اشکال تروریسم اعلام کرد. آمریکا و هم­پیمانانش این قطعنامه را مجوز حمله نظامی به افغانستان تلقی کردند و حملات گسترده­ای را سامان دادند که منجر به سقوط حکومت طالبان و استقرار حکومتی موقت در آن

[۱] -Charter of UN.

مطلب مشابه :  مطالعه تطبیقی جایگاه اصل قانونی بودن جرائم و مجازاتها در حقوق کیفری ایران و جزای بین الملل

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : تحول در مفهوم توسل به زور و تهدید توسل به زور  با فرمت ورد