دانلود پایان نامه

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تطبیقی جایگاه نسب و ارث در اهدای جنین در فقه امامیه و حقوق

قسمتی از متن پایان نامه :

 

–  ماهيت نسب در حقوق ايران

حقوق ايران در خصوص ماهيت نسب، به نظريه حقيقت شرعيه بودن نسب نزديك‌تر است. اگرچه در حقوق ايران، به تبع نظريات مشهور فقهاي اسلام، واقعي و طبيعي بودن نسب و توجه به عرف نيز تا حدودي تاكنون از نظر دور نمانده است، ليكن نظريه اصلي پذيرفته شده در حقوق ايران، همان نظريه قانوني بودن نسب است. زيرا اعتبار و قرارداد، موجب تحقق نسب نمي‌شود و در مواردي همانند تبني (فرزند‌خواندگي) كه در حقوق برخي از كشورها نيز موجب تحقق و شناسايي نسب است. رابطه اعتباري و قراردادي فرزندخواندگي در حقوق اسلام و ايران موجب نسب شناخته نشده است و در قرآن كريم به صراحت آمده كه فرزند خواندگي موجب تحقق رابطه‌ي حقيقي فرزندي نمي‌شود[۱] و ازدواج مؤمنان با فرزندخوانده‌ها و زنان سابق فرزند خوانده آنها نيز مجاز شناخته شده است.[۲]

همچنين رضاع نيز اگر چه وفق نظر مشهور فقها و قانون مدني ايران[۳] از موانع نكاح محسوب مي‌شود ولي موجب تحقق نسب نيست و ساير آثار نسب غير از مانعيت در نكاح را ندارد و رضاع صرفاً از حيث مانعيت نكاح همانند نسب است و صرف نشر حرمت را نيز نمي‌توان جعل نسب دانست.[۴] بنابراين رضاع كه يك امر اختياري است و با اراده و اختيار اشخاص قابل تحقق است، موجب تحقق نسب نمي‌شود و به تعبير قرآن حرمت خواهر و مادر رضاعي نيز[۵] فقط از حيث نكاح مي‌باشد.

مطلب مشابه :  دانلود پايان نامه ارشد:ارائه راهکارهایی جهت کم شدن مراجعه افراد به دادگستری

۲ – نسب نامشروع

شایان ذکر است که تکّون هر کودکی در اثر رابطه بین زن و مرد میّسر است اگر در بین آنها ارتباط برقرار نشود، عادتا محال است بچه‏ای به دنیا بیاید چنانکه مریم مقدّس در جواب پیک خداوند سبحان که به او مژده عیسی را داد و گفت:أن اللّه یبشّرک بکلمة منه اسمه المسیح عیسی بن مریم.[۶] گفت:انی یکون لی ولد و لم یمسنی بشر. [۷]

رابطه بین زن و مرد که سبب تکون کودک می‏شود بر سه قسم است:رابطه مشروع، رابطه غیر مشروع و رابطه‏ای که مورد اختلاف است آیا مشروع است یا نامشروع.

رابطه مشروع بر دو قسم است: رابطه زوجیت زن و مرد، اعتقاد به رابطه زوجّیت که همان شبهه است.کودکانی که از رابطه مشروع به وجود می‏آیند کودکان مشروع هستند خواه رابطه از قسم اوّل باشد، خواه از قسم دوّم.[۸]

رابطه غیر مشروع بر دو قسم است:رابطه‏ای که منجر به زنا می‏شود و رابطه‏ای که در آن زنا نیست لکن در اثر تماس زن و مرد نامحرم، زن حامله می‏شود، مانند پسر و دختری که نامزد شده‏اند و قبل از اجرای عقد در اثر تفخیذ دختر حامله شده است . کودکانی که از رابطه غیر مشروع به وجود می‏آیند، کودکان نامشروع هستند خواه از قسم اوّل باشند و خواه از قسم دوّم.

در این قسمت  کودکان نامشروع و احکام فقهی و حقوقی آنان بررسی می‏شود و پاسخ داده می شود که کودکان نامشروع چه کسانی هستند وآیا کودک تلقیحی و آزمایشگاهی، مشروع است یا نامشروع . 

[۱]–  .«… و ما جعل ادعيائكم ابنائكم …»، سوره مبارکه  احزاب، آيه شریفه ۳٫

مطلب مشابه :  دانلود پايان نامه حقوق:نسب و ارثِ طفلِ ناشي از تلقيح مصنوعي

[۲]–  سوره مبارکه احزاب آيه شریفه ۳۷٫

[۳]– ماده ۱۰۴۶٫

[۴]– صفار ،دكتر محمد جواد ، منبع پيشين، ص ۲۴۴٫

[۵]– «… حرمت عليكم … و أمهاتكم اللاتي ارضعنكم و اخواتكم من الرضاعه …» آيه ۲۲ سوره نساء.

[۶] – سوره مبارکه آل عمران آیه شریفه ۴۵

[۷] – سوره مبارکه آل عمران آیه شریفه ۴۷

[۸] –  قبله ای، خلیل- عضو هیأت علمی دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری. مقاله: بررسی احکام فقهی و حقوقی کودکان نامشروع – دیدگاه های حقوقی » شماره ۱۳ (صفحه ۱۱۷)

 

 

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سوالات تحقیق

۱ – آیا وارد کردن نطفه مرد و پرورش نطفه بارور شده دو همسر خارج از رحم جایز است ؟

۲- نسب طفل ناشي از تلقيح مصنوعي به چه كسي مي رسد ؟

۳- آيا طفل ناشي از تلقيح مصنوعي در انواع گوناگون آن ارث مي برد يا خير؟

اهداف تحقيق (ضرورت انجام تحقیق)

۱- تبيين و روشن ساختن نسب و ارثِ طفلِ ناشي از تلقيح مصنوعي.

۲- بررسي موانع و مشكلات تلقيح مصنوعي از جمله در مورد نسب وارث كودك ناشي از آن.

۳- بررسي وضعيت طفل در شرع و قانون.

با توجه به اینکه قانون نحوه ی اهدای جنین جدید التصویب می باشد و موارد مسکوت و ابهامات زیادی را به همراه خود به ارمغان آورده است لذا انجام تحقیق فقهی و حقوقی پیرامون مساله نسب و ارث در این راستا ضروری می باشد .

 دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت ورد):

پایان نامه مطالعه تطبیقی جایگاه نسب و ارث در اهدای جنین در فقه امامیه و حقوق

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با PDF):

پایان نامه مطالعه تطبیقی جایگاه نسب و ارث در اهدای جنین در فقه امامیه و حقوق