دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 مقایسه تطبیقی بزه جاسوسی در حقوق کیفری ایران و فرانسه

قسمتی از متن پایان نامه :

 

قضاوت های اسلامی درباره جاسوسی

در این جا به دو مورد از قضاوت هایی که در دوران اسلامی انجام شده اشاره می کنیم  و این قسمت از بحث را به پایان می بریم :

  1. علامه طباطبایی ( رحمت الله علیه ) به نقل از تفسیر قمی در ذیل آیه شریفه:

( یا ایها الذین امنوا لا تتخذوا عدوی و عدوکم اولیاء ) می فرماید :

این آیه در شان حاطب بن ابی بلتحه نازل شده ، هر چند لفظ آیه عام است ولی معنایش مخصوص به این شخص بوده و داستان آن از این قرار است :حاطب بن ابی بلتحه در مکه مسمان شد و به مدینه هجرت کرد ، در حالی که عیالش در مکه مانده بودند ، از سوی دیگر کفار قریش ترس آن را داشتند که لشکر رسول خدا (ص) بر سر آنان بتازد ، لاجرم نزد عیال حاطب رفته از این خانواده خواستند تا نامه ای به حاطب بنویسند و از وی خبر محمد (ص) را بپرسند که آیا تصمیم دارد با مردم مکه جنگ کند یا نه ؟

خانواده حاطب نامه ای به او نوشته جویای وضع شدند ، او در پاسخ نوشت :

آری رسول خدا (ص) چنین بنایی دارد و نامه را به دست زنی به نام صفیه داد  و او نامه را در لای گیسوان خود پنهان نموده به راه افتاد، در همین میان جبرئیل نازل شد و رسول خدا (ص) را از ماجرا خبر داد.

رسول خدا (ص) امیر المومنین علی (ع) و زبیر بن عوام را به طلب آن زن فرستاده این دو تن خود را به او رساندند. امیرالمومنین پرسید نامه کجاست؟ صفیه گفت: نزد من چیزی نیست ، حضرت و زبیر زن را تفتیش کردند و چیزی نیافتند . زبیر گفت: حال که چیزی نیافتیم برگردیم، امیرالمومنین (ع) فرمود: به خدا سوگند رسول خدا (ص) به ما دروغ نگفته ، و جبرئیل هم به آن جناب دروغ نگفته و او هم به جبرئیل دروغ نمی بندد . و به خدا سوگند ای زن یا نامه را در می آوری و می دهی و یا سر بریده ات را نزد رسول خدا (ص) می برم. صفیه گفت : پس از من دور شوید تا در آورم ، آنگاه نامه را از لای گیسوان خود در آورد، امیرالمومنین (ع) نامه را گرفت و نزد رسول خدا (ص) آورد .

مطلب مشابه :  ارتباط متقابل تنوع فرهنگی و جهان شمولی حقوق بشر- پايان نامه ارشد حقوق

رسول خدا (ص) از حاطب پرسید : این چه کاری است؟ حاطب عرض کرد : یا رسول الله (ص) به خدا سوگند این کار را از در نفاق نکردم و چیزی تغییر و تبدیل ندادم و من شهادت می دهم با این که اهل من از مکه به من نوشتند که قریش با ما خوش رفتاری میکنند من خواستم در حقیقت حسن معاشرت آنان را با خدمتی تلافی کرده باشم . بعد از سخنان حاطب خدای تعالی این آیه را فرستاد:

(یا ایها الذین آمنوا لا تتخدوا عدوی و عدوکم اولیاء … و الله بما تعلمون بصیر)[۱]

  1. درباره برخورد امام حسن (ع) با جاسوسان معاویه در تاریخ آمده است :

دستور داد دو نفری را که برای معاویه جاسوسی می کردند ، اعدام کنند و با اجرای این حکم روح فتنه جویی و بلوا گری را که عناصر زیادی از مردم بصره و کوفه بدان گراییده بودند سرکوب ساخت .

شیخ مفید می نویسد:

     “چون خبر وفات امیرالمومنین (ع) و بیعت مردمان با حسن بن علی (ع) به معاویه رسید ، پنهانی مردی از قبیله حمیرا را به کوفه و مردی از بنی القین را به بصره فرستاد تا اخبار را برای او بنویسند و در کارهای امام حسن ایجاد اختلال کنند ، امام حسن (ع) از این موضوع اطلاع یافت ، دستور داد تا جاسوس « حمیری » را در کوفه از خانه گوشت فروشی بیرون آورده ، گردن زدند و به بصره نوشت تا جاسوس « قینی » را در میان قبیله « بنی سلیم » جست و جو کنند و او را یافته اعدام نمایند” .[۲]

[۱]. سید محمد حسین طباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۹، دارالکتاب الاسلامیه، چاپ چهارم، تهران، ۱۳۶۲، ص۲۷۰-۲۷۲

مطلب مشابه :  پايان نامه ارشد:جرائم سازمان یافته در حقوق

[۲]. راضی آل یاسین، صلح امام حسن، ترجمه سید علی خامنه ای، مؤسسه انتشارات آسیا، ص۱۱۱٫

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف تحقیق

  1. اهداف نظری
  • تبیین سیاست کیفری ایران در زمینه بزه جاسوسی
  • تبیین ایرادها و نقایص جرم انگاری جاسوسی در حقوق ایران
  1. اهداف کاربردی
  • ارائه پیشنهادها اصلاحی به مراکزتقنینی
  • ارائه ایرادها تقنینی به مراکز پژوهشی تصمیم گیر

ج- پرسش های تحقیق

  1. تفاوت های جاسوسی در حقوق ایران و فرانسه در قبال رکن مادی جاسوسی کدام است؟
  2. در زمینه رکن روانی جاسوسی، تفاوت حقوق ایران و فرانسه کدام است؟