دانلود پایان نامه

تغییرات زندگی شان قرار می دهند ، مکان هایی برای تبادل نظر هستند که در آنها جوانان عقاید و نظرات خود را با هم به اشتراک می گذارند . این قابلیت که یک جوان بتواند با امثال خود در کشور های دیگر جهان ارتباط برقرار کند باعث می شود تا این شبکه ها به مکانی تبدیل شوند که در آنها ایده های جدیدی معرفی می شوند و مورد بحث قرار می گیرند.استفاده از خدمات شبکه های اجتماعی ، روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می کند . هم اکنون سایت های شبکه های اجتماعی ، بعد از پرتال های بزرگی مثل یاهو یا اس ام ان موتورهای جستجو مثل گوگل ، تبدیل به پر استفاده ترین خدمات اینترنتی شده اند .
شبکه های اجتماعی ، به خصوص آن هایی که کاربرد های معمولی و غیر تجاری دارند، مکان هایی در دنیای مجازی هستند که مردم خود را به طور خلاصه معرفی می کنند . وامکان برقراری ارتباط بین خود و همفکرانشان را در زمینه های مختلف مورد علاقه فراهم می کنند البته در بعضی از این موارد مثل مای ناسا سمت وسوی اصلی این علایق مشخص است .
به نظر می رسد شبکه های اجتماعی در اینترنت ، در آینده بیش از این هم اهمیت پیدا می کند . این شبکه ها هم اکنون روز به روز محبوب تر می شوند . با شبکه های اجتماعی، دیگر افراد برای پیدا کردن همفکران خود در موارد گوناگون تنها نیستند ؛ یک دوست آرژانتینی برای تحلیل بازی های بوکاجونیورز ، یک دوست سوئدی برای صحبت در مورد فناوری اطلاعات ، یک دوست فرانسوی برای صحبت در مورد فیلم های سینمای مستقل یا یک دوست مصری برای بحث در مورد مسائل خاورمیانه . مسلماً در دنیای حقیقی هیچ گاه افراد علاقه مند ، موضوعات مورد علاقه خود را به این گستردگی نمی یافتند .
این دلیل و شاید دلایل مشابه این ، سرویس شبکه های اجتماعی را به یکی از مهم ترین ارکان اینترنتی دردو ، سه سال اخیر تبدیل کرده است .
یک شبکه اجتماعی ، یک ساختار اجتماعی است که از گرده همایی (که عموماً فردی یا سازمانی هستند) تشکیل شده است که توسط یک یا چند نوع خاص از وابستگی به هم متصل اند . به بیان دیگر ، یک شبکه اجتماعی سایت یا مجموعه سایتی است که به کاربرانی که دوست دارند علاقه مندی ها ، افکار ، فعالیتهای خودشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و دیگران هم با آنان به اشتراک بگذارند .
شبکه های اجتماعی اینترنتی به خصوص آن هایی که کاربرد های معمولی و غیر تجاری دارند ، مکان هایی در دنیای مجازی هستند که مردم خود را به طور خلاصه معرفی می کنند و امکان برقراری ارتباط بین خود وهمفکرانشان را در زمینه های مختلف مورد علاقه فراهم می کنند . (Wikipedia)
انقلاب ارتباطات، نوع جدیدی از ارتباطات مجازی را که خالی از روح حاکم بر روابط واقعی اجتماعی است به وجود آورده است . از طریق ماهواره، اینترنت و … جهان جدیدی به موازات جهان واقعی به وجود میآید . رسانههای الکترونیکی مخاطبان وسیع و متکثری دارند که مجموعههایی از حیث محتوای نمادین را به این مخاطبان عرضه میکنند . در چنین شرایطی فضای مجازی شکل میگیرد و فرهنگها همه از طریق واسطـه های الکتـرونیکی منتقـل میشوند و مفاهیـم زمان و مکـان معانی تازهای پیدا میکنند . فواصل زمانی و مکانی عملاً از میان برداشته میشوند و انتقال اطلاعات ، دادهها و سرمایهها و امکان ارتباط همزمان میان افراد در نقاط مختلف بهوجود میآید .
جهان طی چند سال گذشته قدم به دنیای جدیدی تحت عنوان «وب ۱» و در ادامه «وب ۲» گذاشته که ظرف مدت زمان اندکی ، «وب ۲» به سبب امکان ارتباط تعاملی دوسویه مورد استقبال کاربران فضای سایبری قرار گرفته است . اکنون نتایج پژوهشها بیانگر افزایش فعالان مجازی نسبت به شبکههای اجتماعی است که در عصر کنونی به محبوبترین نوع وب سایتها بدل شده و کاربران، بخش قابلتوجهی از وقت خود را به این شبکهها اختصاص دادهاند . در ابتدا «وب۱» ، دنیای اطلاعات را در فواصل زمانی سالهای ۱۹۹۰تا ۲۰۰۰ متحول ساخت و با ایجاد دسترسی همگانی به اطلاعات مختلف بدون هیچگونه محدودیتی ، در دنیای فیزیکی انقلابی شگرف در زمینه دسترسی به اطلاعات و پیشرفت علم ایجاد کرد و پس از آن «وب۲» و وبسایتهای دوسویه و شبکههای اجتماعی مجازی از سال ۲۰۰۰ تاکنون دنیای ارتباطات را چنان دگرگون ساختهاند که کاربران این بار ضمن دریافت پیام، خود شخصا اقدام به خوراک دهی سایتها و وبلاگها میپردازند . گسترش وبلاگها از سال ۱۹۹۹ میلادی و در ایران از سال ۱۳۸۰ با راهاندازی چندین سرویس رایگان و یا ارزانقیمت در رابطه با وبلاگ و وبلاگنویسی آغاز شده و بهعنوان رسانهای محاورهای عمومیت یافته بهصورتیکه اکثر وبلاگنویسـان از وبلاگ برای بحث در ارتباط با موضـوعات مورد علاقه استفاده و با بهکارگیری لینکهای متعدد را امکان دنبال کردن مباحث مورد علاقه خود را در اختیار خوانندگان قرار داده و آنها را ضمن شرکت در مباحث موردنظر و آگاهی از سایر دیدگاههای موجود ، ترغیب به بیان عقاید و نقطهنظرات خود میکنند . وبلاگها بعضاً دارای یک مولف و برخی هم بهصورت گروهی اداره میشوند و عملکرد برخی از آنها نظیر پرتال بوده و خوانندگان را به سایر وبسایتها و وبلاگها هدایت می کنند ، در حالی که برخی دیگر در عرصههای مختلف و در ارتباط با مسائل سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی و … اقدام به نشر اطلاعات کرده و مخاطبان را با رویکردی کاملاً آزاد قادر به مطالعه مطالب و درصورت تمایل بیان و ارایه دیدگاهها و نقطه نظرات در ارتباط با آن موضوع می کنند . در مجموع ، این ارتباطات دو طرفه ” در «وب۲» سبب ایجاد شبکههای اجتماعی
بزرگی همچون فیسبوک (نادریان،شانزدهمین کنفرانس وحدت اسلامی،۱۳۸۲) ، (سومین جامعه بزرگ دنیا) ، آمازون (کاظمی پور،۱۳۸۳،۲۱) ، (بزرگترین کتاب فروشی دنیا) ، ویکیپدیا (کلمن، ۵۲،۱۳۷۷) ، (بزرگترین دایرهالمعارف دنیا) ، ابای (گیدنز،۷۶،۱۳۸۰) ، (بزرگترین سوپرمارکت دنیا) و بسیاری دیگر ، در تمامی زمینه های زندگی بشر شده و به نوعی تمامی روابط اجتماعی جامعه بشری را تحت تاثیر خود قرار داده است.”
بهاعتقاد صاحب نظران ارتباطات ، شبکههای اجتماعی باعث شکلگیری مفاهیمی همچون صمیمیت و اعتماد در فضای سایبری شده است ، مفاهیمی که در گذشتهای نه چندان دور دستیابی و تحقق آن در حد یک رؤیا بود .
)پست الکترونیکی (Electronic Mil “E.mail ”
ایمیل یک نشانی پستی یا به اصطلاح آدرس پست الکترونیکی (Electronic mail) است که از طریق این نشانی میتوان با هر شخصی یا ارگان و سازمانی به صورت الکترونیکی و از طریق شبکه جهانی اینترنت ارتباط پیدا کرد . واز طریق آن همه افراد از هر کجای دنیا می توانند پیام ها ، عکس هاو هر فایل دیگری را ارسال نمایند. مزیت جهانی بودن دسترسی به صندوق پست الکترونیک و عدم محرومیت زمانی دسترسی به منظورارسال و دریافت نامه ها و همچنین آنی بودن همین ارسال ها و دریافت ها ، پست الکترنیک را به یک ضرورت فوق مهم بدل کرده است .
پست الکترونیک (ایمیل یا رایانامه) ، نامه ای الکترونیکی است که با رایانامه فرستاده می شود . یکی از کاربردهای اینترنت فرستادن و دریافت نامه های الکترونیکی است ؛ نامه الکترونیکی پرونده ایست که از طریق شبکه اینترنت برای مخاطبی که دارای رایا نشانی است ، فرستاده می شود . (http://fa.wikipedia:rg)
پست الکترونیکی یکی از خدمات مهم اینترنت است که شباهت زیادی به خدمات پست معمولی دارد ودر واقع ارتباط غیر همزمان را برای افراد پدید می آورد و در عرصه ارتباطات توجه روز افزونی به آن میگردد . استفاده از این گونه پست آسان است و فرستادن پیام به هر نقطه ای از دنیا چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد و لزومی به خرید تمبر و کاغذ و پاکت نیست ؛ و مهم تر آنکه عکس ، سندو جز آن را نیز می توان از طریق پست الکترونیکی ارسال کرد .
استفاده از پست الکترونیکی به سبب مزایای بسیار به طور گسترده ای رشد یافت . این مزایا عبارتند از : ارتباط همزمان چند کاربر با یکدیگر از طریق کنفرانس پست الکترونیکی ، امکان ذخیره یا دستکاری پیام ، سرعت بالای ارسال پیام ، هزینه ناچیز ارسال پیام ؛ امکان ارسال همزمان پیام برای چند نفر و ایجاد گروههای مباحثه و دریافت خودکار اطلاعات ؛ حذف نسخه برداری و استفاده از کاغذ ؛ رسید دریافت پیام و حذف محدودیت های زمانی و جغرافیایی (ماهنامه ریز پردازنده، ۱۳۷۸،۳۸-۴۱)
اطلاع رسانی و اطلاع گیری از طریق اینترنت امری معمولی و بدیهی است . یکی از روش های کسب پیام یا ارسال پیام پست الکترونیک است که افراد آن را جایگذین ارسال نامه ها از طریق پست سنتی کرده اند .
با این سرویس می توانید برنامه های خود را ارسال و یا پیام های رسیده را از صندوق پستی خود “Emil” دریافت کنید . همچنین این امکان وجود دارد که به وسیله این سرویس هر چیزی که در پرونده ای ذخیره می شود پیوست گردد مثل تصاویر ، اعلامیه ها و غیره .
این سرویس مهم ترین و کارآمدترین موضوع اینترنت است که به دلیل سادگی از طرف دارترین سرویس های اینترنتی محسوب می شود ، به طوری که در حدود ۵۰ درصد از کشورهایی که به اینترنت متصل هستند عمده بهره وری آنها از همین سرویس است .
امروزه افراد و شرکت ها ی مختلف از این سرویس بهره فراوانی می برند در واقع این سرویس پیام ها را رد و بدل و مشکل اشغال تلفن را رفع می کند . پست الکترونیک به طور خلاصه جای تلفن ، نامه های پستی ، فاکس و … را گرفته است .
امروزه با گسترش شبکه جهانی اینترنت ، پست الکترونیک به عنوان یکی از رایج ترین سرویس های این شبکه (اینترنت ) رواج و گسترش زیادی یافته است . سرعت بالا ، ضریب ایمنی مناسب و بسیاری از مزایایی که این سرویس داراست ، سبب شده است که این ابزار قوی و مناسب ، نامه های کاغذی را کم کم از میدان خارج کرده و به صورت یک سرویس همگانی ، مورد استفاده اکثر مردم جهان قرار گیرد .
امروز E-mail بهترین ابزار ارتباطی در سراسر دنیاست . چرا که علیرغم سرعت بالا ، ارزان قیمت و ofline است ، یعنی بر خلاف تلفن ، نیازی نیست که گیرنده شرایطی را فراهم می آورد که حتی ساکت ترین افراد نیز به ناگاه شروع به نوشتن مطالبی خواهند کرد که هیچ گاه جرات به زبان آوردن آنها را نداشته اند . هم چنین E-mail روشی مناسب برای حفظ شادابی و پویایی تیم های کاری است و از طریق آن می توانید اخبار شرکت خودرا بین مخاطبان توزیع و بازتاب سریع آن را به سرعت دریافت کرده ونسبت به شکایت های مخاطبان عکس العمل سریع و مناسب نشان دهید .
مزایای پست الکترونیک ، ایمیل ، E-mailچیست؟
در مجموع مزایای E-mail عبارتند از :
– افزایش بهره وری : دیگر مجبور به پاسگویی تلفن های همکاران خود و گذاشتن پیغام برای آنها نیستند .
-کاهش هزینه های ارتباطی : پست الکترونیکی یکی از ارزانترین روش های موجود برای برقراری ارتباط میان دفاتر کار است .
– E-mail انتقال سریع اطلاعات : می توانید با استفاده از داده ها را به کاربران منتقل کرده و یا پرس و جو از یک پایگاه اطلاعاتی انجام دهید .
– هم چنین در این برنامه سندی از ساعت و تاریخ خوانده شدن پیامهای ارسالی شده ، نگهداری می شود .
– E-mail سهولت ارتباط امکان برقراری ملاقات های فوری را فراهم می سازد .
E-mail- ایجاد پاسخگویی صادق
انه: هنگامی که کاربران به عادت کردند و پی می برند که در پاسخگویی بی پروا بوده و مخاطب با این روش در بیان احساسات واقعی (حتی اگر نا محبوب یا سخت باشد) ، نسبت به زمانی که رو در رو قرار گرفته، موفق تر خواهد بود .
-حفظ ارتباط مداوم : اگر شرکت شما کارمندانی دارد که معمولاً در محل کار خود حاضر نیستند ، می توانید یادداشت های داخل شرکت را از طریق E-mailبرای آنها بفرستید . در حقیقت E-mail می تواند راه بسیار خوبی برای حفظ تماس کارمندان راه دور با دفتر مرکزی باشد و اگر به تعداد کافی کارمند راه دور دارید ، این موضوع می تواند توجیه مناسبی برای نصب ایمیل باشد .
– تلفن همراه :
تلفن همراه یا تلفن مبایل که در فارسی گوشی مبایل هم گفته می شود ، یک وسیله شخصی و قابل حمل برای ارتباط مخابراتی است .
– تماس صوتی۱۱:
به افراد اجازه می دهد با هم دو به دو صحبت کنند . و صدای یکدیگر را از طریق

دیدگاهتان را بنویسید