دانلود پایان نامه

انسان را بسوی قله بلند سعادت پیش می برد، در سازندگی اجتماع نیز نقش مؤثری دارد.
۱۰- نماز روح انضباط و پاکیزگی و طهارت ظاهری را در انسان تقویت می کند چنانکه می دانیم هر یک از نمازهای واجب، زمان مخصوص به خود را دارد انسان موظف است که نماز را در زمان مشخصی به جا آورد و تأخیر و یا تقدیم در اقامه آن موجب بطلان یا کیفر الهی می شود. بی شک این برنامه دقیق و منظم، روح نظم و انضباط را در انسان پرورش می دهد و در نتیجه دیگر اعمال انسان نیز در سایه نظم و انضباط همواره با موفقیت و کامیابی همراه است یکی دیگر از شرایط نماز پاکی و طهارت است و آدمی برای انجام این فریضه الهی ناگزیر باید خویشتن را پاک و پاکیزه گرداند و با ظاهری آراسته به نماز بایستد و اگر انسان به مستحبات خویش عمل کند و با لباسی زیبا و بوی خوش و پیکری به دور از هرگونه آلودگی و نجاست به نماز بایستد، براستی به عنوان مظهر یک انسان وارسته متجلی می شود. آثاری که ذکر شد، تنها پیرامون اهل نماز بود
(محمدی- ۱۳۸۱: ۳۰-۲۲)
صفات نمازگزاران

 

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  ۷۷u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

هنگامی که انسان روح و روان خویشتن را در جویبار زلال نماز شستشو می دهد، رفته رفته بسیاری از صفات پسندیده در وجود وی شکوفا می شود و از موجودی ناچیز انسانی والا و وارسته پدید می آید. چرا که نماز به گفته قرآن «انسان را از زشتی و پلیدی باز می دارد و به سوی اعمال و رفتار شایسته دعوت می کند» انسانی که نماز می گذارد آگاه است که هنگامی نمازش در درگاه خداوند پذیرفته خواهد شد که دیگر اعمال وی نیز پسندیده باشد و زمانی که در برابر خدا سخن می گوید باید با اعمال نیک خویش سخنش را به اثبات برساند؛ تا بدین وسیله بتدریج زمینه برای ترک گناهان و استقبال از اعمال نیک برای انسان آماده شود.
قرآن مجید در لابه لای آیات خود بسیاری از ویژگیهای نماز گزاران واقعی را یادآور شده است. با توجه به این آیات شایسته است که در راستای بدست آوردن این صفات زیبا بکوشیم: خداوند در سوره معارج ابتدا بعضی از صفات ناپسند انسان را بر می شمارد:«ان الانسان خلق هلوعاً» انسان بسیار آزمند و ناشکیبا آفریده شده است.«اذا مسّه الشرّ جزوعاً» و چون زیانی به او می رسد بسی بی تابی می کند«و اذا مسّه الخیر منوعاً» و چون مال و ثروت به او روی می آورد بسیار بخل ورزیده و منع احسان می کند. پس از آن خداوند این ویژگی ها را برای انسان ذکر می کند نمازگزاران را استثنا کرده می فرماید:«الّا . . .المصلّین» مگر نمازگزاران سپس قرآن ویژگی های نمازگزاران را این گونه بیان میکند «والّذین هم علی صلواتهم دائمون» نماز گزاران کسانی اند که برنمازشان مداومت دارند«والّذین فی اموالهم حق معلوم للسّائل و المحروم» و کسانی که در اموالشان حق معینی را برای بینوایان و محرومان قرار می دهند. « والّذین یصدّقون بیوم الدّین» و کسانی که روز جزا و پاداش را تصدیق می کنند «والّذین هم من عذاب ربّهم مشفقون انّ عذاب ربّهم غیرمأمونٍ» و کسانی که از عذاب پروردگارشان ترسانند، زیرا از عذاب خدا هیچ کس ایمن نیست.«والّذین هم لفروجهم حافظون» کسانی که دامان خود را از شهوترانی(نامشروع) پاک نگه می دارند.«والّذین هم لاماناتهم و عهدهم راعون» و کسانی که امانتها و عهد و پیمان های خود را مراعات می کنند.(محمدی- ۱۳۸۱ : ۳۱)
فرضیه ۳ قرآن اسوه هایی برای عبرت گرفتن و هدایت انسان ها دارد.
«صراط الّذین أنعمت علیهم غیرالمغضوب علیهم ولا الضّالّین»
«خداوندا ! ما را به راه کسانی که آن ها را مشعول نعمت خود ساختی،(هدایت کن) نه غضب شدگان و نه گمراهان!» (سوره ی حمد- آیه ۷)
این آیه راه مستقیم را، راه کسانی معرفی می کندکه مورد نعمت الهی واقع شده اند و عبارتند از: انبیاء صدیقین، شهدا و صالحین. توجه به راه این بزرگواران و آرزوی پیمودن آن و تلقین این آرزو به خود، ما را از خطر کجروی و قرار گرفتن در خطوط انحرافی باز می دارد. بعد از این درخواست، از خداوند تقاضا دارد که او را در مسیر غضب شدگان و گمراهان قرار ندهد. زیرا بنی اسرائیل نیز به گفته قرآن، مورد نعمت قرار گرفتند، ولی در اثر ناسپاسی و لجاجت گرفتار غضب شدند.
قرآن، مردم را به ۳ دسته تقسیم می نماید: کسانی که مورد نعمت هدایت قرار گرفته و ثابت قدم ماندند، غضب شدگان و گمراهان.
مراد از نعمت در (انعمت علیهم)، نعمت هدایت است. زیرا در آیه ی قبل سخن از هدایت بود. علاوه بر آن که نعمت های مادی را کفار و منحرفین دیگران نیز دارند.هدایت شدگان نیز مورد خطرند و باید دائماً از خدا بخواهیم که مسیر، به غضب و گمراهی کشیده نشود.
انسان در تربیت نیازمند الگو می باشد. انبیاء شهدا، صدیقین و صالحان، نمونه های زیبای انسانیت اند(صراط الّذین انعمت علیهم) (قرائتی- ۱۳۸۴: ۳۴)
برای خود الگو پیدا کنید
من و شما از این نظر که خطاکار هستیم و تلاش داریم تا در زندگی به تکامل برسیم، بی نیاز از انتخاب الگو و سمبل نیستیم. در برگزیدن الگو، تفاوتی نمی کند که پیروی کننده انسان عادی باشد، یا اهل علم و عمل و اخلاق، همگی نیازمند به انتخاب الگو هستند. گاهی شخص پیروی کننده، خود دارای صفات نیک است.
گذشت تاریخ ثابت کرده است که انتخاب الگو و اسوه ، در بنای شخصیت انسان و پیشرفت تمدن، نقش به سزایی داشته که نباید آن را نادیده گرفت.
برای این که خود را در مسیر حکمت قرار دهیم، پیامبران، امامان(ع) نیکان، راست گویان و شهیدان، بهترین و سزاوارترین الگوها هستند. آیا نباید آنان را الگوی خود قرار دهیم؟
خداوند متعال می فرماید: «ولقد کان لکم فی رسول الله أسوه حسنه»
در پیامبر خدا برای شما الگوی خوب است.(سوره ی احزاب. آیه ی ۲۱)
به عنوان یک قاعده ی کلی: متواضع باشید و بنگرید به افرادی که در اطراف شما هستند و هر کدام متصف به صفت نیک بود که شما بدان نیازمندید، او را الگوی خود قرار بدهید. در این صورت نه تنها ضرر نمی بینید، بلکه موفق هم می شوید. سعی کنید برای دیگران نیز الگو باشد. زمانی که الگوهایی برای خود انتخاب کردید و از شخصیت، علم و اخلاق آثار اقتباس کردید، تلاش کنید تا برای دیگران نیز چراغ راه باشید. بدانید که مردم از کسانی که به ریش آنها می خندند و تنها ظاهر آراسته ای دارند، پیروی نمی کنند، بلکه از افرادی که در گفتار و کردار، در ظاهر و باطن و در نهان و آشکار، دارای اخلاص هستند، پیروی می کنند. هر گاه شخصی را دیدید که در بعضی از مسائل اخلاقی، رفتاری و در کارها، شما را الگو قرار داده است، او را از این مسأله آگاه نکنید، زیرا مهم این است که الگوی دیگری باشید وهرگاه او را از این قضیه باخبر ساختید، احساسات او را جریحه دار کرده و در نتیجه وی انکار می کند که از شما تقلید می کند و چه بسا از الگو قرار دادن صرف نظر کند. حکمت مشهور می گوید:
«کن حکیماً ما شئت، ولکن لاتخبر الآخرین بأنّک کذلک» در هر زمان خواستی حکیم باش ولی دیگران را خبردار نکن که چنان هستی.

مطلب مشابه :  پایان نامه با کلید واژه اثربخشی سازمانی

الگوهای قرآنی بهترین الگو
جوانان جامعه اسلامی ما معمولاً به دنبال الگوی مناسب می گردند تا بتوانند در زندگی روزمره خود و در اخلاق و معاشرت اجتماعی و در عبادات به آن ها(الگوها) پرداخته و با سرمشق قرار دادن آنها به سعادت دنیا و آخرت برسند. در قرآن که بهترین معارف را برای بشریت به ارمغان آورده است الگوهایی وجود دارد که در دنیای امروزی که بشر از لحاظ تکنولوژی و صنعت پیشرفت فوق العاده ای کرده است اما از نظر معنویت و اخلاق دارای کبودهایی است، می تواند راهنمای خوبی باشد. چون از هر نظر قرآن هدایت و سعادت را برای انسانها طالب است و در هر رده سنی الگوهای مناسبی را معرفی کرده است که اگر جوانان و نونهالان به دنبال آنها روند به زندگی سعاتمندانه همراه با عزت می رسند ولی اگر خدای ناخواسته دنبال الگوهای نامناسب بروند و در راستای اهداف تربیتی خودگام بر ندارند، دچار بحران هویت و معنویت می شود و در نتیجه، جامعه دچار بحران می شود و در خیلی از مشکلات، پیروز میدان نخواهد شد و دشمن از فرصت سوء استفاده خواهد کرد و با ارائه الگوهای شیطانی اهداف پلید خود را اجراء خواهد کرد، همچنان که در طول تاریخ، دشمنان اسلام همین ترفندها راعلیه مسلمانان به کار برده اند و به اهداف شوم خود رسیده اند. مانند جریان اندلس(اسپانیای) امروزی که مسیحیت با گرم کردن بازارهای کاذب و فاسد، مسلمانان را قتل عام و از آنجا بیرون کردند.(سرلک، ۱۳۸۷ : ۲۵)
معنای صدق و صدیق:
صدق یعنی مطابق کردن گفتار با باطن و با آنچه از آن خبر می دهد. بنابراین اگر گفتار انسان با باطنش یا با خارج مطابق نباشد صدق تمام نیست.
صدیق: بسیار راستگو ، پیوسته راستگو (صیغه ی مبالغه). این واژه شش مرتبه در قرآن تکرار شده است.«نور – ۶۱، یوسف- ۴۶، مریم – ۴۱ و ۵۶، مائده – ۷۵» در فضیلت صدق روایات بسیاری نقل شده است. از جمله پیامبر گرامی فرموده است: «راستی به دل آرامش می دهد در حالی که دروغ در دل ایجاد شک می کند. کسانی که در سخن، راستگو تر باشند در قیامت از همه به من نزدیک ترند» (الحدیث، ج۱: ۸۷)
صداقت ادریس:
«ذکر فی الکتاب ادریس انّه کان صدّیقاً و رفعناه مکانا علیّاً»
(و در کتاب آسمانی از ادریس یاد کن که پیامبری صدیق بود و او بلند مرتبه گردانیدیم)(سوره مریم- آیات ۵۶ – ۵۷)
«و اسماعیل و ادریس و ذا الکفل کلّ من الصّابرین»
«اسماعیل و ادریس و ذوالکفل را [یاد کن]که همگی از صابران بودند»«سوره انبیاء – آیه ی ۸۵»
جلوه هایی از اخلاق ادریس
در بعضی روایات سه صفت از صفات ادریس ذکر شده است که عبارتند از: آهسته سخن گفتن، نرم سخن گفتن و گام ها را به هنگام راه رفتن نزدیکی به هم گذاشتن. او بیش تر روزهای سال روزه بود. و هر روز به اندازه تمام اهل زمانش عبارت می کرد اولین کسی است که با قلم نوشته است و اولین کسی است که خیاطی کرد و به هنگام خیاطی تسبیح خدا می گفت. (مجلسی ، ج۱۱:۲۷۸ – ۲۷۹)

مطلب مشابه :  منابع پایان نامه ارشد با موضوع حمایت اجتماعی-خرید فایل

شکر گزاری
معنای شکر و شکور:
فطرت انسان چنین سرشته شده است که وقتی متوجه می شود نعمتی از کسی به او رسیده، حالت تواضع و علاقه به منعم در او پیدا می شود که در قلب و زبان و عملش تأثیر می گذارد. در قلب به منعم علاقه مند می شود و با زبان تشکر کرده، در عمل سعی می کند نعمت را در راهی که موجب خشنودی منعم است صرف کند. به مجموع این گونه رفتارها، شکر می گویند.(برجی- ۱۳۸۶: ۴۱)
آثار و برکات شکر
در قرآن در روایات آثار و نتایج فراوانی برای شکر ذکر شده است. شکرگزاری از خداوند توفیقی است که به لطف او نصیب انسان می شود و خود، شکر دیگری را می طلبد اگر انسان شاکر به این نعمت مضاعف آگاه باشد، محبت او به خدا افزون می شود و شکر و ذکر خدا در قلب او زنده می ماند. (برجی- ۱۳۸۶: ۴۵)
۱- افزایش نعمت:
خدای متعال فرموده است: «لئن شکرتم لأزیدنّکم» (اگر شکر کنید نعمت شما را افزون خواهم کرد) (سوره ی ابراهیم- آیه ی ۷)
۲- استمرار نعمت:
یکی از اثار شکر استمرار نعمت است.
۳- مصونیّت از عذاب الهی
یکی دیگر از آثار شکر، مصونیت از عذاب الهی است.

شکر گزاری نوح:
حضرت نوح نبی(ع) طلایه دار مبارزه بی امان و طولانی مدّت با مظاهر شرک و بت پرستی و امتیاز خواهی طبقاتی و اشرافی گری است.(سوره ی یونس- آیات ۷۱- ۷۲، سوره ی هود آیه ی ۳۴ و سوره نجم- آیات ۵۲- ۵۰)
او احیاگر معارف الهی و توحید ناب و بنیان گذار مناظره و استدلال منطقی و عقلی برای اثبات توحید و نفی بت پرستی است.(سوره هود- آیات ۲۵- ۲۹)
این پیامبر بزرگ در بیان و تبلیغ معارف الهی و تحمل آزار و استهزای قوم خود ارزش های والای انسانی را نمایان کرد که این می تواند اسوه ی انسان های خداجو و فضیلت خواه باشد. شرح صدر، زبان مهر آمیز(سوره اعراف- ایات ۶۰ – ۶۱) اصلاح امور (سوره تحریم- آیه ی ۱۰۱). احسان به دیگران (سوره صافات- آیات ۷۹- ۸۰)
استقامت در راه هدف (سوره اسراء- آیه ی ۳، سوره عنکبوت- آیه ی ۱۴، سوره نوح- آیات ۱۰۶- ۵ ) و خیر خواهی (سوره اعراف- آیه ۶۲،سوره هود – آیه۳۴)از آن دسته از فضیلت های اخلاقی است که خدای متعال نوح نبی و دیگر پیامبرانش را به آن ها ستوده است. اما آن فضیلت اخلاقی که نوح به طور ویژه به آن ستوده و به عنوان پیشرو و اسوه برای نسل بعد مطرح شده«عبد شکور» بودن است. (برجی- ۱۳۸۶ : ۳۹)
جلوه هایی از اخلاق نوح:
روزه داری در تمام ایام سال بجز دو عید فطر و قربان.(قصص الانبیاء، ابن کثیر: ۸۹) و یاری طلبیدن از خدا (سوره قمر- ایه۱۰) در تمام حالات است. نوح به هنگام مرگ به فرزندانش وصیت کرد و فرمود:«شما را از دو چیز نهی می کنم و آن دو عبارت است از شرک و تکبّر، و به دو چیز امر می کنم و آن دو عبارت است از جمله (لا اله الّا الله)و جمله ی (سبحان الله و بحمده). (جامع السعادات، ج ۱ : ۳۴۷) امام صادق(ع)فرمود:«نوح را به سبب گریه زیاد نوح نامیدند» (کامل ابن اثیر، ج۱ : ۶۸)امام سجاد (ع) فرمود:«مردم سه چیز را از سه پیامبر یاد گرفتند. صبر را از ایوب، شکر را از نوح و حسد را از فرزندان یعقوب» (مجلسی، ج ۱۱: ۲۸۶)
عفت و پاکدامنی:
معنای عفّت: (العفّه حصول حاله للنفّس تمتنع بها عن غلبه الشهوه)(عفّت عبارت از حصول حالتی برای نفس است که این حالت مانع از غلبه و سرکشی شهوت در انسان می شود) (مفردات راغب: ۳۳۹)
عفت یوسف:
آن گاه که همسر عزیز مصر در خلوت با یوسف عشوه گری و طنازی های خود را بر او عرضه کرد و از او خواست تا به خواسته ی وی پاسخ داده، او را کامروا سازد، وضعیت یوسف می طلبید که او تسلیم وی شود و با شور و اشتیاق به خواسته اش لبیک گوید، چه اینکه یوسف در عنفوان جوانی بود، دورانی که نفس انسان آکنده از عاطفه و غریزه ی جنسی شعله ور است ، و از همه بالاتر یوسف در خانه آن زن و تحت قدرت و نفوذ و خشم او بود، به گونه ای که اگر تسلیم وی نمی شد از آزار و شکنجه او بیمناک بود. ولی یوسف در مقابل همه این امور خواسته آن زن را رد کرد با بلندی روح و بی میلی، از او روی گردان شد و زندگی در زندان را که سرشار از آزار و شکنجه بود، بر فرو افتادن در دام گناه ترجیح داد. (برجی- ۱۳۸۶: ۱۰۷ – ۱۰۲)

مطلب مشابه :  خرید پایان نامه :ارزش های اخلاقی

یوسف اسوه ی پاکدامنی و عفت
قال ربّ السّجن احبّ الیّ ممّا یدعوننی الیه و الّا تصرف عنّی کید هنّ اصب الیهن و اکن من الجاهلین فاستجاب له ربّه فصرف عنه کبد هنّ انه هو السّمیع العلیم
یوسف گفت: پروردگارا! زندان برای من خوش تر است از آنچه مرا به آن می خوانند، و اگر مکر آنان را از من باز نداری، به آنان می گرایم و از نادانان خواهم شد. آن گاه پروردگارش درخواست او را اجابت کرد و مکر آنان را از او باز داشت چرا که شنوا و داناست(سوره یوسف- آیات ۳۳ – ۳۴)
ایّوب، پیشرو صابران
در قرآن کریم آمده است.
(انّا وجدناه صابراً نعم العبد انّه اوّاب)
(ما ایوب را شکیبا یافتیم، چه بنده ی خوبی است که بسیار بازگشت کننده به خداست(سوره ص – آیه ۴۴)در آیه فوق خدای متعال ابتدا از صبر ایوب یاد کرده و سپس او را به سبب صبرش ستوده و در نهایت نشانه ی صبر او را این گونه ذکر کرده که در برابر هر مصیبت و بلایی که بر آو وارد می شد به خدا توجه می کرد و بسیار بازگشت کننده به خدا بود. (برجی- ۱۳۸۶: ۱۱۷))
جایگاه صبر و صابران در قرآن:
در قرآن مجید صبر در کنار بسیاری از ارزش های والای معنوی مانند یقین (سوره سجده آیه ۲۴)، شکر (سوره ابراهیم- آیه ۵) توکل (سوره ی نحل- آیه ۴۲)، نماز(سوره بقره – آیه ۱۵۳)، تسبح (سوره طور- آیه ۴۸)استغفار(سوره مؤمن- آیه ۵۵)جهاد(سوره نحل- آیه۱۱۰) و عمل صالح(سوره هود- آیه ۱۱) ذکر شده است. قرآن صبر را از صفات برجسته ابرار (سوره بقره – آیه ۱۷۷) ، متقین (سوره آل عمران- آیات ۱۷ تا ۱۵)، مخبتین(سوره حج- آیات ۳۴ – ۳۵) و بهشتیان دانسته اشت. این کتاب الهی همه خیرات دنیا و آخرت را دستاور و صبر و هر موفقیتی را در دنیا و آخرت وابسته به صبر، و رسیدن به بهشت و رهایی از دوزخ را و امدار صبر دانسته و به صراحت اعلام کرده که خداوند یا صابران است(سوره بقره- آیات ۱۵۳- ۲۴۹)(سوره انفال- آیات ۴۶ – ۶۵) خداوند صابران را دوست دارد ( سوره آل عمران- آیه ۱۴۶) به آنان مژده می دهد(سوره

دیدگاهتان را بنویسید