دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 بررسی تطبیقی رژیم حقوقی تنگه هرمز از منظر کنوانسیونهای بین المللی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

تنگه هرمز در دوره اسلامی

در دوره اسلامی و به دنبال سقوط دولتهای ساسانی و روم، حاکمیت بر تنگه هرمز در اختیار دولتهای اسلامی قرار گرفت و دریانوردان مسلمان ایرانی و عرب تا ظهور قدرت دریایی کشورهای اروپایی، نه تنها در خلیج فارس و تنگه هرمز رفت و آمد می کردند، بلکه از آنجا به دریاهای سراسر جهان مسافرت کرده تجارت پر رونقی را بین جهان اسلام و شرق و غرب آن ایجاد نمودند و حتی فنون دریانوردی را توسعه دادند. تجار و دریانوردان مسلمان که از بنادر خلیج فارس چون بصره، سیراف، لنگه و هرمز حرکت می کردند از سمت شرق به سواحل هندوستان چون خلیج کامبی، کالیکوت، سیلان، بنگلادش و سپس جزایر اندونزی و مالزی، بندر کانتون در چین، سواحل کره، ژاپن و فیلیپین و از سمت غرب به یمن، ساحل شرقی آفریقا، ماداگاسکار، سومالی، دریای سرخ، مصر، مدیترانه و اروپا برای تجارت و مبادله کالا مسافرت می کردند و در کنار این هدف نتایج فرهنگی نیز حاصل می آمد که به طور مشخص به اشاعه و پخش اسلام در جنوب و جنوب شرق آسیا و آفریقا می توان اشاره کرد. چون خلیج فارس و تنگه هرمز در مرکزیت جهان اسلام قرارداشت، راههای دریایی آن به مراکز یاد شده و سراسر جهان اسلام از مدیترانه و شرق آفریقا تا شرق آسیا و چین متصل می شد و تمام این شبکه حمل و نقل دریایی در کنترل مسلمانان قرارداشت.[۱]

مطلب مشابه :  سرمایه گذاری خارجی در حوزه انرژی و حقوق حاکم بر آن-پايان نامه

در اوایل دوره اسلامی خلاء قدرت در منطقه خلیج فارس به بروز شورشهایی در منطقه نظیر شوش بوفدیک در بحرین منجر شد و دزدی دریایی نیز اوج گرفت که با اعزام نیرو در دوره ابوبکر و عثمان فرو نشانده شد.

با ظهور حکومت عباسیان در بغداد در قرن هشتم میلادی، منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز تحت حاکمیت آنها در آمد و به کانال اصلی و حیاتی مبادلات بین بازارهای خارجی در شرق با حکومت قدرتمند و ثروتمند عباسی و امپراتوری بیزانس تبدیل شد. هارون الرشید در اواخر قرن دوم هجری (هشتم میلادی) عمان را متصرف گردید ؛ زیرا نقش اصلی در تجارت دریایی با آسیای شرقی و هندو مدیترانه و آفریقا متعلق به این کشور بود و بسیاری از بازرگانان ایرانی و دیگر نواحی اسلامی از بنادر عمان برای حمل کالا به بنادر کشتیرانی جنوب و جنوب شرق آسیا و آفریقا استفاده می کردند؛ همچنین در این دوره امکان استفاده رومیها از مسیر تجاری مزبور نیز فراهم آمد.[۲]

در دوره عباسیان، بندر بصره به عنوان نقطه نهایی اتصال خطوط حمل و نقل دریایی و حمل و نقل خشکی در خلیج فارس و در مسیر غرب و شرق توسعه یافت و توسعه آنها بعدها به رقابت قدرتها بر سر تصرف و حاکمیت برآن منجر شد که ایرانیان، ترکها و انگلیسها برای تصرف آن می کوشیدند. بندر بصره بعد از جنگ قادسیه و به وسیله عمر تأسیس شد تا به صورت پایگاه تجهیز نیرو برای مقابله با نیروهای شکست خورده ایرانی که احتمال  می رفت با کمک امرای هندوستان و عمان به مقابله برخیزند، مورد استفاده قرار گیرد.[۳]

مطلب مشابه :  تعیین جرایم و تخلفات مربوط به اسناد هویت در حقوق جزای ایران-دانلود پايان نامه ارشد حقوق

[۱]. خلیج فارس ومسائل آن:  ۲۴

[۲]. رضا، ((عمان))، مجله بندرودریا:  ش ۱۰

[۳]. مجله بندرودریا، ۲۴:  ۵۹

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

هدف از انجام تحقیق:

  • بررسی موضع کنوانسیون های حقوق دریابه سال ۱۹۵۸ و۱۹۸۲ درزمینه آبراههای بین المللی.
  • بررسی موضع جمهوری اسلامی ایران براساس قانون دریایی ونظام حقوقی.
  • بررسی مشروعیت تهدیدجمهوری اسلامی ایران درزمینه انسداد تنگه هرمز.

پرسش های تحقیق:

اصلی

  • آیا شکل گیری رژیم حقوقی بین المللی در زمینه تنگه ها و تدوین قانون حاکم بر تنگه هرمز از سوی ایران منجر به تضاد منافع جهانی و ملی شده است؟

فرعی

  • موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به کنوانسیون ۱۹۸۲ چیست؟
  • رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم حقوقی تنگه هرمز چیست؟

 دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت ورد):

پایان نامه بررسی تطبیقی رژیم حقوقی تنگه هرمز از منظر کنوانسیونهای بین المللی

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با PDF):

پایان نامه بررسی تطبیقی رژیم حقوقی تنگه هرمز از منظر کنوانسیونهای بین المللی