پایان نامه حقوق

پايان نامه بررسی تبیین دقیق و حقوقی دایره ی اهلیت در ازدواج

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تطبیقی ازدواج محجورین در فقه اسلامی و حقوق ایران

قسمتی از متن پایان نامه :

 

بلوغ از منظر مذاهب

مذاهب اتفاق دارند که حیض و حامله شدن دلیل بلوغ است، زیرا حامله شدن بر فرزند به علت مخلوط شدن منی مرد و زن است و در زنان، حیض به منزله ی مند در مردان است.

امامیه و مالکیه شافعیه و حنابله گفته اند: در آمدن موی زبر در اطراف عورت دلیل بلوغ است. [1]

البته فقهای حنفیه این نظر را قبول ندارند و معتقدند که روییدن این موها نمی تواند نشانه ی بلوغ باشد و بر بلوغ دلالت نمی کند زیرا آن مو مانند سایر موهای بدن است.

«شافعیه و حنابله گفته اند: در پسر و دختر بلوغ در پانزده سالگی محقق می‌شود.

مالکیه گفته اند: بلوغ هر دو در هفده سالگی است.

حنفیه معتقد است: در پسر هجده سالگی و در دختر هفده سالگی است».[2]

امامیه گفته اند: بلوغ در پسر پانزده سالگی و در دختر نه سالگی است به جهت حدیث ابن سنان: اذا بلغت الجاریه تسع سنین دفع مالها، و جاز امرها و اقیمت الحدود التامه لها و علیها.

«اگر دختر به نه سالگی رسید مالش را به او بدهید و جایز است به امور خود دخالت کند و حد تماماً به نفع و علیه او اجرا می‌شود».

د: سن بلوغ از نظر فقهای اهل سنت

ابوحنیفه، شخصاً سن بلوغ را هجده سال تمام می‌داند. و بنابر قولی سن بلوغ در مرد نوزده سال ودرزن ، هفده سال است، نظر مشهوردر مذهب مالک با نظر ابوحنیفه یکسان است.زیرا اصحاب مالک سن بلوغ راهجده سال می‌دانند حتی بعضی از آنان معتقدند که سن بلوغ نوزده سال است.

البته اقوال دیگری هم از عامه نقل شده وبعضی از آنان اصولا سن را در بلوغ معتبر ندانسته‌اند.[3]فقهای عامه در سن بلوغ اختلاف دارند، شافعیان و حنابله سن بلوغ را در دختر و پسر15سال تمام قمری می‌دانند.مالکیان 17 سال و وخود مالک15 سال را در دختر وپسر را نشانه ی بلوغ می‌داند.

حنفیان 18 سال در پسر و17سال در دختر و خود ابوحنیفه17سال در دختر و به استناد روایتی 18سال در پسر ، و به استناد روایتی دیگر19سال گفته است.

به گفته برخی از نویسندگان، ابوحنیفه سن بلوغ را در مذکر18سال و درمونث 17 سال می‌داند.و از ابن عباس چنین نقل شده است.لیکن غالب پیشوایان عامه، پیرو ابو حنیفه و همچنین قانون مدنی عثمانی سابق، که مبتنی بر فقه حنفی است سن بلوغ را در دختر و پسر 15سال می‌دانند.همچنین از حنفیان نقل شده است که پایین ترین حد بلوغ 12سال درپسر و9سال در دختر است و بالاترین آن در هر دو 15 سل است. [4]

از مطالعه ی نظرات فقهای اهل سنت ، در می‌یابیم که در میان آنان سن واحدی، به عنوان سن بلوغ، مطرح نشده است و در این مورد عقاید مختلفی از ایشان بیان شده است و گاه از یک نفر چند قول متفاوت نقل شده است.

 بند دوم: ولی قهری

هنگامی که فردی اهلیت نداشته باشد یعنی محجور باشد اجازه انجام پاره ای از اعمال از جمله معاملات و عقد قرارداد‌های مالی را ندارد و حتماً باید انجام اینگونه امور را با نظارت و اذن شخص دیگری انجام دهد. در شرع مقدس اسلام مسئولیت این امر بر عهده‌ی ولی شخص محجور قرار داده شده است.

[1]– مغنیه، محمد جواد، فقه تطبیقی، ترجمه کاظم پورجوادی، نشرموسسه انتشارات جهاد دانشگاهی، 1372، چاپ چهارم، ص266.

[2]– پیشین.

[3]– مرعشي، شوشتری، سیدمحمدحسن، دیدگاه نو حقوق کیفری اسلامی، ج 1، ص25.

1- گرجی، ابوالقاسم، تالیف صفایی وهمکاران، بررسی تطبیقی حقوق خانواده، نشرانتشارات دانشگاه تهران.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سوال های اساسی تحقیق

1- اهلیت در ازدواج به چه معنا است؟

2- آیا ازدواج کودکان، مجانین و افراد غیر رشید به مصلحت است یا خیر؟

 د) اهداف تحقیق

1- تبیین دقیق و حقوقی دایره ی اهلیت در ازدواج.

2- با توجه لزوم رعایت مصلحت، در ازدواج محجورین باید در زمینه ی اثبات مصلحت سخت- گیری بیشتر صورت گرفته و به این مسئله به صورت تخصصی رسیدگی شود.