دانلود پایان نامه

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 بررسی دیدگاه فقها وحقوقدانان در خصوص مجازات قصاص

قسمتی از متن پایان نامه :

 

گفتار اول : تعریف قصاص از دیدگاه فقها

شهید ثانی در تعریف قصاص چنین می گوید: “قصاص بر وزن فعال (به کسر حرف اول) از قصص اثره یعنی او را تعقیب کرده است و منظور از قصاص در اینجا مجازات است بدین ترتیب که جانی مورد تعقیب قرار می گیرد ومثل کاری را که کرده است درباره اش اجرا می کنند. این مجازات را قصاص می گویند. دلیل اثبات حکم قصاص پیش از اجماع ، آیه شریفة :

“وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَاْ أُولِيْ الأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ”[۱] وآیات دیگر قرآنی است. [۲]

نظیر تعریف فوق را اکثر حقوق دانان و فقها نیز از قصاص داشته اند.

 

آیات قرآنی که در آنها به حرمت قتل نفس، قصاص و مسایل مربوط به آن پرداخته شده به شرح زیر است:[۳]

  • وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ))[۴]

 

  • وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُم إنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْءاً كَبِيراً »[۵]
  • «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالأُنثَى بِالأُنثَى»[۶]
  • « وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ »[۷]

لازم به ذکر است که قبل از اسلام سفاکی ها و جنگ های بسیاری به خاطر کشته شدن فردی از یک قبیله اتفاق می افتاد واشخاص هیچ قاعده ای را برای خونخواهی رعایت نمی کردند. به گونه ای که گاها برای کشته شدن فردی از یک قبیله تمام افراد قبیله دیگر کشته می شدند و یا در ازاءفردی از یک قبیله، قبیله دیگر خانواده فرد قاتل را به عنوان قصاص به قتل می رساندند و نمونه های بسیاری که به هیچ وجه با عدالت وهدف اصلی از مجازات قصاص همخوانی نداشت. اما با ظهور اسلام این خونخواهی ها نظام مند گردید تا از تجاوز و هرج و مرج و کشتار بی گناهان تا حد امکان جلوگیری شود[۸] .

مطلب مشابه :  بررسی دستیابی به امنیت بین المللی بدون جنگ،-دانلود پايان نامه

قرآن کریم . سوره بقره . آیه ۱۷۹    _[۱]  

[۲] – محمدی . ابوالحسن . حقوق کیفری اسلام . صفحه ۱۸۸

[۳] –  به نقل از المبسوط شیخ طوسی

[۴] – قرآن کریم . سوره انعام . آیه ۱۵۱

[۵] – قرآن کریم . سوره إسری . آیه ۳۱

[۶] – قرآن کریم . سوره بقره . آیه  ۱۷۸

[۷] – قرآن کریم . سوره  بقره . آیه  ۱۷۹

[۸] – شامبیاتی . هوشنگ . حقوق کیفری اختصاصی . جلد اول . صفحه ۲۲۸

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سوالات :

۱- آیا مطابق قانون مجازات اسلامی می توان برای مرتکب سقط جنین عمدی که پس از دمیده شدن روح اقدام به سقط می نماید ؛ قصاص را در نظر گرفت ؟

۲- آیا مجازات قصاص ذکر شده در ماده ی ۶۲۲ قانون مجازات اسلامی در خصوص جراحات وارده به مادر بیان گردیده است ؛ و یا می توان آن را به جنین نیز تسری نمود ؟

۳-آیا از منظر مشهور فقه می توان برای مرتکبین سقط جنین عمدی ؛ قائل به قصاص شویم ؟

۴- آیا مجازات فعلی تعیین شده در قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۷۰ برای مرتکب جرم سقط جنین عمدی ؛ جنبه ی بازدارندگی و پیشگیری لازم را در خصوص بزه فوق دارا می باشد ؟