سپاسگزاری

من لم یشکر المخلوق، لم یشکر الخالق

حمد و سپاس یکتای بی همتا را که لطفش بر ما عیان است، ادای شکرش را هیچ زبان و دریای فضلش را هیچ کران نیست و اگر در این وادی هستیم، همه محبت اوست.
الهی ای مهربانتر از ما به ما، از تو می خواهم همه کسانی را که حتی ذره ای در انجام این امر مرا یاری نموده اند، در سایه لطف و محبت بی کرانت، سلامت، شادکام و موفق بداری.

چکیده
دانشگاهها به عنوان سازمانهای غیرانتفاعی همچون سازمانهای انتفاعی، با محیطی پیچیده ومتلاطم روبرو هستند محیطی که منابع اثرات وانتظارات آن دائماً در حال تغییروتحول است. هدایت صحیح دانشگاه ازمیان این ناآرامیها جهت نیل به دورنمای خود نیازمند شناخت ودرک صحیح ازمحیط وتحولاتآن، ارزیابی واقعگرایانه از قابلیتها و ضعفهای داخلی سازمان واتخاذ تصمیمهای راهبردی هوشمندانه می باشد. در این مطالعه ابتد ا به ضرورت و اهمیت برنامهریزی استراتژیک در اثربخشی سازمانهای امروزی پرداخته شده و سپس با بیان تعریف و ویژگیهای برنامهریزی استراتژیک، به فرهنگ سازی این موضوع در دانشگاه تاکید شده است. مقصود از انجام این پژوهش طراحی وتدوین برنامه استراتژیک حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه بوده واز نظر هدف، تحقيقی كاربردي و از نظرگردآوري و پردازش اطلاعات، استنباطی و توليد داده با استفاده از ابزارپرسشنامه و شناسایی نقاط قوت، ضعف وشناخت فرصت ها، تهدیدات و تجزیه وتحلیل آن در مدلSWOT با روش خبرگان بوده ودر نهایت نمره نهایی ماتریس ارزیابی عوامل داخلی۴۶۸/۲ و نمره نهایی ماتریس ارزیابی عوامل خارجی۶۶۷/۲ استخراج شد که نشان از جایگاه راهبردی درمنطقه WO برای حوزه پژوهش وفناوری داشته و این موقعیت حکایت از اتخاذ استراتژی های حفظ ونگه داری وضع موجود در ماتریس نه خانه ای مدل دیوید را دارد. شناسايي عوامل موفقيت در برنامه ريزي استراتژيك در حوزه پژوهش وفناوری به میزان اثربخشي عوامل سازماني در اين فرايند بستگی دارد. همچنین استفاده از برنامه ریزی استراتژیک به عنوان یک ضرورت دردانشگاه مطرح شده و به کمک این برنامه ریزی، مدیریت قادر می شود جهت گیری های خود را در آینده معین ساخته و دانشگاه را در مقابل تغییرات وتحولات فردا مجهز سازد. در راستای حرکت سریع دانشگاه ارومیه به سوی چشم انداز آینده خود، مطالعه وبررسی اسناد بالادستی وسند چشم انداز در افق ۱۴۰۴، نقشه جامع علمی کشور، سیاست هایکلی برنامه پنجم توسعه در زمینه پژوهش وفناوری، جهتگیریهای وزارت علوم تحقیقات وفناوری دراین زمینه، مطالعه وبررسی وضعیت موجود و مشخص شدن موقعیت وجایگاه سازمان، ۴ راهبرد ذیل برای حوزه پژوهش وفناوری پیشنهاد گردید:
۱٫ هدايت منابع، امكانات و فعالیتهای پژوهشی به سمت تحقیقات کاربردی و رفع نیازهای استان و منطقه.
۲٫ توسعه فعالیتهای فناورانه و حمایت ازکار آفرینی.
۳٫ حمايت از تحقيقات بنيادي به منظورارتقاي سهم و جايگاه دانشگاه در توليد و مرجعيت علمي در كشور.
۴٫ ارتقاي وجهه و رتبه ملي دانشگاه.
واژگان کلیدی : برنامه ریزی استراتژیک، حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه، مدلSWOT.

مطلب مشابه :  تحقیق دربارهمفهوم خدا

فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱) مقدمه ………………………………………………………………………………………………….. ۲
(۲-۱ بیان مساله ………………………………………………………………………………………………. ۳
(۳-۱ اهمیت وضرورت پژوهش …………………………………………………………………………….. ۴
(۴-۱ اهداف پژوهش ………………………………………………………………………………………… ۴
(۱-۴-۱ هدف کلی ……………………………………………………………………………………… ۴
(۲-۴-۱ اهداف اختصاصی ……………………………………………………………………………… ۵
(۵-۱ سوالات پژوهش ………………………………………………………………………………………. ۵
(۶-۱ مبانی نظری تحقیق (برنامهریزی استراتژیک) ………………………………………………………… ۵
(۱-۶-۱ استراتژی ……………………………………………………………………………………….. ۵
(۲-۶-۱ برنامه ریزی …………………………………………………………………………………….. ۶
(۳-۶-۱ فرایند برنامه ریزي …………………………………………………………………………….. ۶
(۴-۶-۱ مدت برنامه‌ریزی ……………………………………………………………………………….. ۷
(۵-۶-۱ درک مفاهیم استراتژی ……………………………………………………………………….. ۷
(۶-۶-۱ برنامه ریزي استراتژیک ……………………………………………………………………….. ۷
(۷-۶-۱ فرایند برنامه ریزي استراتژیک ……………………………………………………………….. ۹
(۸-۶-۱مراحل برنامه ریزي استراتژیک ……………………………………………………………….. ۱۰
(۹-۶-۱تفاوت برنامه ریزي استراتژیک و برنامه ریزي عملیاتی ……………………………………… ۱۰
(۱۰-۶-۱اجزاي برنامه ریزي استراتژیک ……………………………………………………………… ۱۰
(۱-۱۰-۶-۱رسالت سازمان …………………………………………………………………………….۱۰
(۲-۱۰-۶-۱ دورنمایاچشم انداز ……………………………………………………………………….. ۱۱
(۳-۱۰-۶-۱ ارزش هاي محوري ………………………………………………………………………. ۱۲
(۴-۱۰-۶-۱ اهداف …………………………………………………………………………………….. ۱۲
(۱۱-۶-۱ویژگی های برنامه ریزی استراتژیک ……………………………………………………….. ۱۳
(۱۲-۶-۱ تفکر استراتژیک …………………………………………………………………………….. ۱۴
(۱۳-۶-۱مدیریت استراتژیک ………………………………………………………………………….. ۱۵
(۱۴-۶-۱موانع پیاده سازی استراتژی در سازمانها ……………………………………………………… ۱۶
(۱۵-۶-۱مکتب طراحی………..……………………………………………… ۱۷
(۷-۱ چهار چوب فصول آتی ……………………………………………………………………………….. ۱۹

فصل دوم: مروی بر پیشینه تحقیق
(۱-۲ مقدمه …………………………………………………………………………………………………… ۲۱
(۲-۲ ظهور استراتژی در دانشگاه ها …………………………………………………………………………. ۲۱
(۳-۲ تاريخچة آموزش عالي، تحقيقات و فناوري در ايران ……………………………………………….. ۲۲
(۴-۲آموزش عالي وماهیت آن ……………………………………………………………………………… ۲۳
(۵-۲ اهداف آموزش عالي …………………………………………………………………………………… ۲۳
(۶-۲ مطالعات تطبیقی …………………………………………………………………………………………. ۲۴
۲-۶-۱) پیشینه استراتژي در آموزش عالي ……………………………………………………………… ۲۴
(۲-۶-۲محیط در حال تغییر آموزش عالي ……………………………………………………………… ۲۴
(۳-۶-۲ مفهوم و نقش برنامه ريزي استراتژيك در آموزش عالی ……………………………………. ۲۵
(۴-۶-۲برنامه ريزي استراتژيك پژوهشي در آموزش عالي …………………………………………… ۲۶
(۷-۲ مروری برپیشینه تحقیق …………………………………………………………………………………. ۲۶
(۸-۲ بررسی دانش در برنامه چهارم و سندچشم انداز …………………………………………………….. ۲۸
(۱-۸-۲ ماده ۴۵………………………………………………………………………………………….. ۲۹
(۲-۸-۲ ماده ۵۷ …………………………………………………………………………………………. ۲۹
(۳-۸-۲ ماده۴۳ …………………………………………………………………………………………. ۳۰
(۴-۸-۲ ماده۴۶ ………………………………………………………………………………………….. ۳۰
(۹-۲ سياست هاي برنامه پنجم توسعه ………………………………………………………………………. ۳۱
(۱-۹-۲ امور علمى و فناورى ………………………………………………………………………….. ۳۱
(۲-۹-۲نگاهي به برنامه پنجم توسعه در حوزه آموزشي و پژوهشي دانشگاه ها …………………… ۳۱
(۱-۲-۹-۲ ماده۱۹ ………………………………………………………………………………………. ۳۱
(۲-۲-۹-۲ماده۲۰ ……………………………………………………………………………………… ۳۲
(۳-۲-۹-۲ماده۲۴ ……………………………………………………………………………………… ۳۲
(۱۰-۲وضعيت شاخص های تحقيقاتی كشور ……………………………………………………………. ۳۲
(۱-۱۰-۲ شاخص اعتبارات پژوهشی ………………………………………………………………… ۳۲
(۲-۱۰-۲ شاخص منابع انسانی ………………………………………………………………………… ۳۳
(۳-۱۰-۲شاخص توليدات علمي …………………………………………………………………….. ۳۴
(۴-۱۰-۲ نسبت توليد علمي به توليد ناخالص ملي …………………………………………………. ۳۵
(۵-۱۰-۲نسبت توليد علمي به بودجه تحقيق و توسعه …………………………………………….. ۳۶
(۱۱-۲بررسي جايگاه فعلي و عملكرد حوزه پژوهش و فناوري در رتبهبندي دانشگاهها ………………. ۳۷
(۱۲-۲ عملكرد پژوهش در سطح كشور ………………………………………………………………….. ۳۸
(۱-۱۲-۲ رده بندي دانشگاههاي ايران درجهان توسط موسسه سايماگو درسال۲۰۱۰ ……………. ۳۸
(۱۳-۲ معيارهاي رتبه بندي جهان اسلام و اهميت پژوهش ………………………………………………. ۴۰
(۱۴-۲ خلاصه نتایج مطالعات انجام شده ………………………………………………………………….. ۴۱
فصل سوم:

دیدگاهتان را بنویسید