Site Loader

موضوعات

  • آموزش روش هدف دار بازاریابی

برچسبا

  • تفکر خلاق
  • کار و کاسبی

سرفصلای مقاله

 

  • تمرین اول :  کنار گذاشتن (Take away)
  • تمرین دوم: به کار گیری درخت کلمات ( Word Trees )
  • تمرین سوم : روشای هدف دار ناخواسته (Oblique Strategies)
  • تمرین چهارم : ۵ به چه دلیل!
  • تمرین پنجم : آسمون آبی

 

امتیاز این پست

طوفان ذهنی یه فوت وفن خلاقیت فردی یا گروهیه که در اون، با جمع آوری فهرستی از ایده ها که به وسیله اعضا تولید می شه، واسه جمع بندی و رسیدن به نتیجه در مورد یه مسئله تلاش می شه. این روزا طوفان فکری وجهه بدی پیدا کرده. دست کم عادی ترین شکل اون، بدین صورته که گروهی از افراد تو یه جلسه ایده های خود رو در مورد موضوعی مشخص روی وایت بورد می نویسند و این کار تا وقتی ادامه پیدا میکنه که کسی که ایده ها رو روی تابلو می نویسه خسته شه و یا چشم حاضران در جلسه از شدت خستگی بسته شه.

ایده

طوفان ذهنی تنها راه واسه گرفتن ایده های افراد تیم نیس. خیلی از افراد با به کار گیری رویکردهای ساختاریافته تر کارکرد بهتری دارن. به کار گیری رویکردهای جدید باعث می شه مسئله رو از تموم جنبه ها مورد بررسی بذاریم؛ بدون اینکه احساس خستگی کنیم. در این مقاله چند مورد از تمرینای موثر واسه به دست آوردن ایده های جدید توضیح داده می شه. این تمرینا رو میشه برا هر نوع رابطه و هر نوع مسئله کار و کاسبی مورد استفاده قرار داد.

  • تمرین اول :  کنار گذاشتن (Take away)

کنار گذاشتن Take away فرآیندی بازدارنده س. واسه مقابله با عوامل کم کننده انگیزه، واسه اینکه هر چیزی رو فقط یه بار اعلام کنیم، یا واسه دور کردن عوامل حواس پرتی به طرحا و برنامه ها، ازش استفاده می کنیم.
واسه درک بهتر مطلب فرض کنین در حال آماده کردن پیاما واسه یه محصول جدید هستین و لیستی از ۱۲ مزیت اصلی در اختیار دارین. واقعیت اینه که همه امتیازات لازم نیستن و شما باید بر پیامای خاطره انگیز تمرکز بیشتری داشته باشین. پس یه مزیت رو از بین امتیازات انتخاب کنین و یافته های اونو در نظر بگیرین. در کل منافع دقیق شدن و فوکوس کردن بر این مزیت، از ضررهای اون بیشتره؟
و همینطور این روند رو ادامه بدین. جزئیات رو کنار بذارین تا وقتی که به فایده هایی برسین که واسه مخاطبان با معنی و ساده باشه. استیو جابز در پیشرفت اجناس اپل اینجور فرایندی رو به کار گرفت و به نظر میاد موفق بوده.

  • تمرین دوم: به کار گیری درخت کلمات ( Word Trees )

درخت کلمات برعکس فوت وفن کنار گذاشتن (Take away) است. این روش وقتی مفیدتر از طوفان ذهنیه که شما نیاز دارین راه هایی پیدا کنین تا ویژگیای برند رو نشون بدین یا چیزایی که منحصر به فرد هستن و تحولات احساسی دارن، توصیف کنین.
بیشتر از درخت کلمات واسه نامگذاری استفاده می شه تا از عبارتای غیر منتظره و ترکیب نامأنوس کلمات دوری شه.
واسه به کار گیری فوت وفن درخت کلمات باید به این صورت دست به کار شین : اول لیستی از کلمات یا عبارتایی که به یه معنی کلی تر در رابطه هستن جفت و جور کنین. بعد واسه هر کلمه دوباره لیست جدیدی از کلمات در رابطه جفت و جور کنین و همین طور این خوشه بندی رو ادامه بدین. این روند مسیرهای جدیدی رو واسه جستجو بوجود میاره و به شما نشون میده کدوم مسیرها به خلاقیت منتهی می شن و کدوم مسیرها به خلاقیت منتهی نمی شن.

خلاقیت

مثلا کلمه انرژی رو در نظر بگیرین. بعضی از کلماتی که می تونه به انرژی در رابطه باشه عبارت ان از : جرقه، قدرت، نوشیدنی. حالا شما می تونین واسه هر کدوم از این واژه ها یه لیست دیگه از کلمات در رابطه جفت و جور کنین. ادامه دادن این کار شما رو به ایده های جدیدی میرسونه.

  • تمرین سوم : روشای هدف دار ناخواسته (Oblique Strategies)

روشای هدف دار ناخواسته یه سری از دستورالعملای نوشته شده هستن که به وسیله Brian Eno ( موزیکدان ) و Peter Schmidt ( هنرمند ) به عنوان راهی واسه شکستن مشکلات خلاقیت ایجاد شدن. شما می تونین از اَپ، سایت و…استفاده کنین و دستورالعملای تصادفی رو به اعضای تیمتون بدین؛ راه و چاه هایی که در طیفی از دستورالعملای تقریبا ساده (مثل کار کردن تو یه سرعت متفاوت) تا ایده های غیر منتظره و سخت تر و پیشنهادات تک کلمه ای به طور کامل مبهم و پر رمز و راز (مثلا آب) قرار می گیرن.

مشکلات

دستورالعملا رو با در نظر گرفتن روند یا مسئله خود در نظر بگیرین و از اونا به عنوان راهنمایی واسه راه و روش جدید استفاده کنین. مثلا، اگه ما در حال آماده سازی پیام رسانی واسه یه شرکت فناوری پاک ( cleantech company) هستیم ممکنه از راه اینکه چیجوری تکنولوژی شرکت جریان پیدا میکنه، نسبت به آب عکس العمل نشون بدیم یا ممکنه از راه لیست کردن راه هایی که شرکت بر به کار گیری آب تاثیر میذاره، به اون جواب بدیم.
اگه روشای هدف دار ناخواسته به شکل مناسب مورد استفاده قرار گیرند می تونن روشی سرگرم کننده و رقابت برانگیز باشن که اعضای تیم رو مجبور می کنن از راه تفکر عادی و همیشگی خود دست بردارن.

  • تمرین چهارم : ۵ به چه دلیل!

تمرین ۵ به چه دلیل راهی واسه فهمیدن ریشه مسئله و پیدا کردن یه راه حل هوشمندانه س. واسه به کار گیری این فوت وفن اول مسئله خود رو به صورت سوالی که با به چه دلیل آغازمی شه بنویسین. مثلا به چه دلیل داستان برند ما با این بازار رابطه برقرار نمی­ کنه؟ بعد پاسخای ممکن رو لیست کرده و یکی از اونا رو انتخاب کنین و مقابل اون به چه دلیل بذارین. مثلا ما درخصوص موارد درست صحبت نکرده ایم؛ به چه دلیل؟

راه حل

شاید جواب بدین : چون اونا به چیزی که ما فکر می کنیم باید مراقبش باشن،اهمیت نمی دن.
بعد سوال کنین به چه دلیل؟
و این روند رو ادامه بدین تا به پنجمین سوال به چه دلیل برسین. مطرح کردن این سوالات ذهن شما رو به سمت راه حلای جدید می بره و به بهتر شدن خلاقیت کمک می کنه.

  • تمرین پنجم : آسمون آبی

فوت وفن آسمون آبی که حدود ۷۰ سال پیش مطرح شده معنیش اینه که در روبرو شدن با مسائل با ذهن باز با اونا برخورد کنین یعنی نگرشی کل نگر و کامل داشته باشین درست مثل آسمون آبی که بسیار وسیعه. موقع پیدا کردن راه حل تلاش کنین ایده ها و روشای هدف دار جدید رو پیدا کنین.
تمرینای قبل دارای محدودیتایی بودن.اما تمرین آسمون آبی با اونا فرق داره؛ چون در این روش پیش بینی می شه اگه هیچ محدودیتی مثل زمان، پول، هوش و استعداد، قوانین و…. نبود، شما چیکار می کردین یا چی خلق می کردین؟ و چی واسه رسیدن شما به اونا درست بود؟
یادتون باشه هر تمرینی که استفاده کنین، نتیجه فقط یه چیزه : یه ایده. اما توانایی شما واسه اجرای ایده س که تعیین می کنه ایده عمومی و کلیه یا همراه با نبوغ و ذکاوت. یعنی اینکه شما از چه راهی ایده رو بدست میارید مهمه؛ اما از اون مهمتر اینه که شما چیجوری ایده رو اجرا می کنین. چون با اجرای درست راه حلا و ایده ها هستش که می تونیم به یافته های مورد توجه برسیم. هم اینکه به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین هر ایده ای قابل اجرا نیس، باید ایده هایی رو به کار ببرین که متناسب با روش هدف دار بازاریابی شرکت باشه. پس بهتره واسه حل هر مسئله ای به سراغ فوت وفن طوفان ذهنی نریم.

Share

مهسا احمدپور

از وقتی که با بازاریابی آشنا شدم ترکیب علم و هنر اون برام جذاب بود، و همیشه در تکاپوی پیدا کردن جنبه های جور واجور و جدید اون بوده ام. و حالا مشتاقانه خیلی زیاد راه ناتموم یادگیری علم بازاریابی و شناخت هنرهای عجیب اونو دنبال می کنم.
فیلم و موسیقی، کتاب و بازاریابی، پیاده روی و فوتبال، المانای لذت بخش زندگی من هستن.

پیاده روی

مطالب در رابطه

 

فروردین ۲۷, ۱۳۹۸

روانشناسی رنگا در بازاریابی(اینفوگرافیک)

روانشناسی


 

فروردین ۲۰, ۱۳۹۸

مدلای رفتار مصرف کننده چیه؟۱۰مدل رفتار مصرف کننده


 

بهمن ۲۷, ۱۳۹۷

اصول بازاریابی چیه؟ (مفاهیم و اصول اولیه)


 

بهمن ۲۴, ۱۳۹۷

بازاریابی پیام رسانی چیه؟ و کاربرده های اون در بازاریابی


دیدگاهتون رو بنویسین لغو جواب

نشانی ایمیل شما منتشر نمیشه. بخشای موردنیاز علامت گذاری شدن *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

سایت

ذخیره نام، ایمیل و سایت من در مرورگر واسه وقتی که دوباره دیدگاهی می نویسم.

لطفا جواب رو به عدد انگلیسی وارد کنین:

دوازده + شونزده =

میهمان