تقریبا هر کسی که با دنیای دیجیتال مارکتینگ آشنایی داره با بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای آشناست. خیلی از مواقع، راهکارهایی مانند سئو، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی رسانه های اجتماعی و… ابزاری هستن واسه بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing).

دیجیتال

اما تعریف بازاریابی درونگرا یا ربایشی چیه؟

یعنی به کار گیری بازاریابی واسه جذب مشتریان احتمالی به سمت تون، بدون این که بخوایم به مشتری واسه توجه کردن و دیده شدن التماس کنیم!

و در تعریفی دیگه (از Hubspot) می خونیم که:

تولید محتوا و ایجاد فضایی که مخصوصا واسه مخاطبان شما طراحی شده، اونم طوریکه جواب گوی نیازای اون باشه و اونو جذب کنه؛ بازاریابی درونگرا (یا بازاریابی جاذبه ایه).

تا این جای کار تونستیم تعریفی کلی و کوتاه رو از این نوع بازاریابی داشته باشیم. حال می خوایم شما رو با ۳ جنبه ای که همیشه در بازاریابی درونگرا همراهتون میشه آشنا کنیم:

۱) اون چه به کار مشتری میاد!

  • ایجاد محتوا: محتوایی هدف دار تولید کنیم که اصلی ترین و پایه ای ترین سوالات و نیازای مخاطب (مشتری بالقوه) رو جوابگو باشه.
  • نشر محتوا: تا جایی که می تونیم، این محتوا رو به اندازه ای گسترش بدیم تا در دسترس همه مخاطبان مون قرار بگیره (هر چی بیشتر و هدفمندتر، بهتر).

۲) در جای مناسب باشیم

در بازاریابی درونگرا ما از درگاهای مختلفی استفاده می کنیم. به طور مثال، شبکه های اجتماعی، موتورهای جست و جو و…
یعنی، بسته به این که مخاطب ما بیشتر از همه در کجا تردد داره، و از کجا احتمال آمدنش به سمتمان بیشتره؛ فعالیتای بازاریابی درون گرایمان رو انجام می دیم.

۳) همه المانا، دست به دست هم!

تولید محتوا، نشر اون، تحلیل مخاطب و چیزای دیگه ای به جز اینا و چیزای دیگه ای به جز اینا، همه باید مانند اجزای یه موتور ماشین با همدیگه هماهنگ باشن و البته تو یه جهت! لازمه اونم اینه که تلاش کنین تا مخاطب رو در وقتی مناسب، با محتوایی مناسب رو به رو کنین.

از کجا شروع کنیم؟ بعد از اون چه کنیم؟

بسیار ، حالا اگه ما بخوایم از راه بازاریابی درونگرا استفاده کنیم باید از کجا شروع کنیم؟

خبر خوب اینه که می تونیم بازاریابی جاذبه ای رو به ۴ قدم اصلی تقسیم کنیم:

  • جذب مخاطب: باید بتونیم مخاطبانی «هدف دار» رو به سمت خودمون جذب کنیم.
  • تبدیل مخاطب به Lead: باید بتونیم پاسخگوی نیاز اون باشیم و به اندازه کافی جذبش کنیم.
  • تبدیل Lead به مشتری قطعی: باید بتونیم نظر اونو واسه خرید کردن جلب کنیم.
  • تبدیل مشتری به طرفدار: باید بتونیم از مشتری نگهداری کنیم، طوری که دوباره و دوباره واسه رفع نیازش به ما مراجعه کنه.

به زبون (خیلی!) ساده، Lead به مخاطبی می گن که دست کم یه شماره تماس یا ایمیل از اون داریم.

در این مقاله فهمیدیم که «بازاریابی درونگرا چیه؟ »
اما چیجوری به روش بازاریابی درونگرا، مخاطب جذب کنیم؟ چیجوری اونا رو به مشتری احتمالی، مشتری و بعد، هوادار برند خود تبدیل کنیم؟
Modir TV شما رو به سری مقالات ۴ قدم اصلی بازاریابی درونگرا دعوت می کنه. با اولین مقاله، یعنی  همراه باشین.

Categories:آموزشی