بررسی دیدگاه فقها وحقوقدانان در خصوص مجازات قصاص-دانلود پايان نامه ارشد

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 بررسی دیدگاه فقها وحقوقدانان در خصوص مجازات قصاص

قسمتی از متن پایان نامه :

 

تئوری حق حیات در حقوق اسلام:

از جمله حقوق کودک جنینی حق حیات است و کسی نمی تواند آن را سلب بکند و از بین ببرد. نابودی وسقط آن از نظر اسلام حرام و ممنوع است و مجازات سنگینی برای جنایتکار تدوین شده است. وحتی مادر وپدر نیز از این کار منع شده اند. مجازات سقط جنین بر پایه تئوری حق حیات کودک استوار است. اولین و مهمترین حق کودک جنینی ، حق حیات وزندگی کودک است. وقتی نطفه در رحم مادر قرار گرفت و رحم بارور شد، حق حیات برای او بوجود می آید ومادر و سایر افراد حق تجاوز ونابودی آن را ندارند. زیرا در حقوق اسلامی بعد از استقرار نطفه در رحم مادر وانعقاد آن کسی حق نابودی نطفه را ندارد ومادر وپدر در جهت حفظ و حراست از آن مسئول هستند. ونایت توانایی خود را در جهت حفظ و نگهداری نطفه باید به کار ببرند. وکسی که در این مرحله مسبب سقط ونابودی جنین شود، مجازات می بیند. وبه پرداخت مجازات مالی (دیه) و شاید با وجود پاره ای از شرایط به قصاص نیز محکوم گردد. زیرا سقط جنین از این مرحله ممنوع وحرام می باشد. نخستین حقی که در قرآن کریم برای انسان مطرح شده است، حق حیات وزندگی است. در نگاه قرآن نابودی حق حیات به ناحق؛ برابر است با نابودی همه جامعه « مَن قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً »[1] هرکس دیگری را جز برای قصاص یا مبارزه با فساد بکشد گویی همه مردم را کشته است.

بی تردید عنوان نفس بر کودک جنینی نیز صادق است واز منظر حقوق اسلامی حفظ جان کودک جنینی مانند حفظ جان سایر افراد لازم و واجب است وقتل کودک جنینی جزء در موارد استثنایی ممنوع وحرام می باشد.

در حقوق اسلام برای حفظ حق حیات کودک جنینی مقررات ویژه ای وضع شده است که به برخی از این موارد اشاره می کنیم:

ممنوعیت سقط جنین: در حقوق اسلام از آنجایی که جنین دارای حق حیات است همه انسانها موظفند این حق را رعایت کنند و پدر ومادر مسئولیت نگهداری وحفظ کودک جنینی را بر عهده خواهند داشت ، زیرا سقط جنین و از بین بردن آن و حتی آسیب زدن بدان ممنوع وحرام است و مجازات سنگینی برای آن مقرر شده است. شیخ طوسی در المبسوط گفته است: اگر کسی

– قرآن کریم . سوره مائده . آیه 32[1]

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سوالات :

1- آیا مطابق قانون مجازات اسلامی می توان برای مرتکب سقط جنین عمدی که پس از دمیده شدن روح اقدام به سقط می نماید ؛ قصاص را در نظر گرفت ؟

2- آیا مجازات قصاص ذکر شده در ماده ی 622 قانون مجازات اسلامی در خصوص جراحات وارده به مادر بیان گردیده است ؛ و یا می توان آن را به جنین نیز تسری نمود ؟

3-آیا از منظر مشهور فقه می توان برای مرتکبین سقط جنین عمدی ؛ قائل به قصاص شویم ؟

4- آیا مجازات فعلی تعیین شده در قانون مجازات اسلامی سال 1370 برای مرتکب جرم سقط جنین عمدی ؛ جنبه ی بازدارندگی و پیشگیری لازم را در خصوص بزه فوق دارا می باشد ؟