تصور کنین که شخصی به شما یه کارت ویزیت بسیار شیک و شکیل رو میده و از شما می خواد که به همکاری با اون فکر کنین. شمام کارتش رو می گیرین و سایت، بروشورها، تصاویر و… اونو بررسی می کنین؛ اما…! بعد از این گشت و گذار، حس فردی رو داریم که انگار به اون نشانی اشتباهی دادن! انگار به ما دروغ گفتن؛ انگار صاحب کارت یه شخصه و صاحب سایت، فردی دیگه! حس می کنیم همون کیفیتی رو که از کارت ویزیتش می بینیم، مثلا در وب سایتش نمی بینیم و…

چیجوری جلوی این اتفاق رو بگیریم؟

واسه نابود کردن این احساس، ما نیاز داریم که همه چیز رو کامل کنیم، گویی که همه اونا به یه زبون صحبت می کنن؛ انگار که همه اونا از یه خونواده هستن، از یه مجموعه هستن. مواردی مثل:

  • سایت
  • عکسا
  • لوگوها و آرما
  • رنگ بندیا
  • فعالیتای بازاریابی
  • شعارها و ادعاهای برندتون
  • نوع برخورد شما با مشتری
  • لحن نوشته هاتون
  • و…

باید به صورت کامل و تو یه جهت باشه. وگرنه شما نمی تونین ادعا کنین که یه برند دارین. قبل از این در مقاله «برند چیه؟» و «» در مورد تموم معنی برند و برندینگ صحبت کرده بودیم. در سری مقالات برندینگ هم تلاش کردیم تا در مورد جنبه های جور واجور برندینگ و ترفندها و مبانی اون صحبت کنیم. اما امروز می خوایم تا در Modir TV، شما رو با بخشی از برندینگ آشنا کنیم به نام «».

برند بوک چیه؟

برند بوک (Brand Book) یا کتابچه برند، مجموعه ای جمع آوری شده از یه سری اصول و قوانین است که به این سوال جواب میده: «برند شما چیجوری و چیکار می کنه؟».

برند بوک شامل چه مواردیه؟

کتابچه برند (Brand Book) شامل موارد زیره:

  • نگاه کلی به گذشته شخصیت و اهداف برندتون
  • واژه شناسی برند (Brand Terminology)
  • لوگو، آرم و شعار ثابت تبلیغاتی (به همراه توضیح اون، که به چه دلیل این لوگو؟ به چه دلیل این شعار؟)
  • مثالایی از حالت درست و نادرست لوگوی شما (تصویر زیر رو ببینین.)
  • رنگ برند شما
  • فونت اختصاصی برند
  • کارت ویزیت، روش طراحی اون و مفاهیم درون اون

  • ساختار تبلیغات محیطی، مانند:

  1. ساختار تابلوهای اصلی و نمایندگیا
  2. تابلوهای راهنمای ورودیا
  3. معماری داخلی
  4. ساختار برگزاری همایشا، سمینارها و…
  5. پرچما
  6. ساین برده ها
  7. استندها و بنرهای تبلیغاتی
  8. ساختار تبلیغات ویدیویی
  9. ساختار عکسا در متریالای تبلیغاتی
  10. چگونگی به کار گیری لوگو به عنوان زیرمجموعه و Co-Branding
  11. ساختار زیرنویس تلوزیونی
  12. ساختار ایمیل
  13. سبک نوشتن متنای تبلیغاتی و کپی رایتا
  14. و…

  • ساختار بسته بندی اجناس، مانند:

  1. بسته بندی کالا
  2. ساختار ساکای دستی
  3. وسایل نقلیه حمل و نقلی

  • ساختار نقاط فروش، مانند:

  1. ساختار استندهای نمایشگاهی
  2. ساختار غرفه نمایشگاهی
  3. لباس فرم کارکنان
  4. تیپ هدایا

  • سبک عکس ورداری
  • ساختارهای کلی سایت
  • راهنمای ویرایشگران، گرافیستا و کپی رایترها

این قوانین و قوانین که واسه برندتون طراحی کردین باید به شکلی باشه که ویرایشگران، کپی رایترها، گرافیستا، عکاسان و… دستشون واسه خلاقیت باز باشه، اما یکی سری چارچوب بندیای ثابت، اونا رو طوری کامل سازی و هدایت کنه که تداعی کننده برند شما باشه.

خلاقیت

بهترین زمان واسه نوشتن برند بوک

بهترین زمان واسه طراحی و نوشتن کتابچه برند، وقتیه که به وسیله یه آژانس برندینگ، هم زمان با شروع فعالیتای آژانس بازاریابی (که با اون کار می کنین) و هم زمان با طراحی لوگوی شما نوشته شه. به این صورت فعالیتاتون یه پارچگی بیشتری دارن.

برند بوک، قابل تغییره!

پس از نوشتن برند بوک، ایرادی نداره که بعدا بخواین بازم روی اون کار کنین. به طور مثال واسه بهبود و پیشرفت برندتون، می تونین یه گرافیست رو ( گرافیستی که کار طراحی برند بوک شما رو انجام داده) به کار بگیرین و اگه لازم شد، تغییراتی رو در برند بوک خود اعمال کنین. همیشه راه رو واسه بهتر شدن خودتون و برندتون باز نگه دارین. (بهتره همه این مراحل رو به یه آژانس برندینگ بسپارین.)

برند بوک، واسه جلوگیری از اتلاف هزینه

واسه ، ، و تقریبا همه فعالیتای تبلیغی تون، شما به سوم شخصایی مانند گرافیستا، کپی رایترها، تبلیغات چیا و… نیاز دارین.

احتمال بسیار زیادی هست که اگه خودشون بخوان واسه شما به صورت سرخود، یه بنر، شعار، بیلبورد، لیوان و… طراحی کنن، معنی اصلی برند شما رو متوجه نشن و طرحایی رو بسازن که هم جهتی با برند شما نداره یا حتی بعضی وقتا در خلاف جهت اهداف اصلی برند شماس!

با به کار گیری کتابچه برند، از بعضی از اشتباهات عادی اونا و در نتیجه هدر رفت هزینه و زمان خودتون جلوگیری می کنین.

Categories:آموزشی