دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

  تعریف جرم تجاوز و صلاحیت رسیدگی به آن

قسمتی از متن پایان نامه :

 

گفتار دوم : اسناد و اقدامات جامعه ملل در تحدید کاربرد نیروی مسلح در روابط بین الملل.

با توجه به ضعف ها و محدودیت هایی که در حوزه اختیارات جامعه ی ملل برای جلوگیری از اقدامات تجاوزکارانه کشورها وجود داشت کارنامه­ی این سازمان بین المللی در زمینه مقابله با توسل غیر قانونی به زور چندان روشن و درخشان نیست بنابراین مناسب است که ضمن بحث از اسناد و اقدامات جامعه­ی ملل تاکید اصلی را متوجه خلاهای پیش روی آن جامعه نمائیم .

الف :  خلاهای حقوقی راجع به کاربرد زور هنگام جنگ جهانی دوم : با وجود معاهدات متعدد منع جنگ بین سال های 1939-1919جنگ جهانی دوم فقط یازده سال پس از معاهده تحریم جنگ آغاز شد . اجمالا می توان به خلاهای حقوقی در معاهده کاربرد زور در زمان جنگ جهانی دوم در موارد ذیل اشاره کرد :

1- تضاد منافع کشورهای عضو جامعه ی ملل به خصوص شورای جامعه­ی ملل – در این خصوص می­توان گفت که کشورهای فوق هیچ گاه در اجرای قواعد مربوط به صلح راسخ نبوده و هیچ گاه نظرات خود را در این مورد هماهنگ ننموده اند . در نتیجه جامعه­ی ملل فاقد همکاری بین کشورها بود که این امر از اصول اساسی اجرای قواعد حقوق بین الملل به شمار می رود .[1]

واضح است که برای استقرار صلح و نظم در سطح بین المللی همکاری کشورهای عضو جامعه ملل از شرایط لازم بود در حالی که به دلیل تضاد منافع کشورهای بزرگ اروپایی علی رغم قرار داد 30 سپتامبر 1938[2]این کشورها در استقرار صلح بین المللی ناکام ماندند .

2- عدم موفقیت توافق های منطقه ای در رفع نقایص میثاق – معاهداتی مثل معاهدات واشنگتن و لوکارنو اگر چه اهداف صلح طلبانه ای را دنبال می­کردند ، لیکن به علت عدم توجه به اهداف جهانی در عمل موفقیتی کسب ننمودند .[3] پیمان لوکارنو ( 1925 ) بین کشورهای آلمان ، بلژیک ، فرانسه ، بریتانیا ، ایتالیا ، لهستان ، چکسلواکی صرفا وضع موجود سرزمینی را در اروپای غربی تضمین نمود.[4] در صورتی که جامعه­ی بین المللی نیاز به یک توافق جهانی برای حفظ صلح و امنیت بین المللی داشت .

3- خروج فزاینده کشورها از جامعه ی ملل که از سال 1933 آغاز گردیده بود از عوامل مهم شکست جامعه­ی ملل در مقابل اقدام تجاوزکارانه کشورها به شمار می رود چه کشوری که خود را از تعهدات جامعه ی ملل مبرا می­دید و خود را مجاز به انجام هر اقدامی در سطح بین المللی می دانست .

4- فقدان واکنش جدی جامعه­ی ملل و تصور این سازمان در مقابل اقدامات تجاوز کارانه کشورها.

در این خصوص می­توان به بی تفاوتی جامعه­ی ملل در قبال تجاوز ژاپن به چین و تجاوز ایتالیا به حبشه اشاره کرد که این اقدامات بدون اعمال ضمانت اجراهای مندرج در میثاق بدون واکنش موثر و به موقع جامعه­ی ملل به فراموشی سپرده شدند .

5- وضعیت آلمان و نقض مقررات مربوط به تحدید تسلیحات – سرباز زدن آلمان از تادیه غرامت جنگ و اشغال نواحی ممنوع به نحو موثری موجب تضعیف جامعه ملل گردید.

سیاست خارجی آلمان پس از قبضه­ی قدرت توسط آدولف هیتلر در 30 ژانویه 1933 وخیمترین و مستقیم ترین خطر  برای دنیا بود. هیتلر از اجرای مقررات پیمان ورسای سر باز زد و تا سال 1939 توانست قسمتی از تعهدات خود را در قبال متفقین ملغی سازد . نیت هیتلر را می­توان در « سیاست توسعه  ارضی متکی به زور » خلاصه کرد.[5]

دیدگاه انتقام جویانه آلمان از جنگ جهانی اول و ایده تسلط بر قاره با وسایلی از قبیل بهره برداری از اصل ملیت ها ، فشار اقتصادی بر دولت های کوچک ،اقدام تبلیغاتی به منظور پریشان نمودن افکار عمومی و ایجاد ناامیدی در دشمن به علاوه ضعف جامعه­ی ملل چشم انداز فریبنده ای برای آلمان در خصوص توسعه ارضی بود .[6]

  1. 1. گنجی – منوچهر ، سازمان ملل متحد در تئوری ( تهران ، جیبی ، 1352 ) ص 46.”به نقل از:امین زاده – الهام ،منبع پیشین ص53″
  2. 2. بر اثر اقدام موسولینی روز 29 سپتامبر 1938 ، 4 سیاستمدار بزرگ ، هیتلر ، موسولینی ، چمبرلن و دالادیه در مونیخ گرد هم آمدند تا این که در 30 سپتامبر قرار دادی برای رفع تشنج و ایجاد امنیت امضا کردند .به نقل از:

R-jones and s.s . Sherman,”The league of Nations from I dea to Reality”,(Landon,pitman press,1927), p.176.

  1. 1. I bid. P. 176.
  2. 2. f.s. Northedge, the leajue of Nations Leicester university press 1986 . pp. 251- 254.

3.پیررنون – منبع پیشین ص 160.

1.چشم انداز توسعه ارضی از دسامبر 1918 مد نظر سردمداران آلمان بود که طی مقاله ای در روزنامه ی Die Deautsche Allgemeinezeitung به شرح زیر تجسم یافت « مادام که آلمان واحد وجود خواهد داشت در موضوع اساسی سیاست قاره ای بیسمارک هیچ تغییری رخ نخواهد داد .  : پیررنون – منبع پیشین ، ص 267.

 

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف پژوهش

1- بررسی دقیق مقررات اصلاحیه اساسنامه دیوان کیفری بین المللی نسبت به جنایت تجاوز و تفسیر صحیح این مقررات.

2- بیان نقاط قوت و ضعف مقررات تصویب شده در این خصوص.

3- تعیین مطلوبیت و عدم مطلوبیت تصویب متن اصلاحیه اساسنامه از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران

پرسش اصلی تحقیق (مسأله تحقیق)

در میان همه جنایاتی که درماده 5 اساسنامه دیوان بین المللی کیفری احصا گردیده اند جنایت تجاوز از بسیاری جهات جنبه استثنایی دارد. تعریفی از این جنایت ارائه نشده است. فهرست دقیقی از اعمالی که مشمول چنان تعریفی باشد موجود نیست و عناصر تشکیل دهنده این جرم مشخص نیست. در صدر همه این مسائل تشخیص وقوع تجاوز توسط یک دولت پیش شرط حتمی برای انتساب مسئولیت کیفری فردی در جنایت تجاوز می باشد وارد کردن جنایت تجاوز در قلمرو صلاحیت دیوان بین المللی کیفری از این تمایل نشات می گیردکه از به کیفر رسیدن جنایت مزبور اطمینان حاصل شود. چنانکه در پایان جنگ جهانی دوم این جنایت تحت عنوان جنایت بر ضد صلح براساس منشور نورنبرگ و منشور توکیو مورد مجازات قرار گرفت در حقیقت در بحث از جنایت بر ضد صلح بود که دادگاه نورنبرگ دیدگاهی را که امروزه کلاسیک تلقی می شود به این عبارات اعلام داشت که جنایات بر ضد حقوق بین المللی را انسان ها مرتکب می گردند نه موجودات انتزاعی تنها به مجازات کردن کسانی که چنین جرائمی مرتکب می شوند می توان مقررات حقوق بین الملل را به نحو موثری به اجرا درآورد.

 دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت ورد):

پایان نامه تعریف جرم تجاوز و صلاحیت رسیدگی به آن

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با PDF):

پایان نامه تعریف جرم تجاوز و صلاحیت رسیدگی به آن