Site Loader

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

  اعتبار رشد در نکاح و طلاق در حقوق ایران و مقایسه تطبیقی با مذاهب اسلامی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

مفهوم اصطلاحي رشد

با مطالعة اجمالي در فقه اماميه و حقوق ايران در مي­يابيم كه حقوق ايران در اين باره از فقه اماميه تعليم نموده است و تعاريف فقها را برگزيده است.

قانون گذار در ماده 1208 قانون مدني «سفيه كسي است كه تصرفات او در اموال و حقوق مالي خود عقلايي نباشد.

مرحوم محقق صاحب شرايع در اين باره مي­گويد «السفيه هوالذي يصرف امواله في غير اغراض صحفيه» بنابراين سفيه مقابل رشيد است.

از ماده 1208 قانون مدني چند نكته مشخص مي گردد.

اولاً: سفيه داراي عقل و خرد است، چون در غير اين صورت مجنون خواهد بود.

ثانياً: بايد بيش از سن بلوغ، سن داشته باشد، زيرا در غير اين صورت در عداد صغار محسوب مي­گردد.

ثالثاً: تصرفات او در اموال و حقوق مالي خود عقلايي نبوده هر چند در زندگي متعارف به نظر برسد. سفيه يا غير رشيد در مقابل رشيد است و رشد، كلمة نفساني است كه مقتضي اصلاح مال بوده.[1]

شافعيه معتقدند كه هر گاه انسان مال خود را در امور خير ديد همچون ساخت مساجد و مدرسه… و يا كسب لذا مباح همچون استفاده از لباس­هاي فاخر و آشاميدني­هاي گوارا صرف كند هر چند هم مناسب حال او نباشد سفيه محسوب نخواهد شد. زيرا مال براي آن است كه در عمل خير و بهره بردن از آنچه حلال شده صرف گردد[2].

انسان معمولاً همراه با بلوغ، رشد عقلي  نيز پيدا كرده و باصطلاح رشيد مي­گردد. البته اين مطلب يك قاعدة عام و كلي نبوده بلكه بستگي زيادي به محيط زندگي، طرز تربيت و ارتباطات شخص دارد.

بدين لحاظ رشد، در قبال بلوغ جسمي به عنوان شرط مستقل پذيرفته شده است و شاهد مدعي هم تبصره 2 ماده 1210 قانون مدني لذا رشد مي­بايست به نحوي ثابت گردد و اثبات آن هم يقيناً به عهده همان مقامي است كه رسيدگي به حجر در صلاحيت اوست. و سايرين نمي­توانند آن را اثبات نمايند از آن طرف مراجعه به دادگاه براي اثبات رشد افرادي كه بالغ مي­شوند دشوار خواهد بود لذا مي­بايست اماره­اي در دست باشد تا با توسل به آن از پيچ و خم اين مشكلات خلاصي يافت.[3]

و در جاي ديگر مي­گويد:[4]

الذي تنساق تدبيراته إلي غاياتها علي سبيل­السداد من غير إرشاد مشير ولا تسديد مسدّدٍ؛

رشيد به كسي گفته مي­شود كه خودش بتواند بدون كمك ديگران و هدايت آن­ها كارهايش را به طور صحيح تدبير كرده و آن­ها را به انجام برساند.

و باز در جاي ديگر لسان­العرب[5] مي­خوانيم:

الرشد: نقيض­الغيّ والضّلال؛

يعني واژه رشد نقيض گمراهي است و كسي داراي رشد است كه راه را پيدا كرده و گمراه نباشد.

     تعريف سفيه و غير رشيد: در لغت به معني جاهل و احمق و سفه به معني جهل، عدم حلم و بي­وقاري آمده است.

[1] شهيد ثاني، زین الدین علی بن احمد ,الروضه البهیه فی شرح المعه الدمشقیه (شرح لمعه ),جلد دوم ,چاپ عبدالرحیم ,ص 284

3مفنیه ,مجمدجواد,الفقه علی المذاهب الخمسه ,ج 7,بیروت ,ص 37 . به نقل از پایان نامه فوق. ص 10

[3] كاتوزيان، ناصر، قواعد عمومي، نشر ميزان، ج 2، ص36.

[4] همان منبع ,ص 100.

[5] همان منبع ,ص  7

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف تحقیق

تبیین جایگاه اذن ولی در نکاح رشیده

مطالعه تطبیقی اختیار دختر در نکاح در فقه شیعه و اهل تسنن

استفاده دانش پژوهان دانشگاه , حوزه های  علمیه و دیگر طالبان علم

 دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت ورد):

پایان نامه اعتبار رشد در نکاح و طلاق در حقوق ایران و مقایسه تطبیقی با مذاهب اسلامی

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با PDF):

پایان نامه اعتبار رشد در نکاح و طلاق در حقوق ایران و مقایسه تطبیقی با مذاهب اسلامی

میهمان