در بررسی پیشرفته سئو سایت و بهینه سازی موتورهای جستجو موضوع مهم رابطه موثر با جامعه هدفه. یعنی جایگاه پرسونا در سئو مهمه.

به چه دلیل کمپانیا و برنده ها روی سئو سرمایه گذاری می کنن؟ این کار باعث ایجاد ترافیک بیشتر می شه؟ رنک و رتبه بندی اونا خوب میشه ؟ برند اونا مشهور می شه؟ اینا همه دلایلی هستن که باعث می شه برنده ها روی بهینه سازی موتورهای جستجو سرمایه گذاری کنن اما موردهای مهم دیگری هم هست.

سئو در معنی پایانی به معنی ایجاد ارتباطه. یعنی برنده ها و کمپانیا تلاش می کنن از این روش با جامعه هدف خود و مشتریان رابطه برقرار کنن. بدون این رابطه رنک اونا بالا نمیره، ترافیک بالایی کسب نمی کنن و در آخر فروشی هم ندارن.

اما سئو چیجوری این ارتباطات رو بوجود میاره؟ ایجاد رابطه درست و به جا چیجوری به وسیله سئو انجام می شه؟

قبل اینکه شما بتونین جامعه هدف به دست بیارین باید این جامعه هدف رو تعریف کنین. یعنی اینکه توقع دارین کاربران شما چه آدمایی و با چه خواسته هایی باشن و پس از اون تلاش در جلب نظر و توجه اونا داشته باشین.

بارها در مقاله ها و کنفرانسا شنیده ایم که صحبت از راه های هدف دار کاربر محور سئو هستش اما واقعا ما چیجوری تلاش در معنی کردن این عبارت داریم. باید ارتباطات به گونه ایی باشه که کاربر از استفاده محتوای شما تجربه خوبی داشته باشه تا باز خواهان به کار گیری اون باشه.

سرفصل محتوا

  • کاربر کیست و به چه دلیل باید به اون توجه کرد؟
  • پرسونا چیه؟
  • جایگاه پرسونا در سئو
  • چیجوری شروع کنیم؟
  • دموگرافیک یا جامعه شناختی
  • این فعالیتا چیجوری به سئو کمک می کنه؟
  • محرکای اجتماعی
  • هدایت القایی

کاربر کیست و به چه دلیل باید به اون توجه کرد؟

در دنیای سئو کاربرنما یه ارائه نیمه خیالی از مشتری ایده آل شما براساس جستجوهای انجام شده در مارکت و اطلاعات واقعی مشتریان حال حاضر شما هستش و یا میشه این جور اعلام کرد که شخصیتیه که شما خواهان هدف قرار دادن اون واسه کار و کاسبی یا فعالیت مورد نظر خود هستین.

وقتی از یه وبمستر سوال می پرسیم که محصول شما واسه چه کسانیه و اون جواب میده واسه همه مردم، آنجاست که باید کارای زیادی رو انجام بدیم. اما در واقع محصول واسه همه نیس و ما باید به وبسمتر مشورت بدیم تا جامعه هدف خود رو شناسایی و فهمیده باشه که محصول و یا خدمت اون واسه همه نیس.

میشه مثال رو این طور گفت که این مقاله سئو هم خواهان و جامعه هدف خود رو داره ممکنه بچه خردسال من و یا مادر بزرگ من حتی یه بار هم به سراغ این مقاله نیاد اما همین مقاله شاید در روز بارها به وسیله وبمستران و سئوکاران مورد بازدید قرار گیرد چون نوع افراد استفاده کننده از هر محتوا فرق داره.

اگه جامعه هدف خود رو شناسایی کنیم راحت تر می تونیم برنامه ریزی کنیم و زودتر به نتیجه برسیم.

برنامه ریزی

پرسونا چیه؟

به بیان خیلی ساده ، پرسونای مخاطب همون شخصیت جامعه هدف (یا فرد ایده آل جامعه هدف ) شماس. وقتی ما قصد شروع به بازاریابی در فضای دیجیتال رو داریم ، باید بدونیم با چه کسائی صحبت میکنیم.

دیجیتال

وقتی که من قصد فروش محصول به جامعه پزشکان کشور رو دارم باید بازاریابی دیجیتال و در راس اون سئو سایت رو بر مبنای ادبیات ، تفکر و چگونگی جستجو کلمات پزشکان پیش ببرم.

باید محتوایی که مینویسم ، سایتی که طرحی میکنم ، دسته بندیایی که ایجاد میکنیم و … براساس چیزای مورد علاقه و شناخت شخصی جامعه هدف یا هما پرسونای مخاطبم باشه

درمثال بالا :

واسه جامعه پزشکی باید زبون رسمی استفاده شه
در طراحی سایت نباید خیلی طراحی رو پیچیده انجام دهم چون که جامعه هدف من تخصص دیگری دارن
بیشتر از ظاهر سایت ، محتوای سایت مهمه
به کار گیری لغات و اصطلاحات انگلیسی نه فقط بد نیس بلکه در جاهایی لازمه
کلماتی که بای سئو استفاده میکنیم باید کلمات تخصصی و جزئی مثل “آخرین روش درمان گرفتگی عصلات …. دست” باشه
و …

حالا مثال بالا رو با حالتی مقایسه کنین که جامعه هدف من کودکان باشن:

طراحی سایت بسیار مهم بوده و به کار گیری رنگهای خوشحال اهمیت زیادی داره
تصاویر کارتونی ، ویدیوهای مناسب ، فایلای صوتی خوشحال اهمیت بالایی دارن
اصلا نباید از لغات انگلیسی استفاده کنیم
باید ادبیات خودمونی و دوستانه داشته باشیم
کلمات و عباراتی که سئو میکنیم باید کلمات عمومی مثل کارتون ، بابا اسفنجی و … باشه

مثال بالا یه مثال ساده و کلی بود. در اتفاق رایگان پیش رو موارد بالا رو به صورت عملی و ریز با به کار گیری وسیله تخصصی گوگل آنالیتیکس میگیم

جایگاه پرسونا در سئو

در عملیات افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو یا همون سئو کردن ، یکی از اشتباهات عادی در کار اکثرا افراد سئو کار به خصوص متخصصین تازه کار سئو نبود در نظر گرفتن جامعه هدفه.

واسه سئو سایت ما اگه پرسونای مخاطب رو بدونیم ، میتونیم با خیلی هدف دار تر کار کنیم.

باخبر شدن از شخصیت مخاطب اصلی و جامعه هدف باعث میشه موقع بازاریابی ایمیلی ، تولید محتوا و کانتنت مارکتینگ ، تولید محتوای ویدیویی ، انتخاب کلمات کلیدی سایت و … هدف دار و اصولی عمل کنیم.

چیجوری شروع کنیم؟

هرچند مسئله شناخت کاربر سال هاست که درباره اون تحقیق و جستجو انجام می شه و کارای زیادی درباره اون انجام شده اما هنوز به نظر کارشناسان هنوز راه زیادی واسه رفتن هست.

واسه شناخت هرچه بیشتر کاربران و مشتریان خود باید از همه جهات موضوع بررسی بشه. با بررسی زوایای جورواجور قضیه می تونین روشای هدف دار کاربردی رو واسه رسیدن به هدف خود داشته باشین.

واسه پیشرفت شناخت بهتر کاربرها و مشتریان این سه موضوع اصلی رو آزمایش کنین :

دموگرافیک یا جامعه شناختی

واسه این کار فقط خوندن یه مقاله و یا گزارش کافی نیس بلکه باید مقالات جورواجور و گزارشای جور واجور رو بررسی و بررسی کنین تا به صحت داده ها پی ببرین. بدونین و بدونین که قوانین و اطلاعات لحظه ای تغییر می کنن و اگه روی داده های دیروز خود تکیه کنین از بقیه عقب می مونین.

واسه انجام درست این فعالیت باید این موارد رو خوب فهمیده باشین :

    • اونا چیجوری خود رو توصیف می کنن : مادرها ، پدرها ، استادان ، ورزشکاران ، مترجما و …
    • ورزش

    • در کجا سکونت دارن : داهات ، دور و بر شهر و یا داخل شهر
    • بازه سنی اونا چیه : کودک ، جوون و یا بزرگسال
    • در چه صنعتی فعالیت می کنن : مهندسی ، سلامت ، اقتصادی ، رسانه و یا …
    • اقتصادی

  • سطح شغلی اونا چیجوریه : مدیریت ، سطوح بالای اجرایی ، گروه فروشنده ، مشاور و یا …

این فعالیتا چیجوری به سئو کمک می کنه؟

شناخت اطلاعات پایه ایی درباره جامعه هدف به شما کمک می کنه که محتوای بهتر، عناوین بهتر و اطلاعات متا صحیحی استفاده کنین.

محرکای اجتماعی

بشر بوجود آورنده اجتماعه. در سالای گذشته هم تاثیر و رشد رسانه ها و شبکه های اجتماعی رو در زندگی بشر دیده ایم. البته آدم به عنوان یه شخص خارجی دوست نداره در گروه ها حاضر شه بلکه می خواد نقش تعیین کننده ایی داشته باشه.

این سوالا پرسیده شه :

  • آدمایی که با اونا در رابطه هستین چه کسائی هستن و اثرات بین شماها چیجوریه؟
  • برنده های موثر کدوم هستن؟
  • اونا جزء کدوم گروه و دسته هستن؟
  • بیشتر مایل به کدوم یکی از رسانه ها و شبکه ها هستن؟ ( تلویزیون ، اینترنت ، مجلات ، شبکه های اجتماعی )
  • این فعالیتا چیجوری به سئو کمک می کنه؟

شناخت فضاهای مورد علاقه مشتریان و بررسی مکانایی که اونا رابطه خود رو با شما از دست دادن و به کار گیری ترفندهایی که اونا رو معتقد برند شما کنه می تونه تعیین کننده باشه.

هدایت القایی

در این روش شما به همه زوایای مشتری خود توانایی بازرسی خوهید یافت تا به شما کمک کنه که در فعالیت خود موفق شید. وسیله Empathy Map در این راه به شما کمک می کنه.

به این نقطه های کلیدی توجه کنین :

  • اونا چی رو می بینن؟
  • چی در کنار اونا اتفاق میفته؟
  • اونا چه چیزایی می گن؟
  • اونا چه کاری رو انجام میدن؟
  • چی رو حس می کنن؟
  • چی رو می شنون؟
  • به چی فکر می کنن؟
  • این فعالیتا چیجوری به سئو کمک می کنه؟

به شما کمک می کنه تا مشتری و جامعه هدف خود رو از جهات جورواجور شناسایی کرده و براساس اون اطلاعات محتوای خود رو بسازین.

در آخر مثل همیشه تاکید بر این داریم که کاربر(مشتری) رو هدف اصلی خود بذارین و همیشه واسه اونا تولید محتوا و یا محصول کنین. طوریکه بتونین به هر صورتی توجه و رضایت اونا رو جلب کنین.

منبع: ۳eo.ir – evand.com

Categories:آموزشی