دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 بررسی احکام و مقادیر دیه در حقوق کیفری ایران و فقه حنفی

قسمتی از متن پایان نامه :

 مستفاد

مستفاد از این ماده ضامن جریره در زمره عاقله محسوب می­شود. جریره در لغت به معنی گناه و جنایت آمده است و ضامن جریره کسی است که پرداخت جنایات خطایی محض را مبتنی بر یک قرارداد پذیرفته است، بدین صورت که متعهد می­شود در مقابل ارث بردن از جانی پرداخت دیه جنایت خطایی وی را عهده دار شود.

این قرارداد شبیه قرارداد بیمه است که بیمه­گر در مقابل حق بیمه ای که از بیمه­گذار می­گیرد پرداخت خسارت به وی را در صورت وقوع حوادث مشخصی که در قرارداد ذکر شده است عهده­دار می­شود. قابل ذکر است مسئولیت ضامن جریره و مضمون از یک طرف بوده و شخص مضمون نسبت به جنایات خطایی ضامن، هیچ­گونه مسئولیتی نخواهد داشت. برخی در این عقد مجهول­النسب بودن یا وارث نداشتن را شرط می­دانند و گفته­اند:1 در صورت بودن عصبه دیگر نوبت به ضامن جریره نمی­رسد.

عناصر پدیدآورنده عاقله نزد فقهای اسلامی سه دسته­اند:

بعضی می­گویند:2 «عاقله اهل دیوان جانی یا همکاران و هم­پیشگان او  هستند و مراد از اهل دیوان کسانی هستند که نام آنان در دیوان که روزنامه حساب است ثبت گردیده است.»

برخی می­گویند: دیوان ربطی به عاقله ندارد و عاقله جانی، عشیره و قبیله او هستند.

دسته سوم عاقله جانی را عصبه وی می­دانند، بنابراین عاقله یا دیوان جانی است یا عشیره و یا عصبه وی.

 

فقهای حنفی عناصر پدیدآورنده عاقله را به شرح ذیل می­دانند:

از نظر ایشان اگر جانی از اهل دیوان باشد، عاقله ای که بار پرداخت دیه را به دوش می­کشد در مرتبه نخست، اهل دیوان جانی هستند و آنان پرچم داران سپاه و جنگجویان هستند از مردم آزاد، بالغ و عاقل که نام آنان در جریده حساب ثبت شده است و از بیت­المال روزی دریافت می­دارند.

عده­ای دیگر در موردی که برای جانی دیوانی نباشد، عشیره جانی را عاقله وی می­دانند که از خویشان او تشکیل شده­اند، مانند برادران و پسران آنان و عموها و پسران آنان، اما پسران جانی جزء افراد عاقله نیستند و بار پرداخت دیه را حمل نمی­کنند، زیرا آنان ریشه­های جانی هستند چون خود جانی در تحمل این بار با عاقله شرکت نمی­کند و به ترتیب «الاقرب فالاقرب» مقدم می­شوند، پس برادران مقدم هستند بر پسران برادران و عموها بر پسران مقدم هستند.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف تحقیق

از جمله اهدافی که در این رساله مدنظر بوده است به شرح ذیل می­باشد.

1- چگونگی شکل گیری نظام دیه نزد جوامع بدوی و پرداختن به فلسفه دیه تا تأسیس آن توسط اعراب جاهلی و امضا آن توسط شارع اسلام به مثابه دیگر

2- شناخت ماهیت واقعی دیات در مورد اینکه دیه مجازات است یا جبران خسارت یا تلفیقی از آن دو.

3- بررسی و ارزیای نقاط قوت و ضعف سیاست کیفری ایران در خصوص دیات.

4- تطبیق نظام دیه ایران در حقوق کیفری ایران و فقه حنفی.

5- ارائه پیشنهاد جهت رفع مشکلات مواد مربوط به دیات و بیان نارسایی­هایی فراوانی وجود دارد که می­طلبد مباحث مربوط به دیه بروز رسانی شود.

 دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت ورد):

پایان نامه بررسی احکام و مقادیر دیه در حقوق کیفری ایران و فقه حنفی

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با PDF):

پایان نامه بررسی احکام و مقادیر دیه در حقوق کیفری ایران و فقه حنفی