دانلود پايان نامه حقوق:نقاط قوت و ضعف سیاست کیفری ایران در خصوص دیات

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 بررسی احکام و مقادیر دیه در حقوق کیفری ایران و فقه حنفی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

تفاوت بین این دو گروه در تعریف دیه را می­توان چنین برشمرد:

فقهای اسلامی دیه را در جنایت بر نفس و کمتر از آن (جنایت بر اعضا) واجب می­دانند و در مواردی که دیه مقدر وجود ندارد برای آن ارش در نظر می­گیرند.

1-  الطوری الحنفی، محمد بن حسین بن علی، تکمله البحر الرائق شرح کنز الدقائق، دار احیا التراث العربی، بیروت، بی تا، ص 372

2-  ابن عابدین، محمد بن امین بن عمر، رد المختار علی در المختار، حاشیه ابن عابدین، جلد 5، داراحیا التراث العربی، چاپ دوم، بیروت، 1407 ق، ص 368

 

 

 

اما فقهای حنفی میان جنایت بر نفس و جنایت بر عضو تمایز قائل شده­اند بدین نحو که دیه را مخصوص جنایت بر نفس و برای جنایات کمتر از نفس ارش مشخص کرده­اند و مقدر بودن یا نبودن تأثیری ندارد.

در پایان لازم می­آید به تعریف دیگر از منظر فقهای مذاهب اسلامی به طور مختصر بپردازیم تا به درک واقعی از تعریف دیه میان جمیع مذاهب رهنمون شویم.1

الف)فقهای مذهب شافعی دیه را چنین تعریف کرده­اند: «دیه مالی که به سبب جنایت بر نفس یا اعضا واجب می­شود.»

ب)فقهای مذهب حنبلی دیه را چنین تعریف کرده­اند: «دیه، مالی است که به سبب جنایتی بر مجنی­علیه یا ولی او پرداخته می­شود.»

ج)فقهای اباضیه از خوارج، در تعریف دیه آورده­اند: «دیه عبارت است از آنچه واجب می­شود در مقابل جنایت بر نفس.»

د)فقهای شیعه جعفری در بیان دیه گفته­اند: «دیه نام مالی است که به سبب جنایت بر نفس یا عضو واجب می­شود.»

ه)فقهای مذهب مالکی همانند فقهای سایر مذاهب اسلامی دیه را تعریف نکرده­اند و فقط بر آن نام «عقل» نهاده­اند.

1-  ادریس، پیشین، ص 26

همان­طور که ملاحظه می­شود مجموع تعارف ارائه شده از سوی فقیهان اسلامی به هم نزدیک هستند و تنها اختلافی که میان آنها وجود دارد، تفاوت دیه نفس با دیه اعضا می­باشد که فقهای حنفی نظرشان مخالف با نظر دیگر فقیهان است و نام دیه را بر نفس اطلاق کرده­اند.

ب)ارش

فقه اسلامی برای برخی از انواع جراحات و صدمات دیه خاصی پیش­بینی نموده است که دیه پیش­بینی شده در این موارد را دیه مقدر می­نامند، لیکن در بسیاری از صدمات و جراحات دیه­ای از قبل مشخص نشده و تعیین آن به عهده قاضی گذاشته شده است که دیه قابل پرداخت را ارش گویند.

ارش در لغت به معانی مختلفی مانند ارج، اندازه معینی از دست (از سر انگشت میانه دست تا آرنج که تقریبا نیم­متر است- ذراع)1، خصومت واختلاف، برانگیختن وشورانیدن بعضی بر بعضی دیگر و خون­بهای جراحت، خراش مقابل مالی جراحت، تاوان زخم­ها2 آمده است.

در اصطلاح فقها ارش به چند معنی بکار رفته است3، از جمله، آنچه که خریدار پس از اطلاع بر عیب مبیع از فروشنده می­گیرد. دراین صورت خریدار حق خیار دارد و اگر بخواهد می­تواند معامله را فسخ کند و بهای آن را پس بگیرد یا آن را بهم نزند و فقط تفاوت قیمت مبیع سالم و مبیع معیوب را دریافت دارد، این تفاوت میان دو قیمت را ارش گویند.

ارش گاه فقط به تفاوت قیمت صحیح و قیمت معیوب اطلاق می­شود و آن در جایی است که معامله­ای در میان نبوده و ثمنی وجود نداشته باشد. مثلاً هرگاه مال مغضوب در دست غاصب معیوب گردد، ملزم است هم مال معیوب و هم تفاوت بها و قیمت آن را به مالک رد کند و این تفاوت را ارش گویند و نیز غاصب ملزم است در مواردی که آن چیز دارای اجرت است مثل خانه، هم مال مغصوب و هم اجرت­المثل آن را به مالک پس بدهد و اگر مال مغصوب در دست او بماند تا معیوب گردد، مانند جامه­ای که بپوسد یا حیوانی که لاغر شود، باید هم اجرت و هم قیمت نقصان را بپردازد و این را نیز ارش گویند.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف تحقیق

از جمله اهدافی که در این رساله مدنظر بوده است به شرح ذیل می­باشد.

1- چگونگی شکل گیری نظام دیه نزد جوامع بدوی و پرداختن به فلسفه دیه تا تأسیس آن توسط اعراب جاهلی و امضا آن توسط شارع اسلام به مثابه دیگر

2- شناخت ماهیت واقعی دیات در مورد اینکه دیه مجازات است یا جبران خسارت یا تلفیقی از آن دو.

3- بررسی و ارزیای نقاط قوت و ضعف سیاست کیفری ایران در خصوص دیات.

4- تطبیق نظام دیه ایران در حقوق کیفری ایران و فقه حنفی.

5- ارائه پیشنهاد جهت رفع مشکلات مواد مربوط به دیات و بیان نارسایی­هایی فراوانی وجود دارد که می­طلبد مباحث مربوط به دیه بروز رسانی شود.

 دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت ورد):

پایان نامه بررسی احکام و مقادیر دیه در حقوق کیفری ایران و فقه حنفی

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با PDF):

پایان نامه بررسی احکام و مقادیر دیه در حقوق کیفری ایران و فقه حنفی