دانلود پایان نامه رتبه بندی استراتژی مدیریت دانش با بهره گرفتن از رویکرد تلفیقی ANP و DEMATEL

موسسه آموزش عالی ارشاد دماوند
نام دانشکده:دانشکده ارشاد دماوند
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی گرایش مالی
موضوع:
رتبه بندی استراتژی مدیریت دانش با بهره گرفتن از رویکرد تلفیقی ANP و DEMATEL
(مطالعه موردی: شهرداری تهران)
استاد راهنما:
جناب آقای دکتر علی محقر
استاد مشاور:
جناب آقای دکتراکبر عالم تبریز
تابستان 92
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب صفحه
1-8- شرح واژهها و اصطلاحات به کار رفته در پژوهش…. 6
فصل دوم بررسی مفاهیم و پیشینه پژوهش…. 9
2-2- سازمانهای یادگیرنده و دانشی.. 10
2-4- الگوهای چهارگانه ایجاد دانش در هنگام تغییرات پروژه های سازمانی.. 15
ارزیابی عملکرد مدیریت دانش…. 19
2-5- مفهوم سازی پیاده سازی مدیریت دانش…. 21
2-6- مبانی تئوریک مدیریت دانش…. 25
روابط داده، اطلاعات و دانش…. 29
2-8-1- انواع دانش از نظر نوناکا 34
2-8-2- انواع دانش از نظر جورنا 35
2-8-3- انواع دانش از نظر ماشلوپ.. 36
2-8-4- طبقه بندی بلاکلر از دانش…. 37
2-8-5- طبقه بندی لیدنر و علوی از دانش…. 37
2-9- عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش…. 38
2-10- ارزیابی عملکرد مدیریت دانش…. 43
2-11- بررسی پیشینه پژوهش مدلهای استراتژیک مدیریت دانش…. 45
2-11-1- گروهبندی دانش بر مبنای استراتژی دانش…. 48
2-11-2- مدل كلی ساختار نظامهای مدیریت دانش…. 48
2-11-3- مدل استراتژی مدیریت دانش میلتون.. 50
2-11-4- مدل استراتژی مدیریت دانش بنیادی در سازمان.. 52
2-11-5- مدل راهبردی مدیریت دانش…. 54
2-11-6- مدل استراتژی زنجیرهدانش…. 56
2-11-7- مدل استراتژی چهار حلقهای مدیریت دانش…. 58
2-11-8- مدل استراتژی چند عاملی توسعه نظامهای مدیریت دانش…. 59
2-11-9- مدل استراتژی چرخه حیات دانش…. 60
2-11-10- مدل استراتژی مدیریت دانش SECI. 64
2-11-11- استراتژی مدیریت دانش کدگذاری و شخصی سازی (Hansen et al, 1999) 67
3-3-1- شناسایی اهداف، معیارها و استراتژیهای مدیریت دانش…. 72
3-3-2- گردآوری دادههای پژوهش…. 73
3-6- روشها و تکنیکهای تحلیل داده ها 74
3-6-3- تلفیق دو مدل تحلیل شبکهای و دیماتل.. 81
4-2- مدل سلسله مراتبی پژوهش…. 84
4-4- اولویتبندی استراتژیهای مدیریت دانش…. 86
4-4-1- یافتههای تکنیک DEMATEL.. 87
4-4-2- اولویتبندی استراتژیهای مدیریت دانش با تکنیک ANP.. 90
فصل پنجم نتیجهگیری و پیشنهادها 100
5-2- نتایج حاصل از پاسخدهی به سؤالهای پژوهش…. 101
5-4- پیشنهادهایی برای پژوهش های آینده 107
فهرست جداول صفحه
جدول2- 1 تعاریف مدیریت دانش طی 15 سال اخیر (Wallace et al, 2011) 14
جدول2- 2 ـ دیدگاههای ارزیابی عملکرد مدیریت دانش (Chen et al, 2009) 20
جدول2- 3 کاربرد انواع مختلف دانش در ساختارهای پنج گانه مینتزبرگ… 36
جدول2- 4 عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش حاصله از 14 شرکت… 42
جدول2- 5 بازنگری مدلهای عملکردی مدیریت دانش (Andreeva & Aino, 2012) 44
جدول2- 6 تكنیک های كسب اطلاعات.. 61
جدول2- 7 ابزارهای انتقال دانش بر حسب میزان اشتراك گذاری (Jashapara, 2004) 62
جدول2- 8 مدل SECI تعامل دانش نهفته و صریح.. 64
جدول4- 1 پارامتر های توصیفی شاخص های موثر بر استراتژی های مدیریت دانش..…….86
جدول4- 2 معنی داری شاخص های موثر بر استراتژی های مدیریت دانش…86
جدول4- 3 میانگین نظر تمام خبرگان.. 87
جدول4- 4 ماتریس نرمالیزه شده 88
جدول4- 5 ماتریس روابط کل(T) 88
جدول4- 6 به دست آوردن اهمیت و تأثیرگذاری معیارها 89
جدول4- 7 ماتریس تصمیم گروهی نرمال شده مقایسه زوجی معیارها نسبت به هدف فعالسازی اطلاعات.. 92
جدول4- 8 ماتریس تصمیم گروهی نرمال شده مقایسه زوجی معیارها نسبت به هدف بهبود عملکرد. 92
جدول4- 9 ماتریس تصمیم گروهی نرمال شده مقایسه زوجی معیارها نسبت به هدف ارتقاء نوآوری.. 93
جدول4- 10 ماتریس نرمالایز شده روابط کل(T) 93
جدول4- 11 ماتریس تصمیم گروهی نرمال شده مقایسه زوجی استراتژیهای مدیریت دانش نسبت به معیار مشوقها 94
جدول4-15 سوپرماتریکس کران جدول.. 97
جدول4- 18 اولویتبندی استراتژیهای مدیریت دانش…. 98
فهرست شکل ها و نمودارها صفحه
شکل2- 1 سلسله مراتب دانش (رادینگ، 1383). 13
شکل2- 3 مدل مفهومی مدیریت دانش با تأکید بر عوامل کلیدی موفقیت (Bhatt, 2002) 39
شکل2- 4 پنج عامل کلیدی موفقیت برای مدیریت دانش از دیدگاه (Mertinez , 1998) 41
شکل2-5 ارتباط نوع مدیریت دانش و نوع دانش (Egbu et al, 2005) 47
شکل2-6 مدل ساختاری مدیریت دانش 49
شکل2- 8 مدل مدیریت دانش بنیادی در سازمان 53
شکل2- 9 مدل راهبردی مدیریت دانش 54
شکل2- 10 مدل تکمیل شده زنجیره دانش 57
شکل2- 11 مدل چهار حلقه ای مدیریت دانش 58
شکل2- 12 چرخه پنج مرحلهای زندگی د انش 59
شکل3- 1 مدل سلسله مراتبی پژوهش 72
شکل3- 2 تفاوت ساختاری بین یک زنجیره(a) و یک شبکه (b) 75
شکل3- 3 تصویر استاندارد یک سوپرماتریس 78
شکل3- 4 زنجیره و شبکه (Momoh and Zhu, 1998): 79
شکل4- 1 مدل سلسله مراتبی پژوهش 84
شکل4- 2 مدل شبکهای اولویتبندی استراتژیهای مدیریت دانش 86
شکل4- 3 روابط علت و معلولی معیارها 89
نمودار5- 1 اهمیت اهداف اولویتبندی استراتژیهای مدیریت دانش 102
نمودار5- 2 تعیین وزن معیارهای اولویتبندی استراتژیهای مدیریت دانش با رویکرد تلفیقی 105
نمودار5- 3 اولویتبندی استراتژیهای مدیریت دانش 105
چکیده
مدیریت دانش به سازمان ها کمک می کند تا اطلاعات و مهارت های مهم را که به عنوان حافظه سازمانی محسوب می-شوند و به طور معمول به صورت سازماندهی نشده وجود دارند، شناسایی، انتخاب، سازماندهی و منتشر نمایند. این امر سازمان را به صورت کارا و موثر برای حل مسائل یادگیری، برنامه ریزی راهبردی و تصمیم گیری های پویا قادر می-سازد. از آنجایی که امروزه، شهرها به ویژه کلان شهرها، کانون های اصلی جمعیت، اشتغال، اقتصاد، تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور هستند، رشد و بالندگی همه جانبه و مطلوب شهرها و کلان شهرها در آینده مشروط به برنامه ریزی، بودجه ریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت هدفمند امور و افزایش بهره وری دانش سازمانی و کارکنان شهرداری های به عنوان نهاد متولی این امور است. با انجام این پژوهش میتوان انتظار داشت که مدیران شهرداری تهران اولا بتواند سطح پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان خود را تشخیص دهند و از سوی دیگر راهی بهینه برای انتخاب استراتژی مدیریت دانش بیابند. نتایج این پژوهش مختص شهرداری تهران نخواهد بود بلکه کلیه سازمان هایی که برای دانش سازمانی خود ارزش قائل هستند، از دستاوردهای نهایی، بهره مند خواهند شد.
جهت دستیابی به هدف پژوهش که اولویتبندی استراتژیهای مدیریت دانش میباشد، بر اساس مدل سلسله مراتبی پیشنهادی، سه پرسشنامه بین مدیران و کارکنان شهرداری تهران توزیع گردید. پس از بررسی پایایی و روایی ابزار گردآوری دادهها پژوهش، با بهره گرفتن از تکنیک DEMATEL و ANP استراتژیهای مدیریت دانش در سازمان شهرداری تهران مورد اولویتبندی قرار گرفت.
نتایج حاصل از رویکرد تلفیقی ANP و DEMATEL در خصوص تعیین وزن معیارها و اولویتبندی استراتژیهای مدیریت دانش بیانگر این است که حمایت مدیریت، مهمترین معیار در انتخاب استراتژیهای مدیریت دانش در شهرداری تهران میباشد. همچنین نتایج رویکرد تلفیقی حاکی از این است که بهترین استراتژی مدیریت دانش برای شهرداری تهران، استراتژی اجتماعی سازی میباشد بنابراین سازمان مورد بررسی باید ﺑﺎ اراﺋﻪی آﻣﻮزشﻫﺎ و ﻣﺸﻮقﻫﺎی ﻻزم، زﻣﻴﻨﻪی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲﺳﺎزی داﻧﺶ، ﻛﺎر ﺗﻴﻤﻲ، ﺗﺒﺎدل اﻓﻜﺎر، اﻳﺪهﻫﺎ، داﻧﺶ و اﻃﻼﻋﺎت، ﺗﺠﺮﺑﻴﺎت، روشﻫﺎی اﻧﺠﺎم ﻛﺎر، ﺧﻼﻗﻴﺖﻫﺎ و ﻧﻮآوریﻫﺎ را ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎزد.
کلمات کلیدی: استراتژی مدیریت دانش، تکنیک فرایند تحلیل شبکه ای، تکنیک دیماتل، شهرداری تهران
فصل اوّل
کلیّات پژوهش
1-1مقدمه
در اقتصاد کشورهای پیشرو، موازنه میان دانش و سایر منابع، به نفع دانش تغییر یافته است؛ به گونه ای که دانش به عاملی تعیین کننده در زندگی حتی بیش از زمین، کار و سرمایه تبدیل شده است. یادگیری سازمانی یكی از مؤلفههای بحرانی در هوش سازمانی است كه به معنای توانایی حل مسائل و مشكلات آن سازمان میباشد. به این ترتیب یادگیری سازمانی منبعی راهبردی محسوب میگردد كه در تمام سطوح سازمانی ظاهر میشود و مهمترین راه برای بهبود سطح یادگیری سازمان نیز مدیریت دانش ضمنی کارکنان و تبدیل آن به دانش صریح میباشد. میتوان استراتژی دستیابی به مدیریت دانش را جزء ضروریات سازمان های کنونی دانست زیرا از یک سو حوزه منابع انسانی آنها را در مقابل رقبا بیبدیل خواهد ساخت و از سوی دیگر میتواند بر سایر ابعاد سازمان همچون چابکی سازمان و یا کیفیت خدمات و عملکرد آن اثرگذار باشد (صمدیان و سیدعلوی، 1390) که این پژوهش نیز در جهت انتخاب مناسبترین استراتژی مدیریت دانش در سازمان طراحی شده است. این فصل از پژوهش به تعریف و بیان کلیات پژوهش از جمله بیان مساله، فرضیات و قلمرو پژوهش خواهد پرداخت تا بتواند راهنمایی کلی برای انجام فصول دیگر این پژوهش را فراهم آورد.
تعداد صفحه : 123
قیمت :14700 تومان
بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
پشتیبانی سایت : * serderehi@gmail.com
در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.
[add_to_cart id=151209]