فناوری

شغل یک میلیون راننده تاکسی‌های آنلاین زیر تیغ تغییر

شنیدهای سایت ما حکایت از اون داره که فردا صبح، (۱ اسفند ۹۷)، هیات دولت در سکوت خبری تصمیم داره تا لایحه قانون پیشرفت حمل ونقل عمومی رو اصلاح کنه. یکی از موارد این تغییر احتمالی، مربوط به تاکسیای آنلاین و دریافت مجوز اونا از طرف شهرداری ست؛ اقدامی که شرکتای فعال در مورد حمل ونقل هوشمند اونو باعث تعطیلی خود می دونن؛ اون هم در وقتی که می گن به دلیل شرایط اقتصادی و وضعیت اشتغال، تعداد افراد فعالی که در این سامانه ها دارن کار می کنن به بیشتر از یه میلیون نفر رسیده.

«رضا الفت نسب»، عضو هیات مدیره اتحادیه کار و کاسبی های مجازی با تایید شنیدهای سایت ما، عنوان می کنه در صورت قطعی شدن این اصلاحات در جلسه ۱ اسفند هیات دولت، ً این شرکتا تعطیل می شن. اونم اینکه اشاره می کنه که در ماه های گذشته بر خلاف تلاش بخش خصوصی، هیچ نظرخواهی از اتحادیه و نماینده این شرکتا انجام نشده در حالی که قرار بوده تا وزارت کشور به عنوان متولی شهرداریا، در کنار وزارت صنعت و هم اینکه بخش خصوصی دستورالعمل نظارت شهرداریا روی کارکرد تاکسیای آنلاین رو جفت و جور کنن.

به گفته اون در حالتی که این تغییرات تصویب شه، بازم شرکتای تاکسی آنلاین به پروانه کسب اتحادیه کشوری کار و کاسبی های مجازی نیاز دارن اما از طرف دیگه باید مجوزی رو هم از شهرداریا دریافت کنن: «در این صورت شهرداری می تونه قوانین مورد نظر خودشو به شرکتا اعمال کنه. این در حالیه که بیشتر از ۱۲۰۰ شهرداری در کشور هست و این یه مشکل اساسی واسه ۷۲ شرکت فعال در مورد جابه جایی هوشمند مسافرانه. انتظار نمی رفت که این دولت بخواد اینجور مشکلی رو واسه کار و کاسبی های آنلاین بسازه و این اتفاق به معنی از بین رفتن تاکسیای آنلاینه.»

براساس آمارهایی که تاکسیای آنلاین و اتحادیه کار و کاسبی های مجازی ارائه دادن، الان روزانه بیشتر از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار سفر از راه تاکسیای آنلاین انجام می شه و بیشتر از ۲ میلیون راننده ثبت شده در ۷۲ تاکسی اینترنتی که مجوز خود رو از اتحادیه گرفتن هست. این در حالیه که تعداد رانندگان فعال این پلتفرما، به حدود یه میلیون نفر می رسه.

الفت نسب در جواب به این سوال که وزارت کشور و شهرداریا واسه ارائه مجوز درخواست دریافت چه هزینه هایی رو طی جلسات گذشته کردن، میگه عددی به شکل رسمی بیان نشده اما تاکسیرانی تهران اعدادی رو به شکل غیر رسمی پیشنهاد داده بود و حالا هم می گن که بحث پول مطرح نیس:

«البته این روش مورد استفاده دوستانه. اول میگن پولی واسه مجوز نمی خوان اما در ادامه راه می تونن کارایی داشته باشن و طبیعتاً وقتی این موضوع در هیات دولت هم مصوب شه، راه شون واسه دریافت مبالغ و مشکلات مورد نظرشون بازه. این موضوع واسه کار و کاسبی های حمل ونقل آنلاین یه اتفاق ناگواره و واقعاً امکان تعطیلی اونا هست.»

اون در جواب به این مسئله که واقعا تعطیلی این شرکتا در صورت دریافت مجوز از طرف شهرداری، یه ادعای باورپذیره یا خیر، میگه:

«چند مسئله به شکل موازی هست که این احتمال مطرح می شه. مسئله اول دست بردن شهرداری و تاکسیرانی در مدل اندازه گذاری پلتفرمای حمل و نقل اینترنتیه و میخوان کف و سقف تعرفه مشخص کنن؛ اگه اندازه گذاری در این شرکتا داینامیکه. مسئله دیگه اینه که می تونن بگن سهمیه یه شرکت تو یه شهر خاص تعداد مشخصیه و نباید بیشتر از اون خودرو داشته باشه. یا درخواست پرداخت مبلغ مشخصی از هر سفر به وسیله این پلتفرما از طرف راننده یا شرکت. وقتی همه این موارد رو کنار هم بذاریم، می بینیم که این احتمال شدیدا هست. ضمن اینکه این مسئله، گفته من نیس و حرف خود شرکت هاست. اونا میگن اگه اینجور اتفاقی اتفاق بیفته دیگه ما توانایی مدیریت کردن این فضا رو نداریم. در واقع پلتفرما مثل تاکسی عادی می شن. وزارت کشور و زیرمجموعه هاش هم دقیقاً همین رو میخوان.»

در دو سال گذشته وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت مجبور بودن تا با همکاری بخش خصوصی، دستورالعمل نظارت شهرداریا بر کارکرد پلتفرمای آنلاین حمل ونقل رو آماده کنن تا شهرداری بر کارکرد این پلتفرما نظارت کنه و مجوزها از طرف اتحادیه کار و کاسبی های مجازی صادر شه. با این حال الفت نسب در جواب به این سوال که اختلافات این دو وزارتخانه در آخر باعث آماده نشدن دستورالعمل شده یا خیر، میگه که وزارت صنعت همراهی کاملی با بخش خصوصی داشته اما وزارت کشور که خود متولی شهرداری هاست، تلاش داشته تا موضوع رو به شکل امنیتی و با تهدید پیگیری کنه:

«وزارت کشور نگاهی تمامیت خواه داره و میگه اگه این موضوع به خواست خودش حل نشه، به شکل دیگری با این شرکتا برخورد می کنه.»

قبل از این و در بیستم مرداد ماه سال جاری، اسنپ و تپسی با برگزاری یه نشست خبری مشترک در محل اتحادیه کشوری کار و کاسبی های مجازی، اعلام کرده بودن که در صورت مجبور شدن به دریافت مجوز از شهرداریا، به تعطیلی کشیده می شن. «ژوبین علاقبند»، مدیرعامل اسنپ در همین رابطه به سایت ما گفته بود: «بحث اصلی، کنترل، نظارت و ایجاد محدودیته. در واقع به جای افزایش کارایی ناوگان تاکسیرانی، میخوان کارایی ما رو کم کنن. اگه کار درست برعکسه تا بتونن خودشون حریف ما شن.»

«میلاد منشی پور»، مدیرعامل تپسی هم در همین رابطه به سایت ما گفته بود: «خواسته ان که به اطلاعات ما دسترسی داشته باشن. گفتن سرورهای شما باید پیش ما باشن. اینا مواردی حیاتی واسه شرکت هاست. تاکسیرانی حتی به ما گفت که یه فضای خالی داریم، شرکتتون رو بیارین همین جا.»

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *