دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  عبرت از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه و آثار تربیتی آن

تکه ای از متن پایان نامه :

  • عبادت بیش از حدّ معمول. [1]

امام A در مقابل مخالفت این گروه، نخست به آنان پند و اندرز داد و اتمام حجت نمود تا از این راه آنان را از بداندیشی باز دارد در حدی که فرمود:

«فَإِنْ أَبَيْتُمْ إِلَّا أَنْ تَزْعُمُوا أَنِّي أَخْطَأْتُ وَ ضَلَلْتُ فَلِمَ تُضَلِّلُونَ عَامَّةَ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ ( صلى‏الله‏عليه‏وآله ) بِضَلَالِي وَ تَأْخُذُونَهُمْ بِخَطَئِي وَ تُكَفِّرُونَهُمْ بِذُنُوبِي » [2] «اگر با من مخالفت می‌ورزید، بدین گمان که لغزیده و گمراه شده‌ام، پس از چه رو، همه امت محمد s را به گمراهی من، گمراه می شمارید؟ و آنان را به لغزش من می‌گیرید؟ و به گناه من تکفیر می‌کنید؟ »

موعظه‏های امام برایشان سود نبخشید و سرانجام پیامدهای ناگوار این سرپیچی را چشیدند.

چنان‏که امام در ضمن سخنی فرجام آنان را پیش بینی کرده بود.

«فَإِنَّ مَعْصِيَةَ النَّاصِحِ الشَّفِيقِ الْعَالِمِ الْمُجَرِّبِ تُورِثُ الْحَسْرَةَ وَ تُعْقِبُ النَّدَامَةَ وَ قَدْ كُنْتُ أَمَرْتُكُمْ فِي هَذِهِ الْحُكُومَةِ أَمْرِي وَ نَخَلْتُ لَكُمْ مَخْزُونَ رَأْيِي لَوْ كَانَ يُطَاعُ لِقَصِيرٍ أَمْرٌ فَأَبَيْتُمْ عَلَيَّ إِبَاءَ الْمُخَالِفِينَ الْجُفَاةِ وَ در سابق ، با دیدن نشانه‌ها در زمان حال، باعث فعلیّت قوه بصیرت شده و با تذکّر آن قوه ، تأثیر عبرت گرفته شده را در تصمیم گیری‌های جدید می‌بینیم، این سازوکار در آیه قرآن اظهار شده می باشد “إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُون”[3] امّا همان‌طور که در آیه می‌بینیم ،در بصیرت دو عامل تأثیر عمده دارند، اول آن‏که آنان جزو گروه‏های هدف اظهار و تخاطب باشند مانند گروه متقین که در آیه به آن اشاره شده می باشد، دوّم، تذکر و یادآوری که ناشی از نشانه‌هایی می باشد که باعث تذکر گروه‏های هدف می‌گردد، بنابر این دو مؤلفه ، در بحث حاضر نیز در دو بند به تشریح مکانیزم فعلیّت عبرت می‌پردازیم.

2-2-1- تأثیر آیات( نشانه‏ها ) در فعلیت عبرت

2-2-1-1-ارتباط عبرت و نشانه‌ها

کارکرد نشانه این می باشد که مانند یک علامت، باعث یادآوری چیزی می باشد که بشر از آن، یک شناخت قبلی دارد، البته این شناخت ممکن می باشد یا از تجربه خود شخص ناشی شده باشد و یا این‏که حاصل تجربه دیگران باشد. پس نشانه را می‏توان این‌گونه تعریف نمود : آن چیزی می باشد که باعث دلالت و راهنمایی[1]  وفا جعفر، تاریخ از دیدگاه قرآن و نهج‌البلاغه، ص 93.

[2]  صبحی صالح، پیشین، خطبه 127، ص 184.

[3]  سوره اعراف، آیه 201.

 عبرت از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه و آثار تربیتی آن

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

پایان نامه ارشد: عبرت از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه و آثار تربیتی آن