پایان نامه حقوق

عبرت از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه و آثار تربیتی آن – پایان نامه کارشناسی ارشد

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  عبرت از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه و آثار تربیتی آن

تکه ای از متن پایان نامه :

از دیدگاه قرآن، نشانه‏ها، در همان حال که برای گروهی نشان از ارتباط بین بعضی چیزها هستند، ممکن می باشد برای عده‏ای دیگر نشانه نباشند. در هشت آیه از سوره شعراء این موضوع تکرار شده ” إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً وَ ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِين”[1] که بعضی چیزها نشانه هست اما زیرا بینندگان آن‌ها مؤمن نیستند، آن نشانه‏ها را درک نمی‏کنند، پس مؤمنین، دارای صفتی هستند (ایمان) که به خاطر آن می‌توانند نشانه را درک کنند و در حالی که غیر مؤمنین نمی‏توانند و ایمان خصوصیتی دارد که به واسط آن بعضی نشانه‌ها دیده می‏گردد و از آنجا که فقط گروه مؤمنین در مقام اظهار و تخاطب هستند، آن نشانه‌ها هم تنها برای آنان مانند قرائنی اقدام می‌کنند و آنان هستند که آن قرائن را درک می‌کنند ، زیرا که آن‏ها در مقام تخاطب هستند. یکی از مقدمات حکمت که اظهار را مشخص می‌کند، آن می باشد که قدر متیقّن در مقام تخاطب وجود نداشته باشد، در حالی که بنا‏بر آیات قرآن، بعضی از نشانه‌ها در مقام اظهار برای گروه‌هایی خاص از مردم هستند و در نتیجه از آن‏جا که قدر متیقّن در مقام تخاطب هست، تنها کسانی به مقصود ب- اهل تفکر

قدم دوّم برای عبرت‎گیری و در نتیجه درک نشانه‌ها، تفکر بر دیده‌ها و شنیده‌ها می باشد” رَحِمَ اللّهُ ٱمْرَئً تَفَکَّر فَاعْتَبَرَ وَ اعْتَبَر فَأبْصَرَ” بصیرت می باشد که نشانه‌ها را درک می‌کند، و بصیرت از عبرتی ناشی شده که آن عبرت از تفکر بر روی محسوسات و در نتیجه حقایق منکشف از ارتباط بین آن‌ها به دست می‏آید، امّا آیاتی که در این زمینه در قرآن کریم آمده می باشد عبارتند از: “وَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً مِنْهُ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ”[2]در آیه مذکور، تسخیر عالم خلقت برای بشر را نشانه‏ای برای کسانی دانسته می باشد که تفکّر می‏کنند. آیه دیگری که در این زمینه می باشد، آیه “اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها وَ الَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنامِها فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضى‏ عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَ يُرْسِلُ الْأُخْرى‏ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ”[3]در این آیه از تجربه همیشگی بشر و آن خواب، پُل زده می‏گردد تا بشر به تجربه‏ای در ارتباط با مرگ دست یابد، پس حرکت عقل از مقدمات که برای نمونه این‏جا خواب به عنوان مثال اقدام  کرده تا مجهولی مانند مرگ را برای بشر معلوم کند را، فکر می‏نامیم .[4]

[1]  سوره شعراء، آیات 8- 76-103-121-139-258-174-190 .

[2] سوره جاثیه، آیه13.

[3] سوره زمر، آیه42.

[4]  أنّ الأصل الواحد في المادّة: هو تصرّف القلب و تأمّل منه بالنظر الى مقدّمات و دلائل ليهتدى بها الى مجهول مطلوب.و قريب منه ما يقول: السبزوارىّ. { الفكر حركة الى المبادي و من مبادىّ الى المراد} و الفكر يكون في المحسوسات و في المعقولات و في امور الآخرة:ففي المحسوسات كما في:. وَ يَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ- 3/ 191. أَ وَ لَمْ يَتَفَكَّرُوا فِي أَنْفُسِهِمْ- 30/ 8 و في المعقولات كما في:. وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ- 16/ 44. وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ- 30/ 21 و في عوالم ما وراء المادّة كما في:اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها وَ الَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنامِها.؛مصطفوی حسن،پیشین، ج‏9، ص 127.

 عبرت از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه و آثار تربیتی آن

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

پایان نامه ارشد: عبرت از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه و آثار تربیتی آن