139403201039441405462694 - عوامل مهم موفقیت در کنکور و امتحانات نهایی

چه غذاهايي را نبايد خورد؟

براي اينکه در دوارن کنکور و امتحان نهایی دچار بي‌خوابي نشويد، از خوردن غذاهاي داراي پروتيين بالا، مثل گوشت، از دو ساعت قبل از خواب بايد خودداري کنند. همچنين سعي کنيد که هنگام شب و قبل از خواب، از خوردن شکلات، بادمجان، سيب زميني، شکر، سوسيس، اسفناج و گوجه فرنگي خودداري کنيد‌. اين مواد، به دليل داشتن تيرامين بالا، باعث بالا رفتن هورمون «نور اپي نفرين» در بدن و در نتيجه فعال شدن مغز به هنگام خواب مي‌شوند.
به طور کلي نبايد در شب، غذاهاي سنگين، چرب يا تند خورد؛ زيرا فعاليت سيستم گوارشي ما در شب کم مي‌شود و هضم اين مواد سخت‌تر خواهد شد.
از خوردن خوراکي‌هاي بسيار شيرين و داراي قند زياد، که موجب افزايش انرژي و بي‌خوابي مي‌شوند، نيز بايد خودداري کرد.
بهتر است که قبل از خواب، از مصرف نوشيدني‌هاي کافيين‌دار، مثل چاي، قهوه و نوشابه، نيز پرهيز کنيد. حساسيت به کافيين در افراد مختلف، متفاوت است، و در بعضي از اشخاص، حتي مقدار بسيار کمي از کافيين، که در قهوه‌هاي بدون کافيين و شکلات وجود دارد، هم مي‌تواند موجب بي‌خوابي در فرد شود.

– دفتر يادداشتي در کنار خود داشته باشيد

يک دفتر يادداشت و يک مداد کنار خود بگذاريد تا اگر افکار مزاحم به طور ناخودآگاه به ذهنتان حمله‌ور شد و درست هنگامي که چشمانتان گرم خواب شده است، توجه شما را به خود معطوف کرد و اجازه نداد بخوابيد، از آنها بهره بگيريد. بسياري از ما، به محض اينکه در رختخواب دراز مي‌کشيم و درست پيش از آنکه به خواب رويم، زمان‌هاي خلاقانه‌اي را تجربه کرده‌ايم. بي‌آنکه چراغ را روشن کنيد، اين افکار و ايده‌ها را روي کاغذ پياده کنيد؛ گرچه ممکن است صبح نتوانيد دستخط خود را بخوانيد، اما حداقل خواب آشفته‌اي نخواهيد داشت.

– فکر و خيال را رها کنيد

اگرچه ممکن است انجام اين کار، دشوار باشد، اما سعي کنيد نگران اين نباشيد که شايد دوباره خواب‌تان نَبَرد؛ چون اين نگراني، فقط بدنتان را به بيدار ماندن تشويق مي‌کند. براي اينکه به نخوابيدن فکر نکنيد، بر احساسات دروني بدنتان تمرکز کنيد يا تمرينات تنفسي انجام دهيد. يک نفس عميق بکشيد و سپس، در حالي که يک “آه” طولاني مي‌کشيد، به آهستگي نفس‌تان را بيرون دهيد. يک نفس ديگر بکشيد و اين کار را ادامه دهيد.

– تکنيک‌هاي «ريلکسيشن» براي خواب بهتر

تمرين تکنيک‌هاي «ريلکسيشن» پيش از خواب، راهي عالي براي آرام گرفتن، آرامش ذهن و آماده شدن براي خواب است. موارد زير را امتحان کنيد:
الف) نفس عميق
چشم‌هايتان را ببنديد و نفس‌هاي عميق و آهسته بکشيد. هر بار نفس‌هايتان را عميق‌تر کنيد.
 ب) آرام‌سازي گام به گام عضلات
از انگشتان پا شروع کنيد، همۀ عضلاتتان ‌ را تا جايي که مي‌توانيد منقبض کنيد و سپس کاملاً رها کنيد. همين کار را ادامه دهيد تا به سرتان برسيد.
 ج) مکاني آرامش‌بخش و صلح‌آميز را تصور کنيد.
چشم‌هايتان را ببنديد و مکاني را تصور کنيد که آرام و صلح‌آميز باشد. روي اين موضوع تمرکز کنيد که چنين مکاني چه احساسي به شما مي‌دهد.

طرح كردن سؤالات ذهني

اگر مرحله دوم را به خوبي انجام داده باشيد، ابهاماتي در ذهن شما شكل گرفته است كه بايد اين موارد مبهم را تكميل و رفع كنيد. براي تكميل سؤالاتي كه در ذهن داريد، به پرسش ‌هاي آخر فصل مراجعه كنيد و آن‌ها را هم مطالعه كنيد (فقط مطالعه كنيد، پاسخ به آن‌ها فعلاً لازم نيست). اين كار باعث مي شود ذهن شما مرتباً در متن به دنبال پاسخ سؤالات باشد و به همين دليل تمركز و بازده مطالعه شما بسيار افزايش مي يابد.

مطلب مشابه :  موانع نوآوري

در گام اول بايد بپذيري که يک بار خواندن کافي نيست حتی برای امتحان نهایی. اين واقعيتي است که جز معدودي از نوابغ، هيچ کس با يک بار خواندن يک مطلب، نمي‌تواند آن را در خاطر بسپارد. حتي مطالبي که به آنها علاقه‌منديم به مرور زمان از خاطر ما مي‌رود، چه رسد به مطالبي که به آنها علاقه چنداني نداريم؛ پس خواندن و مرور مستمر، بهترين راه براي به خاطر سپردن مطالب است؛ در ضمن بايد توجه داشت که اگر در يک روز، چندين بار يک مبحث را بخواني، آن مطلب در حافظه کوتاه مدت تو تثبيت مي‌شود و در همان روز يا فرداي آن روز، به خاطرت خواهد ماند؛ اما اگر بخواهي که آن مطلب، در حافظه بلند مدتت تثبيت شود، بايد در روزهاي متعدد، آن مطلب را مطالعه کني؛ براي مثال، مطلبي را که براي بار اول مي‌خواني، بايد در طي يک هفته، يک روز در ميان مرور کني و در هفته هاي بعد حداقل يک بار مروري سريع روي آن داشته باشي تا مطمين شوي که آن مطلب در خاطرت مانده است.می توانید دانلود سوالات و پاسخنامه امتحان نهایی و دانلود پاسخنامه سوالات کنکور را نیز در نظر داشته باشید برای آمادگی بیشتر

 ورزش کن. ورزش‌هاي قلبي- عروقي، مانع از دست رفتن حافظه مي‌شود. پزشکان بر اين عقيده‌اند که ورزش، گردش خون را در مغز بالا مي‌برد و نمي‌گذارد که بافت‌هاي عصبي مغز با بالا رفتن سن به سرعت از بين بروند. دانشمندان يک مؤسسه تحقيقات بيولوژيکي نيز دريافتند در مغز موش‌هاي بالغي که تحت برنامه ورزشي قرار گرفته‌اند، توليد سلول‌هاي مرکز حافظه (هيپوکامپ) افزايش داشته است؛ در ضمن ثابت شده است که انجام حرکات ورزشي دلخواه، چند برابر بيشتر از انجام يک مجموعه از حرکات ورزشي غيرمتنوع، تاثير خواهد داشت؛ پس به جاي يک گوشه نشستن و بازي با کامپيوتر يا وقت گذراني با تلفن همراه، زمان‌هايي از روز را به ورزش اختصاص بده؛ حتي در زنگ‌هاي تفريح، خوب است که به حياط بروي و کمي بدوي يا نرمش کني.