مطالعه تطبیقی ازدواج محجورین در فقه اسلامی و حقوق ایران-دانلود پايان نامه ارشد حقوق

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تطبیقی ازدواج محجورین در فقه اسلامی و حقوق ایران

قسمتی از متن پایان نامه :

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                             صفحه

چكيده………………………………………. 1

بیان مسئله…………………………………. 2

سوال‌های تحقیق………………………………. 2

فرضیه‌های تحقیق…………………………….. 3

اهداف تحقیق………………………………… 3

ساماندهی تحقیق ……………………………. 3

سابقه تحقيق………………………………… 4

مشکلات تحقیق………………………………… 4

 

فصل اول- واژه‌شناسی، تعریف، پیشینه و اهمیت نکاح

مبحث اول: واژه‌شناسی………………………… 6

گفتار اول: واژگان اصلی ……………………. 6

بند اول: حجر ………………………………. 7

الف: حجر در فقه…………………………… 8

ب: حجر و مصلحت……………………………. 9

ج: حجر در قانون و حقوق………………….. .14

د: حجر و محجور از منظر مذاهب……………… 15

بند دوم: مصلحت…………………………….. 18

بند سوم: ازدواج…………………………… 18

الف: نکاح از منظر مذاهب………………….. 21

ب: اهمیت ازدواج در اسلام ………………….. 22

گفتار دوم: واژگان مرتبط……………………. 25

بند اول: بلوغ …………………………….. 25

الف: بلوغ از منظر قرآن………………………    25

ب: سن بلوغ از نظر فقهای شیعه………………. 27

ج: بلوغ از منظر مذاهب………………………..    28

د: سن بلوغ از نظر فقهای اهل سنت………….. 28

بند دوم: ولی قهری ………………………… 29

الف: ولی کیست؟……………………………………………………………………………………………………..30

ب:ولی از منظر مذاهب………………………………………………………………………………………………31

بند سوم: اهلیت…………………………….. 33

الف: معنای اهلیت………………………….. 33

ب: اهلیت در قانون ………………………… 33

1-اهلیت تمتع………………………………. 33

2- اهلیت استیفاء…………………………… 34

ج: اهلیت در نکاح………………………….. 34

1-اهلیت عاقد………………………………. 35

مبحث دوم: ازدواج در ادیان،ایران و اسلام…….. 37

گفتار اول: ازدواج در ادیان………………… 37

بند اول: ازدواج در مسیحیت…………………. 38

الف: سن بلوغ و رشد در مسیحیت………………………………………………………………………………39

ب: ولایت پدر در امر نکاح…………………………………………………………………………………………39

ج: موانع ازدواج در مسیحیت………………………………………………………………………………………39

د: مهریه در مسیحیت………………………… 40

بند دوم: ازدواج در دین یهود……………….. 40

الف: شرایط ازدواج در دین یهود……………… 40

ب: ولایت پدر در ازدواج……………………… 41

ج: سن ازدواج در یهودیت…………………….. 42

د: موانع ازدواج …………………………… 43

بند سوم: ازدواج در دین زرتشت ……………… 44

الف: تعدد زوجات در دین زرتشت………………. 45

ب: سن بلوغ و رشد عقلی……………………… 45

ج: اجازة پدر یا ولی برای ازدواج……………. 46

د: مراسم خطبه عقد…………………………. 47

ح: مهریه و نفقه در دین زرتشت…………………………………………………………………………………..47

گفتار دوم: ازدواج در ایران………………… 48

بند اول:  ازدواج در قوم پارت………………. 48

بند دوم:  ازدواج در دوره ساساني……………. 49

بند سوم:  ازدواج در ايران کنونی………………………………………………………………………………….49

الف: مشخصه ازدواج………………………………………………………………………………………………….50

ب: ازدواج و ارزش ها………………………………………………………………………………………………..51

1- ارزش یافتن زندگی……………………………………………………………………………………………….51

ج: ازدواج و سعادت ها……………………………………………………………………………………………….52

1-حفظ دین………………………………………………………………………………………………………………52

2-حفظ عفت……………………………………………………………………………………………………………52

3-ازدیاد نسل……………………………. …52

گفتار سوم: ازدواج در اسلام………………………………………………………………………………………..53

بند اول: پیشینه ازدواج………………………………………………………………………………………………..53

الف: شروط العاقدین………………………………………………………………………………………………….53

ب: معنا و مفهوم عقد…………………………………………………………………………………………………54

ج: مهریه…………………………………………………………………………………………………………………..55

د: اقسام مهریه…………………………….. 56

بند دوم:ازدواج در اسلام ……………………. 59

بندسوم: ازدواج ازدیدگاه آیات ……………… 63

بندچهارم: ازدواج ازدیدگاه روایات ………….. 64

الف: ازدواج حضرت محمد(ص)و بانو خدیجه(س) …… 68

 

فصل دوم- ازدواج‌ صغار و نقش مصلحت طفل در آن

مبحث اول: صغیر کیست؟………………………. 70

گفتار اول: مستندات ازدواج صغار در فقه……… 73

بند اول: ازدواج صغار با رعایت نقش مصلحت طفل در آن 75

بند دوم: ازدواج دختر از دید مذاهب…………. 77

مبحث دوم: مصلحت طفل و معیار آن در ازدواج …. 81

گفتار اول: نقش بلوغ در ازدواج……………… 84

بند اول: بلوغ در حقوق اسلامی……………….. 84

بند دوم: بلوغ در قانون مدنی و بررسی ماده 1041 قانون مدنی………………………………………….. 85

الف: بررسی معنای اذن و اجازه………………. 87

ب: تعریف لغوی اذن و اجازه…………………. 87

ج: معنای اصطلاحی اذن و اجازه ………………. 88

بند سوم: مطالعه تطبیقی ازدواج صغار………… 90

الف: بررسی ازدواج و ولایت از دیدگاه مذاهب…… 90

ب: ولایت در ازدواج از منظر فقه امامیه و اهل سنت 93

1-فسخ نکاح صغیر و صغیره بعد از بلوغ……….. 94

2-نظر فقهای امامیه………………………… 94

3-ولایت در نکاح از نگاه عقل و عرف…………… 95

4-دلایل شرعی و نقلی تعیین ولی در ازدواج صغیر.. 95

گفتار دوم: نقش پدر و جد پدری در ازدواج صغار و جایگاه آن در آیات و روایات……………………………… 98

بند اول: ولی قهری…………………………. 98

الف: مفهوم جد و مصداق آن………………….. 98

بند دوم: اثبات ولایت پدر و جدپدری از دیدگاه فقها 99

الف: شرایط ولی در فقه عامه………………… 99

بندسوم: افراد تحت ولایت قهری………………. 100

الف: صغیر……………………………….. 100

ب: سفیه…………………………………. 100

ج: مجنون ……………………………….. 100

بندچهارم: موارد سقوط ولایت قهری …………… 101

الف: در صورت حجر ولی……………………… 101

ب: کفر ولی……………………………….. 101

ج: خیانت ولی……………………………… 101

د: پایان ولایت قهری……………………….. 102

فصل سوم- مصلحت در ازدواج غیر رشید و مجنون

مبحث اول: ازدواج غیر رشید ……………….. 104

گفتار اول: مفهوم و مصداق غیر رشید ……….. 104

بند اول: انواع سفه……………………….. 107

گفتار دوم: ازدواج غیر رشید در فقه عامه و فقه امامیه    107

بند اول: ولایت در ازدواج غیر رشید از منظر مذاهب 108

گفتار سوم: ازدواج غیر رشید در قانون مدنی …. 111

مبحث دوم: ازدواج مجنون …………………… 113

گفتار اول: مجنون کیست؟ …………………… 114

بند اول : انواع مجنون………………………………………………………………………………………………114

الف:جنون دائمی…………………………………………………………………………………………………….114

ب:جنون ادواری…………………………….. 114

بند دوم : مجنون به اعتبارزمان کودکی………. 115

گفتار دوم: ازدواج مجنون در فقه و قانون……………………………………………………………………115

بند اول:ازدواج مجنون در فقه امامیه……….. 115

بند دوم:ازدواج مجنون از منظر مذاهب……….. 116

بند سوم: ازدواج مجنون در قانون مدنی ……… 119

الف:رابطه مصلحت و ازدواج مجنون……………. 120

نتیجه‌گيري………………………………… 123

پیشنهادها………………………………………………………………………………………………………………..126

منابع و مآخذ……………………………… 127

چكيده انگليسي…………………………….. 133

 

 

 

 

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سوال های اساسی تحقیق

1- اهلیت در ازدواج به چه معنا است؟

2- آیا ازدواج کودکان، مجانین و افراد غیر رشید به مصلحت است یا خیر؟

 

 

 د) اهداف تحقیق

1- تبیین دقیق و حقوقی دایره ی اهلیت در ازدواج.

2- با توجه لزوم رعایت مصلحت، در ازدواج محجورین باید در زمینه ی اثبات مصلحت سخت- گیری بیشتر صورت گرفته و به این مسئله به صورت تخصصی رسیدگی شود.