دانلود پایان نامه

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تطبیقی جایگاه نسب و ارث در اهدای جنین در فقه امامیه و حقوق

قسمتی از متن پایان نامه :

 

گفتار دوم : مفهوم ارث

بند اول :ارث در ایران باستان

«در دوره ساسانى چيزى كه بيش از همه دستخوش تصرف و ناسخ و منسوخ و جرح و تعديل موبدان بود «حقوق شخصى» است. مخصوصاً احكام نكاح و ارث به اندازه‏اى پيچيده و مبهم بود كه موبدان هرچه مى‏خواستند مى‏كردند و در اين زمينه اختياراتى داشتند كه در هيچ شريعتى به روحانيان نداده‏اند.»[۱]

«اذا مات الرجل و لم يخلف ولداً ان ينظروا (فلينظروا)، فان كانت له امرأة زوجوها من اقرب عصبته باسمه، وان لم يكن له امرأة فابنة المتوفى او ذات قرابته، فان لم توجد خطبوا على العصبية (العصبة) من مال المتوفى فما كان من ولد فهو له و من اغفل ذلك و لم يفعل فقد قتل ما لايحصى من الانفس لانّه قطع نسل المتوفى و ذكره الى‏ اخرالدهر.»

خلاصه اين است كه براى اينكه نام خانواده‏ها محفوظ بماند و اصل مالكيت خاندانهايى كه حق مالكيت داشته‏اند متزلزل نشود و ثروتى كه از آنها باقى مى‏ماند به دست بيگانه نيفتد، اگر كسى مى‏مرد و فرزند پسرى از او باقى نمى‏ماند و به اصطلاح اجاقش كور مى‏ماند، «ازدواج نيابى» بعد از فوتش انجام مى‏دادند. قاعده و قانون اين بود كه لزوماً زن او را به نزديكترين خويشاوندانش ولى به نام متوفّى شوهر دهند و اگر زن ندارد دخترش و يا يكى از زنان نزديكش را به نام او به نزديكترين خويشاوندانش شوهر دهند و اگر نبود زن بيگانه‏اى را با مال او جهيزيه داده و به نيابت از او به يكى از خويشاوندان نزديكش شوهر دهند. پسرى كه از اين «ازدواج نيابى» پديد مى‏آيد قانوناً پسر متوفّى محسوب و وارث او شمرده مى‏شود، و كسى كه از اداى اين تكليف غفلت ورزد سبب قتل نفوس زيادى شده، زيرا نسل متوفّى را قطع كرده و نام او را تا ابد به فراموشى سپرده است.[۲]

مطلب مشابه :  دانلود پایان نامه ارشد در رابطه با : فقه و شریعت از دیدگاه اسماعیلیان

در باب ارث مقرر بود كه زن ممتاز و پسرانش يكسان ارث ببرند. به دختران شوهرنكرده نصف سهم مى‏دادند. چاكر زن و فرزندان او حق ارث نداشتند، ولى پدر مى‏توانست قبلًا چيزى از دارايى خود را به آنان ببخشد يا وصيت كند كه پس از مرگ به آنان بدهند .طبق عقايد قديمى نقش مادر در توليد فرزند ضعيف است؛ مادران فقط ظروفى هستند كه در آن ظرفها نطفه مردان پرورش مى‏يابد و فرزند به‏وجود مى‏آيد.[۳] از اين رو معتقد بودند كه فرزندزادگان پسرى يك مرد، فرزندان او وجزء خانواده او هستند و اما فرزندزادگان دخترى او فرزندان او و جزء خانواده او نيستند، بلكه جزء خانواده پدر شوهر دختر محسوب مى‏شوند. روى اين حساب اگر دختر ارث ببرد و بعد ارث او به فرزندان او منتقل شود، سبب مى‏شود كه ثروت يك خانواده به يك خانواده بيگانه منتقل گردد.[۴]

در دوره‏هاى قديم، مذهب اساس خانواده‏ها را تشكيل مى‏داده نه علقه طبيعى[۵]

در زمينه تشكيل خانواده نكته جالب ديگر كه در تمدن ساسانى ديده مى‏شود اين است كه چون پسرى به سن رشد و بلوغ مى‏رسيد، پدر يكى از زنان متعدد خود را به عقد زناشويى وى در مى‏آورده است. نكته ديگر اين است كه زن در تمدن ساسانى شخصيت حقوقى نداشته است و پدر و شوهر اختيارات بسيار وسيعى در دارايى وى داشته‏اند. هنگامى كه دخترى به پانزده سالگى مى‏رسيد و رشد كامل كرده بود، پدر يا رئيس خانواده مكلف بود او را به شوى بدهد. اما سن زناشويى پسر را بيست سالگى دانسته‏اند و در زناشويى رضايت پدر شرط بود. دخترى كه به شوى مى‏رفت ديگر از پدر يا كفيل خود ارث نمى‏برد و در انتخاب شوهر هيچ گونه حقى براى او قائل نبودند. اما اگر در سن بلوغ، پدر در زناشويى وى كوتاهى مى‏كرد حق داشت به ازدواج نامشروع اقدام بكند و در اين صورت از پدر ارث نمى‏برد.

  1. زنى كه بى‏رضاى پدر و مادرش به شوهر مى‏رفت، در ميان زنان پست ترين پايه را داشت و او را «خودسراى زن» يعنى زن خودسر مى‏گفتند و از پدر و مادر خود ارث نمى‏برد مگر پس از آن كه پسرش به سن بلوغ برسد و او را به عنوان «اوگ زن» به عقد درآورد.[۶]
مطلب مشابه :  پایان نامه با عنوان : کلونینگ، بیان، تخلیص و بررسی فعالیت آنزیم سراپپتیداز حاصل از سراشیا مارسسنس

[۱] – مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى نظام خانوادگى ج‏۱۴  ۲۵۶   ص : ۲۵۶

[۲] – مطهری ، مرتضی ،ايران در زمان ساسانيان صفحه ۳۵۵

[۳] -مطهری ، مرتضی ، مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى  ،علل محروميت زن از ارث ج‏۱۹  ص : ۲۳۳

[۴] – مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى ،علل محروميت زن از ارث ج‏۱۹   ص : ۲۳۳

[۵] – عميد ، دكتر موسى ،ارث در حقوق مدنى ايران ، صفحه ۸

[۶] – مطهرى ،مرتضی ، مجموعه‏آثار، جلد‏۱۹   ارث زن در ايران ساسانى …..  ص : ۲۳۶

 

 

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سوالات تحقیق

۱ – آیا وارد کردن نطفه مرد و پرورش نطفه بارور شده دو همسر خارج از رحم جایز است ؟

۲- نسب طفل ناشي از تلقيح مصنوعي به چه كسي مي رسد ؟

۳- آيا طفل ناشي از تلقيح مصنوعي در انواع گوناگون آن ارث مي برد يا خير؟

اهداف تحقيق (ضرورت انجام تحقیق)

۱- تبيين و روشن ساختن نسب و ارثِ طفلِ ناشي از تلقيح مصنوعي.

۲- بررسي موانع و مشكلات تلقيح مصنوعي از جمله در مورد نسب وارث كودك ناشي از آن.

۳- بررسي وضعيت طفل در شرع و قانون.

با توجه به اینکه قانون نحوه ی اهدای جنین جدید التصویب می باشد و موارد مسکوت و ابهامات زیادی را به همراه خود به ارمغان آورده است لذا انجام تحقیق فقهی و حقوقی پیرامون مساله نسب و ارث در این راستا ضروری می باشد .

 دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت ورد):

پایان نامه مطالعه تطبیقی جایگاه نسب و ارث در اهدای جنین در فقه امامیه و حقوق

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با PDF):

پایان نامه مطالعه تطبیقی جایگاه نسب و ارث در اهدای جنین در فقه امامیه و حقوق