پایان نامه شناخت فرهنگسازمانی حاکم و تأثیر آن بر عملکرد کارکنان قوه قضائیه- مرکز امور شوراهای حل اختلاف

دانشگاه علم و فرهنگ
پایاننامه كارشناسی ارشد مدیریت MBA – گرایش استراتژیک
شناخت فرهنگسازمانی حاکم و تأثیر آن بر عملکرد کارکنان قوه قضائیه- مرکز امور شوراهای حل اختلاف
استاد راهنما
دکتر بهمن سعیدیان راد
شهریورماه 1393
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چكیده:
فرهنگسازمانی الگویی مشترک و نسبتاً پایدار از ارزشها، باورها و اعتقادات اساسی در یک سازمان است؛ بنابراین میتوان گفت انجام هرگونه تغییر و تحول بنیادی در سازمان تنها از طریق شناخت فرهنگ آن سازمان امکانپذیر میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر شناخت فرهنگ حاکم و تأثیر آن بر عملکرد کارکنان قوه قضائیه-مرکز امور شوراهای حل اختلاف میباشد. در این پژوهش دوازده مؤلفه از مؤلفههای فرهنگسازمانی در نظر گرفتهشده است که عبارتاند از: نوآوری فردی، تحمل مخاطره، جهتدهی، یکپارچگی و وحدت، روابط مدیریت، کنترل، هویت، سیستم پاداش، تحمل تعارض، الگوهای ارتباطات، تحول سازمانی و نتیجه گرایی؛ مؤلفههای مربوط به عملکرد کارکنان شامل: کیفیت کاری، کمیت کاری، وابستگی سازمانی و طرز برخورد میباشد.
جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنانی که در سازمان قوه قضائیه- مرکز امور شوراهای حل اختلاف، به فعالیت مشغول هستند، تشکیل میدهند؛ که با بهره گرفتن از تمام شماری به حجم 57 نفر تعیین گردیدهاند. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس روش انجام تحقیق از نوع توصیفی- مطالعه موردی میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات از جامعه موردنظر پرسشنامه میباشد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ و روایی آن، از طریق ارائه به کارشناسان و اساتید دانشگاهی سنجیده شده است. مقدار آلفای کرونباخ محاسبهشده 921/0 میباشد که نشان میدهد پرسشنامه مربوطه از پایایی مطلوبی برخوردار است. این تحقیق شامل یک فرضیه اصلی و دوازده فرضیه فرعی است که برای آزمون این فرضیات از آزمونهای همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون و برای رتبهبندی متغیرهای مستقل از آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل این اطلاعات نشان میدهد كه میان فرهنگسازمانی و عملكرد كاركنان قوه قضائیه-مرکز امور شوراهای حل اختلاف رابطه معناداری وجود دارد.
واژگان كلیدی: فرهنگ، فرهنگسازمانی، عملكرد کارکنان
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-6-1- مطالعات و تحقیقات داخلی 7
1-6-2- مطالعات و تحقیقات خارجی 8
1-10- ابزار جمع آوری دادهها 10
1-11- روشهای تجزیهوتحلیل اطلاعات 10
2-2-4- نقش رهبر در مدیریت تغییر فرهنگسازمانی 33
2-4- تقسیمبندی فرهنگسازمانی از دیدگاه و نظریات مختلف صاحبنظران مدیریت 36
2-5- عوامل مؤثر بر فرهنگسازمانی 46
2-6- شناخت فرهنگ موجود و مطلوب و مقایسه 47
2-6-2- شناسایی فرهنگ مطلوب سازمانی 48
2-6-3- مقایسه فرهنگ موجود با فرهنگ مطلوب سازمانی 48
2-7-2- تاریخچه ارزیابی عملکرد 51
2-7-4- اهداف ارزیابی عملکرد 54
2-7-6- اهمیت ارزیابی و اندازهگیری عملکرد 56
2-7-11- ارزیابی عملکرد تا مدیریت عملکرد 62
2-7-12- رابطه فرهنگسازمانی و عملکرد 63
3-9-1- تهیه و تنظیم پرسشنامه 72
3-9-2- روایی پرسشنامه (اعتبار) 73
3-9-3- پایایی پرسشنامه (اعتماد) 73
3-10- روشهای تجزیهوتحلیل اطلاعات 74
4- فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات 75
4-2-1-1- درصد سن پاسخدهندگان. 76
4-2-1-2- درصد جنسیت پاسخدهندگان. 77
4-2-1-3- درصد تحصیلات پاسخدهندگان. 77
4-2-1-4- درصد رده سازمانی پاسخدهندگان. 78
4-2-1-5- درصد سابقه خدمت پاسخدهندگان. 79
4-3-1- بررسی پاسخ سؤالات مرتبط با متغیرهای تحقیق 81
4-3-2- بررسی پاسخهای مربوط به متغیر فرهنگسازمانی 81
4-3-2-1- بررسی پاسخهای مؤلفه مستقل نوآوری فردی. 81
4-3-2-2- بررسی پاسخهای مؤلفه مستقل تحمل مخاطره. 82
4-3-2-3- بررسی پاسخهای مؤلفه مستقل جهتدهی. 83
4-3-2-4- بررسی پاسخهای مؤلفه مستقل یکپارچگی و وحدت. 83
4-3-2-5- بررسی پاسخهای مؤلفه مستقل روابط مدیریت. 84
4-3-2-6- بررسی پاسخهای مؤلفه مستقل کنترل. 85
4-3-2-7- بررسی پاسخهای مؤلفه مستقل هویت. 86
4-3-2-8- بررسی پاسخهای مؤلفه مستقل سیستم پاداش. 87
4-3-2-9- بررسی پاسخهای مؤلفه مستقل تحمل تعارض. 87
4-3-2-10- بررسی پاسخهای مؤلفه مستقل الگوهای ارتباطات. 88
4-3-2-11-………………………. بررسی پاسخهای مؤلفه مستقل تحول سازمانی. 89
4-3-2-12-بررسی پاسخهای مؤلفه مستقل نتیجه گرا بودن سازمان. 89
4-3-3- نتیجهگیری در خصوص پاسخهای مؤلفه مستقل 90
4-4- آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن 90
4-4-1- همبستگی اسپیرمن بین فرهنگسازمانی و عملکرد. 90
4-4-2- ضریب همبستگی اسپیرمن بین مؤلفههای فرهنگ سازمانی و عملکرد 90
4-5- آزمون رگرسیون خطی با یک متغیر مستقل 91
4-6- آزمون رگرسیون خطی با مؤلفههای مستقل 92
4-7- نتایج آزمون فرضیههای تحقیق 93
4-8-خلاصه نتایج آزمون فرضیههای تحقیق 103
4-10-مدل مفهومی بر مبنای نتایج حاصل از آزمون فرضیههای تحقیق 105
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات 106
5-2- نتایج حاصل از فرضیههای تحقیق 106
5-4- مدل مفهومی بر مبنای رگرسیون چندگانه 113
5-6- پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده 115
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2‑1تعاریف مختلف فرهنگ و ارائهکنندگان آن ها (ایران زاده، 1377) 18
جدول 3‑1-ارزشدهی طیف لیکرت 72
جدول 3‑2- ضریب آلفای کرونباخ متغیرهای تحقیق 74
جدول 4‑1- فراوانی سنی پاسخدهندگان 76
جدول 4‑2- فراوانی جنسیتی پاسخدهندگان 77
جدول 4‑3- فراوانی تحصیلی پاسخدهندگان 78
جدول 4‑4- فراوانی رده سازمانی پاسخدهندگان 79
جدول 4‑5- فراوانی سابقه خدمت پاسخدهندگان 80
جدول 4‑6- فراوانی، درصد فراوانی، مد، میانه و میانگین پاسخهای نوآوری فردی 81
جدول 4‑7- فراوانی و درصد فراوانی پاسخهای نوآوری فردی 82
جدول 4‑8- فراوانی، درصد فراوانی، مد، میانه و میانگین پاسخهای تحمل مخاطره 82
جدول 4‑9- فراوانی و درصد فراوانی پاسخهای تحمل مخاطره 82
جدول 4‑10- فراوانی، درصد فراوانی، مد، میانه و میانگین پاسخهای مؤلفه مستقل جهتدهی 83
جدول 4‑11- فراوانی و درصد فراوانی پاسخهای مؤلفه مستقل جهتدهی 83
جدول 4‑12- فراوانی، درصد فراوانی، مد، میانه و میانگین پاسخهای مؤلفه مستقل یکپارچگی و وحدت 84
جدول 4‑13- فراوانی و درصد فراوانی پاسخهای مؤلفه مستقل یکپارچگی و وحدت 84
جدول 4‑14- فراوانی، درصد فراوانی، مد، میانه و میانگین پاسخهای مؤلفه مستقل روابط مدیریت 85
جدول 4‑15- فراوانی و درصد فراوانی پاسخهای مؤلفه مستقل روابط مدیریت 85
جدول 4‑16- فراوانی، درصد فراوانی، مد، میانه و میانگین پاسخهای مؤلفه مستقل کنترل 85
جدول 4‑17- فراوانی، درصد فراوانی، مد، میانه و میانگین پاسخهای مؤلفه مستقل هویت 86
جدول 4‑18- فراوانی و درصد فراوانی پاسخهای مؤلفه مستقل هویت 86
جدول 4‑19- فراوانی، درصد فراوانی، مد، میانه و میانگین پاسخهای مؤلفه سیستم پاداش 87
جدول 4‑20- فراوانی و درصد فراوانی پاسخهای مؤلفه سیستم پاداش 87
جدول 4‑21- فراوانی، درصد فراوانی، مد، میانه و میانگین پاسخهای مؤلفه مستقل تحمل تعارض 88
جدول 4‑22- فراوانی و درصد فراوانی پاسخهای مؤلفه مستقل تحمل تعارض 88
جدول 4‑23- فراوانی، درصد فراوانی، مد، میانه و میانگین پاسخهای مؤلفه مستقل الگوهای ارتباطات 88
جدول 4‑24- فراوانی، درصد فراوانی، مد، میانه و میانگین پاسخهای مؤلفه مستقل تحول سازمانی 89
جدول 4‑25- فراوانی، درصد فراوانی، مد، میانه و میانگین پاسخهای مؤلفه مستقل نتیجه گرا بودن سازمان 89
جدول 4‑26- نتایج آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین متغیر فرهنگسازمانی و عملکرد کارکنان 90
جدول 4‑27- نتایج آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین مؤلفههای فرهنگسازمانی و عملکرد کارکنان 91
جدول 4‑28- سطح معناداری رگرسیون(ANOVA) 92
جدول 4‑29- نتایج تحلیل رگرسیون متغیر فرهنگسازمانی 92
جدول 4‑30- نتایج تحلیل رگرسیون خطی با مؤلفههای مستقل 93
جدول 4‑31- مقایسه میانگین رتبهای مؤلفههای مؤثر بر عملکرد کارکنان 104
جدول 4‑32- آزمون فریدمن مربوط به مقایسه مؤلفههای مؤثر بر عملکرد 105
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل 2‑1- پردههای فرهنگی (شاین، 1381) 31
شکل 2‑2- قدرت فرهنگهای سازمان (امیریجاوید، 1391) 37
شکل 3‑1 تشکیلات مرکز امور شوراهای حل اختلاف 71
شکل 4‑1- درصد پرسشنامه جمع آوریشده بر اساس سن 76
شکل 4‑2- درصد پرسشنامه جمع آوریشده بر اساس جنسیت 77
شکل 4‑3- درصد پرسشنامه جمع آوریشده بر اساس تحصیلات 78
شکل 4‑4- درصد پرسشنامه جمع آوریشده بر اساس رده سازمانی 79
شکل 4‑5- درصد پرسشنامه جمع آوریشده بر اساس سابقه خدمت 80
محیط امروز سازمانها، مدیران را با فرصتها و تهدیدهای جدیدی روبهرو ساخته است. در دنیای امروز مدیران باید انتظارات جهانی را به همراه توقعات داخلی پاسخگو باشند. کثرت و سرعت تغییرات به حدی است که هر نوع مقاومتی را در هم میکوبد. سازمانهای موفق، سازمانهایی هستند که به خوبی نیازهای محیطی را تأمین کنند. در چنین شرایطی، فرهنگسازمانی بهعنوان پدیدهای نیرومند و واقعی به کلیه جنبههای سازمان نفوذ کرده و نقش اساسی در تحقق اهداف و استراتژیهای شرکتها دارد. وجود هویت مشترک، باورها، ارزشها و هنجارهای رفتاری مشترک بین اعضای سازمان موجب انسجام، یکپارچگی در کوششها، تعهد درونی به سازمان، درک روشن از فلسفه وجودی و جهتگیری اقدامات آن و در نتیجه موفقیت سازمان میشود (رحیم نیا و علیزاده، 1388).
ازآنجاییکه عملکرد کارکنان در بهرهوری سازمان و پیشرفت آن اهمیت دارد؛ بررسی عوامل مؤثر بر آن ازجمله عامل فرهنگسازمانی حائز اهمیت میباشد. امروزه در تمامی مطالعات مربوط به مدیریت، فرهنگسازمانی بهعنوان یک موضوع مشترک شکلگرفته است. تحلیل فرهنگسازمانی یکی از مهمترین بخشهای تحقیقاتی حوزه رفتار سازمانی را به خود اختصاص داده است. جمعیت شناسان، جامعه شناسان و اخیراً روان شناسان و حتی اقتصاددانان توجه خاصی به این مبحث نو و مهم در مدیریت مبذول داشتهاند و در شناسایی نقش و اهمیت آن نظریهها و تحقیقات زیادی را به وجود آوردهاند و در حل مسائل و مشکلات مدیریت به کار گرفتهاند.
فرهنگ بر روی عملکرد کارکنان، رضایت آن ها از شغلشان و تعهد کاری آن ها و غیره تأثیر میگذارد. پس برای هر سازمانی بنا بر اقتضائات آن یک فرهنگ ایده آل میتوان تعریف کرد که عملکرد، رضایت شغلی و تعهد سازمانی را حداکثر کند. پس سازمانها لازم است تا فرهنگ خود را شناخته و آن را توانمند سازند (فیض پور و همکاران، 1389).
در نگرش جدید نسبت به سازمانها، فرهنگ سازمان و مدیریت آن جایگاه ویژهای دارد. در کنار توجه به سازمان به عنوان موجودیتی که دارای ساختار هدفگرا، مجموعه وظایف، سیستمهای اطلاعاتی و فرایند تصمیمگیری و یا گروههای اعضاست، فرهنگ سازمان کانونهای متفاوتی را فراهم میکند (احمدی و همکاران، 1389). فرهنگسازمانی بهعنوان مجموعهای از باورها و ارزشهای مشترك بر رفتار و اندیشه اعضای سازمان اثر میگذارد و میتواند نقطه شروعی برای حركت و پویایی و یا مانعی در راه پیشرفت به شمار آید. درواقع یکی از مهمترین عوامل درونی سازمان، فرهنگ و فضای آن سازمان است که از اهمیت ویژهای برخوردار است. اگر سازمان در دو عامل فرهنگ و فضا ضعف داشته باشد، بهطور یقین نمیتواند خود را به حد مطلوب برساند (فقهی فرهمند، 1388). فرهنگسازمانی بر تمام جنبهه ای سازمان تأثیر میگذارد. مطالعات نشان میدهد كه شركتهای موفق دارای فرهنگسازمانی قوی و مؤثر بودهاند. بهطورکلی در سازمان پدیدهای به دور از نقش و اثر سازمانی وجود ندارد و به ویژه فرهنگ مدیران بر تدوین اهداف، تعیین استراتژیها و طراحی سازمانی بسیار مؤثر است (خردمند و ناظم زاده، 1389).
پایین بودن عملکرد کارکنان، به ویژه در سازمانهای دولتی، همواره یکی از مشکلات سازمانها بوده؛ با توجه به اینکه قوه قضائیه-مرکز امور شوراهای حل اختلاف وظیفه برقراری عدالت در جامعه را عهدهدار است، باید در تقویت عملکرد کارکنان سازمان خود همواره بکوشد تا بتوانند وظایف خود در قبال مردم را به نحو احسن انجام دهند؛ بنابراین مدیران در این سازمان با شناخت عوامل مؤثر بر عملکرد کارکنان میتوانند شرایط را برای توانمند ساختن نیروی انسانی خود فراهم آورند، که ازجمله یکی از این عوامل، فرهنگسازمانی میباشد. ازاینرو، شناخت فرهنگ سازمان و میزان تأثیرگذاری آن بر عملکرد سازمان موضوع مهمی است که باید به آن توجه کنند؛ در غیر این صورت نمیتوانند وظایف خود در برابر جامعه مانند رسیدگی به شکایات مردمی را به خوبی انجام دهند. ازاینرو پژوهش حاضر به دنبال بررسی پاسخ این پرسش است که آیا میان فرهنگسازمانی و عملكرد كاركنان قوه قضائیه- مرکز امور شوراهای حل اختلاف رابطه وجود دارد یا خیر.
دنیای امروز مفهومی است که دربرگیرنده دو عنصر تغییر و رقابت است. سازمانهایی که بخواهند در این رقابت شدید به حیات خود ادامه دهند و توسعه پیدا کنند، نیازمندند تا انواع راه حل ها را امتحان کنند. برای پیشرفت یک سازمان عوامل متعددی وجود دارد که مهمترین آن ها افراد میباشد. نیروی انسانی کارا میتواند با انجام صحیح وظایف، اهداف سازمان که ازجمله مهمترین آن ها افزایش بهرهوری است را تحقق بخشیده و سازمان را به کمال برساند. از یکسو رسیدن به هدفهای سازمانی در گرو تأمین نیازهای منابع انسانی است و از دیگر سو، تأمین نیازهای منابع انسانی در گرو نیل به هدفهای سازمانی است (ابطحی، 1386). بنابراین منابع انسانی بهعنوان مهمترین و با ارزشترین منبع در موفقیت سازمان به شمار میروند. سازمانها اصولاً به منظور رسیدن به هدفهایی ایجاد گردیدهاند، که میزان موفقیت آن ها در دستیابی به این هدفها ارتباط مستقیم با نحوه عملکرد کارکنان دارد (Jiang et al., 2012).
عملکرد افراد در سازمان متأثر از فرهنگ آن سازمان میباشد. رابینز در کتاب مدیریت خود، فرهنگسازمانی را اینگونه تعبیر کرده است: فرهنگسازمانی شیوه انجام گرفتن امور را در سازمان برای کارکنان مشخص میکند. ادراکی یکسان از سازمان است که در همه اعضاء سازمان مشاهده میشود و بیانگر مشخصات مشترک و ثابتی است که سازمان را از سازمانهای دیگر متمایز میکند (امیری جاوید، 1391).
شناخت فرهنگسازمانی برای مدیران اهمیت حیاتی دارد. بدون تردید، مدیران سازمانهای امروزی، توجه خود را صرفاً به عملکرد مکانیکی و واقعیتهای فنی خود معطوف کنند، بلکه آن ها باید به عواملی که بر این عملکرد تأثیر دارند و آن را هدایت مینمایند نیز توجه کنند. در این میان، فرهنگسازمانی از نقش مؤثری برخوردار است. “عبادی آذر” (1375) معتقد است که ابعاد فرهنگسازمانی مانند نظام پاداش و الگوهای ارتباطی با بهرهوری سازمانی ارتباط دارد (درگاهی و همکاران، 1389).
با توجه به اینکه قوه قضائیه، پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی در جامعه است و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت میباشد، بنابراین نحوه عملکرد منابع انسانی در این نهاد نیز حائز اهمیت است. بر اساس پایین بودن میزان رضایت مردم از عملکرد کارکنان در قوه قضائیه مرکز شوراهای حل اختلاف، این پژوهش بر آن است تا به بررسی یکی از عوامل مؤثر بر عملکرد کارکنان، یعنی فرهنگسازمانی، بپردازد.
تعداد صفحه :184
قیمت :14700 تومان
بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
پشتیبانی سایت : * serderehi@gmail.com
در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.
[add_to_cart id=152794]