فناوری

پایمردان راه سنت و قدرت؛ خودروسازانی که دست از ساخت موتور های V12 برنمی دارند

کاهش حجم موتور خودرو، امروزه تبدیل به یکی از اصلی ترین فاکتورهای روند ساخت یه اتومبیل شده. خواه این اتومبیلا محصولی اسپرت باشه و خواه واسه استفاده روزمره در خیابونای شهر طراحی شده باشن. مسئله اصلی اینه که در دوران الان میشه با یه موتور توربوشارژ V8 همون خروجیِ توان و گشتاورِ یه موتور سنگین V12 رو به دست آورد. اما این همه ماجرا نیس.

به کار گیری موتورای V8 علاوه بر خروجی برابر، کاهش زیادی ا ۰ز وزن خودرو رو هم با خود به همراه دارن. این یعنی علاوه بر اینکه حجم مصرفی بنزین در درون موتور کم میشه، کاهش وزن خودرو هم، روند حرکت و شتابگیری رو آسون کردن می کنه. حتی مهمتر از اون، اون چیزی که واسه خودروسازان خیلی با اهمیته و نباید اونو از یاد برد: کاهش خیره کننده هزینه های تولیده.

با همه این حرفا ممکنه این فکر به ذهن برسه که موتورهای V12 دیگه مرده ان. اما واقعیت اینه که اینطور نیس. اگه بخوایم کمی دقیق تر و با تکیه بر آمارای منتشر شده صحبت کنیم، میشه اشاره کرد که الان ۱۸ مدل خودروی جور واجورِ در حال ساخت، در بین خودروسازان هست که هر کدوم از نمونه موتورای V12 استفاده میکردن. این مدل از خودروها به دست ۷ خودروساز بزرگ ساخته می شن. در زمونه ای که در بین همه طراحان و خودروسازان صحبت از کاهش حجم موتوره، هفت خودروساز بزرگ که انگار خداوندگاران صنعت اتومبیل هم حساب می شن، بازم به ساخت موتورای جذاب ۱۲ سیلندر خود ادامه میدن و گوششون هم بدهکار حرف بقیه نیس! چیزی که در مطلب امروز می خونید، بررسی این ۷ خودروسازه که در بین اون به خودروهای مجهز به موتورای V12 اونا هم می پردازیم. با ما همراه باشین.

استون مارتین

استون مارتین یکی از خودروسازانیه که در این ماجرا حق بزرگی بر گردن داره! چهار مدل از خودروهای استون مارتین، مجهز به موتورای V12 هستن. هرچند استون مارتین انگلیسی با AMG بنز واسه تعدادی از خودروهایش که مجهز به موتور V8 هستن قرارداد همکاری بسته س؛ اما جالبه که بدونین ساخت موتورای V12 استون مارتین، کامل بردوش خودشونه. چون که استون مارتین یکی از بزرگترین خالقان موتورهای سنگین و پر حجمه.

دو محصولِ DB11 و DBS سوپرلگرای استون مارتین، که تقریبا اجناس مشابهی هستن، هر دو مجهز به موتور V12 هستن. تموم سیم کشی و کارای برقی این دو خودرو به وسیله مرسدس بنز انجام شده، اما اصل ماجرا (یعنی ساخت موتورای V12) اونا به طور کامل به وسیله خودروساز انگلیسی به تنهایی انجام شده. نتیجه ساخت این دو خودرو قوی استخراج ۶۰۰ و ۷۱۵ اسب بخار قدرته. خودروی سوم استون مارتین که مجهز به موتور V12ه، Vanquish Sه که پیشرانه ۵٫۹ لیتری اون توان تولید ۵۶۵ اسب بخار قدرت رو داره. البته ونکوییش به زودی رفتنیه و در آینده ای نزدیک، ساخت اون تموم میشه. آخرین محصول V12 خودروساز انگلیسی، Rapide Sه که در سگمنت سدانای لوکس قرار میگیره. البته باید اعتراف کرد که رپید اس، در مقابل رقبای قوی خود در این سگمنت از برندای بنز، بی ام و و پورشه، خیلی حرفی واسه گفتن در اندازه لوکس بودن نداره. اما از طرف دیگه خودرویی بسیار راننده محوره! خودتون بهتر میدونید که موتورای V12 لذت رانندگی ای واقعی رو در اختیار رانندگان خود می ذارن که شاید در این حالت خیلی به اندازه لوکس بودن خودرو توجه نمی شه.

فراری

فراری یکی از معروفترین خودروسازانیه که همیشه به موتورای V12 علاقه زیادی داشته. بذارین این جور بگیم، که به مدت بسیار طولانی، فراری هیچ موتوری غیر از موتورای V12 نمی ساخت. این مسئله دست کم تا قبل از مرگ انزو فراری با قاطعیت پابرجا بود. الان فراری دو خودرو و محصول دوست داشتنی مجهز به پیشرانه قوی و سنگین V12 داره. اولین خودرو GTC4Lusso  است. این هاچ بک فراری مجهز به یه موتور ۶٫۳ لیتریِ تنفس طبیعیه و گیربکس دوگانه قوی اون همه توان خروجیِ ۶۸۱ اسب بخاری از این موتور V12 رو به هر چهار چرخ خودرو منتقل می کنه. اما از طرف دیگه واقعیتی هست که قابل رد نیس و اون این که Lusso نتونست از پس جوِ جهانیِ کم کردن حجم موتور در دنیای امروز، به طور کامل فرار کنه. چون یه نسخه V8 توربو شارژ از این خودرو هم هست.

خودروی دوم فراری، ۸۱۲ Superfastه که این فراری موتور وسط هم مجهز به یه پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶٫۵ لیتریه که می تونه ۷۸۹ اسب بخار قدرت رو آزاد کنه. فرقش اینه که همه توان این خوردو به چرخای عقب منتقل می شه و سیستم گیربکس اونم دبل کلاچه. اگه از فراری لافراری عامل بگیریم، به این نتیجه می رسیم که ۸۱۲، سریعترین فراریه که تا الان تولید شده. در واقعیت این فراری یه خودروی جی تیه و حتی اسم سوپرکار رو هم نمیشه بر اون نهاد. با همه این اوصاف بازم در مورد ادامه روند ساخت موتورای V12 واسه فراری یه شک جدی هست. احتمال اون میره که فراری هم، با اینکه همیشه اسطوره ای در ساخت موتورای V12 بوده، از این کار دست بکشه و به گروه بقیه خودروسازانِ جهان ملحق شه.

بی ام و

بی ام و یکی از اصلی ترین خودروسازانیه که کاملً به کاهش حجم موتور تن سپرده س. واسه اثبات اون لازم نیس به بی ام و i۸ که سه سیلندر داره بپردازیم و یا اشاره کنیم که M3ایی که موتور V8 داشتن، حالا تنها ۶ سیلندر دارن. بلکه به هر مدلِ دلخواهی از بی ام و نگاه کنین، تماشاگر روند نزولی حجم موتور اونا هستین. با این اوصاف وقتی صحبت از لوکس ترین خودروی بی ام و می شه، ً این شرکت خودروساز آلمانی نمی خواد که ذره ای هم در ساخت موتور حجیم واسه این مدل از محصولاتش کوتاه بیاد.

خودروی M760i بی ام و مجهز به یه موتور سنگین ۶٫۶ لیتری ۱۲ سیلندره که می تونه ۶۰۲ اسب بخار قدرت رو به چهار چرخ خود منتقل کنه و این توان به وسیله یه گیربکس ۸ سرعته خودکار تقسیم و تنظیم می شه. نتیجه این توان، صفر تا صد ۳٫۸ ثانیه ای واسه سری ۷ سنگینه. همونطوری که شاید می دونین، در کشور ما هم سری ۷ای جدید وارد شدن. اما به دلیل محدودیتا، نسخه موتور ضعیف اون یعنی ۴ سیلندرِ مجهز به توربوشارژر اجازه واردات دریافت کرده. نسخه اصلی این خودروی وارداتی حجم موتور و تعداد سیلندرهایی ۳ برابر بیشتر داره. در هر صورت به طور کاملً قابل پیش بینیه که به زودی بی ام و هم قید موتورای V12 رو میزنه ولی چیزی که روشنه فعلا جای کمی در این لیست واسه خود دست و پا کرده!

لامبورگینی

سرنوشت لامبورگینی به طور کاملً مشابه فراریه. در همین اول خاطر نشون می کنیم که در چند سال گذشته، تماشاگر لامبورگینیای هشت سیلندر متفاوتی بوده ایم. اما چیزی که در طول تاریخ همیشه از لامبورگینی، لامبورگینی ساخته! تنها موتورای خیره کننده ۱۲ سیلندر این شرکت بوده که درخشش فوق العاده ای از خود نشون دادن. در نتیجه تعجبی نداره که لامبورگینی واسه مهم ترین خودرو و قوی ترین محصولش، یعنی اونتادور اس، یه موتور v۱۲ در نظر گرفته باشه، موتور ۶٫۵ لیتری ۱۲ سیلندری که می تونه ۶۳۰ اسب بخار قدرت رو، به هر چهار چرخ خودرو منتقل کنه. به زودی تماشاگر اونتادور SVJ هستیم که توان خروجی اون بین ۷۷۰ تا ۸۰۰ اسب بخاره.

مرسدس بنز

مرسدس بنز آلمانی مانند استون مارتین، الان، ۴ محصولِ ۱۲ سیلندر داره. تعجبی نداره اگه بدونین که ۳ مدل از این ۴ محصول بنز، به وسیله AMG ساخته می شن. مشخصه نامیِ این ۳ خودرو عدد ۶۵ه. اولین خودرو مرسدس بنز S65ه که در ۳ مدل سدان، کوپه و کروک عرضه می شه.

پس از اون SL65 و همینطور G65 که به طور کامل خودروهای متفاوتی هستن از موتورای V12 سود می برن. موتورهای سنگین ۶ لیتریِ توربو با آرایش V12 که می تونن ۶۲۱ اسب بخار قدرت تولید کنن. هرچند AMG 63ای بنز سریع تر هستن، اما هیچ وقت پرستیژِ سری ۶۵ا رو به دست نمیارن.

آخرین مدل مرسدس بنز از چهار خودروی ۱۲ سیلندرش، مرسدس میباخ S650ه. مرسدس میباخ بازوی اصلی سگمنت لوکس این خودروساز آلمانیه. به طور کامل روشن و به طور کامل مشخصه که بزرگ ترین و مهم ترین خودروی بنز در این کلاس، مجهز به قدرتمندترین موتور ساخته شده اونا باشه. چراکه بنز هرآنچه که تونسته رو در این خودرو جای داده، چه از دید لوازم و امکانات، و چه از جهت قدرت و پیشرانه و توان موتور. هرچند بنز لقب AMG رو واسه این خودروی خود استفاده نکرده اما موتور مشابهِ ۶ لیتری توربو که می تونه ۶۲۱ اسب بخار توان بسازه، واسه میباخ دید شده.

پاگانی

واقعا AMG مرسدس بنز، ۵ خودروی مجهز به موتور ۱۲ سیلندر رو می سازه که یکی از اونا که در بالا اشاره نشد، موتور پاگانی Huayraه. موتور ۱۲ سیلندر قوی AMG که به سفارش پاگانی ساخته می شه، روی یکی از جذاب ترین هایپرکارای دنیا نصب می شه. موتور ۶ لیتری ۱۲ سیلندر توربو که شاید به نظر مشابه بقیه موتورای خودروهای بنز باشه که قبل از اینم در مورد اونا توضیح دادیم، یه پیشرانه به طور کامل فرق داره.

توان خروجی این خودرو ۷۴۵ اسب بخاره که با موتورای مخصوص مدلای بنز ۱۲۴ اسب بخار توان فاصله داره. باحال تر از اون صدای فوق العاده دلنشین این موتوره که به همین جا ختم نمی شه و به وسیله سیستم اگزوز فوق العاده تیتانیومِ پاگانی به گردش در میاد و نتیجه اون یکی از زیباترین سمفونیای دنیاس.

رولزرویس

آخرین خودروساز این لیست که ۵ خودروی مجهز به پیشرانه V12 داره، رولزرویسه. سه مدل از این پنج خودرو از پیشرانه M760i XDrive بی ام و که قبل از این دیدین سود می برن. رولزرویس Ghost (نسخه کوپه اون)، همینطور Wraith و در آخر مدل کروک Dawn، همون پیشرانه ۶٫۶ لیتری تویین توربوی بی ام و رو دارن. Ghost و Wraith هر دو ۵۶۳ و Dawn رولزرویس، ۶۲۳ اسب بخار قدرت دارن.

دو محصول دیگه رولزرویس که مجهز به موتورای V12 هستن، در واقع اصلی ترین خودروهای رولزرویس هستن چون که در کلاسِ اصلی و رقابتی لوکس تولید می شن. Phantom و Cullinan مجهز به پیشرانه ۶٫۷۵ لیتریِ تویین توربو ۱۲ سیلندر هستن که هر دو مانند Ghost و Dawn توان تولید ۵۶۳ اسب بخار قدرت رو دارن. اما چیزی که مهمه گشتاور بسیار بیشتر این خودروهاست که به ۹۰۰ نیوتن متر می رسه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *