فناوری

پشت پرده سیم‌کارت‌های رند چند صد میلیونی

سیم کارت رند هم مثل هر چیز دیگه قیمت و مشتری خاص خودشو داره. اگه نگاهی به سایتای فروش سیم کارت بندازین، قیمتای چند صد میلیونی چشمون تون رو به خود خیره می کنه. بعضی سیم کارتا در حالی بالای صد میلیون تومن قیمت خورده ان که می گن بازار سیم کارت در سه ماهه گذشته همزمان با نوسانات اندازه ارز دچار رکود شده و اون بازار داغ قبلی رو نداره، هرچند که قیمتا بازم رو به افزایش هستن.

«از بهمن ماه سال گذشته اندازه خرید و فروش در بازار سیم کارت رند تقریبا به صفر رسیده.» این حرف خیلی از فروشندگان سیم کارته. اما بعضی وقتا اگه مشتری شماره رو پسند کنن به قیمتای نامتعارف توجهی نمی کنه و شماره رندی رو به نام خودش ثبت می کنه. یکی از فروشندگان سیم کارت در بازار تهران به سایت ما میگه:

«وضعیت بازار قطعیت نداره و نمیشه گفت بازار خوابیده یا خیر اما خرید و فروش بسیار کمتر صورت میگیره. حدود ۱۰ درصد خریداران به قصد سرمایه گذاری، ۶۰ درصد واسه استفاده دائمی و ۳۰ درصد دیگه هم از دلالان سیم کارت هستن.»

بازار اونقدر کساد شده که فروشندگان حاضر به فروش اقساطی سیم کارتای چند میلیونی هم شدن:

«خرید اقساطی بستگی به توان مالی خریدار داره. حدود ۵۰ درصد مشتریان اقساطی خرید می کنن چون توان پرداخت نقدی ۲۰ میلیون تومن رو ندارن. ولی می تونن قسطی صاحب خط رند شن. قیمت خط هم بستگی به تورم داره. مثلا در دوره ای خط ۳۰۰ میلیونی ۱۵۰ میلیون تومن شد و برعکس. عوامل دیگه مانند تورم خونه و خودرو هم بر قیمت خط تاثیر می ذارن.»

شماره رند این خاصیت رو داره که تو ذهن می مونه و واسه کارای تجاری بهتره. سیم کارتای رند به جز تاجران و فعالان اقتصادی مشتریان دیگری هم دارن: کلاهبرداران! فروشنده دیگری در گفتگو با سایت ما میگه که قبل از خرید سیم کارت، با به کار گیری یه سامانه واسه استعلام، از مشکلات قضایی که صاحب قبلی سیم کارت داشته آگاه می شن تا در آخر خریدار جدید، با یه عالمه از تماس افراد جور واجور مواجه نشه:

«منتها کلاهبرداران قبل اینکه فرار کنن در زمانیکه هنوز شاکی وجود نداره، خط رو میفروشن و مشکل به نفر بعدی منتقل می شه. پس صاحب جدید خط حدود چند ماهی دردسر داره.»

اما در این شرایط سخت اقتصادی پرداخت میلیونا تومن پول واسه یه سیم کارت، واسه مردم غیرقابل پذیرشه. پس چه کسائی خریداران این سیم کارتا هستن و به چه دلیل؟ دکتر «مجید ابهری» جامعه شناس فضای مجازی، دلیل رو در تغییر سبک زندگی که از شبکه های اجتماعی تاثیر گرفته می دونه. اون در گفتگو با سایت ما به همین نکته اشاره می کنه و میگه:

«تغییر سبک زندگی تحت تاثیر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی کار رو به جایی رسونده که بعضی از فرزندان افراد پولدار که دارای پولای باد آورده ان، با ایجاد صفحه بچه پولدارها در شبکه هایی مثل اینستاگرام یا فیس بوک، داشته های خود رو به رخ هم سن و سالای خود بکشن. خریدن گوشی طلا با نگینای الماس و خوردن دونات طلا به قیمت بیشتر از ۱۰۰ هزار تومن و خرید لباسای برند و سیم کارتای رند تا قیمت ۷۰۰ میلیون تومن از کاراییه که واسه خودنمایی انجام میدن و در این فضا به نمایش می ذارن.»

سندروم هیسترویونیک یا «خودنمایشی» دلیلیه که ابهری اونو دلیل گسترش این نوع رفتار در بعضی از اقشار جامعه می دونه و درباره اون اینطور توضیح میده: «تموم اینا به وجود اومده به وسیله کمبود توجه در خونواده س. فرزندانی که ضعف و کمبود دیده شدن دارن، با این جور اقدامات فضای خالی خود رو پر کرده و می خوان خود رو نشون بدن. این دسته از افراد دارای سندروم هیسترویونیک هستن که میخوان خود رو به نمایش بذارن و عقدهای شون رو ارضاء کنن.»

از اون سو تجمل گرایی از دیگر مواردیه که روانشناسان اونو مسبب این شرایط می دونن. دکتر «یاسمن اسماعیلی افجه»، روانشناس و رفتارشناس فضای مجازی در گفتگو با سایت ما به تجملگرایی مثبت و منفی اشاره و آثار هر یک رو بررسی می‎کنه:

«تجملگرایی مثبت و منفیه. نوع مثبت اون میل به زیبایی و بهتر شدن زندگیه اما اگه تاثیر منفی و داغون کننده داشته باشه، فرد رو در زندگی شخصی روزمره دچار مشکل می کنه. تجملگرایی هم به بینش و نگاه فرد برمیگرده. افراد این نگاه و بینش رو از جامعه، فضای مجازی یا افراد دور و بر خودشون که روی بینش اونا تاثیر می ذارن و اونو خوب میدونن، می پذیرن. پس وقتی اونو خوب دونستن تلاش می کنن به اون برسن تا از بقیه و جامعه عقب نمانند و رانده نشن.»

به گفته افجه یه دلیل دیگه فقر فرهنگیه که زیرمجموعه عوض شدن ارزش هاست. اون عقیده داره که این می تونه به دلیل حس پستی و کمبود اعتماد به نفس هم باشه که بدیش اینه بین مردم ما بسیار دیده می شه: «شکاف فرهنگی زیاد شده، افراد در صورتی می تونن خود رو در جامعه مطرح کنن که به دنبال ظواهر برن.»

این روان شناس از مشکل دیگری به نام عقده پستی نام می بره. اون به سایت ما میگه:

«عقده پستی موجب اضطراب در فرد می شه، چون اون چیزی واسه مطرح کردن خود نداره یا داره اما اونا رو ندیده میگیره؛ پس تلاش می کنه خود رو با ارزشای سطحی مطرح کنه. زمانیکه شخصی به ارزشای سطحی روی می آورد در کوتاه مدت استرس خود رو کم می کنه. اون واسه سرپوش گذاشتن روی عقده و پستی خود به دنبال برتری جویی به اشکال مختلفه، مثل جفت و جور کالای لوکس یا تغییر ظاهر، هم اینکه از دید جامعه شناسی چون فرهنگ سازی درستی صورت نمی گیره، بعضی افراد واسه فرهنگ سازی به دنبال افراد مشهور می رن و این فرهنگ سازی اشتباه صورت میگیره.»

تغییر ارزشا، تجمل گرایی و سرپوش گذاشتن بر عقدهای روانی و شخصیتی از نظر روانشناسان و جامعه شناسا دلایل موجهیه تا بعضی افراد در این شرایط نابه سروسامون اقتصادی روی به خرید سیم کارتای صد میلیونی بیارن. شما چه می گین؛ خرید سیم کارتای چند صد میلیونی بعضی مواقع و یا واسه بعضی افراد لازمه یا با کارشناسان مورد بحث هم عقیده هستین؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *