کاربرد زور و حمایت بشردوستانه و مسئولیت حمایت -دانلود پايان نامه ارشد حقوق

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 تحول در مفهوم توسل به زور و تهدید توسل به زور

قسمتی از متن پایان نامه :

 

/  افلاطون(مفهوم نیاز­های جدید)

اندیشمند نامدار یونان در عهد باستان که در رساله­ی جمهور، علت جنگ را رخنه تجملات به ارکان دولت نوبنیان می­داند که باعث ظهور نیاز­های جدیدی در زندگی روزمره افراد می­گردد. در نتیجه قلمرو ارضی که در گذشته برای تامین مایحتاج ساکنان کفایت می­کرد، در اوضاع جدید دیگر پاسخ­گوی نیاز ساکنان نیست. به­ناچار دولت بایستی در فکر توسعه مرزهای خود باشد در این­صورت شهر جدید به قطعه­ای از خاک همسایه نیازمند تبدیل خواهد شد و چنان­چه همسایه نیز عینا مثل ما از حدود نیاز­های معمولی تجاوز کرده باشد و به گردآوردن ثروت و تامین حیات تجملی پرداخته باشد در آن صورت او نیز به قطعه­ای از خاک ما چشم دوخته است. در این حالت وضعیتی که پیش می­آید اجتناب ناپذیر است؛ جنگ با همسایگان[1]. افلاطون هم­چنین معتقد است طبقه پاسدار در نتیجه جنگ بوجود می­آیند که هر نوع پیشرفت در علو و عظمت شهروندان مدیون هوش و هدایت خردمندانه آن­هاست. وی می­گوید: جنگ میان کشورها ممکن است لازم و ضروری باشد، ولی فی­نفسه چیز خوبی نیست و فقط ناشی از وضعیتی است که دولت­هایی که در سراشیبی انحطاط افتاده­اند برای رفع نیازمندی­های خود مجبور به دست­اندازی به خاک و ثروت دیگران و در نتیجه افروخته شدن جنگ می­گردند. آراء افلاطون اگرچه نشان می­دهد که وی به­ نوعی، جنگ را می­ستاید و آن­را سبب درخشش طبقه پاسدار می­داند، لکن جنگ را به عنوان آرمان برای دست­یابی دولت به اهداف خود نمی­داند، او بر این اعتقاد است که هدف اصلی سیاستمدار خوب باید ایجاد صلح و فراهم نمودن شرایطی باشد که موجب آرامش و آسایش شهروندان و رسیدن آن­ها به تعالی باشد.در قرون وسطی برداشت­های جدیدی از مفهوم جنگ عادلانه صورت گرفت. یکی از نظریات بسیار مهم در این دوران، نظریه جنگ عادلانه است. اگر چه این مفهوم با ظهور مسیحیت و اقتدار یافتن کلیسا گسترش یافت، لکن باید ریشه این مفهوم را در مقررات جنگ و صلح رم جستجو نمود.

 

2/ سیسرون(مفهوم جنگ عادلانه)

سخنور و سیاستمدار مشهور رم، نخستین فردی بود که نظریه­ی جنگ مشروع یا عادلانه را به عنوان یک نظریه مستقل حقوق بیان­کرد. این نظریه توانست پس از مدتی نزد روحانیون هم­وطن او جایگاهی خاص پیدا کند و به تدریج ریشه­های مذهبی به­خود بگیرد. در رم باستان چنان­چه روحانیان موسوم به فتیالیس[2]در مقابل سنا شهادت می­داد که علت موجهی برای جنگ وجود دارد، پس از آن تصمیم­ نهایی برای آغاز جنگ بر عهده سنا و مردم بود. بنابراین اگر جنگی با رضایت مردم و سنا آغاز می­شد، عادلانه و مشروع محسوب می­گردید. این آيين كه طبق حقوق روابط خارجي مقرر شده بود به­طور­کامل جنبه رسمي و تشريفاتي داشت و بيشتر به معيارهاي صوري نه موازين اخلاقي و عدالت توجه ﻣﻰكرد. يهوديان معتقد بودند كه ايشان ملتي برگزيده هستند و كليه جنگﻫﺎيي كه در جهت منافع ملت يهود انجام ﻣﻰدهند عادلانه است. این نظریه در میان یونانیان عهد باستان طرفداران چندانی نیافت و هرگز نتوانست در فلسفه یونان جایی پیدا کند[3].

13-فاستر ب ، مایکل ، خداوندان­اندیشه­سیاسی، ترجمه محمد­جواد شیخ­الاسلامی، ج­1، تهران:انتشارات جامعه و سیاست،1373، صص84-81..

14 – Fetiales.

15- ضیایی­بیگدلی، محمدرضا، «مشروعیت جنگ، توسل به زور از دید حقوق بین­الملل»، فصلنامه سیاست خارجی،سال5،شماره2، تابستان 1370 ،ص378.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : تحول در مفهوم توسل به زور و تهدید توسل به زور  با فرمت ورد