فناوری

گوگل اکس اهداف بلند پروازانه ای برای تحویل مرسولات پستی از طریق پهپادها دارد

دِیو واس رئیس پروژه بال (Wing) گوگل امروز در جریان کنفرانس کنترل ترافیک هوایی واشنگتن به شرکت کنندگان اعلام کرد که در نظر داره تا سال ۲۰۱۷ میلادی، ایده تحویل کالا از راه درونا رو عملیاتی کنه.

این بازه وقتی با در نظر داشتن اینکه سازمان هوانوردی آمریکا هنوز قوانین مربوط به به کار گیری پهپادهای تجاری رو تصویب نکرده و مشخص نیس که چیجوری باید از این پرنده های بدون سرنشین در مناطق دارای تراکم جمعیتی بالا استفاده شه، کمی جاه طلبانه به نظر میاد.

نکته دیگه اینکه درونا علاوه بر ابهامات قانونی که پیش روشون قرار داره هنوز از نظر کارایی تکنولوژی حسگر-پیشگیری (که از بروز حوادث واسه اونا در جهان واقعی جلوگیری به عمل می آورد) بررسی نشده ان.

در ادامه این مطلب با سایت ما همراه باشین.

علاوه بر این هیچ استانداردی واسه ایجاد رابطه دو طرفه میان پهپادها و هواپیماهای معمولی تعریف نشده و این موضوع ایست که تا قبل از کاربرد انبوه درونا و به کار گیری اونا در ناوگان تحویل کالای گوگل لازمه بررسی بشه.

کور کیمچی رئیس برنامه Prime Air آمازون، در جولای امسال توضیحاتی رو در مورد چگونگی به کار گیری این پهپادها برابر با قوانین مدیریت کنترل ترافیک پرنده های بدون سرنشین ناسا مطرح کرده بود.

براساس این پیمان نامه، شهروندان می تونن درونای خود رو تنها تا ارتفاع ۶۰ متری پرواز بدن این در حالیه که الان پهپادهای خاص سرگرمی تا ارتفاع ۱۲۰ متری هم به پرواز در میان.

این محدوده هوایی در اصل قراره که با وسایل حمل و نقل کم سرعت تقسیم شه یعنی همون پهپادهایی که از زمین بلند می شن و پس از طی مسافتی کوتاه واسه تحویل کالا روی زمین می شینن.

اما محدوده ارتفاع ۶۰ تا ۱۲۰ متری هم واسه ترانزیت سرعت بالا حفظ می شه، یعنی وقتی که درون تحویل کالا از انبار به پرواز در اومده و به سمت خونه مشتری حرکت می کنه.

ارتفاع ۱۲۰ تا ۱۵۰ متری هم محدوده پرواز ممنوع میشه و وسایل هوایی عادی مثل هلی کوپترها از ارتفاعات بالاتر از این محدوده مجاز به پرواز کردن هستن. البته محدوده پروازی هواپیماها به مراتب بیشتر از این میزانه و درونا هم شک نداشته باشین از نزدیک شدن به این محدوده و مسیرهایی که معمولا به وسیله اونا استفاده میشن، دوری می کنن.

گوگل هم طرحای مشابهی رو تو ذهن داره هرچند که این دو غول فناوری از نظر نوع تکنولوژی مورد استفاده واسه ایجاد رابطه بین هواپیما و برجای کنترل ترافیک هوایی موجود در زمین با همدیگه اختلاف نظرهای زیادی دارن.

بعضی در این صنعت به به کار گیری سیستمای  ADS-B اصرار می ورزند که الان در هواپیماها استفاده میشن و یه سریای دیگه هم فکر می کنن که باید از همون شبکه های موبایلی استفاده شه.

هر دوی این شرکتا در کنار غول خرده فروشی آمریکا، والمارت (که برنامه های جاه طلبانه خود رو واسه تحویل هوایی کالا در سر داره)، تازگیا به نیروی ضربت سازمان هوانوردی آمریکا ملحق شدن تا نسل جدیدی از سیستمای کنترل ترافیک هوایی رو ایجاد کنن.

البته این رو هم باید یادآور شیم که تحویل خودکار کالا الان در استرالیا انجام می شه و در ژاپن هم از پهپادها در کارگاه های ساختمانی استفاده می شه.

با این همه، برنامه ریزی واسه استفاده گسترده از این پرنده های بدون سرنشین تا سال ۲۰۱۷ به خاطر تحویل کالا اونم در همه شهرهای آمریکا، کمی جاه طلبانه و بلند پروازانه به نظر میاد هرچند که پیش بینی می شه تا اون زمان، استارتاپایی با این محوریت و در مورد همین تکنولوژی به خدمت گرفته شن.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *