طرح جابر

طرح جابر

 

طرح جابر ,طرح جابربن حیان

بسیاری از دانش آموزان و یا حتی والدین آنها تمایل دارند در طرح جابربن حیان مقام نخست کشوری را کسب نمایند و بتوانند در این جشنواره حرفی برای گفتن داشته باشند.دانش آموزان برای رسیدن به این هدف مهم از هیچ تلاشی دست بر نمیدارند و واقعا به کسب برتری می اندیشند.ما با کمال افتخار به آنها کمک می کنیم.در واقع تیم تخصصی ما برای این موضوع شکل گرفته است.باشگاه فرهنگی معلمان متخصص در تدوین و ارائه طرح جابر و طرح جابربن حیان و طرح کرامت است.این باشگاه می تواند راهنمای خوبی برای دانش آموزان عزیز این مرز و بوم باشد.کافی است دانش آموزان عزیز و گرامی به این باشگاه اعتماد کنند.

ارزش و اهمیت طرح جابر , طرح جابربن حیان

طرح جابر یا همان طرح جابربن حیان از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار است.اگر تاکنون به اهمیت این طرح مهم پی نبرده اید و در رابطه با آن کنکاش و جستجو نکرده اید.باید مطالعه و بررسی خود را افزایش دهید.افزایش تلاش همه جانبه شما عزیزان می تواند کمک شایانی به امر پژوهش کشوری نماید.کمک به پژوهش کشور یعنی کمک به رسیدن به اهداف سند تحول بنیادین.

همراه با شما در طرح جابر

تیم تخصصی باشگاه فرهنگی معلمان می تواند به شما عزیزان در راستای رسیدن به اهداف متعالی تان یاری رساند.این تیم متشکل از فرهنگیان عزیز و محترم پژوهنده است.سایر فرهنگیان نیز در صورت تمایل می توانند به ما کمک کنند.دوستان فرهنگی می توانند با ارائه و ارسال تجربیات به دانش آموزان این مرزو بوم یاری رسانند.به هر حال لب کلام این است که اگر در تدوین و تهیه و هر یک از مراحل انجام طرح جابر و طرح جابربن حیان مشکلی داشتید می توانید روی کمک ما حساب کنید.

طرح جابرچیست؟

براستی باید اذعان داشت که طرح جابر یا همان طرح جابربن حیان طرحی عالی برای دانش آموزان است.واقعا باید به کسانی که این طرح را به وجود آورند تبریک گفت.این طرح طرح بسیار پر اهمیتی است.طرحی است که توانسته است مخاطبین بیشماری را برای خود به ارمغان بیاورد.شما تا به حال با چنین طرحی با این همه درجه اهمیت برخورد نکرده اید.طرح جابر با اینکه از سوی کشور ایران ایجاد شده است اما مخاطبین زیادی در کشور های همسایه دارد.دانش آموزان چینی و روسی و حتی جمهوری آذربایجان در این طرح با هم رقابت می کنند.

طرح جابر ابن حیان

زمانبندی طرح جابر یا همان طرح جابربن حیان به روایت دفتروکتاب در ابتدای سال تحصیلی شکل می گیرد.دانش آموزان عزیز در آبان ماه با بخشنامه طرح جابر آشنا می گردند.در پایان آبان و اوایل آذر ماه سعی در تدوین و تنظیم طرح جابر می نمایند و پس از تدوین مستندات تا پایان زمستان فرصت دارند که این طرح مفید را به مرحله اجرا در بیاورند.این زمان بندی ممکن است در سالهای تحصیلی مختلف و متفاوت باشد.

طرح جابر در مدارس

در پروژه تحقیق و در قسمت شرح تحقیق دانش آموز باید به روش تحقیق ( مصاحبه _ مشاهده _ اینترنت _ کتاب و …) اشاره کند و هدف تحقیق و چه چیزی می خواهد در تحقیق بگوید.

انواع پروژه های نمایش علمی طرح جابربن حیان

تحقیق : بررسی یک موضوع در منابع مختلف و یا مشاهده و تحقیق میدانی مثل تحقیق در مورد حجامت یا بازیافت مواد .

مدل : ساخت ماکت از یک وسیله یا موجود مثل مدل مولکول یا مدل ماشین بال هواپیما مل هاورکرافت.

نمایش علمی : نشان دادن یک واقعیت علمی مثل نمایش رشد گیاه یا نمایش کشش سطحی در مایعات.

وسایل و تمهیدات لازم برای شرکت در نمایشگاه جابربن حیان :

دفتر کارنما(دفترچه یادداشت) :

دانش آموزان از ابتدا، انتخاب سوال و موضوع تا پایان پروژه بصورت روز شمار با ذکر تاریخ دانش آموزان مشاهدات و اطلاعات بدست آمده و فعالیت های خود را درآن می نویسند.

طرح جابر ابن حیان چیست

سایز تابلوی پروژه تحقیق( ۱۲۰×۹۰) میباشد.

جمع آوری اطلاعات (تحقیق زمینه ای ) :

  • گام دوم در همه پروژه های علمی جمع آوری اطلاعات است که با روشهای مختلف صورت می گیرد :
  • مشاهده کردن
  • پرسیدن (مصاحبه)
  • استفاده از پرسشنامه
  • منابع مکتوب مانند کتاب
  • سایت ها
  • اندازه گیری

بهترین جمع آوری اطلاعات (تحقیق زمینه ای ) استفاده حداقل ۲ یا ۳ روش آمده در بالاست ولی متاسفانه خیلی از پروژه ها فقط تحقیقات خود را محدود به سایت ها می کنند که خیلی معتبر نیست پس یکی از راههای جمع آوری اطلاعات سایت ها هستند و نباید جمع آوری اطلاعات را به سایت محدود ساخت .

طرح جابر در مدارس ابتدایی

  1. هیه دفتر کارنما ( دفترچه یادداشت ) البته در کلاس اول با کمک اولیا این دفتر چه نوشته می شود چون دانش آموز پایه اول محدودیت نوشتن داد

دفتر یادداشت از ابتدا تا انتها پروژه با ذکر تاریخ بصورت روز شماره نوشته میشود

  1. انتخاب یک مجموعه برای جمع آوری مثل انواع برگ ,, میوه . دانه . پوست درختان . چوب . حشرات .پر. و.

۳ _ تحقیق در مورد مجموعه جمع آوری شده. کتابها _ سایتها. و افراد مطلع

۴ نوشتن طرح طبقه بندی بر اساس طبقه بتدی ساده. دوتایی یا رتبه ای در طبقه بندی دوتایی دانش اموز چند شاخص. در جدولی سه ستونه مینویسد و از مجموعه جمع اوری شده میشمارد چند تا آن شاخص را دارن در ستون آری و چند تا ندارد در ستون خیر تعداد را مینویسد و اینکار را با چندین شاخص بررسی میکند مثلا در برگ صفاتی چون باریک بودن رنگی بودن دندانه دار. بو دار بودن. و … مورد بررسی قرار میدهد و صفاتی که تعداد انها از نظر آری یا نه بودن بیش از ۲۰ درصد باشد طبقه بندی میکند مثلا اگر در ده برگ ۷ تا باریک بله و ۳ تا خیر باشد قابل. طبقه بندی است اما مثلا رنگی بودن ۱ یا ۲ برگ رنگی است و ۹ یا ۸ تا سبز رنگ طبقه بندی مناسب نیست

۵ _ بعد از مشخص شدن طرح طبقه بندی و پیدا کردن صفات مناسب برای طبقه بندی نوبت به خوده طبقه بندی است

نوشته دیگر :   علائم بیش فعالی در نوزادان، کودکان نوپا یک ساله

بهترین نمونه طرح جابر

دوباره طبقه بندی بعدی برگهای دندانه دار یه طرف و انها که دندانه ندارد طرف دیگر. همین طور هر تعدا صفت مناسب طبقه بندی را انجام میدهد و ضمنا اگر از هر برگ یک نمونه دارد در هر بار طبقه از ان عکس میگیرد و دوباره با یک صفت جدید طبقه را انجام می دهد و روی تابلو عکس طبقه بندی را قرار میدهد و نمونه آخر را جلو تابلو نمایش در روز نمایشگاه قرار میدهد

۶ _ مدل دیگری از طبقه بندی رتبه ای نام دارد که در آن دانش آموز یک صفت را از ضعیف تا قوی نمونه را رتبه بندی میکند مثلا در طبقه بندی دانه ها از کوچک به بزرگ در آهن ربا از ضعیف تا قوی

در یک پروژه همزمان میشود. چندین طبقه بندی رتبه ای یا طبقه بندی ساده دوتایی داشت

فواید بیشمار طرح جابر بن حیان ۹۸-۹۷

  • علاقه مند نمودن دانش آموزان به ساخت و ابداعات نوین
  • پر رنگ نمودن نقش کار تیمی
  • آماده نمودن دانش آموزان جهت مستند نویسی و ارائه تجربیات
  • پر رنگ نمودن خلاقیت در دانش آموزان با ساخت دست سازه
  • تقویت فرایند خویشتن پذیری و عزت نفس
  • ارائه ایده های مختلف و به کارگیری در راستای بهبود وضعیت علمی
  • آماده نمودن دانش آموزان برای مراحل آینده
  • تقویت حس رقابت و جایگزین نمودن آن با حسادت و تک روی
  • تلاش برای شرکت و آموزش تحقیقات و انواع آن
  • تقویت استعداد های نهفته دانش آموزان و بارور نمودن آنها
  • تقویت نقش مشارکت والدین در کمک به دانش آموزان
  • تقویت ارتباط مثلثی شکل مربیان ،اولیاء و دانش آموزان

پروژه نمایش علمی طرح جابربن حیان در مقطع ابتدایی

  • طرح جابر اول ابتدایی و  طبقه بندی و جمع آوری
  • طرح جابر دوم ابتدایی و ارائه مدل و نمونه و ماکت
  • طرح جابر سوم ابتدایی و ارائه تابلو نمابیش
  • طرح جابر اول و دوم و سوم ابتدایی و ارائه تحقیق
  • طرح جابر چهارم ابتدایی و ارائه آزمایش
  • طرح جابر پنجم و ششم ابتدایی و ارائه طراحی و ساخت
  • پروژه نمایش علمی ویژه پایه های دوم و بالاتر
  • پروژه نمایش علمی شامل سه نوع پروژه جدا هم است که بایک نام و یک فرم داوری در نمایشگاه قرار می گیرند
  • تحقیق : بررسی یک موضوع در منابع مختلف و یا مشاهده و تحقیق میدانی مثل تحقیق در مورد حجامت یا بازیافت مواد

بخش های مختلف طرح جابربن حیان موضوعات

پروژه ها و طرح های جابر می بایست برای احراز رتبه برتر شامل موارد زیر باشند.

  •  کارتو پلاست که همه بخش های مختلف پروژه روی آن سوار می شود و به آن تابلو نمایش نیز می گویند.
  • طرح و مدل و ماکت که در راستای بهبود وضعیت نمایش و ارائه تعریف درستی به داوران ارائه می شود.
  • مستندات کتبی که روند کار را از ابتدا تا انتها نشان می دهد.
  • ثبت مشکلات پروژه و زمانبندی و موارد لازم و کمبود ها در راستای دفتر کارنما
  • از آنجا که مهارتهای علوم به دو بخش مهارتهای پایه و مهارتهای تلفیقی تقسیم می شوند و مهارتهای پایه همچون طبقه بندی و مشاهده و برقراری ارتباط در پایه های پایین شکل می گیرد و مهارتهای تلفیقی همانند تعیین متغیر و طراحی آزمایش از ترکیب مهارتهای پایه در دانش آموزان پایه های بالاتر پس دانش آموزان پایه اول و دوم. و سوم در پروژه های طبقه بندی و نمایش علمی که همان مهارت برقراری ارتباط است شرکت می کنند و دانش اموزان پایه چهارم به بالا مهارتهای تلفیقی را در خود تقویت کرده اند و آموزش دیده اند علاوه بر نمایش علمی در پروژه های آزمایش و طراحی و ساخت شرکت می کنند

گزارش نویسی و دفتر کارنمای طرح جابربن حیان در ابتدایی

چگونگی یادداشت برداری و گزارش نویسی در طرح جابربن حیان
مخاطب دانش آموزان 👇👇

📝✅خوانا و تمیز بنویسد
📝✅تاریخ و زمان فراموش نشود
📝✅سعی نکنید دفتر کارنما را پاکنویس کنید
📝✅دفتر کارنما همزمان با انجام پروژه تکمیل می شود نه در پایان پروژه
📝✅مشاهدات مربوط به پروژه را دقیق بنویسید
📝✅همه جزییات حتی مشکلات و شکستهای حین پروژه نیز یادداشت شود
📝✅اطلاعات و یافته های خود را از سایتها و کتابها و افراد مطلع کسب کردید یادداشت کنید
✅📝یادداشت های روز قبل را مطالعه کنید تا گزارشهای بهتری بعد از این بنویسید
✅📝 فعالیتها را طوری یادداشت کنید تا کارهای انفرادی و گروهی مشخص باشد
📝✅از یادداشت مطالب غیر مرتبط به پروژه پرهیز کنید
✅📝ایده ها و برنامه های روز های بعد را یادداشت کنید تا فراموش نکنید
📝✅برای دفتر کارنما خود می توانید فهرست تهیه کنید و با توجه به نوع پروژه بخشها و مراحل انجام کار را در دفترچه یادداشت جدا کنید

طرح جابر

دفتر کارنمای طرح جابر عبارت است از دفتری که کلیه مستندات طرح جابر در آن ثبت می گردد.در دفتر کارنمای طرح جابر از روز اول پروژه تا پایان آن گزارش تهیه می شود.کلیه محدودیت های طرح جابربن حیان در آن ذکر می شود.منابع مورد استفاده در طرح جابر در آن عنوان می گردد.از کسانی که در راستای اجرای طرح کمک و یاری نموده اند تقدیر و تشکر می شود.تا آنجا که امکان دارد از کمک افراد برجسته استفاده می گردد.

وظیفه افراد گروه در طرح جابر

  • وسایل و تجهیزات را تهیه نموده و در اختیار گروه قرار دهند.
  • محیطیرا برای اجرای طرح جابر در نظر داشته باشند.
  • متناسب با مقطع و پایه خود از طرح های مندرج در بخشنامه استفاده کنند.
  • همکاری با سایر اعضا را فراموش نکنند.
  • با سایر اعضای گروه همفکری داشته باشند.
  • کلیه تجهیزات خود را ایمنی شده انتخاب نمایند.
  • برنامه های خود را به صورت زمانبندی شده در دفتر کارنمای خود بنویسند.
  • برای پژوهش در رابطه با طرح جابر از همفکری اندیشمندان بهره گیری کنند.

محمد رضا کاویان