انواع کمپرسور هوا

انواع کمپرسور هوا

 

 

انواع کمپرسور هوا: آنچه کلینیک دندانپزشکی شما نیاز دارد

کمپرسور هوا یک دستگاه ضروری است که هر مطب دندانپزشکی باید داشته باشد. این کمپرسورهای هوای دندانی حیاتی ترین ابزار را در یک کلینیک دندانپزشکی تامین می کنند. کمپرسورها به شدت تحت نظارت قرار می گیرند تا از ابتلای بیماران به آلودگی های خطرناک جلوگیری شود. انواع مختلف کمپرسور هوا، نوع خاصی که توسط دندانپزشکان و سایر متخصصان مرتبط با پزشکی استفاده می شود و چگونه می توان بهترین را برای عمل خود انتخاب کرد را بدانید.

خرید اتوکلاو از دنتی شاین

 

انواع کمپرسور هوا

دو نوع اصلی کمپرسور هوا عبارتند از:

کمپرسورهای جابجایی مثبت

کمپرسورهای دینامیک

کمپرسور جابجایی مثبت

مقدار مشخصی از هوا در یک محفظه تراکم در کمپرسورهای جابجایی مثبت محبوس می شود. حجمی که اشغال می کند به صورت مکانیکی کاهش می یابد و باعث افزایش فشار متناظر قبل از تخلیه می شود. کمپرسورهای روتاری اسکرو، پره های دوار و کمپرسورهای رفت و برگشتی سه کمپرسور متداول جابجایی مثبت هستند که در صنایع کوچک و متوسط یافت می شوند.

 

کمپرسورهای هوا پیچ روتاری

کمپرسورهای روتاری اسکرو متداول ترین نوع کمپرسور هوا هستند که شهرت آن ها به راندمان بالاتر، نیاز به فضای نصب کم، لرزش کمتر و عمر طولانی است. در یک کمپرسور چرخشی، هوا به داخل کمپرسور مکیده، دهانه ها را می بندد و با کمک دو روتور که به طور مداوم می چرخند و از طریق حفره عبور می کنند، هوا را فشرده می کند. فشار هوا به تدریج با هر چرخش افزایش می یابد تا زمانی که فشار مورد نظر را لمس کند.

کمپرسورهای پره ای دوار

کمپرسور پره ای دوار یکی دیگر از کمپرسورهای شناخته شده با دو روتور نامتقارن (همچنین به عنوان پیچ های مارپیچی) برای فشرده سازی هوا استفاده می شود. این کمپرسورها برای کاربردهایی مانند باد کردن لاستیک در لاستیک ها و مغازه های چرخ، خشکشویی، پمپ های رنگ و غیره استفاده می شوند.

کمپرسور هوای خودرو کمپرسورهای هوای رفت و برگشتی

این نوع کمپرسور هوا از یک پیستون یا پیستون استفاده می کند که با فشار و حرکت دائمی هوا را به داخل کشیده و سپس آن را فشرده می کند. کمپرسور هوای رفت و برگشتی از پیستون به عنوان عنصر فشرده کننده و جابجایی درون یک سیلندر استفاده می کند. مدل های کوچک این کمپرسور هوای رفت و برگشتی بیشتر در خودروها یافت می شود، در حالی که کارخانه های شیمیایی و پالایشگاه های نفت از مدل های بزرگتر استفاده می کنند.

کمپرسور دینامیک

کمپرسورهای دینامیک با پروانه های چرخشی هوا را تحت فشار قرار می دهند که باعث شتاب و کاهش سرعت هوا می شود. دو نوع اصلی از کمپرسورهای دینامیکی وجود دارد: کمپرسورهای گریز از مرکز و کمپرسورهای محوری.

نوشته دیگر :   ترجمه و ویرایش مقاله

گریز از مرکز. این کمپرسورهای گریز از مرکز عمدتاً برای کاربردهای ثابت و ثابت در صنایعی مانند کارخانه‌های پتروشیمی، گاز طبیعی، کارخانه‌های شیمیایی و کارخانه‌های فرآوری پالایشگاه نفت استفاده می‌شوند.

محوری. کمپرسورهای محوری معمولاً در محیط های صنعتی استفاده نمی شوند. آنها بیشتر و به طور سنتی در موتورهای جت، موتورهای کشتی های پرسرعت و نیروگاه های کوچک مقیاس دیده می شوند.

سیستم هوای فشرده کلینیک دندانپزشکی

کلینیک های دندانپزشکی به کمپرسورهای هوا متکی هستند تا هر روز بیماران خود را ایمن و راحت نگه دارند. از سوی دیگر، کمپرسورهای هوای جدید ممکن است به سرمایه گذاری قابل توجهی برای اکثر کلینیک ها تبدیل شوند، بنابراین انتخاب یک کمپرسور مناسب بسیار مهم است.

هنگام انتخاب یک کمپرسور هوا برای مطب دندانپزشکی سه نکته کلیدی وجود دارد که ما آنها را 3P می نامیم:

قدرت: بیشتر مطب های دندانپزشکی برای کارآمدی تجهیزات خود به کمپرسورهایی بین یک تا پنج اسب بخار نیاز دارند.

فشار: هر ابزار دندانپزشکی برای کارکرد مؤثر به مقدار معینی فشار نیاز دارد و کمپرسورهای هوا باید فشار کافی را برای کارکرد ایمن همه تجهیزات شما به طور همزمان ایجاد کنند.

تولید: اطمینان حاصل کنید که انتخاب کمپرسور شما از میزان فوت مکعب در دقیقه (CFM) یا لیتر در دقیقه (LPM) مورد نیاز عمل شما بیشتر است تا به راحتی با تجهیزات دندانپزشکی خود کار کنید و در صورت لزوم افزوده های جدید را در خود جای دهید.

در کمپرسور هوای دندانپزشکی به دنبال چه چیزی باشید

کمپرسورهای هوا قلب جراحی دندان هستند. این دستگاه هوا را فشرده، تمیز، خشک و ذخیره می‌کند که به هندپیس‌ها و عملکردهای خاص مراکز درمانی دندان‌پزشکی و پاک‌کننده‌های هندپیس نیرو می‌دهد. تمرین شما باید به یک منبع ثابت و قابل اعتماد هوای فشرده با کیفیت بالا وابسته باشد.

کمپرسورهای هوای دندانی قبلاً با روغن روانکاری می شدند. اما تغییر فزاینده ای به سمت کمپرسورهای بدون روغن وجود دارد زیرا باقیمانده روغن احساس خوشایندی برای بیماران نیست.

موضوع دیگری نیز وجود دارد که بر کمپرسورهای هوای دندان تاثیر می گذارد: تجمع رطوبت. هنگامی که هوا فشرده می شود، محتوای آب موجود در آن نیز متراکم می شود و می تواند پناهگاهی برای تجمع باکتری ها ایجاد کند که منجر به یک کمپرسور غیربهداشتی می شود.

یک کمپرسور مدرن کارآمد، ایمن و مناسب برای بیمار باید: انواع کمپرسور باشد

مکانیزم بدون روغن

خشک (دارای سیستمی برای خشک کردن آب در هوای فشرده)

ساکت (برای جلوگیری از مزاحمت بیماران)

بدون نیاز به نگهداری (برای صرفه جویی در وقت)

 

منبع :

https://dentyshine.com/product-category/اتوکلاو/

https://garch98.ir/سلفی-با-دندان-های-بهتر/

 

محمد رضا کاویان