دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  ۴۰y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

۱-.پیش بینی برنامه هایی تحت عنوان پیشگیری و کاهش تقاضای مواد مخدر در برنامۀ سالانه وزارتخانه و برآورد بودجه ای خاص برای این برنامه .
۲٫پیش بینی ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی متناسب با تکالیف مقرر قانونی در امر مبارزه با مواد مخدر و انواع روان گردان .
۳-تدوین طرح جامع پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان کلیۀ مقاطع تحصیلی .
۴-سازماندهی و هدایت تشکل های دانش آموزی در زمینۀ مقابله با مصرف سیگار و مواد افیونی و اعتیادآور.
۵-تربیت کادر متخصص و برگزاری کارگاه های آموزشی مستمر برای مربیان ، معلمان ، مشاوران و مددکاران به منظور آشنایی با نحوه برخورد صحیح و اصولی با پدیده مواد مخدر و روانگردانها
۶-درج متون مناسب در کتب درسی مقاطع مختلف تحصیلی با رویکرد پیشگیری از اعتیاد .
۷-شناسایی دانش آموزان مصرف کننده یا توزیع کننده مواد مخدر و انواع روانگردانها و اتخاذ تدابیر لازم برای اقدامات درمانی ،حمایتی، تأمینی و قانونی آنان.
۸- آموزش والدین دانش آموزان با کمک انجمن اولیاء و مربیان از طریق کارگاه های آموزشی با اولویت مناطق آلوده .
۹-تهیه بسته های آموزشی شامل کتاب، فیلم، سی.دی، بروشور، جزوه و . . . برای گروه های مختلف هدف (کودکان ، جوانان ، نوجوانان ، والدین ، مربیان ، معلمین ، کارمندان و مبلغین شاغل در سطح وزارتخانه ها.
۱۰-راه اندازی وب سایت اینترنتی به منظور ارائه آخرین اطلاعات ویافته های پژوهشی پیرامون موضوعات مرتبط با پیشگیری و ارائۀ مشاوره از طریق خطوط تلفنی و رایانه .
۱۱-ارائۀ مستمر اطلاعات و آمار مورد نیاز دبیرخانه ستاد به مرجع مزبور .
بند پنجم:وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وظایف آن در مبارزه با ورود و عرضه مواد مخدر
۱-پیش بینی برنامه ای تحت عنوان پیشگیری و کاهش تقاضای مواد مخدر در برنامه های سالانه وزارتخانه و برآورد بودجه ای خاص برای این برنامه .
۲-پیش بینی ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی متناسب با تکالیف مقرر قانونی در امر مبارزه با مواد مخدر و انواع روان گردان .
۳-گسترش مراکز درمانی برای معتادان داوطلب ترک اعتیاد در سطح کشور .
۴-راه اندازی و طراحی وب سایت اینترنتی به منظور تبادل و ارائۀ آخرین اطلاعات ویافته های پژوهشی پیرامون موضوعات مرتبط با پیشگیری و درمان .
۵- انجام مطالعات اپیدمیولوژیک با هدف دسترسی به نرخ شیوع و بروز اعتیاد در سطح جامعه بطور مستمر و سالیانه .
۶-تدوین طرح جامع کاربردی پیشگیری از اعتیاد اقشار مختلف جامعه .
۷-انجام تحقیقات و پژوهش های کاربردی در راستای پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر .

۸-انجام مطالعات و پژوهش های کاربردی و نظر سنجی های علمی در زمینه دست یابی به وضعیت اعتیاد از دیدگاه مردم و ارائۀ نظر به متصدیان و مسئولان در جهت برنامه ریزی صحیح واصولی .
-۹ انجام امور مرتبط با مواد مخدر و روانگردانها با هماهنگی کامل ستاد مبارزه با مواد مخدر .
-۱۰ توسعه و گسترش مراکز مشاوره تلفنی و حضوری در راستای پیشگیری از مصرف موادمخدر و روان گردان به منظور مداخله زود رس در بحرانهای فردی و خانوادگی
-۱۱ تربیت کادر متخصص در عرصه پیشگیری و درمان از طریق آموزشهای مؤثر
-۱۲ اجرای طرح ادغام پیشگیری و درمان از سوء مصرف موادمخدر و روان گردانها در نظام مراقبتهای بهداشتی و درمانی اولیه
بند ششم:وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وظایف آن در مبارزه با ورود و عرضه مواد مخدر
۱-پیش بینی برنامه ای تحت عنوان پیشگیری و کاهش تقاضای مواد مخدر در برنامۀ سالانه وزارتخانه و برآورد بودجه ای خاص برای این برنامه .
۲-پیش بینی ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی متناسب با تکالیف مقرر قانونی در امر مبارزه با مواد مخدر و انواع روان گردان .
۳- ارائه پیشنهاد تأسیس دوره های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و رشته های خاص با گرایش موادمخدر به منظور رفع نیازهای علمی تخصصی سایر وزارتخانه ها و دستگاه ها به شورای انقلاب فرهنگی .
۴-توسعه پژوهشی و تحقیقات در قالب پایان نامه های دانشجویی و مقالات تحقیقاتی با رویکرد به معضل مواد مخدر و انواع روان گردان .
۵-برگزاری همایش های علمی و تحقیقاتی مرتبط با معضل موادمخدر و انواع روان گردان .
۶-انجام تحقیقات و پژوهش های کاربردی در راستای پیشگیری از مصرف مواد مخدر .
بند هفتم:وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وظایف آن در مبارزه با ورود و عرضه مواد مخدر
۱-پیش بینی برنامه ای تحت عنوان مبارزه با مواد مخدر در برنامۀ سالانه و اختصاص بودجه لازم برای واحدهای ذیربط .
۲- پیش بینی ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی متناسب با تکالیف مقرر قانونی در امر مبارزه با مواد مخدر و انواع روان گردان .
۳-اهتمام در صیانت و پیشگیری از ورود و توزیع و مصرف مواد مخدر و انواع روان گردان در سطح نیروهای کادر ، وظیفه و خانواده های آنان به ویژه در مکان های تجمع نیروها از قبیل پادگان ها و مجتمع های نظامی
مبحث دوم:دستگاه عدالت کیفری

سیاست جنایی در زمینه مبارزه با ورود و عرضه مواد مخدر،در بخش تدابیر کیفری توسط نهادهای این دستگاه عظیم به اجرا درمی‌آید.دستگاه‌ عدالت کیفری شامل مراجع انتظامی،قضایی و سازمان زندان‌هاست. سازمانهای دیگری چون سازمان بهزیستی و کمیته امداد،دستگاه‌ مذکور را در ایفای نقش خود یاری می‌رسانند.در زیر به تفکیک به بررسی نقش و جایگاه مراجع قضایی،انتظامی و سازمان زندانها در تحقق اهداف سیاست جنایی می‌پردازیم.
گفتار اول:مراجع انتظامی
نقش نیروی انتظامی در سیاست کیفری دارای اهمیت ویژه‌ای‌ است.در زمینه مقابله با ورود عرضه و تقاضای مواد مخدر و سرکوبی‌ مجرمین و رویارویی فیزیکی با این معضل،پلیس نقش تعیین‌کننده‌ای‌ را ایفامی کند.وجود نیروی انسانی آموزش دیده،در اختیار داشتن تجهیزات‌ لازم و حضور فعال این نیرو در کاهش جرایم مواد مخدر بسیار مؤثر است.از آنجایی که جرایم مواد مخدر به‌صورت سازمان یافته و با همکاری مجرمین کشورهای مختلف تحقق می‌یابد،ضرورت دارد نیروی انتظامی با تقویت همکاری از طریق پلیس بین الملل و اعزام افسران رابط و همچنین استفاده از تکنیک‌های مدرن نظیر کنترل«دلیوری»،خود را در این زمینه مجهز سازد.
اگرچه طبق آمار رسمی هرساله بر مقدار مواد وارد شده به کشور و در نتیجه میزان جرایم ارتکابی افزوده می‌شود و اگر نسبت بالای‌ زندانیان ناشی از اجرای قانون مبارزه با مواد مخدر را به کل جمعیت‌ زندانیان بسنجیم،در خواهیم یافت که آموزش‌ها،تجهیزات و نیروی‌ انسانی موجود به هیچ وجه تکاپوی مقابله با این معضل را نمی‌کند. مضاف براین،با افزایش روزافزون وظایف محوله به این نیرو(نظیر تحمیل وظایف پلیس قضایی به پلیس اداری)چاره‌ای جز برخورد گزینشی نسبت به جرایم بسیار مهم و رها نمودن بزهکاران‌ کم‌اهمیت‌تر نمی‌ماند.حتی مواردی نیز که به تشکیل پرونده‌های کیفری می‌انجامد، درصد مواردی که منجربه شناسایی رهبران و طراحان باندها می‌گردد،بسیار جزئی است و صرفا سازوکار نیروی انتظامی متوجه‌ مجرمین طبقه دوم و سوم شده است.انجام تحقیقات کافی و شناسایی مجرمین اصلی با وجود مشکلات فراوان این نیرو انتظار بیهوده‌ای است.
از آنجایی که جرایم مواد مخدر به‌صورت‌ سازمان یافته و با همکاری مجرمین‌ کشورهای مختلف تحقق می‌یابد،ضرورت‌ دارد نیروی انتظامی با تقویت همکاری‌ از طریق پلیس بین الملل و اعزام افسران‌ رابط و همچنین استفاده از تکنیک‌های‌ مدرن نظیر کنترل«دلیوری»،خود را در این زمینه مجهز سازدبه منظور جلوگیری از انتقادهای عمومی به عدم کارایی نیروی‌ انتظامی،این نیرو اقدام به اجرای مانورهای مقطعی یا منطقه‌ای با قاچاقچیان جزء یا معتادانمی کند و به لحاظ کوتاه بودن این اقدامات، امکان برنامه‌ریزی دراز مدت وجود ندارد و در نتیجه،چنین اقداماتی هرگز تأمین کننده اهداف سیاست جنایی نخواهد بود.پرسنلی که در نیروی انتظامی ادغام گردیده‌اند دارای روحیات، آموزش‌ها و اعتقادات خدمتی متفاوت هستند و این امر به انسجام‌ این نیروها صدمه وارد آورده است.وسایل،تجهیزات،امکانات و نیروی انسانی موجود تکاپوی مبارزه با لوازم پیشرفته قاچاقچیان را ندارد.تعداد پاسگاهها و پرسنل مستقر در آنها بسیار ناکافی است. آموزش لازم جهت مبارزه با این معضل در حد کفایت داده نمی‌شود و این موضوع از نقش مؤثر نیروی انتظامی در تحقق اهداف سیاست‌ جنایی می‌کاهد.توجه به گرفتاریهای این نیرو،رفع تنگناهای اقتصادی پرسنل‌ درگیر،توسعه آموزش‌های تخصصی،در اختیار قرار دادن امکانات و تجهیزات مدرن و توسعه پاسگاههای مرزی و افزایش گشت‌های‌ پلیس،در ارتقای کیفیت فعالیتهای نیروی انتظامی مؤثر است.
قانون تشکیل نیروی انتظامی مصوب سال ۷۰،در بند«۴»، یکی از وظایف این نیرو را پیشگیری از وقوع جرایم اعلام نموده‌ است.وجود گشتهای ویژه،حضور به موقع و مقتدرانه،برخورد مؤثر با عوامل ارتکاب جرایم و ارتقای اعتقاد عمومی نسبت به کارایی‌ پلیس،بی‌تردید در امر پیشگیری از ارتکاب جرایم مؤثر خواهد بود.خوشبختانه،با تلاشهای دبیر خانه ستاد مبارزه با مواد مخدر، بخشی از نیازمندی‌های لجستیکی و مالی این نیرو تأمین و همچنین کارگاههای آموزشی جهت ارتقای سطح آگاهی‌های علمی‌ و آشنایی پرسنل درگیر با تکنیک‌های روز،تشکیل گردیده.امید است با استمرار این تلاش‌ها شاهد تقویت نقش این نیرو در تحقق‌ اهداف سیاست جنایی کشورمان باشیم.
بند اول:رویکرد مبارزه با مواد مخدر در بعد انتظامی
۱٫ مقابله با کشت و تولید مواد مخدر (ممنوعیت تولید و ایجاد هرگونه تولید و دستگیری متخلفان)
۲٫ مقابله با ورود و حمل و ترانزیت مواد مخدر که مشکل ترین و پرمخاطره ترین مرحله مبارزه با مواد مخدر است و ناجا در این راه خسارات زیادی را متحمل شده و هزاران شهید در این راه تقدیم کرده است . بیشترین نیروهای درگیردر این بخش جمعی قرارگاه های عملیاتی ، هنگ های مرزی و دسته های عملیاتی مبارزه با مواد مخدر شهرستان های شرقی هستند؛
۳٫ مقابله با توزیع مواد مخدر؛
۴٫ مقابله با مصرف که هر ساله به طور میانگین ۷۰ درصد دستگیری های جرایم مواد مخدر را جرم مصرف تشکیل می دهد
از جنبه رویکرد عملیاتی
۱٫ عملیات انتظامی : این شیوه توسط مأموران مبارزه با مواد مخدر با استفاده از آموزش های تخصصی ، امکانات و تجهیزات پلیس و بهره گیری از تجربیات سال ها خدمت در مبارزه با مواد مخدر به دو صورت دایم و مقطعی انجام می پذیرد که اهم آن ها عبارت اند از:
– بازرسی بدنی افراد مشکوک به حمل مواد مخدر؛
– چهره زنی و شناسایی عوامل حمل و توزیع مواد مخدر؛
– بازرسی وسایل نقلیه و کشف جاسازی ها؛
– بازرسی وسایل همراه مسافران؛ پاکسازی نقاط آلوده از وجود توزیع کنند گان و مصرف کنندگان؛
– عکسبرداری و رادیوگرافی از عناصر مشکوک به حمل مواد به روش بلع و انباری؛
– استفاده از دستگاه های اشعه ایکس برای تشخیص جاسازی؛
– استفاده از سگ های مواد یاب در کشف جاسازی های مواد مخدر؛
– اجرای عملیات گشت در حوزه استحفاظی هر منطقه به ویژه در نقاط آلوده.
۲٫ عملیات اطلاعاتی: هر نوع اقدام علیه قاچاقچیان، بدون بهره گیری از اخبار موثق و اطلاعات دقیق ، کورکورانه به دام حریف افتادن است . بنابراین یکی از مهم ترین اقدامات در مبارزه با مواد مخدر ، فعالیت های اطلاعا تی است . با بهره گیری از این اقدامات می توان بدون دادن کوچک ترین تلفات انسانی، در شبکه های تهیه ، حمل و ترانزیت مواد مخدر نفوذ کرد. اهم اقدامات اطلاعاتی به شرح زیر است :
– شناسایی باندهای تهیه و توزیع مواد مخدر؛
– عامل یا مخبرگیری از عناصر تهیه و توزیع نفوذ در باندها و شبکه ها؛
– نفوذ در شبکه های حمل و توزیع مواد مخدر؛
– اجرای عملیات تعقیب و مراقبت؛
– رد زنی و ردیابی؛
– تهیه شناسنامه اطلاعاتی از بیوگرافی قاچاقچیان مواد مخدر ، سر کرده قاچاقچیان و محل های عبور و ترانزیت مواد مخدر.
۳-عملیات تاکتیکی ( شبه نظامی): این عملیات بیشتر در برخورد با عناصر ورود مواد مخدر در شرق کشور و با استفاده از سلاح های نیمه سنگین در مناطق کویری یا درکوهستانی مورد استفاده قاچاقچیان صورت می گیرد. در این شیوه ، نیروها با شناخت و رد زنی مسیرهای تردد کاروا ن ها و گروه های قاچاق مواد مخدر با اجرای کمین با قاچاقچیان مبارزه می کنند. نمونه های این عملیات به شرح زیر است:
– اجرای گشت و کمین در مناطق مشکوک به تردد گروه های قاچاق مواد؛
– درگیر شدن با قاچاقچیان و کاروان های مسلح مواد مخدر؛
-پاکسازی مناطق آلوده از حیث ترد قاچاقچیان برای تهیه آذوقه و دریافت طلب های ناشی از معامله مواد مخدر. بسیار روشن است که آگاهی از نحوه انجام عملیات تاکتیکی بسیار حساس و مهم است و متقابلا عدم آشنایی در برخورد مناسب با عناصر قاچاق در صحنه های درگیری به وارد آمدن خسارت های انسانی و مالی به نیروهای خودی منجر خواهد شد
بند دوم:وضعیت مبارزه با ورود و عرضه مواد مخدرو عملکرد دستگاه انتظامی
جمهوری اسلامی ایران به علت قرار گرفتن در مجاورت بزرگ ترین کانون تولید تریاک (افغانستان) در مسیر ترازیت مواد مخدر به کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس واقع شده و همواره تلاش کرده است با کمک کشورهای منطقه و جوامع بین المللی از ورود مواد مخدر از افغانستان جلوگیری کند. براساس بررسی ها حدود ۲ درصد جمعیت حدوداً ۷۰ میلیونی کشور ما معتاد به مواد مخدر هستند. ۶۰ درصد از مبتلایان به ایدز در ایران از معتادان مواد مخدر هستند . تنها در ۱۵ سال بیش از ۳۷۰۰ تن از مأموران مبارزه با مواد مخدر که اغلب از ناجا بودند به شهادت رسیدند و سالا نه بیش از ۸۰۰ میلیون دلار برای مقابله با عرضه و تقاضا و درمان و پیشگیری از مواد مخدر هزینه می شود . ناجا برای مقابله با ناامنی های ناشی از موادمخدر در شرق کشور بیش از ۴۰ هزار نیروی خود را در قالب قرارگاه های رزمی ، تاکتیکی و هنگ های مرزی در مناطق شرقی مستقر کرده است . اقدامات مهندسی ایران در پیشگیری از ورود گروه ها و کاروان های قاچاق مواد مخدر در انسداد مرز شرقی عبارتند از : ساخت بیش از ۲۵۰ پاسگاه مرزی ، بیش از ۸۵ برجک دیده مرزبانی، مانع و دیوار بتونی ، حفر صدها کیلومتر کانال به عمق و عرض ۴ متر ، ۶۰۰ کیلومتر خاکریز، تعبیه ۷۸ کیلومتر سیم خاردار ، احداث ۲۶۴۵ کیلومتر جاده شوسه و آسفالته و جابجایی روستاهای مرز نشین به مکان های در عمق مرز در حال حاضر محموله های مواد مخدر از افغانستان و پاکستان به وسیله خودروهای کوچک مانند وانت، موتور سیکلت،کوله بار توسط افراد کوله کش، دواب (شتر و الاغ و یا توسط افراد بلوچ و یا افغانی به ایران وارد می شود . محموله های بزرگ در بدو ورود به ایران یا در میان بار خودروهای سنگین و یا به محموله های کوچک تر تقسیم می شود . اقدامات پیشگیرانه ایران در مبارزه با مواد مخدر باعث شناسایی و انهدام بسیاری از کاروان ها شد و در نتیجه موجب تغییر

مطلب مشابه :  منابع تحقیق درمورد روابط زناشویی