فروش فوق العاده خوب mvm X33 سری اول در سال ۸۹ رو میشه سرآغازی واسه گسترده شدن خودروهای چینی در بازار ایران دونست.

X33 اولیه، کراس اوور تک دیفرانسیل تقریبا ارزون قیمتی بود که با قیمت اولیه ۱۹٫۵ میلیون تومن به گزینه ای جذاب و متفاوت در بازار ماتم زده و بی تنوع اواخر دهه ۸۰ تبدیل شده بود و به ازای کمی خطر، حس تنوع طلبی مشتریان رو سیراب می کرد.

اما خودروسازان ایرونی نه فقط از فروش خوب X33 درس نگرفتند، بلکه حتی با جنبش شاسی بلند سواری جهانی هم همراه نشدن و حالا پس از گذشت نزدیک به ۶ سال از عرضه اولیه X33 ، تا الان تماشاگر معرفی یه کراس اوور شاخص به وسیله ایران خودرو و سایپا نبوده ایم.

باحال تر اینکه دو خودروساز بزرگ کشورمون به جای تلاش واسه رقابت با خودروسازان چینی، خود هم به جمع مونتاژگران اجناس سرزمین اژدهای زرد پیوسته ان و در یکی دوسال گذشته با سرعتی لاکپشت وار کالاهایی مثل هایما S7 و چانگان CS35 رو به بازار معرفی کردن.

در مقابل اما شرکت چری چین و نماینده ایرونی اش (مدیران خودرو)، تحولاتی برق آسا رو تجربه می کنن و هفته گذشته دومین فیس لیفت از X33 رو در بازار ایران قیمت گذاری کردن.

X33 S نسبت به فیس لیفت قبلی، بعضی تغییرات در چراغای جلو، جلوپنجره، رینگ و اضافه شدن نوارهای کرومی در نمای جانبی رو تجربه می کنه و در داخل اتاق هم به داشبوردی به طور کامل جدید و آپشنای رفاهی بیشتر مثل نمایشگر ۸ اینچی لمسی و دوربین دنده عقب و …مجهز شده.

نمونه فول این خودرو علاوه بر این موارد شاید با رنگ مخالف بدنه (سقف و بدنه دو رنگ) عرضه می شه.

 اما باحال ترین تغییرات X33 S به مسائل فنی مربوط می شه، جایی که مهندسان چری دوباره تلاش کردن تا به وسیله تست در اتاق صدا، عایق کاری بدنه رو اصلاح کنن تا نفوذ صدای پیشرانه به داخل کابین در حدود ۶ دسیبل کم بشه.

هم اینکه واسه اصلاح مصرف سوخت، مُد رانندگی ECO به بخشای نرم افزاری موتور و گیربکس اضافه شده که با کم شدن دور موتور در مواقع غیر اجباری، زمینه کاهش مصرف سوخت و افزایش عمر قطعات فنی رو به وجود می آورد.

مسئولین فنی مدیران خودرو فکر می کنن که به لطف اصلاحات نرم افزاری، شتاب گیری اولیه این مدل بهتر شده و لمس سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در حدود ۱۳٫۰ ثانیه پس از شروع حرکت ممکن می شه.

از طرف دیگه کیفیت متریال استفاده شده در داخل کابین هم بهتر شده و با در نظر گرفتن قیمت حدود ۷۵ الی ۷۷ میلیونی خودرو (بسته به تیپ و آپشن) و بقیه خودروهای موجود در بازار، میشه کیفیت کابین X33 S رو قابل توجه دونست.

در شرایط فعلی بازار، مهمترین رقبای فنی این مدل از mvm X33، نمونه تازه معرفی شده از لیفان X60 خودکار و هایما S7 ایران خودرو به حساب میان.

البته اگه تاکیدی بر به کار گیری گیربکس خودکار نداشته باشه، با پرداخت۸۱ میلیون تومن، جک S5 دنده دستی هم قابل انتخاب میشه.

اما لیفان به شکل محسوسی از X33 جدید ارزون قیمت تره و هایما S7 هم از نظر تعداد تولید و خدمات پس از فروش هنوز به شرایط مطلوبی نرسیده و در کل با قیمتی بیشتر از X33 عرضه می شه.

از طرف دیگه مشکل هایما در شتاب گیری صفر تا صد که به وسیله نشریات در حدود ۲۰ ثانیه اندازه گیری شده، مزید بر دلیل می شه تا کفه ترازو به سمت X33 سنگین شه.

جالبه بدونین که رکورد تولید خودروهای mvm در کشورمون تازگیا از مرز ۲۰۰ هزار دستگاه عبور کرده و از این میان، حدود ۵۰ هزار دستگاه سهم خونواده X33 بوده.

از طرف دیگه در طول یه دهه گذشته سهم خودروهای چینی در بازار از حدود ۱ درصد به حدود ۱۰ درصد زیاد شده که در بازار انحصاری و کم رقابت ایران، رقم زیادی به حساب نمیاد اما از طرف دیگه این رشد ۱۰ برابری، حکایت از تلاش و پیشرفت دائمی چینیا و افزایش رضایتمندی مشتریان ایرونی از خودروهای چینی داره.

mvm X33 S مانند نسلای گذشته خود به یه موتور ۲٫۰ لیتری ۱۳۹ اسب بخاری مجهزه که نیروی خود رو از راه یه گیربکس تعویض متوالی (CVT) به چرخای جلو میرسونه.

مشابه همین مجموعه فنی علاوه بر مدلای X33 در سدان MVM 550 و چری تیگو ۵ هم استفاده شده و براساس دلایل از دووم مناسبی برخوداره.

هرچند گیربکسای CVT معمولا از نظر شتاب گیری اولیه کمی کُند عمل می کنه و به نظر بسیاری افراد، لذت رانندگی بالایی رو ارائه نمی ده اما در این کلاس قیمتی، به کار گیری گیربکس CVT به طور کامل عادی شده و مهمترین حریف X33 S، یعنی لیفان X60 هم به اینجور گیربکسی مجهزه.

DSC_6211-w600

به هرحال چیزی که مسلمه اینکه، خودروسازان چینی بر خلاف تموم محدودیتا و سختی رقابت تو یه بازار انحصاری، در حال پیشرفت هستن و ایران خودرو و سایپا فقط به لطف قوانین حمایتی گمرکی، بازار خود رو در برابر این رقبای سخت کوش نگهداشتن.

Categories:فناوری
Published on :Posted on

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *