استخراج ارز Stellar

استخراج ارز Stellar

رمز ارز استلار یکی از ارزهایی است که در زمان نگارش این مقاله رتبه 24 سایت کوین مارکت کپ را به خودش اختصاص داده است. ارز استلار پروژه ای است مبتنی بر بلاک چین.

استخراج ارز stellar در راهبران فردا به صورت جامع توضیح داده شده. شما برای کسب این ارز دیجیتال نیاز به ترید کردن و یا استخراج این ارز دارید.

راحت ترین راه برای کسب درآمد از این بازار ترید کردن است.

راهبران فردا مجموعه آموزشی ارزهای دیجیتال است که سعی دارد بهترین آموزش های حال حاضر بازار رمزارزها را برای شما آماده کند.

استاد مجتبی قدیریان سعی کرده تا با زبانی ساده مهارت و دانش خود را با شما به اشتراک بگذارد.

ارز استلار چیست؟

ارز «استلار» (Stellar) اوّلین بار در سال 2014 متولّد شد. این ارز ماهیتی مشابه با ریپل دارد. ارز استلار همانند ارز ریپل توسط «جد مک کالب» (Jed McCaleb)  ایجاد شده است.

جالب است بدانید که مک کالب که بنیان‌گذار ارشد ریپل به شمار می‌رود، با چند تن از توسعه دهندگان ریپل اختلافاتی داشتند، این اختلافات سبب شد تا این ارز را ایجاد کند و استلار نیز مانند ریپل مخالفان سرسخت خود را دارد.

تفاوت اصلی ارز دیجیتال ریپل و ارز دیجیتال استلار در هدف این دو ارز است. هدف ارز Stellar کمک به افراد برای انتقال پول است اما هدف ارز ریپل کمک به مؤسسات برای انتقال پول است. نکتۀ مشترک این دو ارز نیز در شیوۀ کار این دو ارز است که مشابه یکدیگر است.

استلار همچنین یکی از ده پلتفرم برتر بلاک چین دنیا به شمار می‌رود.

ارز استلار چگونه کار می‌کند؟

ارز استلار علاوه بر این که کارمزد کم و سرعت بالایی دارد، بسیار فراتر از یک ارز دیجیتال معمولی عمل می‌کند. استلار، سازمان‌هایی مانند سیستم‌های مالی و بانک‌ها که در اصطلاح به آن ها آنچر(Anchors) گفته می‌شود را بررسی می‌کند.

همانطور که می‌دانید انچرها نهادی‌های بسیار مطمئن و قابل اعتمادی هستند که نقش پل‌های ارتباطی را در شبکه استلار بر عهده دارند.

ارز استلار مانند سایر ارزهایی که در راهبران فردا با آنها آشنا شده اید، در ولت ها به راحتی جابه می‌شود و از شبکه آن نیز می توان برای پرداخت سایر ارز های دیجیتال استفاده کرد.

ارز دیجیتال لومن (Lumen) توکنی است که در شبکۀ استلار برای تبدیل ارزها و ارسال مبلغ از آن استفاده می‍شود.

ارز لومن با نماد (XLM) شناخته شده است. توجه داشته باشید که شبکه استلار ، یک شبکه غیرمتمرکز نظیر به نظیر محسوب می‌شود.

لومن به کابران این اجازه را می‌دهد تا ارزی که ارسال می‌کنند با ارزی که به ولت گیرنده می‌رسد، متفاوت باشد. این بدین معناست که در طول این جابه جایی چنین تبدیل ارز در شبکه انجا می‌گیرد.

در مبادله، اگر مبادله مستقیم جفت ارز موجود باشد، شبکه آن به را به صورت مستقیم انجام می‌دهد ولی در غیر این صورت شبکه بررسی می‌کند که آیا از طرف دارندگان لومن درخواستی برای آن ارز وجود دارد یا خیر و زمانی که که لومن را به دست آورد، می‌تواند یک جفت لومن و ارز مقصد را جست‌وجو کند.

تمامی این انتقالات در شبکۀ استلار توسط امکان انکور (Anchor) انجام می‌شود. انکورها می‌توانند برای ارزهای مختلف اعتبار صادر کرده و یا سپرده نگه دارند. نتیجه این فرایند تسهیل تبادل ارزهای مختلف درون شبکه است.

کارمزدها و هزینه‌ها شبکۀ استلار

در زمان نگارش این مقاله در وب‌سایت راهبران فردا، کارمزد تراکنش استلار در حدود 0.00001 XLM بوده است، در نتیجه تراکنش در این شبکه بسیار ارزان به شمار می‌رود. هنگام خرید توکن لومن در صرافی‌های آنلاین، خود سایت برای خرید لومن هزینه‌ای از شما دریافت می‌کند.

برای مثال در کوین بیس (Coinbase) برای خرید بین 1 تا 200 دلار استلار، باید بین 0.99 تا 2.99 دلار کارمزد تراکنش پرداخت کنید.

مزایای لومن چیست؟

 

راحتی دسترسی
کاربران برای دسترسی به استلار فقط به اینترنت و یک نرم افزار مثل کیف پول استلار یا یک صرافی آنلاین نیاز دارند.

عدم تمرکز
شبکه استلار مانند بسیاری از رمزارزها یک شبکه غیر‌ متمرکز و متن باز است؛ یعنی هیچ نهادی کنترل Stellar را در دست ندارد. اعضای شبکه تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند و سابقۀ تراکنش‌ها در بلاکچین ذخیره می‌شود که برای همه در دسترس است.

نوشته دیگر :   شیوه مدرن از خدمات آنلاین در محصولات دکوراسیون

سرعت انتقال استلار
استفاده از XLM به عنوان روشی برای انتقال پول، یکی از سریع‌ترین روش‌ها است که معمولاً حدود 3 الی 5 ثانیه طول می‌کشد.

هزینه انتقال استلار
همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، هزینه انتقال لومن بسیار پایین است؛ بنابراین یک روش رقابتی برای انتقال پول نسبت به روش‌های دیگر است.

راحتی تبادل ارز
وقتی از Stellar استفاده می‌کنید، به راحتی می‌توانید ارزهای مختلف را به یکدیگر تبدیل کنید.

پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و چند امضایی

از قرارداد هوشمند (Smart Contract) و قابلیت چند امضایی (Multi Signatures) پشتیبانی می‌کند.

تورم ثابت

تورم ثابت سالیانه یک درصد دارد.

نوسانات قیمت استلار در سال‌های گذشته

نوسان قیمت استلار طی سال‌های اخیر

ارز لومن (XLM) در سال 2014 ارزشی معادل با 0.0023 دلار داشت و این رقم در سال 2015 به 0.0049 دلار رسید. پس از آن تقریباً تا سال 2017، قیمتی ثابت و تا حدودی با روند نزولی در پیش گرفت.

در سال 2017، قیمت استلار به یک‌باره رشد بسیار زیادی داشت و به 0.0399 دلار رسید. پس از این رشد قیمت مجدداً تا ماه جولای سال 2017، استلار بازاری آرام و تا حدودی نزولی را در پیش گرفت. اما در این ماه قیمت این ارز به 0.5421 رسید که بالاترین رقم قیمت استلار تا آن زمان بود.

این افزایش قیمت تا ژانویه 2018 ادامه داشت و قیمت ارز دیجیتال استلار به 0.93 دلار رسید. اما پس از آن با یک سقوط بزرگ، ارزش آن به 0.21 دلار کاهش پیدا کرد و پس از آن نیز تا مدتی روندی نزولی را طی کرد. سرانجام، در نوسانات بازار رمزارزها در ابتدای سال 2021، لومن هم مانند سایر ارزهای دیجیتال روند صعودی در پیش گرفت و در زمان نگارش این مطلب در سایت راهبران فردا، قیمت استلار حدود 0.2189 دلار است.

چه مؤسساتی از استلار استفاده می‌کنند؟

چه مؤسسه‌های مالی از استلار استفاده می‌کنند؟

شرکت Satoshi pay
ساتوشی پی (Satoshi pay) یک روش پرداخت سریع است که نیاز مشتریان به مرور چندین صفحه برای دسترسی به محتوای آنلاین را برطرف می‌کند. کاربران می‌توانند با یک کلیک به محتوای مورد نظر برسند؛ چون روی شبکه استلار اجرا می‌شود.

شرکت IBM World Wire
شرکت IBM World Wire از استلار استفاده می‌کند تا مؤسسسات مالی قادر باشند موجودی خود را به هر کجای جهان با روشی ارزان‌تر و سریع‌تر از قبل ارسال کنند. همکاری IBM با استلار، اعتبار بیشتری به این شبکه داده است.

شرکت Saldo
شرکتی است که به کارگران مهاجر این امکان را می‌دهد که با استفاده از توانایی تبدیل سریع پول در استلار، از خانواده خود در کشورشان حمایت کنند. Saldo شرکتی با اهداف نوع‌دوستانه است؛ از این رو، پروژه‌هایی مانند Stellar Lumens کاملاً نیازهای آنها را برآورده می‌کنند.

کیف پول‌ های استلار کدام اند؟

کیف پول استلار در واقع یک نرم‌افزار است که توکن‌های XLM داخل آن قرار می‌گیرد. حداقل یک XLM باید در کیف پول‌های استلار باشد.

کیف پول‌ های Stellar به شکل‌های مختلفی وجود دارند:

  • کیف پول سخت ‌افزاری مثل: لجر نانو اس و ترزور
  • کیف پول موبایل و دسکتاپ مثل: تراست والت و اکسودوس
  • کیف پول وب و آنلاین مثل: کوین بیس والت (Coinbase wallet)

استخراج ارز استلار چگونه است؟

ارز لومن را نمی‌توان استخراج کرد. بیت کوین به‌این دلیل قابل استخراج است که از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند. فرایندی که در استلار صورت نمی‌گیرد.

شبکۀ استلار، در ابتدای راه‌اندازی، 100 میلیارد XLM استخراج کرد و ارزهایی که استخراج شده‌اند فقط در گردش هستند. در حال حاضر، تنها مکانیسم ایجاد XLM جدید، بر اساس تورّم است.

توسعه‌دهندگان این شبکه، برای جبران ارزهای XLM ازدست‌رفته و رشد اقتصادی، نرخ تورم سالانه را یک درصد تعیین کرده‌اند. این یک درصد به ‌صورت هفتگی میان نودها توزیع می‌شود. بنابراین به هیچ عنوان به فکر استخراج ارز استلار نباشید.

 

 

مطالب مرتبط

 

محمد رضا کاویان