با جنگل گیسوم، بهشت شمال ایران آشنا شوید

با جنگل گیسوم، بهشت شمال ایران آشنا شوید

حرفه ایای گردشگری، بعضی از مناطق کشور رو در فصول جور واجور سال مورد بازدید قرار میدن تا لذت بیشتری از سرزمین چهار فصل رنگارنگ ایران تجربه کنن. جاده اسالم به خلخال، جاده نور به چمستان و بعضی از گردنهای کشور مانند حیران، جشنواره رنگ و زیبایی و حیرت زدگی رو واسه گردشگران داخلی و خارجی به ارمغان می آورد.

در گیلان و مازندران که از سرسبزترین نقاط کشور و خاورمیانه هستن، مناطقی داریم که مثل جنگل ابر سه میلیون ساله سمنانیا، سوباتان، مازیچال، فیلبند و حتی جیرفت کرمانیا، در دنیا کم نظیره. نقاطی که حتی واسه بعضی از هموطنان ساکن در نقاط شمالی کشور هم بعضی وقتاً شناخته شده نیس چه برسه به دیگر هموطنان که حتی نامی از اونا هم به گوششون نخورده.

یکی از جاهای کمتر شناخته شده در ظرفیتای گردشگری ایران مثل سوباتان و مازیچال، پارک جنگلی گیسوم در استان سرسبز گیلانه.

دالان زیبایی به سمت تونلی جنگلی

عاشقان طبیعت، وقتی به سمت تالش حرکت کنن، با چشم اندازایی روبرو می شن که قلم و زبون و کلام، در وصف زیباییای اون، عاجزه. نقاش طبیعت، به غمزه ای، جشنواره رنگ و جذابیتای طبیعی رو در تونلی جنگلی در جاده گیسوم به تصویر کشیده و هر رهگذری رو عاشق افسون سرو و بید مجنون و دیگه پوششای گیاهی این منطقه می کنه.

جاده تالش، شما رو در دالانی از زیبایی به سمت بهشت شمال هدایت می کنه.
جنگل گیسوم، جاییه که جنگل و دریا به هم می رسن و این سحر طبیعته که هیجان گیسوم گردی رو صد برابر می کنه.

تالش، یکی از نقاط کمتر شناخته شده خطه شماله که اونجا رو باید مطمئنا، یکی از مقصدهای فوق العاده و بکر گردشگری ایران دونست. درختان قشنگتر و سر به فلک کشیده پارک جنگلی گیسوم، تونلی رو واسه شما در جاده خلق می کنه که حتی در روزای آخر پاییز و اوایل زمستون هم، لوکیشنای عالی بعضی از فیلمای نوستالژیک رو به ذهن می آورد.

در جنگل گیسوم، پوشش گیاهی متنوعی از ۷۶ گونه که واسه ۶۶ جنس و ۴۴ خونواده س در منطقه ای جلگه ای و سرسبز تماشاگر هستیم که ۲۱ گونه اون چوبی و ما بقی رو گونه های علفی تشکیل میدن که نمونه هاش رو در تالاب انزلی میشه دید.

یکی از نکات مهمی که در جنگل گردی گیسوم باید به اون توجه داشت، انبوه گونه های گیاهی به خصوص درختان انجیریه که چشم انداز رویایی حیرت انگیری رو روبروی دیدگان گردشگران و رهگذران قرار میده.

جنگلای گیسوم، با مساحتی بالغ بر ۸۰ هکتار، انبوه گیاهان رو در خوی جای داده و چشم اندازه های بسیاری زیبایی داره.

اگه از رشت به سمت آستارا حرکت کنین، از منطقه ای به نام پره سر عبور می کنین و که شما رو به یکی از زیباترین مناطق جنگلی ایران راهنمایی می کنه.
جایی که پیوند دریا و جنگل، شما رو از دالانی سرسبز به خزر میرسونه.

یکی دیگه از جذابیتای جنگل گیسوم، ساحل شنی اون هستش که زیباییای زیادی واسه ساحل گرده ها و عاشقان شنا داره.
قدم زدن در ساحل شنی گیسوم و که شنای نرمی داره، هیجان انگیر بوده و البته ورزشای دریایی مانند جت اسکی هم، بر این جذابیتا اضافه می کنه.

به هر حال، علاوه بر جنگل گردی در گیسوم، در ساحل اون میشه قایق سواری و جت اسکی رو تجربه کرد که از اواخر امسال، دوباره رونق میگیره. البته واسه کسایی که عاشق دوچرخه سواری در روزای آخر پاییز هستن، گیسوم، انتخاب فوق العاده رمانتیکی میشه.

کسایی که دوست دارن کمپ بزنن و عاشق آفرودهای جنگلی هستن، جنگل گیسوم یه مقصد دیدنی میشه. مشاهده کسایی که به لذت تماشای آسمون زیبای شب گیسوم در اونجا کمپ زده ان، خیلی مهمه که در همه ایام سال، اینجور گردشگرانی در گیسوم پیدا می شه.

در ساحل گیسوم، طرحی واسه ساماندهی و رفاه گردشگران اجرا می شه و بخاطر این، امنیت و بهداشت خوبی در انجا حکمفرماست.

در دور و بر پارک جنگلی گیسوم، خونهای ویلایی بسیار پیدا میشه که فرصت خوبی واسه اقامت در مناطق دهاتی دور و بر تالشه. البته در منطقه گیسوم، امکانات متنوعی هست که دلیل می شه تا جنگل گردیای پاییزی شما، خیلی دلپذیر و راحت شه.

اقامت در گیسوم

اگه قصد گردش در جنگل گیسوم رو دارین، می تونین از دفتر مرکزی طرح ساحل گیسوم، اطلاعات اقامتی و سیاحتی منطقه رو بدست بیارین. به کار گیری خونهای محلی در روستای کتگسر که از قابلیتای خوب اقامتی و رفاهی برخورداره، یکی از انتخابای همیشگی گردشگران به گیسوم ایران هستش.

نوشته دیگر :   نگاهی به زیباترین خیابان ها در کشورهای مختلف جهان

در این روستای قشنگتر، اهالی مهمون دوست و خونگرمش مثل دیگه مناطق مهمون نواز شمال ایران، خونهای خود رو به مهمون پذیر تبدیل کرده و پذیرای گردشگران از سراسر ایران هستن.

به این نکته توجه کنین که بهترین فصل سفر به گیسوم در نیمه اول ساله اما در پاییز و زمستون هم، مخاطبان گیسوم گردی بسیاره.

 چیجوری به گیسوم بریم؟

گیسوم، نگین شمال ایرانه و تقریبا در همه فصل سال، حتی اواخر پاییز و در فصل سفید رنگ زمستون، جذابیتای دلفریبی داره.
واسه مشاهده گیسوان طبیعت ایران در گیسوم، باید به تالش رفت. این پارک در ۱۸ کیلومتری جاده تالش به انزلی قرار داره.
در جنوب این پارک قشنگتر، رضوانشهر بوده که فاصله ۱۴ کیلومتری از اون قرار داره.

شمال گیسوم، هشت پره که با گیسوم فقط ۲۰ دقیقه رانندگی فاصله داره.

همونجوریکه در تصویر فوق مشاهده می کنین، جاده ساحلی گیسوم، درست از وسط این پارک جنگلی میگذره و با چند دقیقه رانندگی شما از تونلی جنگلی گذر کرده و به دریای خزر می رسید. این جاده قشنگتر، یکی از عاشقونه ترین جاده های جنگلی در کشوره که اگه گذرتون به اونجا افتاد، تصاویر قشنگتر رو یادتون نره.

همونطور که در نقشه ماهواره ای پارک جنگلی مشاهده می کنین، گتگسر و لاهارود، در بالا و پایین این پارک قشنگتر قرار داره که خود می تونه بخشی از برنامه سفر جنگل گردی شما در این منطقه سرسبز و خوش آب و هوا باشه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که فاصله بین تهران تا کرج، حدود ۳۵ کیلومتر و فاصله بین کرج تا پارک جنگی گیسوم حدود ۳۶۰ کیلومتره. یعنی شما با حدود چهار تا چهار ساعت و نیم رانندگی از مرکز پایتخت می تونین به این منطقه رویایی برسین. فاصله بین تهران تا تالش، حدود ۴۰۰ کیلومتره.

پیشنهادای گیسوم گردی

۱- جنگل گیسوم، میراث طبیعی ایران واسه نسلای آینده س، در حفظ اون بکوشیم.

۲- گیسوم، مناظر فوق العاده ای واسه عکاسی داره که شاید نمونه اونو در جنگل ابر بشه دید. عاشقان سلفی و شکار مناظر طبیعت،  این طبیعت گردی هیجانی رو مجهز به دوربینایی با لنز قوی برن.

۳- در بهار ۹۶،، یکی از مقصدای دیدنی ایران که می تونه در دستور کار شما قرار بگیره، گیسوم گیلانه.

۴-اگه از سمت تالش به سمت گیسوم می رید،قبل از ورودی گیسوم، جنگل دنجی هست که بازدید از اونم خالی از لطف نیس.

(جایی در راه پارک جنگلی)

۵- کسایی که به گیسوم می رن، خرید ماهی قزل آلا و کباب کردن اون در جنگل و دور و بر ساحل رو همیشه دوست دارن. مراقبت از طبیعت بکر این منطقه دلفریب رو در گردشگری غذایی خود یادتون نره.

۶- رستورانای جنگی گیسوم، همیشه پر از مشتریه. قبل از خرید و به کار گیری گوشتای کبابی، سلامت و صحت و مجوز مربوطه رو در صورت امکان بررسی کنین. گرسنه بودن، همیشه بهتر از مسموم شدنه.

۷- در منطقه پره سر، آبشار زیبایی هست که ویسادار اسمشه.

۸- عاشقان قلعه رودخان، مسیرشون حتما به گیسوم میفته. این منطقه رو هم تو ذهن داشته باشین.

۹- جاده رویایی اسالم به خلخال، فقط ۱۰ کیلومتر با بهشت شمال ایران فاصله داره.

۱۰-اگه به پارک جنگلی گیسوم رفتید، سورتمه سواری در تالش رو یادتون نره.

قبل از حرکت به سمت پارک جنگلی گیسوم، فرصتای گردشگری منطقه و اقلیم دور و بر اونو از راه تماس با اداره کل گردشگری استان گیلان که در این نشانی اینترنتی در دسترسه، بدست بیارین. واسه باخبر شدن از ظرفیتای گردشگری و اقامتی هم، پرتالایی مانند ساحل گیسوم رو بررسی کنین.

اگه دوست دارین درباره این جنگل از زبون گردشگران داخلی و خارجی که به اونجا سفر کردن هم  مطالبی دریافت کنین تا در راه، از اون پیشنهادا بهره مند شید، به بهترین پرتال گردشگری دنیا یعنی تریپ ادوایزر مراجعه کنین.

محمد رضا کاویان