راز مرگ «جمال خاشقچی»: تماس تلفنی ولیعهد عربستان با قربانی قبل از سلاخی شدن

راز مرگ «جمال خاشقچی»: تماس تلفنی ولیعهد عربستان با قربانی قبل از سلاخی شدن

انگار که ماجرای رازآلود قتل جمال خاشقچی خیال به آخر رسیدن نداره. بعد از این که مرگ جمال خاشقچی به وسیله مقامات سعودی هم تایید شد، حالا گمانه زنیا و افشاگریا به روش قتل اون و آدمایی که دخالت داشتن می پردازن و هر روز ادعایی تازه در این مورد مطرح می شه.
ادعاهای رسانه های ترک نشون دهنده اون هستش که شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، قبل از کشته شدن جمال خاشقچی در کنسولگری کشورش در استانبول با اون تماس گرفته و از اون خواسته که به وطنش برگرده. براساس گزارشا، خاشقچی ۵۹ ساله به وسیله ۱۵ مامور سعودی و بدون این دست اون دست کردن پس از ورود به ساختمون کنسولگری دستگیر شده و مدت کوتاهی بعد به قتل می رسه.

براساس ادعای روزنامه ترکیه ای ینی شفق، بعد از دستگیری، ایشون از راه تلفن با شاهزاده سعودی صحبت کرده و بن سلمان در این تماس از اون خواسته که به عربستان برگرده. براساس این ادعا، روزنامه نگار سعودی این درخواست رو از ترس این که در عربستان دستگیر شده و به قتل برسه رد کرده. ً بعد از این موضوع بوده که دستور قتل ایشون صادر شده.
این ادعا پس از اون مطرح می شه که تصاویری از سوزونده شدن مدارک به وسیله کارمندان کنسولگری در داخل حیاط کنسولگری عربستان در استانبول به وسیله رسانه ها منتشر شد.
می گن که این مدارک در واقع مربوط به قتل جمال خاشقچی بوده که تصاویر مربوط به سوزوندن انا در داخل یه بشکه به وسیله یه پهپاد جاسوسی ترکیه ای گرفته شده.
دولت ترکیه هنوز هیچ اظهارنظری در مورد این تصاویر و شایعات دیگه مبنی بر تماس تلفنی بن سلمان با خاشقچی نکرده.

شب گذشته هم یه منبع اطلاعاتی سعودی و یه منبع ترکیه ای هم اعلام کردن که دستور قتل خاشقچی به وسیله یکی از دستیاران بن سلمان و از راه اسکایپ داده شده که این دستیار حالا اخراج شده.
سعود القحطانی که مسئول شبکه های اجتماعی بن سلمانه، براساس این ادعاها، بعد از دستگیری خاشقچی در کنسولگری بهش توهین کرده و بعد به تیم سعودی اینجور گفته: «سر اون سگ رو برام بیارین». بعد از این پیام اینترنتی بود که ایشون از منصب خود اخراج شده و دوباره به عنوان رییس فدراسیون امنیت سایبری، برنامه نویسی و پهپادهای عربستان سعودی منصوب شد، منصبی که ایشون قبلاً هم در اختیار داشته.
روز گذشته هم پلیس ترکیه یه خودرو مرسدس بنز واسه سفارت عربستان و با پلاک دیپلماتیک رو در پارکینگی در منطقه سلطان قازی شهر پیدا کرد که می گن جنازه تیکه تیکه شده خاشقچی در اون قرار داده شده و تحقیقات روی اون انجام می شه.

بعد از هفته ها رد، در آخر در روزای گذشته  بود که مقامات رسمی عربستان مرگ جمال خاشقچی رو تایید کرده اما ادعا کردن که مرگ ایشون نه در اثر قتل عمد بلکه پس از یه درگیری فیزیکی و ناخواسته اتفاق افتاده. مقامات و رسانه های ترکیه اما می گن که این روزنامه نگار ۵۹ ساله سعودی به وسیله تیمی تشکیل شده از ۱۵ نفر که واسه قتل اون فرستاده شده بودن، در داخل کنسولگری مورد حمله قرار گرفته و پس از بریده شدن یه به یه انگشت هاش، گلوی اونو به مدت ۸ دقیقه فشار داده و بعد جنازه اونو تیکه تیکه کردن. روز گذشته هم تصاویر دوربینای مدار بسته نشون می داد که یه افسر اطلاعاتی سعودی با ریش مصنوعی و در حالی که لباسا و عینک خاشقچی رو پوشیده بود در روز مرگ ایشون در خیابونای دور و بر کنسولگری قدم می زنه.

این مرد از کنسولگری عربستان در استانبول خارج شده بود. می گن که ایشون یکی از اعضای تیم ۱۵ نفره ترور بوده که باید مورد تحقیق و بازجویی قرار گیرد. هم اینکه می گن که در روز کشته شدن جمال خاشقچی، نزدیکان بن سلمان از کنسولگری عربستان در استانبول ۴ تماس با دفتر پادشاهی این کشور در عربستان داشتن. براساس ادعای روزنامه ینی شفق، این تماسا بین ماهر عبدالعزیز مطرب و بدر العساکر که رییس دفتر ولیعهده برقرار شده و تماسی دیگه هم با آمریکا گرفته شده.
با در نظر گرفتن تصاویری که از مرد سعودی در لباسای خاشقچی دیده شده و تلاش داشته خود رو مثل اون بکنه، میشه نتیجه گرفت که این قتل از پیش تعیین شده بوده.

نوشته دیگر :   راهنمای تحصیل رایگان در دانشگاه های مهندسی و پزشکی آلمان

روز گذشته هم عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که قتل جمال خاشقچی یه اشتباه بزرگ و بدون اطلاع شاهزاده بن سلمان انجام شده و کسایی که در این ماجرا دخالت داشتن به سختی تنبیه می شن.
ایشون گفته که هنوز اطلاعی از جنازه آقای خاشقچی در دست نداره. می گن که جنازه تیکه تیکه شده خاشقچی در داخل یه قالی پیچیده شده و پس از خارج شدن از کنسولگری معدوم شده.
براساس ادعای یه مقام سعودی که نخواسته اسمش معلوم شه، تیم ۱۵ نفره به خاطر راضی کردن جمال خاشقچی واسه برگشت به عربستان، یه سال پس از خروجش از این کشور و اقامت در آمریکا، انجام شده تا مانع از اون شن که ایشون به دلیل داشتن دیدگاه های متفاوت با دولت عربستان به دام دشمنان این کشور بیفته اما پس از دوری اون از این کار، در نتیجه درگیری فیزیکی به قتل رسیده.

به ادعای این مقام سعودی پس از رد درخواست مامورین سعودی، درگیری لفظی بین دو طرف اتفاق می افته و خاشقچی صداش رو بالا می بره که این موضوع باعث وحشت و دستپاچه شدن سعودیا شده و واسه ساکت کردنش دهن اونو می گیرن که همین موضوع باعث مرگ اون می شه.
در ادامه تیم ۱۵ نفره گزارشی کذب واسه مافوقای خود می نویسند مبنی بر این که پس از تهدیدهای آقای خاشقچی مبنی بر ورود مقامات ترکیه به ماجرا، ناچار شدن اونو آزاد کنن و اون آزادانه از کنسولگری خارج شده.
مقامات ترکیه می گن که بقایای جنازه جمال خاشقچی در جنگلای بلگراد در نزدیکی استانبول رها کردن. روز گذشته رجب طییب اردوغان اعلام کرد که روز سه شنبه (امروز)، تموم حقیقت رو در مورد این ماجرا افشا می کنه.

پسر جمال خاشقچی، صلاح خاشقچی هم از یه سال پیش اجازه خروج از عربستان رو نداره و پس از افشای کشته شدن پدرش در کنسولگری عربستان، مقامات سعودی و شخص ولیعهد با ایشون تماس گرفته و واسه اتفاق پیش اومده به اون تسلیت گفتن. اونا هم اینکه دخالت خود در این جنایت رو تکذیب کرده و قول اجرای عدالت و تنبیه عاملان این قتل رو دادن. باید دید که امروز رجب طیب اردوغان چه می کنه و همونطور که گفته حقیقت محض و کامل این ماجرا رو افشا می کنه یا خیر.

مرگ جمال خاشقچی تا همین حالا هم واسه عربستان و شخص ولیعهد بسیار گران تموم شده طوری که به نظر می رسه اونا انتظار اینجور بحرانی با این شدت رو نداشتن. خیلی از کمپانیای بزرگ از شرکت در اجلاس سرمایه گذاری «داووی در صحرا» که قراره در روزای آینده در ریاض برگزار شه پا پس کشیده ان و خیلی از قولای سرمایه گذاری هم کنسل شدن.

مقامات کشورای غربی هم شدیدا این جنایت رو محکوم کرده و خواهان پاسخگویی مقامات سعودی در این باب شدن. حتی زمزمه هایی مبنی بر خلع شاهزاده بن سلمان از مقام ولیعهدی هم شنیده می شه.
حتی اگه این جنجال هم بدون کنار گذاشتن ایشون از ولیعهدی به اتمام برسه هم قتل جمال خاشقچی واسه عربستان آسیب ای بزرگ از دید اعتبار و هم اینکه از بعد اقتصادی بوده و شخص بن سلمان بیشتر از هر شخصیت دیگری در خاندان سعودی عواقب این گناه بزرگ رو تجربه می کنه.

محمد رضا کاویان