مایکل فلپس در مورد مشکلات روحی و سلامت ذهن حرف می‌زند

مایکل فلپس در مورد مشکلات روحی و سلامت ذهن حرف می‌زند

مایکل فلپس نامیه که بیشتر ما اونو شنیده‌ایم؛ شناگر مشهور آمریکایی و پرافتخارترین قهرمون تاریخ بازی‌های المپیک در جهان. این قهرمون خوش‌آوازه پس از بازنشسته کردن خود از بازی‌های المپیک، بیشتر وقت خود رو به صحبت کردن و مشاوره دادن در مورد سلامت روان سپری می‌کنه.

این کار به این خاطره که خود فلپس سال‌ها با افسردگی دست‌وپنجه نرم می‌کرده. به گفته خود این شناگر، بعضی وقتا اونقدر درگیر ذهن مریض خود بوده که به کارای خطرناک دست می‌زده. اون حالا با بیان این مشکلات تلاش داره به آدمایی کمک کنه که با اینجور مصائبی دست و پنجه نرم کی‌کنن.

مایکل فلپس در این رابطه گفته:

«بسیار خوشحالم که بی پرده در این رابطه صحبت می‌کنم. به‌نظرم به اشتراک گذاشتن داستان‌هایی که گفتن اونا و صحبت کردن در موردشون خیلی سخته، خیلی ساده‌تر از تصور ماست. هم اینکه، این داستان‌ها واسه کسایی که با اینجور مشکلاتی سر و کار دارن بسیار سازنده میشه و می‌تونن در پیدا کردن راه واقعی زندگی به اونا کمک کنه.»

کمک بخواین

در بازی‌های مقدماتی المپیک سال ۲۰۱۶ میلادی، فلپس گفت چندین ساله که با مشکلات روان دست و پنجه نرم می‌کنه.

بدترین قسمتش این بود که اون می‌گفت نمی‌تونه از تختخواب بیرون بیاد. این وضعیت بعد از هر بازی المپیک بدتر می‌شد.

فلپس گفته: «پس از بازی‌های ۲۰۱۲ دوست داشتم بمیرم. واقعا دوست داشتم بمیرم.»

در سال ۲۰۱۴ میلادی، اون واسه رانندگی در مستی در مریلند دستگیر شد.
این دومین بار بود که به این جرم دستگیر می‌شد. بار اول در سال ۲۰۰۴ اتفاق افتاد، وقتی که مایکل ۱۹ ساله بود.

پس از ین اتفاق بود که اون نیاز به کمک گرفتن رو احساس کرد.

فلپس در این رابطه گفته:

«من اولین باری که پیش مشاور رفتم اصلا حس خوبی نداشتم. فکر می‌کرم خوبم و به کمک احتیاجی ندارم. اما اگه راستش رو بخواین، بسیار خوشحالم که این کار رو انجام دادم. من خودمو مجبور به انجام کاری کردم که نمی‌خواستم انجام دهم. اما نتیجه این کار باعث شد تا احساس بهتری به خود و زندگی خود داشته باشم.»

صحبت کردن در مورد مشکلات با یه فرد قابل اعتماد هم واسه کسایی که از مشکلات روحی رنج می‌برند یکی از بهترین درمان‌هاست. البته این رو یادتون باشه که مشکلات آدم‌ها به طور کامل با هم فرق داره.

نوشته دیگر :   برنده جایزه نوبل فیزیک از راهکارهایی برای یادگیری سریع تر و بهتر می گوید

وقتی با بقیه صحبت می‌کنین، در واقع مشکلات ذهنی خود رو بیرون می‌ریزید و نمی‌گذارید در همون جا بمونه و از درون شما رو بخوره. فلپس در این مورد گفته: «من نزدیک به ۲۰ سال فکر و نگرانی و مشکلات روحی رو در وجود خودم مخفی کرده بودم که ایکاش نمی‌کردم.»

خوب نبودن بد نیس

مایکل فلپس پس از بازنشسته کردن خود از رقابت‌های ورزشی، تمرکز خود رو روی سلامت روحی و سلامت جسمی خود گذاشته.
اون می‌گوید که بازم هر روز هفته ورزش می‌کنه و از تمرینات خود دست نکشیده س. در بیشتر روزا، اون از ساعت ۵:۳۰ تا ۷ صبح ورزش می‌کنه. این ورزش‎ها می‌تونن شنا یا پیاده‌روی باشن.

اونم اینکه گفته که هر روز وقتی رو به مطالعه کتاب اختصاص داده. یکی از کتاب‌هایی که حالا در حال مطالعه اون هستش، «قدرت زمان حال» نوشته اکهارت تاله.

بقیه وقت خود رو هم به برطرف کردن مشکلات روحی و سلامت ذهنش اختصاص داده. مایکل فلپس الان با یه شرکت به نام Talkspace همکاری داره که مشاوره‌های آنلاین به کاربران می‌دهد.

اون باور داره هیچ چیزی بهتر از زندگی در زمان حال نیس.
هم اینکه رابطه برقرار کردن با بقیه و داشتن زندگی اجتماعی یکی از بهترین ترفندها واسه داشتن زندگی سالم و شاده.

«هیچوقت خود رو از بقیه جدا نکنین. حتی اگه تصور می‌کنین مشکلی دارین، بازم مخفی نشید و بدونین اشکالی نداره که همیشه هم خوب نباشین و لازم نیس در مورد همه مسایل اطلاعات داشته باشین.»

اگه چیزی نمی‌دونین سوال کنین. اینطوری هم سوال‌هاتون برطرف می‌شن و هم با دور و بریا رابطه خوبی برقرار می کنین.

محمد رضا کاویان