۱۰ حقیقت شگفت انگیز درباره ویژگی های خارق العاده بدن انسان

۱۰ حقیقت شگفت انگیز درباره ویژگی های خارق العاده بدن انسان

بدن آدم یه سیستم استثنایی و خاص هستش.

این سیستم ساختار بسیار پیچیده ای داره و با وجود اینکه صدها سال هستش محققان روی اون تحقیق می کنن هنوز رازهای کشف نشده زیادی در خود داره.
با حقایقی باحال و عجیب درباره ویژگیای عجیب بدن آدم همراه باشین.

۱- مغز آدم بزرگ ترین فلش درایو دنیا هستش

حافظه آدم به اندازه ذخیره ۲/۵ میلیون گیگابایت اطلاعات گنجایش داره.

این مقدار تقریباً برابر ۳۰۰ سال ویدئوی ضبط شده.

روند رشد حافظه در ۲۵ سالگی به بالاترین درجه خود می رسه و از سن ۵۰ سالگی کم میشه، مگه اینکه حافظه خود رو پرورش بدین.

۲- بدن آدم می تونه سرعت پروسهای درون خود رو کم کنه تا از اون در برابر غرق شدن مراقبت کنه

به این توانایی بدن، رفلکس شیرجه می گن. وقتی مغز میفهمه که بدن در آب فرو رفته، سرعت ضربان قلب رو پایین می آورد تا خون رو از دستا و پاها به سمت اندامای حیاتی بفرستد و اینطوری بتونه اکسیژن رو ذخیره کنه.
هر چی در عمق بیشتری از آب غواصی کنین یا باقی بمونین، ضربان قلب تون کندتر می شه.

۳- در دوران نوزادی قدرت بدنی عجیب ای داریم

کودکان تازه متولد شده به اندازه اندازه و وزن شون بسیار قوی هستن. اگه نوزادی یه میله افقی رو با دستش سفت بگیره، می تونه بدون اینکه خسته شه مدت خیلی از میله آویزون بمونه. ما این عکس العمل رو که به اون رفلکس چنگ زدن با کف دست می گن، از نیاکان خود به ارث بردیم یعنی از وقتی که میمونای تازه متولد شده مجبور بودن مادر خود رو در آغوش گرفته و موهای اونو با دست سفت بگیرن. نوزادان معمولا در ۳ ماهگی این توانایی رو از دست میدن.

۴- طول رگای خونی بدن آدم به قدریه که می تونه ۲/۵ بار از قسمت خط استوا به دور کره زمین بپیچد

اگه همه رگای خونی یه آدم بزرگسال رو بیرون بکشین و اونا رو به صف کنین، کل طول اونا بیشتر از ۱۶۱ هزار کیلومتر می شه.
این مقدار به اندازه ایه که می تونه ۲/۵ بار به دور کره زمین بپیچد. در عین حال، قلب ما، در طول زندگی ما، به صورت میانگین ۵/۷ میلیون لیتر خون پمپاژ می کنه.
این مقدار به اندازه ایه که با اون میشه ۳ استخر شنای مخصوص مسابقات المپیک رو پر کرد.

۵- پستانای مردان هم می تونه شیر تولید کنه

همه آدما، فارغ از جنسیت شون، در بدن خود غدد تولید شیر، مجاری شیر و نوک پستون دارن. اما علاوه بر زنان، پستانای مردان رو هم میشه از راه روشی خاص به شکلی تحریک کرد که شیر تولید کنن. هم اینکه این اتفاق می تونه به دلیل اضطراب شدید و در نتیجه، به هم خوردن تعادل هورمونی در بدن مردان اتفاق بیفته.

۶- رنگ خواب هاتون می تونه به نوع تلویزیون تون بستگی داشته باشه

نوشته دیگر :   ۵۰ کتاب خواندنی درباره آلودگی هوا، تاثیرات و راهکارهای مقابله

نوع تلویزیونی که افراد در دوران کودکی خود تماشا می کردن می تونه روی رنگ خوابای اونا اثر داشته باشه. تحقیقی نشون داده بیشتر کسایی که با تلویزیونای مشکی و سفید بزرگ شدن، خوابای مشکی و سفید می بینن. اما کسایی که بعد از اختراع تلویزیونای رنگی متولد شدن خوابای رنگی می بینن.

۷- ماهیچه های بدن به شکلی طراحی شدن که می تونن هزاران کیلوگرم رو بلند کنن

در سال ۱۹۸۲ در شهر لارنسویل ایالت جورجیای امریکا، زنی به نام آنجلا کاوالو یه ماشین شورلت ایمپالای مدل ۱۹۶۴ رو بلند کرد.
ماجرا از این قرار بود که تونی، پسر آنجلا این ماشین رو روی جک گذاشته بود و زیر اون مشغول به کار بود که یهو جک زیر ماشین در رفت و تونی زیر ماشین گیر افتاد. آنجلا کاوالو اونقدر ماشین رو بلند کرد و بالا نگه داشت تا دو نفر از همسایه ها جک ماشین رو زیر اون گذاشتن و تونی رو از زیر ماشین بیرون کشیدن.

این تنها موردی نیس که شخصی در نتیجه فوران آدرنالین خون تونسته کاری رو بکنه که نشدنی به نظر می رسه. ما در بدن خود ۶۴۰ ماهیچه داریم که آخر قدرت و توانایی اونا هنوز نامعلوم س.

۸- بدن آدم ماشین تولید خلطه

بدن یه آدم بزرگسال، روزانه به صورت میانگین ۱/۵ لیتر خلط تولید می کنه که بیشتر اونو بدون اینکه متوجه باشیم بلعیم. علاوه بر این، بدن ما روزانه ۱ لیتر بزاق، ۳ لیتر اسید معده، ۳/۵ لیتر شیره روده و ۱ لیتر زردآب تولید می کنه.

۹- آبی که از بینی شما بیرون می ریزه می تونه از مغزتون اومده باشه

آبی که از بینی بیرون می ریزه می تونه مایع مغز باشه. مایع مغز دور مغز رو محاصره می کنه و درون غشای مخصوصی قرار گرفته. این مایع بعضی وقتا به مقدار کم و به شکل مایعی شفاف از راه بینی به بیرون تراوش می کنه.

۱۰- بدن آدم حفاظت شده ترین سازه دنیا هستش

در تصویر بالا یه گلبول سفید رو می بینین که یه باکتری رو تعقیب می کنه و اونو میگیره و می بلعد. این سلولا محافظان بدن ما هستن و از اون در برابر حمله کنندگان حفاظت می کنن. در عین حال، بدن ما سلولای پیر و بی مصرف خود رو حذف می کنه.
مثلا، در همین یه مدت که مشغول خوندن این جمله بودین، ۲۲ میلیون عدد از سلولاتون مردند. در ۳۰ ثانیه بعدی، بدن شما ۷۲ میلیون گلبول قرمز جدید تولید می کنه و ۱۷۴ هزار سلول پوستی مرده خود رو دور می ریزه.

محمد رضا کاویان