باورهای اشتباهی که درباره افزایش سن وجود دارند

باورهای اشتباهی که درباره افزایش سن وجود دارند

طبیعت پوست آدم به گونه ایه که با افزایش سن، تغییراتی در اون به وجود میاد و در هر دهه از زندگی هم با تغییرات مخصوص به خود همراه میشه.

واسه مقابله با این روند طبیعی، شکلای جور واجور و اقسام اجناس «ضد پیری» و خصوصا واسه خانمایی که ده های سوم، چهارم، پنجم و ششم زندگی شون رو می گذرونن ساخته و روونه بازار شده.

پیشنهادای زیادی هم در مورد چگونگی به کار گیری اونا هست که از اون جمله میشه به اعمال کرم دور چشم و قرار دادن کیسه های چای مصرف شده روی اونا اشاره کرد.

خیلی از کارشناسان پوست بر این باور هستن که اینجور کارایی نمی تونه تاثیر چندانی در سلامت پوست و مو داشته باشن. نکته باحال اینه که بهتره میان نشونه های قابل مشاهده ای مثل چروکای روی پوست و رنگ موها تعادلی وجود داشته باشه.

در ادامه به بررسی بعضی از خیالات عادی و نادرستی که در میان همه مردم و در مورد افزایش سن هست می پردازیم و دلایل نادرست بودن این خیالات رو برخواهیم شمرد.

 

با ما همراه باشین:

 

۱- کرمای ضد چروک، خطوط ریز دور چشم در دهه سوم زندگی رو از بین می برن

تصور اشتباه: این کرما مثل ساعتی که به عقب برمی گردن عمل میکنن و می تونن تموم خطوط ریز دور چشم رو بر طرف کنن.

به چه دلیل این تصور ساختگی و اشتباهه: براساس پژوهشای علمی انجام شده به وسیله محققان کلینیک مایو، کرمای ضد چروک یا لوسیونایی مثل این در وضعیت ظاهری پوست تغییر چندانی ایجاد نمی کنن. اونا اقرار می دارن این کرما در بهترین حالت تنها می تونن به صورت معتدل عمل کنن.

پس بهترین کاری که می تونین واسه پوست خود انجام بدین اینه که دائم اونو چرب نگه دارین و هر روز از کرمای ضد آفتاب استفاده کنین.

۲- دایره های تیره رنگ زیر چشم که در دهه چهارم زندگی شکل می گیرن با به کار گیری پمادهای دور چشم برطرف می شن

تصور اشتباه: این تصور هست که با به کار گیری بعضی از کرمای شامل ویتامین می تونین از به وجود اومدن این تیرگیا در دور و بر چشمای تون جلوگیری به عمل بیارین.

به چه دلیل این تصور ساختگی و اشتباهه: نام علمی این تیرگیا Periorbital dark circlesه و از دید علمی دلایل زیادی واسه گسترش اونا تشخیص داده شده که تنها یکی از اونا افزایش سنه.

عواملی چون ژنتیک و اندازه خستگی شما می تونه بر این وضعیت تاثیر داشته باشه. در تحقیق علمی انجام شده در همین زمینه که نتیجه اون سال گذشته در مجله Clinical and Aesthetic Dermatology به منتشر کردن رسید هم عواملی چون ژنتیک و خستگی برشمرده شدن.

یکی از دلایل تیره شدن دایره های دور چشم نازک تر شدن پوست با گذشت زمونه. از اونجایی که پوست زیر چشم در مقایسه با پوست بقیه بخشای بدن نازک تره، تاثیر بیشتری هم قبول می کنه.

همین امر هم دلیل می شه رگای خونی که در زیر پوست این ناحیه وجود دارن خوب و به رنگایی چون خاکستری و بنفش دیده شن.

نوشته دیگر :   اگر می خواهید زنی با استقلال مالی باشید از این اشتباهات پرهیز کنید

۳- واسه جلوگیری از سفید شدن موها، سطح استرس رو کم کنین

تصور اشتباه: موهای خیلی از افراد با شروع دهه پنجم زندگی شون و به دلیل استرس سفید می شه.

به چه دلیل این تصور ساختگی و اشتباهه: عوامل ژنتیکی و نه عوامل محیطی، موثرترین عامل در از دست دادن رنگ موها و شروع سفید شدن اونا هستن.

دکتر «نینا گود» عضو هیات انجمن کارشناسان پوست بریتانیا در مصاحبه ای با «بی بی سی» میگه: “در مورد خیلی از افراد ژنتیک می تونه اصلی ترین نقش رو در سفید شدن موها بازی کنه.”

پروفسور «رادنی سینکلر» از بخش پوست دانشگاه ملبورن در مصاحبه ای میگه، با اینکه تحقیقات انجام شده روی موشا، رابطه بین سطح استرس و سفید شدن موها رو نشون داده با این حال هنوز دلایل علمی کافی در این مورد و در مورد آدما وجود نداره.

۴- نصف جمعیت با رسیدن به سن ۵۰ سالگی، رنگ ۵۰ درصد از موی خود رو از دست میدن

تصور اشتباه: خیلی از آدما به قانون عادی ۵۰/۵۰/۵۰ باور دارن. این بدون معناست که نصف ما با رسیدن به ۵۰ سالگی، رنگ نصف موهای خود رو از دست می دیم.

به چه دلیل این تصور ساختگی و اشتباهه: تنها تحقیق علمی انجام شده در این مورد به وسیله شرکت L’Oreal انجام پذیرفته. یافته های بدست اومده از اونم نشون میده که تنها درصدی از مردم جهان تا سن ۵۰ سالگی رنگ موهای خود رو به طور کامل از دست میدن که این درصد تنها شامل ۶ تا ۲۳ درصد از کل جمعیته.

۵- وجود چروکای فراوون روی صورت تون و در دهه هفتم زندگی نشونه نبود سلامت پوست تونه

تصور اشتباه: وجود چروکای فراوون در سنین بین ۶۰ تا ۷۰ سالگی می تونه به دلیل نبود سلامت پوست باشه.

به چه دلیل این تصور ساختگی و اشتباهه: بعد از سن ۲۰ سالگی، به صورت میانگین پوست فرد کمتر از یه درصد کلاژن می سازه. این ماده پروتئین اصلی پوست هستش.
با کمتر شدن اندازه اون در سطح پوست چروکایی به وجود میاد اما خطوط بوجود اومده روی صورت نشونه نبود سلامت پوست نیس.

پروفسور «سوزان اوباگی» استادیار پوست دانشگاه «پیتسبرگ»، در مصاحبه ای به «ساینتیفیک امریکن» میگه: “در بیوپسی ای که در زیر میکروسکوپ و از چروکا گرفته شد، هیچ نشونه ای از نبود سلامت پوست دیده نشده. ”

یعنی وقتی که چروکا در زیر میکروسکوپ مشاهده شدن، هیچ نشونه منفی ای این وسط توجه نشد.
تنها جمیعی از عوامل مثل سن، خستگی و ژنتیک در تشکیل اونا نقش داشتن.

محمد رضا کاویان