نرگس کلباسی ؛ از پریشانی در هند تا عشق در سر پل ذهاب

نرگس کلباسی ؛ از پریشانی در هند تا عشق در سر پل ذهاب

نرگس کلباسی رو بیشتر مردم با برنامه ماه عسل احسان علیخانی شناختند. دختر ایرونی-بریتانیایی که با کمک دولت وقت ایران از زندان شهر رایاگادا در کشور هند آزاد شد و به وطن بابایی خود یعنی ایران برگشت.

ماجرا از این قرار بود که خانوم کلباسی اشتری که نسل ایرونی داره اما در کشورای انگلیس و کانادا درس خونده و بزرگ شده، در سن ۲۳ سالگی به هند و سریلانکا سفر می‌کنه و در اونجا تحت تاثیر وضعیت پیچیده کودکان بی‌سرپرست این کشورها قرار می‌گیرد. اون در همون زمان تصمیم می‌گیرد زندگی خود رو وقف کمک به این کودکان کنه.

بانوی نیکوکار ایرونی در طول مدت اقامتش در هند، سه مرکز واسه نگهداری کودکان معلول و بی‌سرپرست در یکی از نقاط دورافتاده اون کشور ساخت. اما پس از اینکه کودکی در جریان یه تور تفریحی با بقیه کودکان تحت سرپرستی ایشون غرق شد، پرونده‌ای با اتهام قتل غیرعمد علیه خانوم اشتری به جریان افتاد.

طبق گفته‌های خود نرگس کلباسی، روز حادثه یعنی سوم نوامبر ۲۰۱۴ اون کودکان موسسه «بنیاد خیریه پریشون» رو به پیک خوب برده بود. دو نفر دیگه از کارمندان هم همراه اونا بودن. همه این کودکان تحت سرپرستی والدین خود قرار داشتن و به موسسه خیریه مربوط نمی‌شدن. در این پیک خوب پدر یکی از کودکان اعلام کرده که پسرش گم شده و از خانوم کلباسی کمک می‌طلبد. اونا با پلیس تماس می‌گیرند اما در آخر جنازه بی جون کودک در آب پیدا می‌شه.

نرگس کلباسی به دلیل انتخاب مکان بد و خطرناک واسه پیک‌خوب مقصر شناخته و روونه زندان شد.

نرگس کلباسی در برنامه ماه عسل شبکه سه سیما

خبر محاکمه خانوم اشتری عکس العمل خیلی از ایرونی‌ها رو در سراسر جهان برانگیخت و سفارت ایران در هند با اعزام یه وکیل به جلسات دادگاه کوشید به خانوم اشتری کمک کنه.

خانوم اشتری پاسپورت بریتانیایی هم داره، اما سفارت اون کشور در هند کمک خاصی به اون نکرد و گفته بود که قادر به دخالت در روند قضایی کشوری دیگه نیس.

با این حال در ایران تلاش زیادی واسه برجسته کردن گرفتاری نرگس بعمل اومد تا جایی که روز شنبه ۱۳ آذر دو سال پس از زندانی شدنش، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در سفرش به هند با خانوم اشتری دیدار کرد.

در آخر تلاش‌ها به ثمر نشست و دادگاه تجدید نظر در شهر رایاگادا نرگس کلباسی رو از همه اتهامات وارده تبرئه و بی‌گناه اعلام کرد.

حالا این بانوی نیکوکار در جواب به زحمات هم‌وطنان خود، به کمک زلزله‌زده‌های کرمانشاه شتافته و بدون خوش‌رقصی‌های رسانه‌ای کمک رسانی منسجمی رو شروع کرده که بازم هم ادامه داره.

پس از زلزله بزرگ کرمانشاه، اولین سری کانکس‌ها به همت نرگس کلباسی وارد این منطقه شد.

ایشون در آبان سال ۱۳۹۶ در اینستاگرام خود نوشت:

سلام هموطنان نازنینم ، به لطف خدا و همراهی شما حالا خوبیش اینه سری اول کانکسا وارد داهات شد.
بر خلاف مصیبتی که به این مردم وارد شده ولی ورود کانکسا نوری از امید در دلشون روشن کرده که دست کم در روزای سرد و بارانی پیش رو نگرانی مکانی واسه اسکان و نگهداری وسایلشان نداشته باشن.

ورود کانکسا تا اختصاص هر کانکس به هر خونواده ادامه داره و پس از به روستاهای بعدی میریم.

هم اینکه امروز یه کانتینر بزرگ واسه انبار کردن و نگهداری مایحتاج مردم در دراز مدت خریداری شد و امروز به داهات رسید و در کمتر از چند ساعت پر شد.

نوشته دیگر :   قوی ترین پاسپورت های جهان در سال ۲۰۱۸ با صدرنشین جدید اعلام شد

 

این کمک‌رسانی‌ها متوقف نشد و اون در خرداد سال جاری در اینستاگرامش نوشت:

 

 

 

سلام یاران مهربانم

فعالیت‌های ساخت و ساز به وسیله تیم فنّی و مهندسی بسیار خوبی که داریم با دقت و سرعت مناسب در حال پیگیریه. هفته‌ی قبل اطلاع دادیم که عملیات دیوار چینی شروع شده و در روستاها فعالیت‌ها به شکل پیوسته انجام می گیره. تا امروز ساخت و نصب وال‌پست واسه هفده واحد کامل انجام شده و عملیات کرسی چینی هم واسه هشت واحد به پایان رسیده و دیوار چینی سه واحد هم کامل اجرا شده.

فعالیتهای ساختمون سازی حالا در مراحل مختلفی واسه هر واحد داره انجام میشه، پی‌کنی، اجرای فونداسیون، اجرای ستون قائم، اجرای سقف، ساخت و نصب وال‌پست، کرسی چینی و دیوار چینی فعالیتهایی هستن که روزانه در روستاها و در بخش ساخت و ساز داره انجام میشه.

با برنامه‌ریزی انجام شده بزودی درب، پنجره، کاشی، سرامیک و بقیه مصالح لازم واسه اجرای مرحله نازک کاری خریداری شده و به روستاها منتقل می شه تا فعالیتهای نازک کاری هم با دقت و سرعت مناسب شروع و پیگیری شه.

پویش یاران عشق

پس از زلزله گذشته کرمانشاه این بانوی نیکوکار واسه دریافت کمک‌های مردمی طرحی جدید با عنوان «پویش یاران عشق» راه‌اندازی کرد و از مردم خواست تا به مدت ۵ روز (از اول تا ۵ شهریور ماه) هر نفر ۵ هزار تومن کمک نقدی خود رو به شماره حساب ایشون واریز کنه و در ادامه، این صفحه اینستاگرام رو به ۵ نفر دیگه معرفی کنه.

روز اول جشن یاران عشق

ایشون در حساب توئیتری خود نوشته:

نکته ای که باعث شد بتوانیم در مناطق تحت پوشش تیم “یاران عشق ” کاری کوچک انجام دهیم این بود که سعی کردیم با شفافیت، با در نظر گرفتن “خیر دوطرفه” برای تمامی گروه های متنفع و در رابطه — اهالی روستاها، بنیاد مسکن و … — ،به دور از گِله گذاری و در منطقه ای محدود تموم توان خود رو بگذاریم.

نکته ی دیگر اینکه سعی کردیم به دور از هیایوی رسانه ای و مقایسه ی منفی با دیگران کار رو جلو ببریم و تمامی روندها رو کاملا سیستماتیک و منظم مشخص کردیم تا مسئول انجام کار، زمان انجام و نتیجه ی روند شفاف باشه.

از همین جهت بود که اسامی روستاا رو در شروع اعلام نمی کردیم و حتی سعی کردیم در سکوت رسانه ای کار رو انجام دهیم.

این یک مدل ساده س! که حتما در جای جای ایران عزیز قابل اجرا می باشه و متعلق و وابسته به من یا شخص دیگری نیز نیست!

 

روز سوم جشن یاران عشق

 

 

روز چهارم جشن یاران عشق

 

 

 

روز پنجم جشن یاران عشق

 

محمد رضا کاویان