قوی ترین پاسپورت های جهان در سال ۲۰۱۸ با صدرنشین جدید اعلام شد

قوی ترین پاسپورت های جهان در سال ۲۰۱۸ با صدرنشین جدید اعلام شد

چیزای بسیار کمتری آرامش بخش تر از سفر هست که بتونه شما رو واسه یه مدت از نگرانیای زندگی زندگی دور کنه.
واسه سفر به بیرون مرز کشور نیاز به پاسپورت دارین که در بیشتر موارد باید ویزا هم به اون اضافه شه اما بعضی از پاسپورتای قوی دنیا احتیاجی به الصاق ویزا ندارن. براساس فهرست قوی ترین پاسپورتای جهان که هر ساله به وسیله موسسه هنلی منتشر می شه، در بالاترین جایگاه قوی ترین پاسپورتای جهان در سال ۲۰۱۸ یه کشور جدید قرار گرفته: ژاپن. با در نظر گرفتن اینکه این کشور که در اوایل ماه الان میلادی تونست مجوز سفر بدون نیاز به ویزا به میانمار رو هم به دست بیاره، حالا شهروندان ژاپنی می تونن بدون نیاز به ویزا و فقط با به کار گیری پاسپورت ژاپنی یا جفت و جور ویزا پس از ورود به کشور مقصد به بیشتر از ۱۹۰ کشور در سراسر دنیا سفر کنن.

اینجوری سنگاپور که امکان سفر بدون نیاز به ویزا به ۱۸۹ کشور رو واسه شهروندان خود جفت و جور کرده بود از بالاترین جایگاه پایین کشیده شده و به رتبه دوم سقوط کرد.
آلمان که سال ۲۰۱۸ رو با حضور در بالاترین جایگاه این فهرست شروع کرده بود حالا با جفت و جور کردن امکان سفر شهروندانش به ۱۸۸ کشور جهان بدون نیاز به ویزا در کنار فرانسه و کره جنوبی در رتبه سوم قرار گرفته. ازبکستان در ۵ اکتبر امسال شرط کسب ویزا واسه شهروندان فرانسوی رو برداشت و قبل از اونم در اوایل ماه فوریه این قانون رو باری شهروندان ژاپنی و سنگاپوری هم ملغی کرده بود. کره جنوبی در اول اکتبر امسال امکان سفر بدون ویزا به میانمار رو واسه شهروندانش بدست آورد و پاراگوئه هم سال گذشته نیاز به اخذ ویزا واسه شهروندان دارای پاسپورت سنگاپوری رو از سیاستای مسافرتی خود حذف کرد.

برندگان و بازندگان

آمریکا و بریتانیا، هر دو امکان سفر به ۱۸۸ کشور بدون نیاز به اخذ ویزا رو واسه شهروندان خود جفت و جور کردن و در رده بندی قوی ترین پاسپورتای جهان در رتبه پنجم مشترک قرار گرفتن. با در نظر گرفتن این که این دو کشور در سال جاری هم قادر به کسب امکان سفر بدون نیاز به اخذ ویزا به کشور جدیدی رو نیستن، به نظر نمی رسه که بتونن رتبه اول خود در سال ۲۰۱۵ در این فهرست رو تکرار کنن. روسیه در این رتبه بندی سقوط داشته و به رتبه ۴۷اُم نزول کرده. این در حالیه که در ماه سپتامبر، تایوان اعلام کرد که شهروندان روسی دیگه واسه سفر به این کشور احتیاجی به اخذ ویزا ندارن. امارات متحده عربی بزرگ ترین برنده قرن در میان کشورای دارای قدرتمندترین پاسپورتا هستن.

این کشور که در سال ۲۰۰۶ رتبه ۶۲ این فهرست رو در اختیار داشت حالا در رتبه ۲۱اُم قرار گرفته. تازگیاً هم بین امارات و روسیه تفاهم نامه ای امضا شده که شرط اخذ ویزا واسه شهروندان دو کشور که قصد سفر به کشور مقابل دارن رو منتفی می سازه که این موضوع هنوز اجرایی نشده اما در ماه های آینده به مرحله اجرا درخواهد اومد. چین هم تازگیاً امکان سفر بدون نیاز به ویزا رو واسه میانمار و سنت لوسیا بدست آورده و پاسپورت این کشور در رتبه ۷۱ قوی ترین پاسپورتای جهان در سال ۲۰۱۸ قرار داره.
اینجوری رتبه این کشور در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل ۱۴ رتبه بالاتر اومده. ایران هم که امکان سفر شهروندانش به ۴۳ کشور بدون نیاز به اخذ ویزا رو جفت و جور کرده در این رتبه بندی ۹۸اُمین پاسپورت قوی جهان رو در اختیار داره.

نوشته دیگر :   ۱۰ بازیکن برتر خط میانی حاضر در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را بشناسید [قسمت اول]

کشورهایی که ۱۰ رتبه اول فهرست قوی ترین پاسپورتای جهان در سلا ۲۰۱۸ رو به خود دادن به توضیح زیر هستن:

۱- ژاپن: ۱۹۰ کشور

۲- سنگاپور: ۱۸۹ کشور

۳- آلمان، فرانسه و کره جنوبی: ۱۸۸ کشور

۴- دانمارک، فنلاند، ایتالیا، سوئد و اسپانیا: ۱۸۷ کشور

۵- نروژ، بریتانیا، اتریش، لوگزامبورگ، هلند، پرتغال و آمریکا: ۱۸۶ کشور

۶- بلژیک، سوییس، ایرلند و کانادا: ۱۸۵ کشور

۷- استرالیا، یونان و مالت: ۱۸۳ کشور

۸- نیوزیلند و جمهوری چک: ۱۸۲ کشور

 

۹- ایسلند: ۱۸۱ کشور

 

 

 

 

۱۰- مجارستان، اسلوونی و مالزی: ۱۸۰ کشور

 

اما ضعیف ترین پاسپورتای جهان در سال ۲۰۱۸ کدومن؟

در انتهای فهرست قوی ترین پاسپورتای جهان در سال ۲۰۱۸ که به وسیله موسسه هنلی منتشر شده، افغانستان و عراق قرار دارن که شهروندان اونا بدون نیاز به اخذ ویزا یا با امکان اخذ ویزا موقع ورود به کشور مقصد، می تونن فقط به ۳۰ کشور دنیا سفر کنن. بعد از این دو کشور هم کشورای سوریه و سومالی (با امکان سفر به ۳۲ کشور بدون نیاز به اخذ ویزا) و پاکستان (با امکان سفر به ۳۳ کشور بدون نیاز به اخذ ویزا) قرار دارن. ایران هم همونطور که گفته شد امکان سفر بدون نیاز به اخذ ویزا رو به ۴۳ کشور جهان واسه ایرانیا جفت و جور کرده و اینجوری در رتبه ۹۸ این فهرست در سال ۲۰۱۸ قرار گرفته.

از کشورهایی که دارندگان پاسپورت ایرونی می تونن بدون نیاز به اخذ ویزا به اونا سفر کنن میشه به مالزی، سریلانکا، صربستان، بولیوی، اکوادور، ونزوئلا، گرجستان، ارمنستان، آذربایجان، لبنان، قطر، سوریه، ترکیه و کنیا اشاره کرد که صربستان تنها کشور اروپاییه که امکان سفر بدون نیاز به اخذ ویزا رو واسه شهروندان ایرونی، اونم فقط در ماه های گذشته جفت و جور کرده. البته در خبری که چند دقیقه قبل منتشر شد هم اعلام شد که صربستان هم معافیت شهروندان ایرونی از اخذ ویزا واسه این کشور رو لغو کرده و ایرانیانی که از این به بعد قصد سفر به این کشور رو دارن باید حتماً ویزا بگیرن. این تصمیم به دنبال سوء استفاده بعضی از ایرانیا انجام شده که با سفر به صربستان از این کشور به عنوان مقصد موقتی واسه رسوندن خود به کشورای اروپایی و پناهنده شدن در این کشورها استفاده کردن.

محمد رضا کاویان