راهنمای تحصیل رایگان در دانشگاه های مهندسی و پزشکی آلمان

راهنمای تحصیل رایگان در دانشگاه های مهندسی و پزشکی آلمان

آلمان و تحصیل رایگان در آلمان، یکی از مقصدهای  تحصیلی جذاب  ایرانیان در قاره سبزه که ظرف چند دهه گذشته، با استقبال ده ها هزار دانشجوی ایرونی در رشته های پزشکی،  انسانی و فنی و مهندسی از دانشگاه های آلمانی زبون و انگلیسی زبون این کشور  مواجه شده.
در ۲۰  سال گذشته، تماشاگر افزایش درخواست  واسه تحصیل در رشته های پزشکی و دندون  پزشکی آلمان هستیم که دانشگاه های برلین و مونیخ، از مقصدهای اصلی هموطنان هستش.

واسه طیف خیلی از علاقمندان ایرونی که علاقه مند تحصیل در بیرون مرز کشور هستن و دوست دارن چند سالی رو تجربه زندگی دانشجویی در اون طرف مرزا داشته باشن، هزینه تحصیل، عامل مهمی در این انتخابه. خیلی از دانشگاه های دنیا، شهریهای سنگینی رو از دانشجویان واسه تحصیل می گیرن و این قضیه دلیل می شه تا خواهندگان ایرونی، همیشه کشورهایی رو واسه ادامه تحصیل انتخاب کنن که شهریه تحصیلی رایگان یا بسیار کمی رو از دانشجویان خارجی دریافت می کنن.

تا قبل از سال ۲۰۱۱ میلادی که دانشگاه های سوئد از دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا، پولی واسه شهریه نمی گرفتن و سیستم FREE TUITION FEE رواج داشت، هرساله هزاران دانشجوی ایرونی، واسه تحصیل به دانشگاه های سراسر این کشور می رفتن. حالا که این روش ورداشته شده، دانشجویان ایرونی به دیگر کشورای اسکاندیناوی مانند فنلاند و نروژ مراجعه می کنن که هم اونقدر سیستم شهریه رایگان دارن.

با وجود کشورای اسکاندیناوی که دانشگاه ها و مراکز اموزش عالی رایگان دارن، بعضی از کشورای اروپایی هم هستن که از نظر اقتصادی و صنعتی در طراز بالایی بوده اما شهریه بسیار کمی از دانشجویان خارجی دریافت می کنن که بعضی وقتا از توان بیشترین دانشجویان واسه پرداخت اون خارج نیس.
آلمان، اتریش و سویس، از جمله دانشگاه های اروپا هستد که در چند دهه گذشته، به عنوان پاتوقای دانشجویان ایرونی در مرکز اروپا بوده و هزاران علم اموخته ایرونی از دانشگاه های اون جا داریم.

یکی از مهم ترین دلایل استقبال ایرانیان از دانشگاه های این سه کشور، علاوه بر سیستم شهریه رایگان یا خیلی کم، زبون تحصیل در این کشورا هستش که بعضی وقتا انگلیسی هم در این کشورای آلمانی زبون ارائه می شه.

این سه کشور، هر چند زبون آلمانی به عنوان زبون رسمی اونا قبول شده، اما به هر حال، دانشگاه های زیادی هم دارن که به زبون انگلیسی مشغول به کار بوده و بعضی وقتا از بهترین دانشگاه های فنی و کار و کاسبی قاره سبز هم هستن.

به چه دلیل آلمان؟

آلمان و سوییس، اقتصاد  و صنعت قوی دارن و بخاطر این، رابطه دانشگاه ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی اونا با صنایع بسیاری قویه و بعضی وقتا دانشگاه ها، از راه پروژه های صنعتی و تحقیقاتی هزینه های خود رو تامین می کنن. این روش، دلیل تکاپوی زیادی در دانشگاه و جست و خیز اونا واسه درگیر کردن بهتر و بیشتر دانشجویان با بدنه اجرایی کشور داره.

به همین خاطره که شرکتای علم بنیان دانشگاهی (UNIVERSITY SPII OFF COUNTRIES) در دانشگاه های آلمان و سوییس بسیار دیده میشه و تبدیل به فرهنگ کار و کاسبی و کارآفرینی در جامعه علم بنیان (Knowledge Based economy) این کشورا شده.

سوییس و آلمان رو کشورای صادراتی یا export countries می گن و میدونیم. تولیدات صنعتی و صادرات این کشورا بسیار بیشتر از همه کشورای آفریقایی و بعضی وقتا آسیاییه. پس اگه دانشجویانی به تحصیل در این کشورها مشغول شن، در فضایی درس خواهند خواهد که فضای تولید خلاق و نگاه علم بنیان صادرات محوره.

براساس تازه ‌ترین گزارش “وزارت مرکزی آموزش و تحقیق آلمان”، شمار دانشجویان خارجی ‌ای که در سال ۲۰۱۴ در دانشگاه‌های آلمان ثبت نام کرده‌ان، به بیشتر از ۳۰۰ هزار تن رسیده که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۳ حدود ۱۹ هزار افزایش نشون می‌دهد. هدف نهادای آموزش عالی آلمان اینه که تا سال ۲۰۲۰ واسه بیشتر از ۳۵۰ هزار دانشجوی خارجی امکان تحصیل جفت و جور کنن.

دانشجویان موفق و سرمایه‌گذاری واسه مغزهای مبتکر به گفته‌ی یوهانا وانکا، وزیر آموزش عالی آلمان، الان از هر ۹ دانشجو در آلمان یه تن غیر آلمانیه. نهادهای آموزشی این کشور مخصوصا واسه دانشجویانی که دوست دارن تحصیلات خود رو در رشته ‌ی فوق لیسانس ادامه، جذابیت بیشتری دارن.

آلمان درزمان قرنای معاصر روابط سیاسی و اقتصادی و صنعتی و حتی فرهنگی زیادی با ایران داشته و به نظر می رسه، ثبات در روابط دولتا دلیل شده تا ایرانیان زیادی در آلمان مشغول به تحصیل شن و این روش پس از جنگ جهانی دوم روند زیادی پیدا کرد و از دهه هشتاد تا کنون، این روند هم اونقدر صعودی بوده.

اگه به دنبال تحصیل ارزون قیمت در کشوری صنعتی با اقتصاد پیش رو و علم بنیان رو دارین، انگار تجربه تحصیل و زندگی در آلمان،تجربه خوبی باشه. بسیاری بر این باور هستن که آلمانیا خشک  و نژاد پرست هستن و زندگی یه دانشجوی خاورمیانه ای در اون جا خیلی سخت باشه!

این مثل فکری هست که برخیا درباره تحصیل در مناطق قطبی اسکاندیناوی می کنن! در حالی که شرایط و واقعیت با توضیحات و توصیفات افراد فرق داره.
هیچ وقت نباید بررسی علمی و منطقی شرایط مکانی و وقتی رو به جای یافته های مستند و دارای دلیل، جای خود رو  به باورا و تخیلات غیر اثبات شده بده و این قضیه در میدون تحصیلات باید خیلی مورد توجه باشه.

زبون تحصیل در آلمان

واسه دریافت پذیرش از دانشگاه‌ های آلمان ارائه‌ی مدرکی مربوط به تسلط داوطلب به زبون آلمانی در سطح B1 براساس چارچوب مشترک در اروپا الزامیه. این در حالیه که این مدرک لازمه اما واسه ورود به دانشگاه‌ های آلمان کافی نیس.

سطح لازم تسلط به زبون آلمانی واسه ورود به دانشگاه‌های این کشور رو باید از سطح لازم واسه دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان تفکیک کرد.
واسه ورود به دانشگاه‌ های آلمان قبولی در یکی از دو آزمون DSH و یا Test-DaF الزامیه.

آزمون Test-DaF در مراکز آموزش زبون آلمانی در آلمان و هم اینکه در مراکز انستیتو گوته در سراسر جهان برگزار می‌شه. در ایران هم این آزمون به همراه دوره ‌های آمادگی اون در موسسه‌ی آموزش زبون آلمانی وابسته به سفارت آلمان تو تهران برگزار می‌شه.

فرق میان آزمون Test-DaF و DSH بر خلاف آزمون Test-DaF، امتحان DSH از راه دانشگاه‌های این کشور و فقط در آلمان برگزار می‌شه. پس واسه داوطلبان ایرونی که قصد تحصیل در دانشگاه‌ های آلمان رو دارن، دو راه باقی می‌موند: گزینه‌ی اول شرکت در آزمون Test-DaF در موسسه‌ی ذکرشده در تهرانه و راه دوم شرکت در آزمون DSH در یکی از دانشگاه‌های آلمان که گزینه دوم، شانس دریافت روادید رو کم می کنه.

به هر حال اگه آلمان رو واسه ادامه تحصیل انتخاب کردین، این گفتار می تونه صدها نکته کاربردی واسه شما داشته باشه.

موضوع نخستی که درباره آلمان باید توجه کنین اینه که هر چند هزینه های تحصیلی در آلمان به نسبت خیلی از جاهای اروپا و آمریکای شمالی و اقیانوسیه، پایین هست، اما به هر حال زبون غالب در این کشور، آلمانی هست.
حتی اگه دانشگاه شما به زبون انگلیسی تدریس می کنه، یاد گیری زبون آلمانی واسه گذران بهتر امور خود در این کشور، پیشنهاد می شه.
پس قبل از اخذ پذیرش، تلاش کنین این زبون رو به مدت ۶ ماه در آموزشگاهی معتبر در شهر خود فرا گرفته و یکی از مدارک معتبر زبون آلمانی رو به دست بیارین. بعضی وقتا دیده شده که سفارت آلمان تو تهران، از دانشجویان قبول شده، اینجور مدارکی رو مربوط به آشنایی دانشجویان به زبون آلمانی درخواست می کنه.

موضوع بعدی که باید در نظر داشت این هست که آلمان کشوری هست که تا کنون ده ها هزار ایرونی در اون علم آموخته شدن و واسه کسب اطلاعات درباره دانشگاه و سیستم زندگی و اقامتی و کار و این مسائل در اون جا، کار سختی ددر پیش نیس.
اطلاعات علم درسا و ایرانیان شاغل به تحصیل و کار در این کشور رو می تونین از راه شبکه های اجتماعی بدست بیارین و با اونا تعامل الکترونیکی کنین.

آلمان به هر حال عضو پیمان شنگن هست و کسب روادید اون دلیل می شه تا شما خیلی راحت بتونین بین ۲۶ کشور اروپایی تردد کنین. نزدیکی با ایران و آسون کردن ارسال روادید واسه خونواده دانشجویان هم از جمله مواردی هست که دلیل می شه تا تحصیل در آلمان انتخاب توجیه آور باشه.

دانشگاه های آلمان

اگه این کشور رو واسه تحصیل انتخاب کردین، اول فهرست کاملی از دانشگاه های این کشور و بخشایی که دارن کار می کنن رو از راه این سایت ببینین.

این صفحه به شما میگه که آلمان در هر شهر، چه دانشگاهی و با چه موضوعات کاری داره و سیستم و زبون پذیرش و تحصیل و شرایط مربوط به اون واسه دانشجویان خارجی چیه. پس نیاز نیس که شما به ۱۰۰ دانشگاه آلمان در اینترنت مراجعه کنین و کسب اطلاع کنین. بااین کار، خیلی در وقت خود صرفه جویی می کنین و انتخابای هدفمندی دارین که شما رو در گزینه پایانی کمک می کنه.

معمولا دانشگاه های آلمان، application fee از دانشجویان درخواست نمی کنن  و اگه هم بکنن، بر خلاف سوئد که بیشتر از ۴۰۰ هزار تومن واسه دانشجو آب می خوره!، در آلمان این رقم خیلی پایین هست.
بعضی از سایتا هستن در اینترنت که می تونن وجه اپلیکیشن شما رو الکترونیکی پرداخت کنن و پس واسه ان مشکلی دارین.

بعضی از دانشگاه های آلمان مثل لایپزیک و هیدبرگ، سابقه ۷۰۰ ساله دارن و شک نداشته باشین تجربه تحصیل در دانشگاهی با این قدمت علمی و تاریخی، خالی از لطف نیس.
بیشتر از ۱۶۶ میلیون نتیجه جست و جوی ایندکس شده در موتور جست و جوی گوگل درباره تحصیل در آلمان نشون میده که نه فقط واسه ایرانیان ، بلکه واسه میلیونا دانشجو در سراسر دنیا، آلمانی یکی ازمقاصد اصلی واسه تحصیل با کیفیت و کم هزینه در دنیا هستش.

۳۳ نکته در تحصیل در آلمان

نکات زیر رو واسه تحصیل در آلمان تو ذهن داشته باشین تا پرونده تحصیلی و دانشجویی موفقی رو تجربه کنین.

نکته ۱: نکته اول این که زبون تحصیل در آلمان همونجوریکه گفته شد، واسه مقاطع کارشناسی و بعضی وقتا کارشناسی ارشد، آلمانی هست و شما معدود دانشگاه هایی رو پیدا می کنین که این دو مقطع رو به زبون انگلیسی ارائه کنن. پس اگه به دنبال تحصیل در این دو مقظع در اون طرف مرزا هستین، پیشنهاد می کنیم کشورایی که زبون انگلیسی در جامعه و دانشگاه حضور فعال تری داره رو انتخاب کنن و فیلیپین و نروژ و فنلاند و سوییس، می تونه گزینه های بهتری باشه البته اگه قصد نداشته باشین زبون آلمانی رو یاد بگیرین.

نکته ۲: یادگیری زبون آلمانی بر خلاف زبون لهستانی و اوکراینی و هندی و مجارستانی که تازگیا مد شده، این فایده رو داره که در بلژیک، سوییس و اتریش که مراکز اقتصادی، صنعتی و کار و کاسبی قوی اروپا و جهان هستن، کاربرد داره و شما می تونین پس از فراغت از تحصیل، در این مجموعه ها هم به صورت حضوری یا غیر حضوری مشغول به فعالیت شید. پس هیچ وقت به بحث یادگیری زبون آلمانی نگاه متعصبانه و انرژی منفی نداشته باشین و از این زبون به عنوان وسیله فرصت آفرین واسه پیشرفت زندگی تحصیلی و شغلی خود استفاده کنین.

نوشته دیگر :   خطوط کف دست در مورد ویژگی های شخصیتی شما چه می گویند؟

نکته ۳: در سالای گذشته دیده شده که بعضی از دانشگاه های آلمان،  پذیرش قطعی دانشجو رو به شرط گذروندن دوره زبون در آلمان کردن. اما به هر حال، روند پذیرش (admission process)  در بیشتر دپارتمانای تحصیلات عالی (Graduate Department) بر این روش استوار نیس که دانشجویی که زبون نمی دونه، پذیرفته شه.
داشتن یه مدرک زبون انگلیسی مانند آیلتس و مدرک معتبر  زبون آلمانی، میتونه شانس شما رو واسه پذیرش تحصیلی در دانشگاه های جور واجور آلمان بالا ببره. از طرفی، سفارت آلمان تو تهران رو نسبت به ارسال روادید واسه شما تشویق می کنه.

نکته ۴: به این موضوع توجه کنین که حجم خواهندگان ایرونی واسه دریافت روادید آلمان بالاس و بخاطر این روند بررسی مدارک و ارسال روادید دانشجویی، زمان بر هست.
اگه قصددارید واسه هر ترم تحصیلی در دانشگاه های آلمان دست به کار شین، دست کم ۳ ماه قبل از شروع کلاسا، واسه اخذ روادید دست به کار شین که فرصت چند هفته اول شروع کلاسا رو از دست ندین.

نکته ۵: اگه قصد آلمان رو کردین، یادگیری این زبون به مدت ۶ تا ۹  ماه در کشورمون، شما رو به سطح قابل قبولی واسه تحصیل به این زبون در دانشگاه های این کشور می رسونه و کاری نشدنی نیس.
کسایی که زبون انگلیسی آشناییت دارن، یادگیری زبون آلمانی براشون خیلی آسونه. اگه شما آلمانی رو یاد بگیرین، یادگیری  زبون سوئدی هم خیلی کار سختی نیس.
بخاطر این تلاش کنین با نگاه علمی به این زبون برخورد کنین تا زبون آلمانی و یادگیری اون واسه شما شیرین و لذت بخش باشه. موسسه هایی مانند کیش ایر، گوته، قطب راوندی و موسسه آموزش زبون آلمانی و حتی کانون زبون ایران در آموزش این زبون در کشور فعال هستن.

نکته ۶: اگه عاشق زبون آلمانی هستین، هیچ کشوری بهتر از آلمان واسه یادگیری این زبون نیس! یاد گرفتن زبون آلمانی در شهرای ایران، هم در وقت شما صرفه جویی می کنه و هم صرفه جویی ارزی واسه شما و کشور داره.
چون که واسه یادگیری ان نیازمند پرداخت هزینه های جانبی و زیاد در آلمان نیستین.

نکته ۷: بعضی از دانشجویان ایرونی در رشته های فنی و مهندسی، دانشگاه های معتبری چون فنی مونیخ، فنی برلین و فنی هامبورگ رو واسه ادامه تحصیل انتخاب کردن. دانشگاه کارلسروهه هم در این مورد فعالیتای خوبی داره و می تونه مقصد خوبی واسه خواهندگان تحصیل در آلمان باشه. ۹ دانشگاه عالی آلمان واسه رشته های فنی مهندسی رو این سایت، دانشگاه های زیر می دونه:

RWTH Aachen, TU Berlin, TU Braunschweig, TU Darmstadt, TU Dresden, Leibniz Universität Hannover, KIT Karlsruhe, TU Munich, Uni Stuttgart,

(تصویر ایندکس دانشگاه فنی و مهندسی هامبورگ)

 بخش بین المللی دانشگاه هامبورگ آلمان فرصتی هست تا شما بتونین از ظرفیتای علمی و پذیرش تحصیلی و فرصتای بورسیه دانشگاه بهره مند شید. دانشگاه هامبورگ هر چند در سال ۱۹۷۸ میلادی تاسیس شد، اما یکی از مراکز فنی جلو رفتن چند دهه گذشته آلمان در مورد فعالیتای علم بنیان بوده و بخاطر این، اگه این دانشگاه رو واسه ادامه تحصیل انتخاب کنین، با فرصتای کاراموزی و مشارکت در پروژه های فنی و مهندسی زیادی شریک میشین. این دانشگاه خود رو  innovation driver (محرک نوآوری) میدونه. واسه باخبر شدن از شرایط پذیرش به این نشانی مراجعه کنین.

دانشگاه فنی برلین هم به این خاطر که در پایتخت آلمان قرار داره، جایگاه بالایی داشته و داره.

(تصویر ایندکس سایت دانشگاه فنی و مهندسی برلین که از معتبر ترین مراکز فنی این کشور حساب می شه)

دانشگاه برلین، از ۷ دانشکده تشکیل شده که دانشکده علوم انسانی، ریاضیات و علوم طبیعی، مهندسی مکانیک و سیستمای حمل و نقل، برنامه ریزی محیط زیست، مدیریت و اقتصاد، علوم روند و مهندسی الکترونیک و رایانه از اون جمله هست.
دانشگاه برلین با دانشگاه های جور واجور در اروپا و جهان، دوره های مشترک (dual program) برقرار می کنه و بخاطر این، می تونین یه دوره فوق لیسانس رو گذرونده و از دو دانشگاه مدرک بگیرین. لیست این دوره ها رو این جا ببینین.
واسه پذیرش در این دانشگاه، باید مدارک خود رو تا ۱۵ ماه May بفرستین.

اگه خواهان تحصیل در مقطع PhD در این دانشگاه هستین، به این بخش مراجعه کنین. فهرست دوره های دکترا رو هم در این قسمت میشه دید.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که تحصیل در مقطع دکترا در آلمان، نیازمند پیدا کردن سوپروایزر واسه گرفتن بورس و اخذ پذیرشه.

علاوه بر این دانشگاه ها، دانشگاه فنی مونیخ  که خود رو یه دانشگاه کارآفرین( Entrepreneurial University)  موفق می دونه ، در کنار  مرکز تحقیقاتی کارلسروهه آلمان هم، تو یه دهه گذشته با استقبال ایرانیان متقضیان تحصیل در رشته های فنی و مهندسی این کشور مواجه شده . جالبه بدونین دانشگاه فنی مونیخ، با بیشتر از ۳۸ هزار دانشجو، در سال ۲۰۱۳ میلادی بودجه ای بالغ بر ۱ میلیارد یورو رو تجربه کرده که این می تونه واسه متقضیان تحصیل در این کشور، جای تامل داشته باشه.  فهرست بیشتر از ۱۵۰ رشته در مقاطع تحصیلی از کارشناسی تا دکترا در این بخش در دسترس هست.
اگه علاقمند به تحصیل در مقطع دکترا  هستین، به این قسمت مراجعه کنین.

(تصویر ایندکس سایت دانشگاه TUM آلمان که دانشگاه علم بنیانه)

نکته ۸: خیلی از دانشگاه های آلمان، براساس قرار داد رد و بدل کردن دانشجو (Exchange Student Agreement) نسبت به رد و بدل کردن دانشجو اقدام می کنن. پس اگه در یکی از دانشگاه های آلمان مشغول به تحصیل شدید، این امکان واسه شما جفت و جوره تا تجربه تحصیل در یکی از کشورای اروپایی، آسیایی و حتی آمریکایی رو داشته باشین. ولی اینو حتما درنظر داشته باشین که مدرک فارغ التحصیلی شما به وسیله دانشگاه اول صادر می شه.
مگه این که شما در رشته های DUAL DEGREE شرکت کرده باشین که مدرک علم آموختگی به وسیله هر دانشگاه جدا گانه صادر می شه.

نکته ۹: البته به این موضوع توجه کنین که اگه به عنوان دانشجوی تبادلی از آلمان به دیگر کشورای اتحادیه اروپا برید، باید درخواست روادید دانشجویی جدا از هم ارائه بدین. چون که با روادید شنگن، تنها می تونین ۹۰ روز در خارج از مرزای آلمان تردد کنین.

نکته ۱۰: تحصیل در دانشگاه های آلمان واسه مقاطع دکترا و پس از اون، نیازمند تعامل با یکی از استادان دانشگاه ها واسه راضی کردن ایشون جهت دادن بورس تحصیلی هست.
تا توافق استاد کسب نشه، معمولا پذیرشی به دانشجوی دکترا داده نمیشه. پس به این موضوع توجه کنین که بر خلاف دانشگاه های سوئد که معمولا پذیرش دانشجوی دکترا واسه job announcement/offer هست یا در آمریکای شمالی که Open position هست، در دانشگاه آلمان هیچ کدوم از این روش ها عادی نیس و خواهندگان عموما باید با دانشگاه درباره فرصتای تحصیلی در این مقطع مکاتبه کنن.

نکته ۱۱: یازدهمین نکته به موضوع زبون اشاره داره.
اگه مقطعی رو قبلا در یکی از  دانشگاه های انگلیسی زبون طی کرده باشین، می تونین از معافیت ارائه مدرک زبون انگلیسی (English language proficiency waiver)  استفاده کنین. اطلاعات مربوط به نیازمندیای مربوط به زبون رو میشه در بخش Language proficiency requirement جست و جو کرد.

نکته ۱۲: اطلاعات DAAD‌ نشون میده که به صورت میانگین یه دانشجو واسه تحصیل در آلمان، هرساله حدود ۱۱ هزار یورو نیاز داره.
اطلاعات تکمیلی رو میشه از وزارت آموزش عالی فدرال آلمان پرس و جو کنین. فهرست بورسیهای در دسترس این کشور رو می تونین اینجا دنبال کنین. البته بورسیهای اراسموس هم نباید از یاد برد.

 

درباره بورسیها در آلمان

 

این لیست ۱۹ گانه، طیفای جور واجور تحصیلی رو شامل می شه و واسه قشرای مختلفی در مخاطبان تحصیل در این کشور، فرصتای تحصیلی رایگان با کم هزینه رو تدارک دیده.

بورسیه تحصیلات عالیه انیشتن

بورسیه موسسه هانریش بل مخصوص دانشجویان بین المللی

بورسیهای تحقیقاتی موسسه هامبولد واسه خواهندگان فوق دکترا در آلمان

بورسیهای موسسه کورت هاتسن آلمان

بورسیه موسسه ماری کوری واسه دانشجویان کشورای در حال پیشرفت

بورسیهای تحصیل در رشته های کودکیاری و پرستاری در آلمان

بورسیهای بین المللی موسسه برمن آلمان

بورسیهای هرساله مدرسه مدیریت و بازاریابی دانشگاه فرانکفورت

بورسیهای دکترای موسسه FRIAS

بورسیهای دکترای GET واسه خواهندگان تحصیل به انگلیسی در آلمان

بورسیه کارشناسی ارشد واسه دانشجویان بین المللی دانشگاه هامبورگ

بورسیه دکترا واسه علاقمندان به تحصیل در رشته های پیشرفت پایدار

بورسیهای دکترا واسه رشته های مدیریت در دانشگاه لایپزیک

بورسیهای دکترای موسسه ماکس پلانگ واسه دانشجویان بین المللی

بورسیهای تحصیلی موسسه KAAD واسه دانشجویان دکترا

بورسیهای دکترای دانشگاه Kiel

 

 

 

 

بورسیه ای معروف به کوفی عنان واسه دانشجویان MBA

بورسیهای دانشگاه ULM واسه دانشجویان ارشد و دکترا

بورسیهای جور واجور موسسه معتبر RWTH آلمان

نکته ۱۳: بعضی از دانشگاه های آلمان در اول هر ترم، مبالغی رو به عنوان هزینه های ثبت نام از دانشجویان دریافت می کنن. اما این مبالغ که بعضی وقتا به زیر ۱۰۰۰ یورو تو یه ترم می رسه ، سنگین نیس و قابل قیاس با دانشگاه های شهریه ای اروپا نیس.

نکتته ۱۴: ترجمه رسمی مدارک به زبون آلمانی اجباری نداره و می تونین از راه یه مترجم رسمی زبون انگلیسی، مدارک رو ترجمه کنین. دقت کنین که شاید بعضی از دانشگاه ها نیاز نداشته باشن که مدارک ترجمه رسمی شده، ممهور به مهر وزارت خارجه یا وزارت دادگستری برسه.چون هر صفحه مهر، هزینه سنگین به دنبال داره، قبل از ترجمه رسمی، این مورد رو از دانشگاه مقصد استعلام کنین.

نکته ۱۵: بعضیا فکر میکنن که یکی از شروط مهم واسه دریافت admission letter از دانشگاه های آلمان مثلا در مقطع کارشناسی ارشد، نیازمند گذروندن مقطع مشابه در دوره کارشناسی هست.
یعنی شما نمی  تونید با مدرک کارشناسی مدیریت، مقطع کارشناسی ارشد مهندسی صنایع رو در آلمان بگذرونین. مگه پیرو شرایط خاص.

نکته ۱۶: بعضی از خواهندگان، رشته های هنری رو واسه تحصیل در دانشگاه های آلمان انتخاب می کنن. اگه دانشگاه های ایتالیا و به خصوص اتریش در بخش معماری و نقاشی و موسیقی، انتخاب خوبی میشه، اما به هر حال با کمی جست و جو میشه دانشگاه های خوبی پیدا کرد.
اما به این موضوع توجه کنین که پذیرش در رشته های هنری، نیازمند قبولی در آزمون ورودی (Entrance exam)‌ هست.
اگه در این آزمون شرکت نکنین یا مدارک لازم واسه بررسی علمی صلاحیت خود واسه پذیرش در رشته های هنری رو ارائه نکنین، شانسی واسه پذیرش دارین. ، واسه کسایی که واسه شرکت در آزمونای پذیرش دانشگاه های هنر آلمان قصد دریافت روادید دارن، باید برگه شرکت در آزمون ورودی هنر رو تکمیل کنن و با تعامل با دانشگاه و سفارت آلمان تو تهران،  نسبت به دریافت روادید دست به کار شین.

محمد رضا کاویان