مزایا و مزایای فناوری مجازی سازی سرور

مزایا و مزایای فناوری مجازی سازی سرور

فناوری مجازی سازی در دنیای محاسبات سرور و چندین جنبه دیگر از محاسبات از جمله ذخیره سازی، برنامه های کاربردی، مجازی سازی دسکتاپ و رایانش ابری انقلابی بوده است. استفاده از مجازی‌سازی و رایانش ابری چندین سرویس جدید و انعطاف‌پذیر مانند زیرساخت به‌عنوان سرویس (IaaS)، نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS) و پلتفرم به‌عنوان سرویس (Paas) به وجود آورده است. به طور کلی چندین مزیت برای مجازی سازی وجود دارد، اما کسب و کارها ممکن است مزایای قابل توجهی را برای مجازی سازی سرور به طور خاص کشف کنند.

مزایای مجازی سازی چیست؟

مزایای مجازی سازی سرور را نمی توان دست کم گرفت، زیرا سرورهای مجازی به طور اساسی نحوه راه اندازی شبکه ها و محیط های محاسباتی بسیاری از شرکت ها را تغییر داده اند. مجازی‌سازی سرور از دهه گذشته وجود داشته است، اما این فناوری به سرعت توسط مشاغل مورد استفاده قرار می‌گیرد و به بسیاری از فناوری‌های مجازی‌سازی مختلف گسترش یافته است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد چندین سرویس ارائه دهند، از جمله SaaS، IaaS و PaaS. رایانش ابری به طور قابل توجهی مبتنی بر فناوری های مجازی سازی است.

مزایای مجازی سازی سرور

یکی از مزایای مجازی سازی سرور این است که هزینه های سخت افزاری را می توان به شدت کاهش داد. کسب و کارها می توانند سرورهای زیادی را مجازی کرده و آنها را روی یک ماشین فیزیکی میزبانی کنند. در بسیاری از موارد، سرورها در محیط‌های کاملا فیزیکی تنها از بخش کوچکی از ظرفیت خود در هر زمان معین استفاده می‌کنند. با مجازی سازی، تخصیص و استفاده از منابع می تواند بسیار پویاتر باشد، که می تواند با کاهش نیاز به خرید سخت افزار فیزیکی بیشتر، در هزینه ها صرفه جویی کند. به عنوان یک عارضه جانبی، می توانید در هزینه های انرژی نیز صرفه جویی کنید. کارکردن ماشین‌های فیزیکی کمتر هزینه‌های کمتری را بر سیستم‌های انرژی شما وارد می‌کند که می‌تواند هزینه‌هایی را که هر ماه برای برق پرداخت می‌کنید کاهش دهد. همچنین می توانید هزینه های استخدام یک ساختمان یا فضا برای ذخیره سرورهای خود را کاهش دهید.

دوم، مجازی سازی سرور می تواند منجر به تهیه و استقرار سرور بسیار سریعتر شود. ماشین‌های مجازی را می‌توان خیلی سریع‌تر راه‌اندازی کرد و ماشین‌های موجود (و تنظیمات آنها) را می‌توان به راحتی شبیه‌سازی کرد. این بدان معناست که اگر به یک سرور جدید نیاز دارید، با ماشین های مجازی می توانید آن را خیلی سریعتر از زمانی که نیاز به سفارش و مونتاژ سخت افزار جدید دارید، راه اندازی کنید.

 

با سرورهای مجازی، داده ها به راحتی قابل تکثیر و پشتیبان گیری در سایر ماشین ها هستند. این می تواند در یک سناریوی بازیابی فاجعه بسیار مهم باشد، که در آن داده ها و نسخه های پشتیبان باید به سرعت بازیابی و کشف شوند.

در نهایت، زمانی که تدارک سریع‌تر، استقرار، تکثیر و پشتیبان‌گیری درگیر باشد، هزینه‌های سربار برای مدیران کاهش می‌یابد. این می تواند در وقت تیم مدیریت شما صرفه جویی کند و به آنها اجازه دهد انرژی خود را در جای دیگری متمرکز کنند و منجر به بهره وری بیشتر شود.

همچنین انواع دیگری از مجازی سازی وجود دارد که مزایای بسیاری را ارائه می دهد و هنگامی که سرورهای خود را مجازی کردید، مجازی سازی را برای سایر بخش های محیط خود پیاده سازی کنید. علاوه بر مجازی سازی سرور، انواع دیگری از مجازی سازی که باید در مورد آنها بیاموزید عبارتند از:

مجازی‌سازی فضای ذخیره‌سازی

برخی از مزایای اصلی مجازی‌سازی ذخیره‌سازی، به غیر از مزایای کلی بالا، عبارتند از انتقال آسان داده‌ها، به دلیل استفاده متداول از نرم‌افزار Mirroring، و امکان استفاده از انواع مختلف آرایه ذخیره‌سازی به راحتی با SAN. همچنین دسترسی آسان‌تر و سریع‌تری را برای کارمندان فراهم می‌کند، زیرا زمانی که کارکنان نیاز به تغییر مکان‌های کاری خود دارند یا در صورت از کار افتادن دستگاه، دسترسی به فضای ذخیره‌سازی را می‌توان به راحتی به پایانه‌ها یا نقاط دسترسی جدید اختصاص داد.

مجازی سازی دسکتاپ

مجازی سازی دسکتاپ زمانی است که کل سیستم دسکتاپ به صورت مجازی ایجاد می شود و به شما امکان می دهد یک سیستم عامل جداگانه یا مجموعه ای از برنامه های کاربردی مختلف را اجرا کنید. یکی از مزایای اصلی این است که می‌توانید نحوه اجرای برنامه‌های خود را در سیستم‌عامل‌های مختلف آزمایش کنید، یا از طریق اینترنت با فایل‌ها کار کنید، بدون اینکه نگران آلوده شدن سیستم میزبان خود توسط چیزی مخرب بالقوه باشید.

نوشته دیگر :   طراحی سایت حرفه ای در کانادا

مجازی سازی اپلیکیشن ها

وقتی صحبت از اپلیکیشن ها می شود، مزایای مجازی سازی برنامه ها بسیار زیاد است. برنامه های مجازی به راحتی قابل حمل و در دسترس هستند و همچنین می توانند به راحتی نگهداری شوند. برنامه های مجازی، فایل های اجرایی، فایل های پیکربندی و وابستگی های یک برنامه را از سیستم عامل جدا می کنند، به این معنی که می توان از طریق چندین دستگاه و پلتفرم مختلف به آنها دسترسی داشت. اگر برای یک هدف خاص نیازی به مجازی سازی کل یک دسکتاپ ندارید، محدود کردن موارد به برنامه های خاص می تواند جایگزین خوبی باشد.

مجازی‌سازی شبکه

در نهایت، مجازی‌سازی شبکه نیز یک کاربرد متداول برای فناوری مجازی‌سازی است، که در آن منابع شبکه اساساً ادغام می‌شوند و سپس به روش‌هایی از طریق یک سیستم مجازی تخصیص می‌یابند که به آنها اجازه می‌دهد تا کارآمدتر و انعطاف‌پذیرتر استفاده شوند. از مزایای اصلی مجازی سازی شبکه می توان به مدیریت بهتر پهنای باند، افزایش امنیت و مدیریت متمرکز اشاره کرد.

برخی از مزایای مجازی‌سازی در رایانش ابری شامل بسیاری از مفاهیمی است که در بالا توضیح داده شد، زیرا می‌توانید سیستم‌های ابری و مهاجرت ذخیره‌سازی داده‌ها را به صورت مرکزی مدیریت کنید و در عین حال از سیستم‌ها در برابر خرابی محافظت کنید.

مانیتورینگ سیستم های مجازی

واضح است که مزایای فناوری مجازی سازی سرور و به طور کلی مجازی سازی بسیار زیاد است. با این حال، برای استفاده حداکثری از این مزایا، باید مطمئن شوید که از نرم افزار نظارت و مدیریت برای بهینه سازی محیط های مجازی خود استفاده می کنید. چندین محصول نرم افزار مدیریت مجازی سازی در بازار وجود دارد، اما SolarWinds® Virtualization Manager (VMAN) بهترین انتخاب من برای ابزاری است که می تواند به شما در مدیریت سرورهای مجازی و سایر ماشین های مجازی کمک کند.

VMAN دید کاملی را در محیط‌های مجازی‌سازی شما فراهم می‌کند و با ابروایزرهای VMware و Hyper-V به خوبی کار می‌کند. همچنین می توانید ماشین های مجازی خود را از طریق VMAN بدون نیاز به دسترسی به آنها از طریق هایپروایزر خود تغییر داده و پیکربندی کنید. می توانید این اقدامات را به صورت دستی انجام دهید، یا می توانید اسکریپت های خودکار سفارشی را تنظیم کنید تا در صورت برآورده شدن شرایط خاص، اقدامی انجام دهند.

همچنین می توانید از VMAN برای به دست آوردن بینش در مورد عملکرد ماشین های مجازی خود استفاده کنید و ببینید آیا سرورهای مجازی شما همانطور که باید عمل می کنند یا خیر. هوش کاربردی VMAN همچنین توصیه هایی را برای نحوه بهینه سازی عملکرد VM ایجاد می کند و می توانید برای انجام این اقدامات توصیه شده برنامه ریزی کنید.

به طور کلی، مجازی سازی سرورها و سایر بخش های محیط محاسباتی شما یک گام مثبت و مفید است که همه مشاغل باید به آن توجه کنند. این می‌تواند هزینه‌ها را به روش‌های مختلف کاهش دهد، زمان را برای تیم فناوری اطلاعات شما آزاد کند، و امکان بهره‌وری بیشتر و فرآیندهای موثرتر بازیابی بلایا را فراهم کند. وقتی مجازی‌سازی مزایای زیادی دارد، چرا خودداری کنیم؟ فقط مطمئن شوید که از یک ابزار مجازی سازی با کیفیت بالا مانند SolarWinds VMAN استفاده می کنید تا بتوانید محیط مجازی خود را به روشی کارآمد حفظ کنید.

 

محمد رضا کاویان