مواردی که موقع انتخاب وکیل برای دیوان عدالت اداری باید در نظر بگیریم

مواردی که موقع انتخاب وکیل برای دیوان عدالت اداری باید در نظر بگیریم

 

دیوان عدالت اداری برای رسیدگی به سه موضوع زیر، صلاحیت دارد:

 

  1. رسیدگی به شکایات، اعتراضات و تظلمات اشخاص حقیقی یا حقوقی از اقدامات و تصمیمات شرکت های دولتی، سازمان تامین اجتماعی، شهرداری ها، وزارتخانه ها و سازمان ها و اقدامات ماموران این واحد ها جزو صلاحیت دیوان عدالت اداری می باشد.
  2. رسیدگی به شکایات و اعتراضات از تصمیمات هیات های رسیدگی به تخلفات اداری و هیات های حل اختلاف کارگر و کارفرما جزو صلاحیت های دیوان عدالت اداری می باشند.
  3. رسیدگی به شکایات حقوق بگیران دولتی و کارمندان و سایر مستخدمان واحد ها، موسسات جزو صلاحیت های این دیوان می باشد.
  • مشاوره حقوقی دیوان عدالت اداری به افراد در بررسی مشکل با ارائه راه حل کمک می کند.

 

افراد شاغل در دیوان عدالت اداری چه خصوصیات اخلاقی دارند؟ و چطور با آنها رفتار کنیم تا کارمان را سریعتر انجام دهند؟

 

 

افراد شاغل در دیوان عدالت اداری، بطور معمول با دقت و حساسیت بیشتری شکایات، اعتراضات و تضلمات را بررسی می کنند؛ از این افراد رو قبل از طرح شکایت در این دیوان باید مشکل را به طور کامل بررسی و بعد اقدام به طرح آن کنند.

 

با توجه به این مسائل به عنوان مثال کارمندان باید قبل از طرح شکایت مراحل زیر را انجام دهند:

 

  1. در ابتدا افراد با مطالعه قوانین باید مطمئن شوند که حق با آنهاست و حقی از آنها در دستگاه دولتی ضایع شده است.
  2. با استفاده  از روش های دوستانه و کمک گرفتن از ریش سفیدان و با صلح و سازش سعی کنند که حق خود را با روش های مسالمت آمیز دریافت کنند.
  3. اگر افراد نتوانستند حقوق خود را به صورت مسالمت آمیز دریافت کنند؛ باید بصورت غیر رسمی شروع به بررسی مشکل کنند و پس از بررسی کامل، درخواست گرفتن حقوقشان را به صورت کتبی به محل کار خود ارائه کنند و اگر به حق خود نرسیدند این درخواست را به وزارتخانه یا واحد مرکزی ارائه دهند.
  4. اگر بعد از انجام این مراحل افراد همچنان در گرفتن حقوق خود موفق نبودند باید کلیه مکاتبات و مستندات را ضمیمه اظهارنامه دیوان عدالت اداری کرده و متن شکایت خودشان را به صورت روان و خلاصه وارد اظهارنامه کنند.
  • بطور معمول کارمندان پس از انجام این مراحل و با مکاتبه در طی آن حقوق خود را دریافت می کنند.

 

افراد باید توجه کنند که در نوشتن متن شکایت نامه باید قانون و مقررات را رعایت، مستندات لازم و دلایل رد درخواست خود در دستگاه دولتی مورد نظر را هم ذکر کنند؛ در نتیجه این مراحل مشکل به راحتی و بدون اتلاف وقت و درگیری در کمترین زمان ممکن حل می شود.

مشاوره حقوقی دیوان عدالت اداری در انجام مراحل حقوقی در دیوان و همچنین تسریع انجام این مراحل بدون اتلاف وقت و با جلوگیری از هزینه های اضافی کمک می کند.

مشاوره حقوقی برای کسانی که پایشان به دیوان عدالت اداری باز شده، چه مزایایی دارد؟

از آنجایی که قاضی دیوان عدالت اداری بصورت غیرحضوری شکایت ها را بررسی می کند، برای بالا بردن احتمال موفقیت پرونده، افراد نیاز به ارائه یک شکایت نامه مستدل و دقیق دارند.

با توجه به این مسئله و اینکه اکثر پرونده هایی که بدون کمک گرفتن از مشاوره حقوقی دیوان عدالت اداری به دادگاه ارائه شدند ناموفق بودند.

به دلیل آشنایی با بروزترین قوانین اداری کشور و داشتن تجربه، مشاوره حقوقی دیوان عدالت اداری، برگ برنده ای برای رسیدن افراد به حقوقشان می باشد.

مشاوره حقوقی دیوان عدالت اداری با بررسی مستندات و گوش دادن به توضیحات مراجعین با ارائه راه حل به آنها کمک می کند.

به کمک لینک تیم بزرگ وصول مطالبات (دریافت طلب) وکیل تلفنی می توانید با تیم حرفه ای و با تجربه ما برای گرفتن حقوق خود با روش قانونی و صحیح در ارتباط باشید.

 

آیا می توان تنها با دریافت راهکار های حقوقی تلفنی کار را در دیوان عدالت اداری پیش برد یا حتما حضور وکیل نیاز است؟

افراد قبل از ارائه شکایت خود به دیوان عدالت اداری بهتر است مدارک و نظرات مربوط به پرونده خود را با مشاوره حقوقی دیوان عدالت اداری به اشتراک بگذارند؛ زیرا بسیاری از پرونده ها از همان ابتدای طرح شکایت مشخص است که به جایی نخواهند رسید.

بنابراین گرفتن مشاوره حقوقی دیوان عدالت اداری، به افراد در بررسی، آشنایی با قوانین و مقررات و ارائه شکایت به دیوان کمک می کند.

بعضی از پرونده ها نیاز به مهارت های خاصی دارند که هر وکیلی از عهده آن بر نمی آید و نیاز به بررسی با دقت بیشتری دارد؛ از این رو در بعضی از پرونده ها به حضور وکیل نیاز است.

مشاوره حقوقی دیوان عدالت اداری به افراد در بررسی و ارائه شکایت به درستی و در زمان مناسب کمک می کند.

اهم دعاوی ملکی که در صلاحیت دیوان عدالت اداری است به این شرح می باشد:

الف- دعاوی علیه شهرداری (توضیحات بیشتر در پایین)
ب- دعاوی مربوط به حوزه اراضی (توضیحات بیشتر در پایین)
ج- دعاوی مربوط به جهاد کشاورزی (توضیحات بیشتر در پایین)

الف- دعاوی علیه شهرداری

  1. دعاوی مرتبط با کمیسیون ماده ۱۰۰
    توضیح آنکه مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی، کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری است. این کمیسیون پس از بررسی مدارک و اسناد، اقدام به صدور رأی می نماید که قابل تجدیدنظر در کمیسیون تجدیدنظر ماده ۱۰۰ است. حال اگر کمیسیون تجدیدنظر نیز بر رأی قبلی اصرار نمود، مالکین محترم می توانند به منظور نقض رأی کمیسیون ماده ۱۰۰، در دیوان عدالت اداری طرح دعوی کنند.
    دفتر حقوقی وکلای ایران زمین، با استفاده از تجارب وکلای باسابقه متخصص در زمینه دیوان عدالت اداری و قضات بازنشسته، پرونده شما را به بهترین نحو ممکن به پیش خواهد برد تا انشا الله، طعم شیرین موفقیت را بچشید.
  2. نقض و ابطال رأی کمیسیون ماده ۷۷
  3. اعتراض به رأی کمیسیون تبصره ۲ بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری
  4. اعتراض به رأی کمیسیون ماده ۵ قانون شهرداری
  5. الزام به صدور پروانه ی ساختمانی
  6. الزام به تمدید پروانه ی ساختمانی
  7. الزام به صدور گواهی پایان ساخت
  8. ابطال پروانه ساختمانی
  9. الزام به اجرای مصوبه ی شورای اسلامی شهر
  10. اعتراض به عملکرد ستاد پاکیزگی و نظافت شهر
  11. اعتراض به میزان تراکم اعطایی
  12. اعتراض به عوارض تمدید پروانه، تفکیک اراضی و …
  13. اعتراض به تعریض خیابان یا کوچه و یا اعتراض به تقلیل عرض گذر
  14. الزام شهرداری به اجرای تصمیم کمیسیون توافقات شهرداری
  15. نقض و ابطال کمیسیون ماده ۷ قانون گسترش فضای سبز شهرها

ب- دعاوی مربوط به حوزه اراضی

  1. ابطال اقدامات تملکی موضوع ماده ۹ قانون زمین شهری
  2. ابطال تملک اراضی واقع در طرح تعریض جاده ها توسط وزارت راه و ترابری
  3. اعتراض به تعیین حریم املاک توسط وزارت راه و ترابری
  4. اعتراض به تعیین حریم بستر رودخانه
  5. اعتراض به تملک پلاک و ابطال اقدامات تملکی
  6. اعتراض به ثبت ملک در فهرست آثار ملی

ج- دعاوی مربوط به جهاد کشاورزی

  1. اعتراض به رأی کمیسیون تشخیص باغات
  2. اعتراض به رأی کمیسیون ماده ۳۱ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع

وکیل متخصص دیوان عدالت اداری:

چه در رشته های دانشگاهی و چه در سیستم فعلی کانون وکلای دادگستری، رشته یا پروانه وکالت جداگانه ای برای وکالت راجع به دیوان عدالت اداری پیش بینی نشده است.
اما بعضا وکلای پایه یک دادگستری با توجه به علاقه خود و مطالعه و کسب تجربه و اطلاع از ویژگی های خاص دیوان عدالت اداری، نسبت به سایر وکلا در این زمینه دارای تبحر و توانایی بیشتر میشوند. به طبع استفاده از چنین وکلایی که در امور راجع به دیوان عدالت اداری فعالیت بیشتری دارند میتواند برای رسیدگی به دادخواست و طی مراحل رسیدگی و همچنین دست یابی به نتیجه مطلوب مؤثر باشد.

 

ویژگی های وکیل دیوان عدالت اداری

  • صلاحیت بررسی اصالت اسناد و تحقیق در باره آنها

وکیل دیوان در مقام دفاع از حقوق موکلین می تواند به طرق مختلف در مورد اصالت اسناد تحقیق و بررسی نماید. با توجه به اهمیت وجود سند در دعاوی ملکی و ثبتی، وی در خصوص مندرجات سند، مرجع صادر کننده ، امضای سند، اثر انگشت، مهر و …. می تواند با کمک کارشناسان و مامورین صلاحیت دار بررسی های لازم را انجام دهد. همچنین وکیل دیوان می داند امضای سند به عنوان یکی از ارکان تشکیل دهنده سند و مستند به مواد 63 و 65 قانون ثبت اسناد و املاک و ماده 2 قانون تجارت الکترونیک از چه جایگاهی در دعاوی ملکی برخوردار است.

  • قدرت تشخیص نقش و تأثیر اسناد رسمی و اسناد عادی در دعاوی ملکی

اسناد بطور کلی می توانند به دو دسته رسمی و عادی تقسیم شوند. سند رسمی سندی است که در مراجع دولتی و مورد تأیید دولتی مانند اداره ثبت و یا دفاتر اسناد رسمی و دفاتر اسناد ازدواج و طلاق و …. تنظیم می گردد. اما اسناد عادی توسط اشخاص عادی و در مبادلات و معاملات فی مابین تنظیم می شود. اینکه کدام یک از اسناد رسمی و عادی در محاکم و دعاوی از چه میزان اعتبار برخوردارند. یا اینکه مراجع قضایی کدام اسناد را در دعاوی می پذیرند و کدام را مورد اعتنا قرار نمی دهند. اینها از جمله مسائلی است که معمولاً در دعاوی مطرح است. و فقط وکیل دیوان است که می تواند از عهده تمییز آن بر آید. وی می داند در دعوا از کدام سند باید استفاده کرد. و آیا سند مورد نظر ممکن است از طرف دادگاه و مرجع صالح مورد توجه قرار بگیرد یا خیر.

  • توانمندی در مورد تشخیص لازم الاجرا بودن سند رسمی

توان اجرایی سندرسمی یعنی قابل اجرا بودن مفاد آن بدون نیاز به مراجعه به دادگاه و صدور حکمی در خصوص آن . داشتن توان اجرایی از آثار اعتبار استثنایی سند رسمی و از جمله امتیازات آن است. البته هر سند رسمی دارای قدرت اجرایی نیست. زیرا این قدرت از آثار ذاتی سند رسمی نمی باشد. بلکه قانون آن را به اسناد معینی داده است. وکیل دیوان می داند کدامیک از اسناد از قدرت اجرایی برخوردارند. و می توان بدون نیاز به دادگاه از آن قدرت برای تحقق برخی خواسته های قانونی موکلین استفاده نمود.

  •  قدرت تشخیص اینکه کدام اسناد، اجباری برای ثبت ندارند

برخی اسناد نیازی ندارند که حتماً در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسند. وکیل دیوان از این موضوع کاملاً آگاه است . وی می داند اینگونه اسناد در دعاوی ملکی دارای اثر قانونی هستند یا خیر. و اگر اثر قانونی دارند این اثر تا چه میزان و اندازه است. تاریخ نگارش سند مربوط به چه زمانی است. و بسیاری نکات دیگر راجع به اسنادی مانند وصیت نامه، تقسیم نامه نسبت به مال مشاع، اجاره نامه اماکن استیجاری(مسکونی اداری و تجاری) و ….. اینها چون در دعاوی ملکی زیاد کاربرد دارند لذا اطلاع دقیق از آثار اینگونه اسناد در دعاوی می تواند بر نقش وکیل دیوان در دعاوی و دفاع موثر از حقوق موکلین تاکید نماید.

نوشته دیگر :   بهداشت و درمان در کودکان و نوزادان

مشاوره فوری حقوقی در خصوص دیوان اعدالت اداری

 

محکم و کامل بودن مستندات برای قانع کردن دیوان و گرفتن حقوق بسیار مفید است؛ در نتیجه طی مراحل نیازمند صرف وقت و انرژی می باشد.

  • یک وکیل دیوان خوب دارای قدرت کلام بالا و فن بیان بسیار قوی می باشد.
  • یک وکیل دیوان حرفه ای تسلط کامل بر قوانین مرتبط با دیوان عدالت اداری  دارد.
  • توانایی حل و فصل پرونده در کوتاه ترین زمان ممکن از جانب وی متصور است.
  • دارای سوابق و موفقیت بسیار در حل پرونده های مرتبط با دیوان عدالت اداری می باشد.
  • توانایی تنظیم لوایح کتبی به طور مطلوب را دارا است و شما را در پیشبرد پرونده هایتان به بهترین نحو یاری می کند.
  • مهم ترین ویژگی که یک وکیل دیوان خوب از آن برخوردار است، با توجه به اینکه رسیدگی در دیوان عدالت به صورت غیر حضوری می باشد، توانایی مکالمه حضوری موثر با قضات دیوان عدالت می باشد؛ به این جهت که مکالمه حضوری تاثیری بسیار ملموس تر از ارسال لوایح کتبی دارد.

پس از تهیه مستندات لازم انجام مراحل لازم به کمک مشاوره حقوقی دیوان عدالت اداری، در تسریع انجام مراحل رسیدگی تاثیر به سزایی دارد؛ مراحل لازم عبارتند از:

 

  1. مستندی که بر اساس آن افراد از ضایع شدن حقوقشان اطمینان حاصل کرده اند.
  2. مستنداتی مشابه و یا موازی که تاثیر مثبتی برای اثبات مستند اصلی دارند.
  3. جستجو برای پیدا کردن زمینه مورد شکایت مشابه و دستیابی به رای مشابه دیوان.
  4. جستجو برای یافتن کارمندی که از این حق در نقطه دیگری استفاده نموده است.
  • بسته به میزان استحکام مستندات، در طی هر یک از مراحل بالا  احتمال رسیدن به حقوق خود برای افراد وجود دارد و در این صورت دیگر نیازی به شکایت نمی باشد.

 

گرفتن مشاوره حقوقی دیوان عدالت اداری به دلیل آشنایی بیشتر مشاوران با قانون و با تجربه بودن آنها تاثیر به سزایی در تسریع روند ارائه دادخواست تا حل مشکل دارد.

رسیدگی در دیوان عدالت اداری حضوری می باشد یا غیر حضوری؟

همانطور که گفته شد قاضی دیوان عدالت اداری به صورت غیر حضوری شکایت ها را بررسی می کند و در صورت پذیرش پرونده افراد حقیقی و یا حقوقی (وکلا) می توانند شکایت را تا مرحله صدور حکم و اجرای آن پیگیری نمایند.

مشاوره حقوقی دیوان عدالت اداری با بررسی مسائل و مشکلات افراد در این زمینه در ابتدا به آنها کمک می کند تا بدون دادگاهی شدن اقدام به حل مشکل نمایند؛ و اما در صورتی که مشکل با روش های مسالمت آمیز حل نشد برای ارائه دادخواست به افراد بصورت حضوری (اگر وکیل پایه یک باشد و در صورت نیاز) و غیر حضوری کمک می کند.

 

وکلا به دلیل آگاهی بیشتر و بروزتر با قوانین، بهترین مشاوران در زمینه مسائل و مشکلات حقوقی هستند؛ از آنجایی که شکایت ها در دیوان عدالت اداری انبوه می باشند، وکیل شکایت در دیوان عدالت اداری باید خطا و اشتباهات کمتری نسبت به سایر وکلا داشته باشد.

دیوان عدالت اداری برای گرفتن وکالت متقاضیان تنها وکلای پایه یک را تایید می کند و نسبت به وکلای پایه دو و یا کارآموزان هیچگونه تعهدی ندارند.

https://vakil-divan.ir

مشاوره حقوقی دیوان عدالت اداری نیز می تواند در خصوص دعاوی مطروحه در دیوان عدالت اداری افراد را راهنمایی کند.

بهترین مشاور حقوقی برای دعاوی موضوع دیوان عدالت اداری

پایان نامه رشته حقوق

همانطور که گفته شد وکلا به دلیل آگاهی بیشتر با قوانین و مقررات بهترین مشاوران در زمینه مسائل و مشکلات حقوقی هستند.

وکیل خودکار دیوان عدالت اداری در دیوان عدالت اداری باید توانایی ارائه یک دادخواست به موقع و صحیح زمان دادرسی را کوتاه کند، قلم و زبانی صریح داشته باشد تا بتواند با قاضی دیوان عدالت اداری به خوبی صحبت کند.

معمولا بهترین مشاوره حقوقی دیوان عدالت اداری، وکلا هستند و هر وکیلی که در زمینه شکایات دیوان عدالت اداری تخصص داشته باشد از سایر وکلا متمایز بوده و جزو بهترین ها می باشد.

تغییر شغل تجاری به شغل تجاری دیگر

تبعات تغییر یک شغل به شغل دیگر در قانون

در تبصره ذیل بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری اصلاحی سال ۱۳۵۲ از تخلفی نام برده شده است که می توان به آن عنوان «دائر کردن واحد تجاری در محل های غیر تجاری» نام نهاد. وصف تجاری در مقرره مذکور فوق به طور مطلق و بدون قید ذکر شده است. موردی در مقررات قانونی راجع به تخلفات ساختمانی دیده نمی شود که تغییر شغل تجاری به شغل دیگر خلاف و قابل رسیدگی شناخته شده باشد البته موضوع مزبور از طریق اتحادیه صنفی قابل رسیدگی است و شهرداری می تواند موضوع را به اتحادیه ذیربط اعلام و درخواست اتخاذ تصمیم نماید مضافا اینکه پرداخت عوارض صنفی سالانه با توجه به تغییر شغل می تواند مورد بررسی قرار گیرد.

استدلال کمیسیون های ماده ۱۰۰ اولیه و نیز همعرض که به عنوان مثال اشعار می دارد گرمابه واحد بهداشتی و درمانی است و تغییر آن به کارگاه نقاشی تخلف محسوب می شود و نیز اعاده به وضع سابق را مورد حکم قرار داده است می تواند غیر صحیح و غیرموجه باشد و رأی کمیسیون با این استدلال نقض گردد.

شما می توانید برای درخواست احتساب بیمه، مستمری از کار افتادگی،برقراری مستمری توسط وراث، برقراری مستمری قطع شده وراث و جهت اعتراض به آرا هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری از مشاوره تلفنی، آنلاین یا حضوری ما استفاده نمایید.

دادخواست به طرفیت شهرداری به سبک زیر است:

 

  • دادخواست به طرفیت آموزش و پرورش.

  • دادخواست به طرفیت اداره کار و امور اجتماعی.

  • دادخواست به طرفیت سازمان تامین اجتماعی.

تخریب بنای غیر مستحکم در قانون شهرداری

قطع نظر از این که بنای غیر مستحکم خطرناک و حادثه آفرین بوده و چنانچه از لحاظ فنی امکان تقویت و تحکیم آن نباشد باید تخریب شود و شهرداری نیز ملزم است با اعمال نظارت عمیق و دقیق در جریان احداث مانع ایجاد بنای غیر مستحکم شده که مسلماً جلوگیری از ایجاد آن منطقی و مفیدتر برای مالک و شهرداری و جامعه است از آنجائی که:

  • اولاً: احراز تخلف عدم استحکام بنا از نظر حجم و ارتفاع و مساحت و از لحاظ محاسبه مقاومت مصالح و کارایی و از دید فنی و احداث فونداسیون ستون ها، پی ها و …  مستلزم رجوع به اهل فن یعنی متخصص امور ساختمان است که می تواند کمیسیون را در تصمیم گیری یاری نماید.
  • ثانیاً: چنانچه نقصان راجع به عدم استحکام از لحاظ فنی قابل رفع باشد کمیسیون می تواند رأی به رفع نقص با تعیین مهلت مناسب صادر نماید.
  • ثالثاً: در صورتی که فی مابین شهرداری و ذی نفع راجع به استحکام بنا، اختلاف عقیده وجود داشته باشد و بخصوص وقتی که مهندس ناظر ساختمان گزارش شهرداری را در این مورد قابل قبول نداند و نسبت به آن از ناحیه مالک یا مهندس ناظر اعتراض شود، تنها راه چاره ارجاع امر به کارشناس رسمی دادگستری است.

 تخریب بنا به علت اضافه بنا در قانون شهرداری

مشاوره مقابله با تخریب ملک یا بنا به علت اضافه بنا به صورت تلفنی

با توجه به مقررات تبصره های ۲ و ۳ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ملاحظه می شود قانون گذار محترم در صورت عدم ضرورت قلع بنا حکم به اخذ جریمه به میزان مقرر با توجه به معیارهای از قبیل محل وقوع ملک، نوع مصالح بکار رفته در بنا و نوع استفاده از فضای ایجاد شده تجویز نموده است و قانون گذار هیچگاه بدون اجتماع شرایط ضرورت قلع بنا و اجازه صدور رأی تخریب را نداده و کاملا روشن و بدیهی است که رأی تخریب در مورد اضافه بنا تنها در صورتی جایز است که کارشناس، تخریب را تجویز نماید و یا اینکه جریمه تعیین شده از سوی متخلف پرداخت نشده باشد و اگر کمیسیون رأسا بدون نظر کارشناس تخصصی مبادرت به صدور رأی تخریب نموده باشد، امکان این امر وجود دارد که خواسته شاکی مقرون به صحت تشخیص و حکم به اعاده پرونده به کمیسیون و رسیدگی مجدد با لحاظ جهات ذکر شده در رأی با استناد به ماده ۶۳ و قانون تشکیلات آیین دادرسی دیوان عدالت اداری صادر و اعلام گردد.

تخریب بنا به علت تجاوز از ارتفاع مصوب در قانون شهرداری

  • نظر به اینکه اولاً: تجاوز از ارتفاع مصوب در نقشه و افزودن به تعداد طبقات ساختمان که معمولا مانع رسیدن نور و آفتاب به ساختمان مجاور شمالی می شود و همسایه را از این مزایای طبیعی محروم می کند موجب نقصان در فضای آزاد ساختمان است.

 

  • ثانیاً: تأمین کیفیت مطلوب زندگی مردم شهر از لحاظ کنترل تراکم جمعیت در مناطق مختلف شهر تأمین نور و هوا و آرامش مطلوب برای سکنه زندگی مردم شهر و تقلیل خطرات آتش سوزی هدف عمده طرح های شهرسازی است که احداث طبقه مازاد بر پروانه مغایر اصول شهرسازی می باشد.

 

  • ثالثاً: تجاوز از قد پای ساختمان موجب تراکم اضافی ساختمان و تخطی از سطح اشغال مصوب و موجب تقلیل مقدار فضای آزاد می شود در حالی که لحاظ فضای آزاد برای آن است که ساختمان بتواند از نور آفتاب و هوا استفاده نماید.
  • رابعاً: تجاوز از ارتفاع مصوب منطقه موجب تعدی به حقوق مالکین مجاوز و تضییع حقوق آنان را در ارتباط با فضای آزاد رها شده را که طراحان ضوابط شهرسازی در مقام تعیین آن ضوابط و ایجاد محدودیت های خاص در زمینه ارتفاع و حجم بنا به منظور تأمین رفاه خانواده و افراد ساکن در هر بنا مطرح است را دنبال می نمایند را در پس خواهند داشت و پذیرش این نوع از تجاوز در تغایر و تخالف آشکار با اصل ۴۰ قانون اساسی و ماده ۱۳۲ قاعده مدنی و قاعده فقهی « لاضرار فی الاسلام » است.
  • خامساً: تخلف ارتفاع اضافی با احداث طبقه مازاد بر پروانه وقتی مخالف اصول شهرسازی و فنی و بهداشتی تشخیص داده شود و تخریب به موجب قانون صورت گیرد طبق قاعده اقدام علیه خود و شهرداری مسئولیتی در باب خسارات وارده ناشی از تخریب به متخلف نخواهد داشت لذا احراز جهات مذکور معمولا مستلزم رجوع به کارشناس رسمی دادگستری بوده و از این حیث اگر پیرامون استحکام بنا و رعایت اصول فنی بهداشتی و شهر سازی و جلب رضایت مجاورین نسبت به ارتفاع اضافی کمیسیون بررسی های لازم را به عمل نیاورده باشد امکان نقض حکم وجود خواهد داشت.

 

محمد رضا کاویان