استخرهای پیش ساخته

استخرهای پیش ساخته

استخر های پیش ساخته، مخزن‌های عایق بندی شده‌ای هستند که برای نگهداری مایعات استفاده می‌شوند. این سازه‌ها بر روی یک بستر مناسب قرار گرفته، خروجی و ورودی مناسب بر روی آنها تعبیه شده و مواد اولیه و روش ساخت‌شان به آنها امکان مهار وزن مایع درون‌شان را می‌دهد. این سازه‌ها در انواع و ابعاد مختلف وجود دارند و از مواد اولیه مختلفی نیز ساخته می‌شوند.

استخرهای پیش ساخته کاربردهای متعددی دارند که در اینجا به تفکیک در مورد آنها صحبت خواهیم کرد:

1- اولین و مهم‌ترین این موارد برای ما پرورش آبزیان است که در ادامه به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.

2- مورد دوم استفاده به عنوان استخر شنای تفریحی است. استخر های پیش ساخته فولادی می‌توانند تا قطر 12-14 متر و عمق دو متر ساخته شوند و در صورت تمایل کارفرما در داخل زمین یا بر روی آن قرار گیرند. هزینه خاکبرداری، بتون ریزی و کاشی کاری یک استخر معمولی چندین برابر قیمت استخر پیش ساخته آماده است و با توجه به شیب صعودی قیمت مصالح (به ویژه بتون مسلح) این تفاوت قیمت همچنان بیشتر خواهد شد. استخر های پیش ساخته همچنین به دلیل صیقلی بودن عایق داخلشان جلبک نمی‌زنند و تمیز کردن آن بسیار ساده‌تر از استخرهای معمولیست. فرم دایره‌ای استخر و گردش مداوم آب درون آن بسیاری از مواد معلق آب را بدون نیاز به دخالت دست از خروجی مرکزی خارج می‌کند.

3- استخر پیش ساخته آماده به عنوان مخزن نگهداری مواد شیمیایی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقاومت هیدرواستاتیک بالا، امکان انبار کردن حجم بالایی از این مواد را به این مخزن‌ها می‌دهد و عایق داخلی این سازه‌ها در مقابل خوردگی شیمیایی کاملا مقاوم است. در صورت تمایل می‌توان برای جلوگیری از قرار گرفتن ماده شیمیایی در معرض نور و یا تبخیر آن برای سازه‌ها درپوش تعبیه کرد. این سازه‌ها همچنین می‌توانند برای ذخیره آب مورد استفاده در کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرند. مزیت استفاده از سازه های پیش ساخته به عنوان استخر ذخیره آب کشاورزی این است که هزینه حفر یک استخر معمولی برای ذخیره آب قطعا از قیمت استخر پیش ساخته آماده بیشتر است و همچنین اخذ مجوزهای مورد نیاز برای حفر استخر خاکی فرایند مشکلی دارد. در نهایت با پرورش ماهی در استخر ذخیره آب خود می‌توانید علاوه بر افزایش سودآوری زمین خود با استفاده از پساب استخر که توسط کود ماهی و پسمانده غذای آن غنی شده است بهره‌وری زمین خود را به حداکثر برسانید.

نوشته دیگر :   کیف سرشانه چرم سفید رنگ بگ زون BagZone (ساخت انگلستان)

محمد رضا کاویان